Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: JoachimV]
09/01/2023 17:25
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
De nye, store åpnet jo i 2021 og har godt sammenfall med stor volatilitet og høye priser.
Glimrende bevisførsel. Bevise hva da? Det er greit å anta at de fleste i denne diskusjonen kjenner til historiske priser og prismønstre og vet når kablene ble driftssatt. Resten er bare enkel plotting eller beregning av gjennomsnitt og standardavvik. Mener du virkelig at det ikke er stort sammenfall? ![[Linket bilde fra iili.io]](https://iili.io/H7oR5Ov.png)
Redigert av Tagelli; 09/01/2023 17:54.
|
|
|
[Re: Duck]
09/01/2023 18:00
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Noen har laget en animasjon av utviklingen til Harmonised Index of Consumer Prices (HICP), annual energy inflation rate % på twitter, Twitter-link. Ganske interessant fra et økonomisk perspektiv, og sett i lys av krig, strømkabler, etc. Disclaimer: Ikke dobbeltsjekket at dataen som oppgis er korrekt.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Tagelli]
09/01/2023 18:09
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Mener du virkelig at det ikke er stort sammenfall?
Putin var ute of fucket opp prisene lenge før tidspunktet du har plassert krigsforbryteren på. Kablene har uansett selvsagt en effekt, vil tro det fortsatt ikke er noen som benekter der, bare enkelte som biter på agnet ditt og drar i feil retning.
|
|
|
09/01/2023 18:10
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Som jeg har sagt tidligere så er ikke et sånt sammenfall alene bevis for noe som helst når det er så mange andre faktorer. Det er så vidt meg bekjent stor usikkerhet rundt hvor mye akkurat dette sammenfallet alene har med prisene i dag å gjøre. Dette sammenfallet er en konstruert sannhet.
|
|
|
[Re: appelsin2]
09/01/2023 18:37
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Putin var ute of fucket opp prisene lenge før tidspunktet du har plassert krigsforbryteren på. Kablene har uansett selvsagt en effekt, vil tro det fortsatt ikke er noen som benekter der, bare enkelte som biter på agnet ditt og drar i feil retning. Det er jo strengt tatt Europa som ikke ville ha gassen, ikke Putin som ikke ville selge den? Han har kødda med den gassen mange ganger før uten tilsvarende utslag, så å putte dette på Putin er jo bare tull. Trusselen har ligget der i snart 20 år og man har bare fortsatt å gjøre seg mer og mer avhengig. Og dette markedet har vi valgt å øke kapasiteten kraftig mot. Så jo kablene, og lenge før Putin. Som Steinfeldt sa; ingen kunne forutse at Putin ville gå til krig. Hvem var det som brukte det som argument her inne igjen? JoachimV? Appelsin?
|
|
|
09/01/2023 18:44
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det er jo strengt tatt Europa som ikke ville ha gassen, ikke Putin som ikke ville selge den? Han har kødda med den gassen mange ganger før uten tilsvarende utslag, så å putte dette på Putin er jo bare tull. Trusselen har ligget der i snart 20 år og man har bare fortsatt å gjøre seg mer og mer avhengig. Og dette markedet har vi valgt å øke kapasiteten kraftig mot.
Så jo kablene, og lenge før Putin. Som Steinfeldt sa; ingen kunne forutse at Putin ville gå til krig. Hvem var det som brukte det som argument her inne igjen? JoachimV? Appelsin?
Ingenting av det du skriver her står i motsetning til at det meste av prisøkningen er av andre grunner enn de to siste kablene.
|
|
|
09/01/2023 18:45
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Så jo kablene, og lenge før Putin. Som Steinfeldt sa; ingen kunne forutse at Putin ville gå til krig. Hvem var det som brukte det som argument her inne igjen? JoachimV? Appelsin?
Hva har det med saken å gjøre, har da ikke brukt det som noe argument til noe annet. Da får du vise til hva det måtte være. Nå blander du 52 kort her. Nei "ingen" forutså det bortsett noen etterretningskilder som vurderte det som mulig.
|
|
|
09/01/2023 18:58
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hva har det med saken å gjøre, har da ikke brukt det som noe argument til noe annet. Da får du vise til hva det måtte være. Nå blander du 52 kort her. Nei "ingen" forutså det bortsett noen etterretningskilder som vurderte det som mulig. Men markedet så det? Hva er ellers grunnen til at vi plutselig fikk voldsomme prisendringer og nivåer ift hva vi har hatt?
|
|
|
09/01/2023 19:51
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som Steinfeldt sa; ingen kunne forutse at Putin ville gå til krig. Hvem var det som brukte det som argument her inne igjen? JoachimV? Appelsin?
