AI og forslag til treningsopplegg
|
AI og forslag til treningsopplegg
08/12/2022 16:05
|
universalis
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har nettopp dukket inn i kunstig intelligens og generatorer. I den forbindelse lurer jeg på hva dere tenker: Har AI-generatorer blitt så gode at de kan lage treningsopplegg for oss mosjonister? Jeg spurte ChatGpt dette nå nettopp: Lag et treningsopplegg for å øke watt fra 3 w/kg til 4 w/kg på 6 måneder?
Dette var svaret jeg fikk: "Et treningsopplegg for å øke watt fra 3 w/kg til 4 w/kg på 6 måneder kan se slik ut:
Start med å måle watt med en wattmeter eller en hjertemåler. Dette vil gi deg en idé om hvor du starter, og du kan bruke dette som en referanse for å se fremgangen din etter hvert som du trener.
Fokuser på intervalltrening. Intervalltrening kan bidra til å øke watt, fordi det får kroppen til å jobbe hardere enn ved jevn intensitetstrening. Du kan for eksempel prøve å sykle i 1 minutt med høy intensitet, deretter roe ned i 1 minutt, og gjenta dette i 10-15 minutter.
Tren styrke. I tillegg til å trene utholdenhet, kan det også være lurt å inkludere styrketrening i treningsprogrammet ditt. Styrketrening kan bidra til å øke watt ved at det gir deg større muskelstyrke, noe som kan gjøre at du kan jobbe hardere på sykkelen. Du kan for eksempel prøve å løfte vekter eller gjøre knebøy, markløft og benkpress.
Øk treningsmengden gradvis. Det er viktig å øke treningsmengden gradvis for å unngå skader og for at kroppen skal få tid til å tilpasse seg den økte belastningen. Start med å trene 2-3 ganger i uken, og øk gradvis mengden og intensiteten på treningen etter hvert som du blir mer vant til det.
Fokuser på kostholdet. Kostholdet ditt kan også ha en innvirkning på watt. Prøv å spise sunt og balansert, og husk å få i deg nok protein og karbohydrater etter trening for å hjelpe musklene med å reparere seg og vokse.
Vær tålmodig. Økt watt kommer ikke over natten, så det er viktig å være tålmodig og fortsette å trene regelmessig over en lengre periode for å se resultater. Hold deg motivert ved å se fremgangen din, og sett deg realistiske mål som du kan jobbe mot."
Jeg ser at rådene er generelle og lite spesifikke. Men er dette gode råd? Og kan generatorene erstatte personlige trenere/treningsopplegg framover?
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
Re: AI og forslag til treningsopplegg
[Re: universalis]
08/12/2022 19:09
|
J-doug
Fersking
|
Fersking
dette er i utgangspunktet gode generelle råd, men som alltid kommer det jo an på deg. Hvor mye trener du nå, hvordan er trening (u)strukturert, hva slags økter, antall økter etc. Det er klart at det uansett krever en innsats treningsmessig å øke watten med 1 w/kg og at det ikke er gjort over natten (med mindre man bare kan fettsuges tynnere og dermed øke fra 3 til 4 w/kg). Men man burde kjøre en baseline 20 min FTP test for å vite hva slags watt som du har som utgangspunkt og deretter kan man lage intervalløkter utifra de tallene man får. Intervalløkter er definitivt viktig og det er mange måter å kjøre dem på, kortere varighet på dragene = høyere intensitet og vice versa i tillegg kommer total antall minutter i x sone. når det er sagt er ikke intervalløkter den eneste måten å øke watten på, rolig langkjøring er også det men det krever et større antall timer. Uansett så vil "x" mengde og sammensetning trening føre deg "y" langt. Trener man 100 timer i året vil det føre så langt, men trener man 600 timer vil kan komme dit....
Sykling er noe som er veldig skånsomt og så lenge man har en godt tilpasser sykkel og sykler jevnlig er det ikke så farlig å øke mengden raskt, man må være mer forsiktig ved andre bevegelsesformer som feks løping som setter større krav til muskel-seneapparatet, men øke mengden gradvis er et generelt godt råd som tilpasses individuelt.
Jeg tror man kan komme et godt stykke på autogenererte treningsopplegg, men samtidig tror jeg ikke det kan erstatte en dyktig trener.
|
|
|
09/12/2022 07:53
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Nettet flyter jo med standard treningsprogrammer, så her var ikke KI modellen spesielt dyktig, men det kan hende man må spørre på en annen måte for å få et spesifikt program. Om det er det du er ute etter, vel og merke.
De færreste av oss har vel en PT som hjelper, analyserer og justerer underveis i et forløp, så ja jeg tror KI kan fikse dette ila. få måneder. Burde også være mulig å få KI til å analysere treningsdataene dine underveis.
Kan PT overleve etter dette? Ja, det kan de helt sikkert, er nok stadig mange som liker å tale med en person ansikt til ansikt.
|
|
|
09/12/2022 17:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I den forbindelse lurer jeg på hva dere tenker: Har AI-generatorer blitt så gode at de kan lage treningsopplegg for oss mosjonister?
Min förståelse är att det de gör er i praktiken att samla in en massa information fra internet och sammanställer det i ett svar. (Mönster igen känning med hjälp av ett recursivt nevralt nett) Imponerande och faktiskt användbart men tror ikke de er så bra på personlig uppfølgning. Testar chatGDP nu och spurte hur långa stavar jag skulle ha för bergslöpning. Svaret var 1.80 plus minus 5 cm. Når jag presiserat vad stavar er och sen att rätt längd är 1.25 m svarade boten bland annat. "Based on the information you provided, a pole length of 1.25 meters would be too long for you. If you are 1.80 meters tall, a more appropriate pole length would be around 180 centimeters, plus or minus a few centimeters. This means that poles with lengths ranging from 177 to 183 centimeters would be suitable for you." Kanske inte helt perfekt ännu?
|
|
|
10/12/2022 09:21
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Trainerroad har vel AI opplegg. Endrer økter etter hvordan man klassifiserer økter man har gjennomført
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
10/12/2022 18:04
|
Loki
Besatt
|
Besatt
De kan i hvert fall dikte:
Winter's chill sets in As I take to the road Bundled up and ready To brave the cold
The wind in my face As I pedal along I relish the challenge Of a winter ride strong
The crisp air bites As I climb up the hill But the view from the top Is worth the chill
The descent is thrilling As I fly down the road The cold air rushing As I let go
And when I reach home I'm tired and cold But the joy of the ride Is worth the toll
Cycling in winter Is a special kind of thrill A challenge to be met And a joy to fulfill
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
19/12/2022 06:11
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig