De fem beste i 2022
|
De fem beste i 2022
29/12/2022 13:03
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
"Alle de andre" sykkelnettstedene har redaktørenes topplister over de beste i året som har gått. Her må vi lage det på dugnad  Kom med dine fem beste sykkelrelaterte greier, opplevelser, erkjennelser eller annet sykkelrelatert. Vi må få bilder på annet enn dype personlige erkjennelser, og helst der også. I alle fall er det nødvendig med begrunnelse i fulle setninger  Jeg er i gang med bildene selv, men kom igjen. La oss gjøre dette til en innholdsrik tråd. LarsB
Redigert av larsb; 29/12/2022 13:06.
|
|
|
Re: De fem beste i 2022
[Re: larsb]
29/12/2022 17:34
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Erkjennelse: jeg trenger ikke sju sykler. Opplevelse: årets høydare var tur til Fjørå Nedtur: svikt i form i månedsvis på grunn av covid Service: Sørensen sykler på Skullerud som skiftet en skrue for meg Service 2: Gira som tok grep på demperen min etter at jeg reparødela den midlertidig Dings: Wrathchild dekk fra 45nth
Bilder fra telefon funker dårlig med min begrensede edb-kunnskap. Om dere lukker øynene så kan dere se for dere Gavin på Gira.
Redigert av Garpen; 29/12/2022 17:36. Rediger grunn: Manglende bilder
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
30/12/2022 17:50
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Gøy!
Opplevelse: Jotunheimen Rundt for første gang. Mamma mia for en opplevelse. Førstereis i episk drittvær, gjennomførte og traff masse trivelige mennesker! Returnerer i 23…
Mål: Klarte endelig å passere 100.000 hm på ett år igjen. Sist gang i 2016. Det var også året vårt tredje barn ble født, så det henger vel sammen…
Utstyr dyrt: ny landeveissykkel. Det viser seg å være bedre med skivebremser og plass til bredere dekk.
Utstyr ‘billig’: Shakedry-regnjakke. Det var gode greier!
Nedtur: én uke magasjau etter JR grunnet inntak av saueavføring under turen. Vil også nevne en tur i et gjerde over noen kantsteiner i våres etter ublidt møte med bilist.
Redigert av RoyE; 30/12/2022 19:43.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
30/12/2022 19:20
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
#1 Debut i Jotunheimen rundt på topp på min liste også. Det var langt og vått, men beina holdt bedre enn forventet og fra Sognefjellet og ned var det både oppholdsvær og sol. Er påmeldt neste år og
#2 Vårsykling i meterhøye brøytekanter mellom Røldal - Suldal.
#3 Andersnatten i strålende vær og med topp selskap.
#4 Svolvær - Å i Lofoten tur/retur. Episk regnvær første to timene, men for et eventyr!
#5 Sykkelviku i Ringebu. 4 dager stifest på Gudbrandsdalens feteste nedkjøringer.
#6 Vinterbonus: Ellevilt bra sykkelføre i Østmarka sist vinter.
|
|
|
01/01/2023 08:06
|
Petter Storm
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Opptur: Shuttle-weekend på Ringebu med kule folk fra Værfast
Nedtur: Utflukter spolert som følge av et elendig XLC-luftesett - FY, for no drit!
Dings $: Offset bushings Dings $$: SDG Tellis-dropper, den bare funker Dings $$$: SRAM GX Eagle AXS
Mål: Skadefri
|
|
|
02/01/2023 08:04
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
#1 Tatt opp vinterstisykling etter 10 års dvale. Det er blitt mange flotte "bildekkløyper" i området, så det er kjempemorro.
#2 To langturer (270 og 400km) på landevei der vi startet klokka 5 i nydelig sommersol.
#3 6 uker på pappapermferie med episk sykling i Frankrike, Italia og Danmark.