Ingen kunne forutse det ? Putin gikk til krig mot Ukraina i 2014. Og fortsettelsen av krigen med det nye angrepet i 2022 var lenge varslet . Se feks. : https://www.wsj.com/articles/vladim...d-how-the-west-mishandled-it-11648826461Jagland sa det like «presist « som Steinfeldt : «Amerikansk propaganda som er blitt slavisk videreformidlet av vestlig presse har gått ut på at det vil komme en invasjon av Ukraina med et blodbad og innsetting av en marionettregjering. Dette er fake.» Jagland, Facebook, 19. feb. 2022.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
09/01/2023 19:54
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Men markedet så det? Hva er ellers grunnen til at vi plutselig fikk voldsomme prisendringer og nivåer ift hva vi har hatt?
Hva så markedet? Det er en hel haug med grunner til dette. Forbausende at du fortsatt etterspør "grunnen" i entall.
|
|
|
09/01/2023 19:57
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Men markedet så det? Hva er ellers grunnen til at vi plutselig fikk voldsomme prisendringer og nivåer ift hva vi har hatt?
Hva så markedet? Det er en hel haug med grunner til dette. Forbausende at du fortsatt etterspør "grunnen" i entall. Markedet som skapte de høye prisene her i norge uten at kablene hadde avgjørende betydning. Noe må det jo ha vært siden vi ikke har sett snurten av slike priser tidligere, og det ikke skyldes kablene, men Putin, men prisene gikk opp når kablene kom, før Putin slo til.
|
|
|
09/01/2023 20:06
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Det har vel endel med risikoprisingen. Når det begynnte reelte å gå opp for enkelte at det kunne gå tomt for gass, økte prisen på gass(nåtid/fremtidspris) samt alternativ godet, elektrisitet.
I en verden som har vært tildels skjermet for risiko, utenom den finansverden skaper selv, kan risiko bli priset svært høyt når den ikke kan kontrolleres med markedsregulering/triks.
For enkelte kan det ha vært særdeles gode penger i å spekulere i elektrisitet på Nasdaq, men det er jo ikke akkurrat åpne data hvem som har gevinst der.
|
|
|
09/01/2023 20:16
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Markedet som skapte de høye prisene her i norge uten at kablene hadde avgjørende betydning. Noe må det jo ha vært siden vi ikke har sett snurten av slike priser tidligere, og det ikke skyldes kablene, men Putin, men prisene gikk opp når kablene kom, før Putin slo til.
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gasPrisene på gass slo inn på elektrisitetsprisen i EU, de steg før Putin slo til. Putin eller ikke så steg ikke gassprisen på grunn av noen norske kabler. Uten de siste kablene ville prisene uansett gått til himmels på grunn av alle de andre kablene, noe mindre men sykt høye uansett.
|
|
|
09/01/2023 20:22
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Siden det er jeg som dro inn stikket fra Steinfeldt så var poenget at det ikke var noen i den generelle befolkningen som trodde det. Du bekrefter jo det langt på vei med sitatet til Jagland. Det var noe etterretning som mente dette men det var altså aldri noe befolkningen trodde. Hverken her i vest eller i øst. Det er først nå i etterpåklokskapens ånd at "alle" helt plutselig skal påberope seg å mene at dette var så forbanna opplagt. Sånn var det altså ikke. At personer i ekkokammere ikke tror noe vil skje, er jo liten grunn til å bruke det som argument. Etterretningstjenester (og tilhørende forskningsmiljøer) operer med sannsynligheter for diverse utfall, og informerer relevante myndigheter, ikke offentligheten. Dette for å ikke skape frykt i befolkningen. Ut over det er det jo en ganske liten del av befolkningen som har noen reell kompetanse om temaet, slik at deres meninger ikke bør legges stor vekt på, selv om journalister og tilfeldige forskere ofte vil snakke høyere enn reelle eksperter. Det er med god grunn reelle eksperter gikk hardt ut i media etter angrepet, for å kritisere "tilårskomne" eksperter/meningsytrere. De siste 10-20 årene har det vært enkle penger i å synse, siden storpolitikk hovedsakelig ønsker fred. Da dette endres, vil "tilårskomne" meningsytrere trekke seg tilbake for å ikke trekke oppmerksomheten mot sine tidligere feilaktige spådommer. Tagelli snakket om posisjoneringen til angriperen flere måneder før angrepet skjedde. Han ble vel direkte ledd av her inne av enkelte.
|
|
|
09/01/2023 20:31
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Markedet som skapte de høye prisene her i norge uten at kablene hadde avgjørende betydning. Noe må det jo ha vært siden vi ikke har sett snurten av slike priser tidligere, og det ikke skyldes kablene, men Putin, men prisene gikk opp når kablene kom, før Putin slo til.
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gasPrisene på gass slo inn på elektrisitetsprisen i EU, de steg før Putin slo til. Putin eller ikke så steg ikke gassprisen på grunn av noen norske kabler. Uten de siste kablene ville prisene uansett gått til himmels på grunn av alle de andre kablene, noe mindre men sykt høye uansett. Hvorfor gikk da ikke prisene opp slik i 2005 og 2008 når gassprisene var verre enn de har vært i denne runden? Det var samme argumentasjonen da også, men spotprisene lå fortsatt under 50 øre stort sett.
|
|
|
[Re: Andreas83]
09/01/2023 20:38
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
At personer i ekkokammere ikke tror noe vil skje, er jo liten grunn til å bruke det som argument. *klippet* Tagelli snakket om posisjoneringen til angriperen flere måneder før angrepet skjedde. Han ble vel direkte ledd av her inne av enkelte. Slettet det innlegget mitt fordi sitatet til Jagland var tatt veldig ut av kontekst å det gjør nå også mitt poeng. Poenget mitt basert på Steinfeldt står seg godt selv iblant dine motsetninger. Poenget mitt var kun at folk flest aldri forutså Putin's invasjon av Ukraina som reellt.
|
|
|
09/01/2023 21:34
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Poenget mitt basert på Steinfeldt står seg godt selv iblant dine motsetninger. Poenget mitt var kun at folk flest aldri forutså Putin's invasjon av Ukraina som reellt. Jaha? De Ukrainerne jeg var i kontakt med på jobb begynte jo å bli lettet etterhvert som vinteren gikk, for da tenkte de at det var for sent for Putin å rekke gjøre særlig med styrkene som var flyttet før telen gikk og alt ble vanskelig. Så det var jo et lite sjokk når de faktisk kom, og vi hadde folk på Teams som hadde følt seg rimelig sikre to uker før, men så plutselig så tank ut av vinduene mens møtet pågikk. Men dette er det jo ikke noe vits i å diskutere videre, siden JoachimV flytter målet hele tiden. Det gikk fra "Hans-Wilhelm Steinfeldt med et passende stikk til alle ekspertene som så krigen komme" til "Poenget mitt var kun at folk flest aldri forutså Putin's invasjon av Ukraina som reellt" Sånn at vi ender opp i betydningen av "folk flest", som vi aldri blir enige om. Jeg hevder timingen av prisøkningene (og prisvariansen) sett opp mot timingen av bruksstart av utenlandskablene gir en veldig mye bedre forklaring enn gassprisene. Gassprisene hadde perioder de var høyere enn nå i 2005 og 2008 uten at strømprisene ble nevneverdig berørt sammenliknet med nå. Hva mener JoachimV om det ift sin forklaringsmodell (hvor han sier prisene nå ville vært skyhøye uten de nye kablene til Tyskland og England.
