Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kaste ut bestemor

Kaste ut bestemor #2726425 02/01/2023 20:05
Iselilja Offline OP
OP Offline
Jeg mistet moren min før jul, og nå arver jeg og søsteren min blant annet leiligheten som bestemoren min bor i. Hun er minstepensjonist og har ikke all verden. Mamma har latt henne bo der ganske rimelig.

Problemet er at jeg har ikke råd til å være snill. Jeg har ikke råd til å overta den uten å selge den da det koster alt for mye i dokumentavgift pluss skatt av verdiøkning fra mamma kjøpte den siden vi også arver beskatningen av verdiøkningen da denne boligen har vært en sekundærbolig som har vært leid ut.

Bestemor er 94 år og har ikke veldig lyst til å flytte, og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre.

Noen gode løsninger på problemet? Den er ikke belånt, men jeg har ikke mulighet til å ta mer lån for å la bestemor bo der. Søren altså. Kjedelig dilemma midt i sorgen.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726426 02/01/2023 20:21
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
I Frankrike er det vanlig å forskudselge leiligheten for gamle mennesker,
dvs en oppkjøper kjøper leiligheten og selger får lov å bo der resten av livet.

Må være mulig å få til en slik løsning når dama er 94år

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726429 02/01/2023 20:36
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Sitat: Iselilja
Den er ikke belånt, men jeg har ikke mulighet til å ta mer lån for å la bestemor bo der.

Du får lån med leie som inntekt hvis bestemor kan betale noe.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726433 02/01/2023 20:59
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Insisterer søsteren din på å selge sin del? Om ikke så er det vel muligheter for holde boet uoppgjort eller eie den sammen til det er aktuelt å selge.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726437 02/01/2023 21:16
Iselilja Offline OP
OP Offline
Vet ikke helt hva søsteren min tenker, men uavhengig av henne har jeg jo ikke råd til å beholde det. Men om totale menge lån kan overstiges med leieinntekter er det jo en løsning.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726439 02/01/2023 21:25
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Om søsteren din tenker dere kan vente med å selge mener jeg all skatt på verdiøkning og dokumentavgift og slikt er mulig å unngå/utsette.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726442 02/01/2023 22:16
Iselilja Offline OP
OP Offline
Det hadde jo vært for det beste. Hun vil jo på et hjem etterhvert, når helsen reduseres.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726445 03/01/2023 06:46
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis ikke moren din har bodd i leiligheten 12 av de siste 24 mnd må du vel betale skatt uansett? Man kan bare tjene seg opp skattefritak i en bolig av gangen.

Jeg hadde brukt penger på en advokat som kunne gi hensiktsmessige råd om skatt og muligheter og så presentert disse for berørte parter.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726448 03/01/2023 07:45
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Du og din søster bør sjekke nærområdet til din bestemor. Jeg vet at bl.a. LHL har leililighetskomplekser rundt om i landet for eldre, og kanskje har kommunen det samme. Ofte har slike små leiligheter et lavt pristak og med egne omsetningsregler. Salg av huset kan bidra til kjøp for deres bestemor og som dere søstre kan selge etter at deres bestemor må på sykehjem/eldrehjem eller går bort.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726458 03/01/2023 08:55
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Kondolerer.

Hvilke tall er det snakk om her, gevinst, beskatning osv.?
Kan hende dere kan overta, låne til beskatning med sikkerhet i leiligheten og betale dette avdragsfritt med bestemors leie. Er leien hun betaler langt unna markedsleie? Det kan være at det er storsamfunnet som skal sørge for at hun har nok til å bo ordentlig, men ikke hvis dette er en fireroms på 130 kvm.
Er det flere arvinger til bestemor?

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726468 03/01/2023 10:22
Iselilja Offline OP
OP Offline
Mamma har aldri bodd i leiligheten. Den ble kjøpt for at bestemor skulle bo der. Er en 2-roms i Bærum. Megler har estimert en verdiøkning på over 2 millioner siden 2006.

Aner ikke hva bestemor har betalt i leie, men det er lavere enn markedspris ja.