#4 1 uke i Girona på senvinteren med øl, vin, god mat, grussykling og landevei
#5 AXS. Overaskende digg.
|
|
|
02/01/2023 09:55
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
# 1. Utenlandsturene med landeveissykkelen hvor Gran Canaria i mars var slik Gran Canaria skal være i mars, mens Malaga/Andalucia/Costa del Sol/Costa Tropical i månedskiftet oktober/november ble en skikkelig opptur både mht jeg var litt skeptisk til tidspunktet mht vær (var helt strålende, faktisk varmere en GC i mars, men var jo den hetebølgen som var i Europa sent på høsten), men også sterkt skeptisk til hvordan kroppen vil tåle dette mht kneskade jeg har hatt siden pinsen. Har i noen år også hatt ett mål om å sykle fra havnivå til toppen av Pico Veleta/Sierre Nevada og vil vel si at det var årets feteste tur jeg hadde opp dit, men også den hardeste og lengste turen i 2022. Men vil nok sitte lenge i topp 5 sykkelopplevelser for min del. Må også si at asfalten, terrenget og trafikken generelt i området vi var var bedre en feks Gran Canaria og fjellene "bedre" en Mallorca. Skal tilbake hit.
# 2. Beste rittopplevelse før skaden var Randsfjorden rundt, ikke at resultatet ble så bra men ser man bort fra dårlig i startbakken (aldri god i sånne harde og passe lange startbakker) så var dette nok den dagen med best ritt dagsform. Noen dager før syklet jeg Terningenrittet og litt av det samme der med god dagsform, holdt igjen litt pga jeg skulle sykle Randsfjorden to dager senere, men god dagsform og sannsynlig den mest lokalkjente av alle deltagere gjorde at resultatet ble tilfredstillende bra, samt hadde det veldig gøy da det jo tross alt er ett av de feteste stirittene i Norge.
#3. Beste rittopplevelse etter skaden er lett. Offroad Valdres Halvvegs. Var usikker på om jeg skulle delta pga nevnte skade. Men syklet den som tur og tok det rolig nok til at jeg kunne både kose meg underveis, ta hensyn til skaden og komme til mål uten å bli noe mer noe skadet eller være helt utslitt. Tror jeg vil velge samme "taktikk" neste år. Slike ritt er beste når opplevelse triumfer prestasjonsjag. Flere har nevnt Jotunheimen rundt her som høydepunkter og det var ett av de rittene jeg måtte droppe pga skaden.
#4. Lokale langturer på sti (få i 22), grus og asfalt. Den jeg husker beste i dag var en 30+ milstur fra Elverum, via Randsfjorden og Odalen hjem igjen.
#5. Utstyr, må faktisk si meg enig med de over her som nevner ASX, kjøpte Eagle ASX til god pris på Black Friday 21, og montert opp på 17 modell Cannondale Scalpel og fikk ny sykkel (føltes det som). Ikke at den ble veldig mye brukt, men føltes digg når det ble brukt. Så trur det er årets produkt sammen med Rapha Core cargo. Sidelommer er ganske så digg på lange turer, fylles opp med "næring" og så slipper en småstopp for ofte.
Redigert av Oddefa; 02/01/2023 09:58.