|
|
|
09/01/2023 21:53
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Poenget mitt basert på Steinfeldt står seg godt selv iblant dine motsetninger. Poenget mitt var kun at folk flest aldri forutså Putin's invasjon av Ukraina som reellt. Jaha? De Ukrainerne jeg var i kontakt med på jobb begynte jo å bli lettet etterhvert som vinteren gikk, for da tenkte de at det var for sent for Putin å rekke gjøre særlig med styrkene som var flyttet før telen gikk og alt ble vanskelig. Så det var jo et lite sjokk når de faktisk kom, og vi hadde folk på Teams som hadde følt seg rimelig sikre to uker før, men så plutselig så tank ut av vinduene mens møtet pågikk. Jaha, så de var ikke så sikre sier du? Men dette er det jo ikke noe vits i å diskutere videre, siden JoachimV flytter målet hele tiden. Det gikk fra
"Hans-Wilhelm Steinfeldt med et passende stikk til alle ekspertene som så krigen komme"
til
"Poenget mitt var kun at folk flest aldri forutså Putin's invasjon av Ukraina som reellt"
Sånn at vi ender opp i betydningen av "folk flest", som vi aldri blir enige om.
Tøvprat og stråmann. Nei jeg har ikke flyttet målet så du kan fint kutte ut å tillegge meg sånne feilaktigheter. Du kverruler, spikker flis og kløyver ord. Jeg manglet kanskje å spesifiere det som selvutnevnte eksperter. Det er sånn jeg tittlerer alle som plutselig over natta blir eksperter og er på toppen av Dunning-Kruger . Alle mulige folk flest som nå helt plutselig mener at dette var så forbanna opplagt. Alle akkurat som kilden Steinfeld generelt " Alle de som antyder at de så krigen komme" uansett hvordan du klarer å kløyve og kverrulere på det så står poenget. - Men jeg vil ikke si at jeg så krigen komme, sier han og fortsetter:
- I mørketiden i fjor var Julia og meg i Budapest. På grunn av denne hersens foten min, gikk jeg to til tre ganger i uken på kurbad. Det var mye ukrainere og russere der, og jeg snakket med dem i de tre månedene. Jeg traff ikke et menneske som så krigen komme.
Steinfeld viser til at etterretningstjenester fulgte nøye med og observerte og talte hvor mye soldater og utstyr som ble deployert rundt Ukrainas grense.
- Alle de som antyder at de så krigen komme... Da fleiper jeg og sier at om du kobler dem til en løgndetektor, så trekker de så mye strøm at de mørklegger hele Oslo. For - inni skallen på Putin kan du jo ikke komme, sier Steinfeld. Når Steinfeld innrømmer på egen selvbekostning å ikke ha sett dette komme så blir det bare tragikomisk å komme etterpå å forsøke overbevise at du kjenner Russland bedre. Det er akkurat som han sier, en eneste løgn.
Redigert av JoachimV; 09/01/2023 22:14.
|
|
|
09/01/2023 22:09
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor gikk da ikke prisene opp slik i 2005 og 2008 når gassprisene var verre enn de har vært i denne runden? Det var samme argumentasjonen da også, men spotprisene lå fortsatt under 50 øre stort sett.
Var de høyere? Stemmer sikkert, men du for komme med kildene. Husker ikke hvem som maser om hva, men du er gjerne en av de som pusher at europa har vert idioter og lagt om til for mye gassavhengighet, kan jo tenkes at det er grunnen...
|
|
|
09/01/2023 22:33
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor gikk da ikke prisene opp slik i 2005 og 2008 når gassprisene var verre enn de har vært i denne runden? Det var samme argumentasjonen da også, men spotprisene lå fortsatt under 50 øre stort sett.
Var de høyere? Stemmer sikkert, men du for komme med kildene. Husker ikke hvem som maser om hva, men du er gjerne en av de som pusher at europa har vert idioter og lagt om til for mye gassavhengighet, kan jo tenkes at det er grunnen... Om det er slik at kraftprissystemet hjemme kollapser av gasspriser som er godt innenfor manns minne, så bør man vel tenke seg om gang eller to før en gjør noen (ytterligere) tilknytning til gassavhengige markeder. ![[Linket bilde fra iili.io]](https://iili.io/H70xbaf.png)
|
|
|
09/01/2023 22:54
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Om det er slik at kraftprissystemet hjemme kollapser av gasspriser som er godt innenfor manns minne, så bør man vel tenke seg om gang eller to før en gjør noen (ytterligere) tilknytning til gassavhengige markeder.