Bestemor har flere arvinger, men hun eier jo ikke denne. Bare søster og jeg som arver den.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726472 03/01/2023 10:39
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Først og fremst, kondolerer.
Mulig jeg misforstår noe her, men jeg tolker det slik at det er fritak for dokumentavgift ved arv, dette uavhengig av boligtype.
https://www.kartverket.no/eiendom/dokumentavgift-og-gebyr/dokumentavgift-ved-arv
Så så lenge du og din søster skal ta over hver deres halvdel og er eneste arvinger, så er dere fritatt for dokumentavgift.

Og beskatningen ved salg skjer vel kun ved salg, du tar over din mors posisjon mtp. kjøpspris, og må skatte av fortjeneste ihht. dette så lenge du ikke har bodd i boligen etter fritaksreglene.
Så det eneste som vil utløse store umiddelbare kostnader er hvis den faktisk selges, og da vil det være skatt av prisdifferansen fra 2006.
Mens hvis den beholdes så er spørsmålet om leiekostnad dekker inn løpende kostnader ved å bo, som vedlikehold, strøm, avgifter osv.

Re: Kaste ut bestemor [Re: oyvinsr] #2726474 03/01/2023 10:42
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: oyvinsr
Først og fremst, kondolerer.
Mulig jeg misforstår noe her, men jeg tolker det slik at det er fritak for dokumentavgift ved arv, dette uavhengig av boligtype.
https://www.kartverket.no/eiendom/dokumentavgift-og-gebyr/dokumentavgift-ved-arv
Så så lenge du og din søster skal ta over hver deres halvdel og er eneste arvinger, så er dere fritatt for dokumentavgift.

Og beskatningen ved salg skjer vel kun ved salg, du tar over din mors posisjon mtp. kjøpspris, og må skatte av fortjeneste ihht. dette så lenge du ikke har bodd i boligen etter fritaksreglene.
Så det eneste som vil utløse store umiddelbare kostnader er hvis den faktisk selges, og da vil det være skatt av prisdifferansen fra 2006.
Mens hvis den beholdes så er spørsmålet om leiekostnad dekker inn løpende kostnader ved å bo, som vedlikehold, strøm, avgifter osv.

Dette høres mer riktig ut, jeg forsto ikke helt innledningen her.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726475 03/01/2023 10:49
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Hvis du og din søster beholder leiligheten sammen så blir det vel ikke noe særlig utgifter før den skal selges?

Ingen dokumentavgift på hver deres ideelle andel og skatt av verdiøkning utløses først ved salg. Hvis den i tillegg ikke er belånt så er det kun de faste månedlige utgiftene på leilighetene igjen.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726484 03/01/2023 11:09
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du medlemskap i Huseierne så har de jo dette som et tjenestetilbud - hvis ikke så ville jeg brukt de kronene det koster på å få en advokat med arv/eiendom som hovedfelt til å gi en vurdering av hvordan/hva man bør gjøre. Burde ikke koste veldig mange tusenlappene. Del regninga med søster.

Det er jo sannsynlig at det kommer en del skjerpelser på eiendom i etterdønningene av Skatteutvalgets rapport, men det ligger jo en del fram i tid.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726511 03/01/2023 13:47
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Iselilja
Mamma har aldri bodd i leiligheten. Den ble kjøpt for at bestemor skulle bo der. Er en 2-roms i Bærum. Megler har estimert en verdiøkning på over 2 millioner siden 2006.

Aner ikke hva bestemor har betalt i leie, men det er lavere enn markedspris ja.

Bestemor har flere arvinger, men hun eier jo ikke denne. Bare søster og jeg som arver den.

Når eier ikke har bodd der, utløses jo skatt når den selges uansett. Man arver stort sett arvlaters skatteposisjon, så når din mor ikke har bodd i leiligheten 12 av de siste 24 mnd, skal det betales skatt av fortjenesten. Det skal ikke betales dokumentavgift av den andelen du har arvet etter loven, men om det er noen flere parter eller noe skjevfordeling via testamente, skal det betales dokumentavgift av dette.

