Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 103 av 116 1 2 101 102 103 104 105 115 116

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725872 16/12/2022 22:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: JoachimV
Sitat: fredriks
Sitat: HeavyDude
Ja, min pris er basert på faktisk forbruk i desember og beregnet strømstøtte for dette fra min strømleverandør.

Det kan ikke stämma att du får betala 72 öre per kwh når den lavaste spot pris timmen har varit nästan 2 kr och snitt priset mycket mer.

Det är ju till och med en bra bit under grensen för att få strömstötte om priset stämmer med ett spotpris avtal med alla avgifter.

Kansje vi nå kan være litt mer enige om at løse tall postet på internett uten nærmere forklaring, kilde eller dokumantasjon kan være greit å betrakte som "ubekreftet"? ICON_SMILE

Men dina egna ubekreftade tal verkade överenstämma med den andras ubekreftade tal.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725873 16/12/2022 22:17
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nei det har jeg ikke. Jeg har en ganske normal spotpris -avtale.
Snittpris NOK/KWh 1-17 desember for NO1 er 3,604 NOK/KWh. Med (forenklet utregning:[3,6-0,7]*0,1) strømstøtte blir det da ~1 NOK/KWh. Med 25% moms er en på 1,25 NOK.

Enten klarer du ikke lese regningen din, eller så troller du.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725874 16/12/2022 22:24
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Hva er din faktiske kWh -pris hittil i desember , Inkl avgifter, strømstøtte ex nettleie ?

https://minspotpris.no/stromstotte/str%C3%B8mst%C3%B8tte-og-refusjon-fra-staten.html

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725875 16/12/2022 22:25
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Om HeavyDude er veldig flink til å bruke strøm når den er billig og ikke når den er dyr så er det mulig å få veldig billig strøm. Støtten er en fast sum per kWh, Prisen man betaler er gitt hver time.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2725876 16/12/2022 22:31
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: appelsin2
Om HeavyDude er veldig flink til å bruke strøm når den er billig og ikke når den er dyr så er det mulig å få veldig billig strøm. Støtten er en fast sum per kWh, Prisen man betaler er gitt hver time.
Rask titt på timesprisene 1-17 desember tilsier at det ikke er mulig å kun betale 0,72NOK/KWh, selv ikke uten avgifter.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725877 16/12/2022 22:32
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg opplever ikke at du har forsøkt å,forklare.
En jeg oppfatter at meningsforskjellen melmidd oss er at jeg mener at ingen vil investere i noe det ikke er marked for:( =betalingsvillighet for) .Mens du mener at noen kan bli rike på noe som det ikke er behov for//betalingsvillighet for.
Beklager , men jeg får ikke resonnementet ditt til å henge i hop på noe vis. Forklar gjerne hvis det er noe jeg har misforstått i ditt resonnement.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725878 16/12/2022 22:36
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Ja, min pris er basert på faktisk forbruk i desember og beregnet strømstøtte for dette fra min strømleverandør.

Det kan ikke stämma att du får betala 72 öre per kwh når den lavaste spot pris timmen har varit nästan 2 kr och snitt priset mycket mer.

Det är ju till och med en bra bit under grensen för att få strömstötte om priset stämmer med ett spotpris avtal med alla avgifter.

Kansje vi nå kan være litt mer enige om at løse tall postet på internett uten nærmere forklaring, kilde eller dokumantasjon kan være greit å betrakte som "ubekreftet"? ICON_SMILE

Men dina egna ubekreftade tal verkade överenstämma med den andras ubekreftade tal.

Nei. Det var et ganske mye større avvik enn det jeg hadde. November:

Snittpris for måneden: 140.72 øre differanse: 17.65 øre.

Vedkommende som du mener stemmer overrens hadde 171 øre noe som gir nesten 50 øre diff.

Jeg ser ingen grunn til å ta ett avvik i den retningen noe mer seriøst enn en et avvik i andre retning.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2725879 16/12/2022 22:49
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Jepp. Jeg har akkurat gått fra leilighet med felles oppvarming/varmtvann (og faktisk a-konto strøm m/god gammel snurreskive-måler!) til mye større leilighet hvor alt er strøm, også mitt eget varmtvann.
Jeg har helt OK økonomisk situasjon som greit tåler en større strømregning, men likevel trigger ingeniør-hjernen min på å optimalisere dette. Jeg har ikke hatt tid til å fikse smart styring av energiforbruk, men badet har i det minste noe småintelligente greier fra Devismart.

Folk kan jo bitche så mye de vil her inne om kabler til Europa og alt det der, men jeg synes diskusjonen blir mye interessant om vi snakker om hva hver enkelt kan gjøre. Det er jo til og med innenfor tittelen på tråden ICON_WINK
For min del er det å kikke på smart døgnstyring av strømforbruk. Det hører også til historien at jeg reiser mye, og bruker leiligheten kanskje 30-40% om vinteren og 60-70% om sommeren.
Jeg tenker i første omgang på å erstatte gamle, dumme ovner med f.eks. Mill-ovner.
Og så kanskje kjøpe seg en Homey?