|
|
|
02/01/2023 14:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
#1 en uke fra Bordeaux til San Sebastian på sykkel, ørlite jålete middag en kveld med en flaske Champagne til 2.500 kr viste bare hvor unødvendig kjepphøye en kompis og jeg var på oss selv :-) mens røkla klokelig holdt seg til overkommelige bobler. Franskmenn er sære, Biarritz er fint mens San Sebastian (i Spania) er hysterisk flott, spesielt om du liker Tapas. Halvannen dag med >40 grader tok knekken på et par av gutta. Superhyggelig selskap med masse flotte folk. Her dag 1 https://www.strava.com/activities/7565278064#2 Gruseventyr, mystisk hvordan hodet noen ganger bare har lyst på mer når kroppen er kald og lysken vond. Samme rute som i fjor men feiget ut og droppet "rundt Norefjell via hytta". https://www.strava.com/activities/7223412086#3 Sti hjem fra jobb rundt Oslofjorden, en orgie i steinrøyser, kratt, buskas, nedblåste trær og vanvittig flotte stier. Nesten et døgn på tur og 24 mil https://www.strava.com/activities/7139754178#4 Årets nedtur, sto opp kl 0200 for å ta 0300 båten til byen med en skikkelig langturplan og kom på at selv om jeg hadde fri går det bare 0300 båt i helgen, drit sur syklet jeg hjem og la meg under dyna. Ellers er nedturen i år at jeg har jobbet for mye fra september og ikke hatt tid/ork til å holde formen, var stusselig en periode på vårparten også. Ikke fikk jeg syklet Mjølkevegen heller. Jeg må opp i ringa igjen :-( https://www.strava.com/activities/7223410306#5 Grushelg til Sandefjord/Larvik, kalas flott helg med de beste gutta https://www.strava.com/activities/7286973134https://www.strava.com/activities/7291923222https://www.strava.com/activities/7298017192#6 uken før jeg begynte i ny jobb syklet jeg innom de tre kontorene, drakk kaffe, spiste kaker og ble kjent med masse flotte folk. Glad jeg fikk muligheten. Ikke at turen var så hysterisk men en fantastisk dag :-) https://www.strava.com/activities/7692861498
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
02/01/2023 15:49
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Offentlig kudos for en fin liste med turer Emil!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
03/01/2023 08:46
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Mine 5, i uprioritert rekkefølge # Beste tur Da jeg tok Gråfjellrunden i Trollheimen i midten av Oktober, fra hyttetrappa. Hytta ble kjøpt i fjor høst så store deler av terrenget var u-utforsket for meg. Jeg sa til kona jeg skulle være ute i 2 timer. Kom hjem etter nesten 6. # Sykkelglede Min 6 år gamle datter har begynt på sykling med TVK i Nilsbyen, og sier hun elsker det # Konkurranse/ritt Klubbmesterskap terreng for Stiftstaden ble avholdt i et slags enduro-format med segmenter på bortover-sti, oppover-sti, nedover-sti, grusklatring. Det var morsomt og gjorde at mange forskjellige typer syklister og sykler var konkurransedyktige. Tanken er å gjenta det samme i 23 for da å kunne konkurrere mot seg 22 versjonen av seg selv. # Nedtur: Sesongstart på sti i bymarka var først 20 Mai. Dette er sent…. # Erkjennelse Det har blitt mindre sykling enn hva jeg skulle ønske, både i terreng og til og fra jobb. Dette henger noen noe sammen med den tidligere nevnte hytta og mye "hyttekos", i tillegg til noen skader og sykdom. Vekten har steget jevnt og trutt i tre år nå. Det er på tide og stoppe forfallet og sykle enda mer 
- Stefan
|
|
|
03/01/2023 10:31
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
#1 Årets høydepunkt - syklet ruta for TransØsterdalen dag3 sammen med kona. Makan til feiende flott flytsti. Inkludert hytteovernatting på Røros, så vi tok det som en helg.
#2 Firmatur til Trysil. Halve dagene var satt av til aktiviteter, og siden jeg hadde meldt meg som sykkelguide ble det tre dager med sykling - med lønn! :-)
#3 Kosteröarna med egne sykler. Årets ferietur gjorde at det endelig klaffet å komme seg hit. Koselig sykkeltur med kona og ynstedattera.
#4 Oppgradering av utstyr. Solgte en rimelig Cube grusracer og kjøpte en toppmodell Rocky Mountain (brukt), bare for å finne ut at jeg likte Cube'n bedre. Etter mye justering av sittestilling og dekk har RM-en og jeg nå omsider blitt venner, og etter 1000km er jeg nå glad i oppgraderingen. Spesielt for 1x gir, karbonhjul, og generelt en mye lettere sykkel.