Om det bare er helt vanlig arving uten testamentering, så skal det ikke være noen utgifter her før det skal betales skatt ved salg (med mindre du og din søster passer på å bo akkurat 12 måneder hver i leiligheten over en 24 mnd periode, hvor dere begge slipper fordelsbeskatning)

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726529 03/01/2023 15:22
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Kondolerer!

Et tips kan være å sette seg ned med liste over utfordringene i et Excel-ark: Dokumentavgift, skatt ved salg, skifte, husleie, evnt. andre kostnader etc. Og så snakke med de rette instansene. Eiendomsmeglere kommer ikke alltid med de beste rådene, av og til tar de direkte feil.

- Kartverket: Dok.avgift
- Skatteetaten: Skatt ved arv/salg, økt formuesskatt hvis den beholdes.
- NAV: Er det muligheter for økt stønad mtp. at hun er 94 og alternativene har også kostnader. Er hun oppegående til å være 94år, kan flytting være svært negativt.
- Huseierne-advokat/Advokat/Arveloven/Arve-guider: Se hva som er mulig, og økonomisk riktig for dere. Krever at dere vet hva som er i boet.
- Banken: Er det lån på leiligheten eller i boet, hør mulighetene. Leiligheten kan brukes som sikkerhet til nytt lån f.eks.

Nå er det lenge siden jeg har vært involvert i arveoppgjør, men det er ikke uvanlig at barn/barnebarn arver leilighet, bor der 12mnd eller mer, og kanskje selges etter det. Så hvis du eller din søster har barn, er det kanskje ikke dumt å tenke langsiktig. Selv om eiendomsmarkedet er i fall, vil det kanskje ikke være en dum investering. Er det en leilighet som kan leies ut senere, er det også en mulighet for bi-inntekt.

Selv om det er kostnader inne i bildet, vil det hjelpe å få litt kontroll over reelle og mulige kostnader, slik at dere kan ta gode beslutninger.

Redigert av Andreas83; 03/01/2023 15:55. Rediger grunn: Står ikke belånt

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726533 03/01/2023 16:04
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Kondolerer!

Her bør det være andre muligheter enn det dere har tenkt på!

Først, dette med dokumentavgift er jo allerede kommentert. Ikke tenk på den biten.

Et mulig problem vil være formueskatt, men hvis du allerede er belånt på boligen du bor i er du kanskje ikke i "faresonen"? Arveavgift har vi heller ikke i Norge, så kostnadene dine vil stort sett være felleskostnadene for leiligheten.

Inntektssiden er noe vanskeligere. Å la bestemor betale fullpris er egentlig meningsløst, siden leieinntektene er skattepliktige og dere i praksis vil arve det som ikke betales i husleie til slutt? Betaling opp til felleskostnader er greit, siden det kan trekkes fra. (Er det andre barnebarn som også har et ansvar for å hjelpe bestemor med et sted å bo?)

En mulig joker her er om bestemor har krav på noe bostøtte fra kommunen? Kanskje kan dere la henen betale markedsleie, men la kommunen ta regningen?

Og et PS: Å selge i dagens marked virker ikke veldig fristende. Selvaag rapporterter til børsen at de solgte 49 boliger i fjerde kvartal, mot over 300 i fjerde kvartal 2021. Men hvem vet? Kanskje det er riktig å selge fort som f. og komme seg ut før det krakker totalt?

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726562 04/01/2023 09:26
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ville soleklart rådført meg med ekspertise på saken.

Re: Kaste ut bestemor [Re: Iselilja] #2726569 04/01/2023 10:29
Iselilja Offline OP
OP Offline
Takk for gode svar her. Jeg har vært i kontakt med banken for å se på økonomiske løsninger. Får også råd fra skifteretten når den tid kommer, og får ta kontakt med en jurist når alt er fordelt. Kommer jo også til å arve deler av boligen hun har med ektemannen sin, som ikke er min far. Arv er komplisert og skjønner det fort kan oppstå konflikter i en familie. Det må løse seg. Pleier jo det for snille piker, også oss andre innimellom.

Moderator  support