|
Varmepumpe erfaringer gulv/tak modeller
|
Varmepumpe erfaringer gulv/tak modeller
22/12/2022 14:32
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vi vurderer å få installert varmepumpe, har hatt 3 leverandører på besøk og alle 3 sier forskjellige ting vedrørende plassering og mulig effekt av pumpe i vårt hus.
Er det noe som har erfaring med gulvmontert (5-15cm over gulvet) pumpe og evt i forhold til en montert oppunder taket? Og da helst i en etasje med flere rom og bare åpninger mellomrommene.
Hos oss mener en leverandør at en gulvmontert montert under trappa i 1 etasje vil være beste løsning. En annen leverandør mener dette ikke funker i det hele tatt pga lite lufttilgang (noe jeg ikke skjønner da det er en åpen trapp med god plass under og rundt). Samme leverandør mener pumpa vil funke best i TV-stua som er et lite rom på 15kvm med døråpning inn mot hoveddelen av 1 etasje som er ca 40kvm. Leverandør nr 3 mener ingen av løsningene er bra og at vi vil måtte kjøre pumpa hardt hele tida for å få luft rundt i huset. Eneste plassering han ser fornuftig er på en vegg i hoveddelen av 1 etasje (der det ikke er mulig å plassere utedelen fornuftig). Begynner å helle mot å skrote hele prosjektet og heller fyre med ved.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: Varmepumpe erfaringer gulv/tak modeller
[Re: svene]
22/12/2022 15:11
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Varmepumpe er både deilig og fornuftig! Skjønner at plassering er utfordring. Nye hus har jo ventilasjon som fordeles varmen en del.
Har du sjans til å trekke rør til to innedeler på samme utedel?
|
|
|
[Re: engekri]
22/12/2022 16:43
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja har mulighet til 2 innedeler, men da er det snakk om en i første etasje og en i andre etasje. Uansett får vi samme utfordringer i første etasje med varmefordelingen. Huset er såpass lite at 2 innedeler i første etasje virker unødvendig dyrt siden det ikke blir særlig effekt opp i andre etasje da.
|
|
|
22/12/2022 18:55
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har vært stede hvor vp har vært montert i trappeløpet mellom 1.etg og 2.etg, rettet mot underetg. Da ble luften dytter ned og termisk oppdrift dro den opp. Ingen måtte sitte i blåsingen heller.
|
|
|
[Re: Tagelli]
22/12/2022 19:01
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har vært stede hvor vp har vært montert i trappeløpet mellom 1.etg og 2.etg, rettet mot underetg. Da ble luften dytter ned og termisk oppdrift dro den opp. Ingen måtte sitte i blåsingen heller. Det hadde vært perfekt, men vi har rett trapp der det ikke er plass til pumpa på veggen uten at man stanger hoder i den….
|
|
|
22/12/2022 19:44
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Vi har et hus på ca 120 kvm i grunnflate, åpen stue/kjøkken med åpen gang/entre, tre soverom og bad+ en wc i andre av gangen, entreen nesten midt på og vaskerom med to boder med nedgang til kjeller plassert i vinkel på huset.
Stua har fem vinduer og verandadør på kortsiden og vi har varmepumpa plassert ved siden av verandadøra, under det ene stuevinduet omtrent 60 cm over gulvet. Pumpa er ny, Wilfa Svalbard extreme som skal gi max 7200 watt og 5300 w ved minus 15. Skal kunne varme opp 150 kvm. Har stilt den fast på viftehastighet 1 og spjeldet slik at det blåser mest mulig rett ut fra pumpa. Pumpa står på 20-21 grader og det har den holdt i hele huset selv ved minus 20 grader. Åpner dørene litt på alle rom og ikke noe problem med at varmen blir fordelt utover. Har lagt varmematter under parketten på stue/gang/kjøkken i tillegg som jeg setter på når jeg vil ha det ekstra varmt, og null problem å holde 25 grader inne selv ved minus 25 ute.
Redigert av kaiost; 22/12/2022 19:56.
|
|
|
23/12/2022 07:35
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Plassering av innedelen lot jeg montøren anbefale oss. Den står høyt på veggen mellom åpen stue/spisestue, og så har i stue utenfor der igjen. Dobbeltdør som holdes stengt på vinteren ut til trappegangen utenfor.
Null problem med god varme i hele rommet uansett hvor kaldt det er, men jeg vil bare advare angående støy og plassering - hvis du har noen alternativer. Vår varmepumpe er riktignok 10 år gammel nå, men når vi kjøpte den så gikk vi etter den mest stille modellen vi fant (en eller annen Panasonic). Vel, stille er den IKKE. Det er en kontinuerlig susing. Nå er det riktignok et rom på kanskje 60m2 med 9 vinduer fra 80-tallet, så varmepumpa må vel jobbe ganske hardt hele tiden nå på vinteren. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg vel gått for en gulvmodell som kunne blitt montert litt mer bortgjemt (ikke vendt mot sofaen i stua). Hele rommet blir godt og varmt uansett har vi nå lært, så akkurat hvor varmen kommer fra er vel ikke så nøye.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
|
|
|