Er ikke uening i det. Har du forresten link til de prisene, etter som jeg søkte så har jeg ikke funnet noen eu-priser. Har bare funnet noen mye lavere UK-priser.
|
|
|
09/01/2023 23:15
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Om det er slik at kraftprissystemet hjemme kollapser av gasspriser som er godt innenfor manns minne, så bør man vel tenke seg om gang eller to før en gjør noen (ytterligere) tilknytning til gassavhengige markeder.
Er ikke uening i det. Har du forresten link til de prisene, etter som jeg søkte så har jeg ikke funnet noen eu-priser. Har bare funnet noen mye lavere UK-priser. Ahh, det er US priser jeg henviste til. Den humpen jeg husket fra 2008 var ikke høyere enn det vi hadde i august 2021. Så da faller argumentet mitt bort ganske kraftig. Litt sånn annet enn at prisene steg før og høyere enn gassprisene skulle tilsi i starten.
|
|
|
10/01/2023 19:20
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Har du forresten link til de prisene, etter som jeg søkte så har jeg ikke funnet noen eu-priser. Har bare funnet noen mye lavere UK-priser. IMF har Primary Commodity Price System (PCPS) ( Econdata) Kvartalsdata som er lett å tyde: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123044&filename=Primary_Commodity_Price_System_PCPS(1).png) Månedsdata som er litt mer kaotisk: IMF: PCPS - Natural Gas - Index eller IMF: PCPS - Natural Gas - US dollar. Kan endre på tiden og velge minimize for å gå tilbake til hovedsiden.
Redigert av Andreas83; 10/01/2023 19:26.
|
|
|
11/01/2023 22:01
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gasPrisene på gass slo inn på elektrisitetsprisen i EU, de steg før Putin slo til. Putin eller ikke så steg ikke gassprisen på grunn av noen norske kabler. Uten de siste kablene ville prisene uansett gått til himmels på grunn av alle de andre kablene, noe mindre men sykt høye uansett. Opptrappingen av krigen i Ukraina var jo kjent og forventet ( selv om Steinfeldt og Jagland valgte å se bort fra tilgjengelig informasjon. ) Men energiprisene steg også før Putin pga post -covid effekter, som beskrevet feks. her : https://theconversation.com/energy-...y-they-wont-go-down-any-time-soon-175679
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
14/01/2023 12:39
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hesthammer var på NRK P1 13.10 i dag. Nøkternt nok men stryker på at par viktige ting: 1. Bagatelliserer utfordringene med lagring. Er bare å få det noen hundre meter ned i bakken, ferdig med den saken. Finland gjør jo dette. Sorry, da har han ikke gjort hjemmeleksa si. 2. Bagatelliserer og avfeier en potensiell ulykke i Ukraina. Mildt sagt rystende når IAEA senest i går publiserte: “As this tragic war enters its second year, we must continue to do everything we can to avert the danger of a serious nuclear accident that would cause even more suffering and destruction for the people of Ukraine and beyond,” Director General Grossi said. Update-141-iaea-director-general-statement-on-situation-in-ukraine
|
|
|
[Re: Tange]
15/01/2023 20:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Så i hvor stor grad kan vi forvente at denne maksprisen kommer til å ligge under eller over f.eks. fjorårets snitt+ [b]Strømstøtte eller makspris vil uansett føre til - alt annet likt/ceteris paribus - økt forbruk [b/]og dermed økt markedspris. Derfor mange økonomer er opptatt av at prismekanismen skal fungere. Sammenlignet med fjoråret er det jo umulig å si, mtp. en ikke vet utviklingen på gasspris, været eller fremtiden. Nja, når maksprisen ligger over det som de siste 10-åra (inkludert 1. kvartal 2022) har vært gjennomsnittet er det ikke sikkert tyskerne ser det som frikort til å øke forbruket. Nå ligger den aktuelle prisen for kWh på ca. 0.40 -0.45 euro. Rett over maksprisen, men husk at denne maksprisen baserer seg på historikk og årsforbruk., ikke månedsforbruk. https://de.statista.com/statistik/d...ompreise-fuer-haushaltskunden-seit-2006/Hva betaler vi egentlig her på øyeblikket.? Ikke sjekket desemberfakturaen ennå, 0.15 euro eller noe sånt? Da fikk jeg sjekket. Får ca. 100 kroner tilbake for desember. Jeg gikk denne måneden inn for å prøve å få litt profitt. Begynte å sjekke for spotprisen fra ca. halvveis desember og spesielt romjula var atraktivt. Gikk til natteheving og ekstra elovn i de beste timene, stortsett mellom ca. kl. 1 og 5. Denne måneden tar jeg litt større risiko, og har kjørt litt natteheving alt fra første uke. Forventer litt uttelling nå i uken fremover med noen dager ned mot ca. -15. I morgen er det alt mot kr. 2.50 inklusiv  . Det blir spennende. Økt forbruk med andre ord  .
