Har brukt tradisjonell metode, men med dampovn først, tidligere. Men i år skal jeg forsøke Hobbykokkens metode 2. Har et par spm:
1. Hobbykokken skriver 120 grader, men ser flere over her skriver 70-80 grader. Hva stemmer?
I hans nå nedlagte blog var dette forklart nærmere, jeg tror det var slik: ved 120 i 8-9 timer får kjøttet en pulled pork karakter, dette er godt, men uvant for julegjestene, ved 80 grader unngår man dette. Jeg bruker 90-100 grader (ovnen er ikke så presis) med utmerket resultat og tradisjonell karakter på kjøttet.
2. Noen som har testet souse vide i dampovn? Må den stå lenger enn oppgitt av hobbykokken?
Ikke prøvd.
3. Det blir tydeligvis lite kraft i pannen ved langstek (smaken blir i kjøttet som er bra!). Når dere lager saus, bruker dere da bare buljong som erstating for kraften? Kjøtt eller grønnsaksbuljong?
Det blir veldig lite kraft. Kjøttbuljong brukes her i heimen, men det fins masse fin fond og få kjøpt også.
På den annen side trenger man ikke perfekt saus når ribba blir så saftig og smakfull. Og saus oppå den sprø svoren vil man da ikke ha :-)
Hentet økologisk ribbe fra Strøm-Larsen akkurat og den ser herlig ut!
Dette blir bra, lykke til!