#5 Årets nedtur - downhillsykkelen min ble stjålet fra garasjen hjemme. Elsket den sykkelen, men som nå 50-åring og med en sykkel som bare ble brukt 2-3 ganger i året så må jeg bare erkjenne at den ikke kommer til å bli erstattet.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
03/01/2023 11:36
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
# Årets tur: Canvas med jobben. # Årets oppdatering: Intend Edge og CC Kitsuma coil spesialtunet av Rulezman. Fytterakkeren hvordan de endret sykkelen mange flere hakk. Men også det å få noe spesialtunet etter dine ønsker er faktisk en stor opplevelse i seg selv. Særlig når du får lov til å komme med innspill. # Årets oppdatering #2: Nye holker fra Personomic. Dette er spesiallagde holker hvor de lager en datatvilling av dine hender, og så 3d printes holker utifra modellen. Ekstremt komfortable. Ble slutt på slitne fingerledd. # Stiturer generelt: alltid digg å sykle selv om formen ikke er der, sykler mer alene, men bare det å komme seg ut er digg. #mekking: Blir bare mer og mer.
|
|
|
09/01/2023 21:55
|
Jøllsrud
Fersking
|
Fersking
#1 Opplevelse: Shuttle på Ringebu med Værfast i perfekt vær.
#2 Utstyr: Continental Kryptotal, helt sjef anbefales til alle som kjører mest nedover
3# Erkjennelse: Formen er for dårlig for å oppnå full glede av enduroritt, men skal fortsette å delta
#4 Glede: Det er fortsatt like gøy med tråsykkel (om enn betydelig dyrere) som det var når man var 12 år
5# Pålitelighet: Null ødelagte komponenter og ingen skader på meg selv
|
|
|
10/01/2023 10:17
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
#1 Opplevelse: Delta i Trans Madeira, 5 dagers enduroritt. Helt episk opplevelse, ganske slitsomt, tidvis skremmende, men forbløffende laid back og gøy! Bilder: https://www.instagram.com/p/CjK2pUdseAr/?utm_source=ig_web_copy_link#2 Utstyr: Continental Kryptotal-r enduro bakdekk både ruller bra, klatrer bra og har godt grep nerrover! #3.a Erkjennelse: Jeg har det mest gøy på enduro-sykler med mye vandring, så lenge de er poppy og "lekne". Det stemmer at kortvandrede sykler er morsommere på veldig mye av stituren, og når man venner seg på de kan man fint kjøre de groveste, bratteste løypene også. Men jeg har innsett at jeg tar mest glede av den 1% av turen hvor jeg pusher hardt i skummelt terreng eller gjør en høkk eller tre som jeg er litt usikker på. Da hjelper endurosykkelen meg mer og jeg er tryggere på at sykkelen kan redde meg om jeg kødder det til. Og kan ikke si at jeg synes det er noe pes å klatre med en enduro-sykkel heller? #4 Glede: Gleden ligger i å bli bedre på noe, progresjonen er det som trigger dopamin i mye større grad enn det absolutte resultater gjør! I år ble jeg bedre enn før på visse typer store hopp, det var ekstremt tilfredsstillende! #5 Nedtur: Mer sykdom enn vanlig. Skal ikke klage for mye, men korona-syke med litt langtids-effekter preget syklingen på våren, kom sent i gang, men først og fremst satte hjernetåka en voldsom demper på konkurransedyktigheten. En bitteliten runde noen dager før drammenduro også, syklet treningsdagen med Ibux og tok det med ro. Var i orden til rittet dagen etter, men ikke helt "på". Og de to ukene jeg skulle "taper" og spare opp overskudd før Trans Maderia, så kom det en liten forkjølelse som fjernet alt overskudd.
Redigert av vids; 10/01/2023 10:20.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
10/01/2023 12:33
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
vids, du kan få lov å legge til en nr 6
#6 Sosialt ansvar: Spre sykkelglede med podkasting!
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
10/01/2023 12:46
|
vids
Ivrig
|
Ivrig