|
|
|
18/01/2023 12:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Regjeringen skal diskutere endringer i strømstøtten: Slår ulikt ut En uheldig side ved dagens støtte er at det er mulig å tjene penger på ordningen ved å bruke mye strøm mot slutten av måneden, hvis strømprisen da er lavere enn i starten av måneden.
– Det er ikke rimelig med en ordning hvor man får betalt for å bruke strøm, slik tilfellet var i slutten av desember, sier Lilleholt.
Ved å utbetale strømstøtte time for time vil akkurat dét problemet kunne unngås, men et nytt oppstå, frykter han.
Regjeringen vil nemlig at folk skal tilpasse forbruket sitt etter når strømmen er billigst, for det er slik markedet forteller at nå er det mer enn nok strøm tilgjengelig. Jevn strømstøtte fjerner deler av dagens belønning for å bruke mest strøm når prisene er lave.
– Det vil fjerne spareincentivet, og det er jeg bekymret for, sier Lilleholt, og viser til at det blir mindre attraktivt å spare strøm på de dyreste timene i døgnet.Økt forbruk med andre ord  . https://www.nrk.no/norge/aasland-bekrefter_-stromstotten-kan-bli-endret-1.16261352
|
|
|
18/01/2023 17:07
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Regjeringen skal diskutere endringer i strømstøtten: Slår ulikt ut En uheldig side ved dagens støtte er at det er mulig å tjene penger på ordningen ved å bruke mye strøm mot slutten av måneden, hvis strømprisen da er lavere enn i starten av måneden.
– Det er ikke rimelig med en ordning hvor man får betalt for å bruke strøm, slik tilfellet var i slutten av desember, sier Lilleholt.
Ved å utbetale strømstøtte time for time vil akkurat dét problemet kunne unngås, men et nytt oppstå, frykter han.
Regjeringen vil nemlig at folk skal tilpasse forbruket sitt etter når strømmen er billigst, for det er slik markedet forteller at nå er det mer enn nok strøm tilgjengelig. Jevn strømstøtte fjerner deler av dagens belønning for å bruke mest strøm når prisene er lave.
– Det vil fjerne spareincentivet, og det er jeg bekymret for, sier Lilleholt, og viser til at det blir mindre attraktivt å spare strøm på de dyreste timene i døgnet.Økt forbruk med andre ord  . https://www.nrk.no/norge/aasland-bekrefter_-stromstotten-kan-bli-endret-1.16261352Jepp. Leste også det der som at bakgrunnen er de store variasjonene innad i måneden uten at de nødvendigvis har noe mer konkret enn en hypotese. koko
|
|
|
18/01/2023 17:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det hadde vært fint med noen skikkelige tall,
Men helt koko er det ikke, ref. innlegget mitt om at jeg gikk i pluss i desember. Men jeg tror at for å få til relevante gevinster kreves det at du kan få til store forskjeller mellom dag- og nattforbruket. Jeg har alt tidligere argumentert for at det sannsynligvis ikke utgjør de kjempestore forskjellene for de fleste mellom dag og nattforbruk.
Men i mitt tilfelle med lavt forbruk, jeg har bare 250 w elektrisk oppvarming som står på til vanlig, er det mulig å skru på noen ekstra kW om natta de billigste timene for å kompensere for vanlig forbruk.
(I tilfelle noen tror at jeg nå har blitt storoverforfruker, jeg var fortsatt godt under 1000 kWh.)
|
|
|
18/01/2023 18:44
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det hadde vært fint med noen skikkelige tall, Jepp Men helt koko er det ikke, ref. innlegget mitt om at jeg gikk i pluss i desember. Nei ikke helt. Akkurat som vi ikke er helt uenige heller. 
|
|
|
|
|