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725880 16/12/2022 22:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg opplever ikke at du har forsøkt å,forklare.
En jeg oppfatter at meningsforskjellen melmidd oss er at jeg mener at ingen vil investere i noe det ikke er marked for:( =betalingsvillighet for) .Mens du mener at noen kan bli rike på noe som det ikke er behov for//betalingsvillighet for.
Beklager , men jeg får ikke resonnementet ditt til å henge i hop på noe vis. Forklar gjerne hvis det er noe jeg har misforstått i ditt resonnement.

Verkar som att du har missförstått det mesta. Men hvis du ikke opplever att jag har försökt förklara så gir jag helt enkelt opp. Jag skriver långa inlägg och du svarar med något generellt utan att verka bry dig om vad jag skrivet.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725881 16/12/2022 23:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Vedkommende som du mener stemmer overrens hadde 171 øre noe som gir nesten 50 øre diff.

Jeg ser ingen grunn til å ta ett avvik i den retningen noe mer seriøst enn en et avvik i andre retning.

Trodde det röda talen visade att du betalade 17.65 mer än spot den månaden. Den andra betalade 30 öre mer den månaden.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2725882 16/12/2022 23:15
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Andreas83
Rask titt på timesprisene 1-17 desember tilsier at det ikke er mulig å kun betale 0,72NOK/KWh, selv ikke uten avgifter.

(3,6-0,7)*0,9 er etter dine tall strømstøtten, altså 2.61 kr /kwh i støtte. 2 kr er nevnt som laveste spotpris, i så fall kunne man i teorien få betalt ca. 60 øre per kWh

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2725883 16/12/2022 23:21
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Andreas83

Fullt mulig, dog ikke så veldig realistisk kanskje, Strømstøtte desember er foreløpig på 3.27. Legg til 72 øre, HeavyDude må holde et snitt der han uten støtte betaler for på 3.99 ink mva. 3.19 eks mva.

(3,6-0,7)*0,9 er etter dine tall strømstøtten, altså 2.61 kr /kwh i støtte. 2 kr er nevnt som laveste spotpris, i så fall kunne man i teorien få betalt ca. 60 øre per kWh

Ja ca samme som jeg kom frem til bare at jeg regnet med mva.

Redigert av JoachimV; 16/12/2022 23:36.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725884 16/12/2022 23:34
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Trodde det röda talen visade att du betalade 17.65 mer än spot den månaden. Den andra betalade 30 öre mer den månaden.

Sorry, trudde 140 var mitt brukte snitt.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: DesmoSkier] #2725902 18/12/2022 09:04
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: DesmoSkier

Jeg har ikke hatt tid til å fikse smart styring av energiforbruk, men badet har i det minste noe småintelligente greier fra Devismart.

Folk kan jo bitche så mye de vil her inne om kabler til Europa og alt det der, men jeg synes diskusjonen blir mye interessant om vi snakker om hva hver enkelt kan gjøre. Det er jo til og med innenfor tittelen på tråden ICON_WINK
For min del er det å kikke på smart døgnstyring av strømforbruk. Det hører også til historien at jeg reiser mye, og bruker leiligheten kanskje 30-40% om vinteren og 60-70% om sommeren.
Jeg tenker i første omgang på å erstatte gamle, dumme ovner med f.eks. Mill-ovner.
Og så kanskje kjøpe seg en Homey?

Jepp, og det er som kjent på varme det er mest å hente, etter oppvarming er det varmvannet. Det ble påstått her at det var vanskelig å flytte forbruket til oppvarming i kalde Norge men smartstyring er også en form for flytting. Det er en egen tråd for smartstyring har jeg sett, den er nok mer konstruktiv enn denne tråden. Før du kjøper en Homey må du sjekke støtte for det du har.
Med Homey kan du vel også legge inn styring etter strømpris, så du unngår å bruke mest strøm når den er dyrest.
Jeg har ADAX ovner som virker å være alternativet til Mill og er fornøyd med det. Til din reising har appen "feriemodus" så du enkelt reduserer temp til en forhåndsbestemt temp når du reiser og setter like enkelt på vanlig varmestyring når du er på vei hjem igjen . Du kommer altså godt i gang uten Homey også. Særlig om du har daglige rutiner når du er hjemme, jeg har ikke det så har derfor ikke gjort mer enn nattesenk. Står opp såpass tidlig at jeg kan få opp igjen temperatur før prisen stiger selvom det ikke betyr noe her med fastpris for tiden men det er jo noe å tenke på.
Skal du slå deg helt løs kan du innstallere denne på varmvannet. https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html Med elektriker til innstallasjonen sparer den seg kansje ikke inn sånn helt umiddelbart men den vil jo bidra til å unngå disse overraskelsene på strømregninga samtidig som det er veldig greit å kunne dusje uten å sjekke strømprisen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Gubbe] #2725903 18/12/2022 10:17
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gubbe
Sitat: Gubbe
Fy fela så lei jeg er av å få denne diskusjonen i feeden hver eneste dag.

Jeg vurderer å avslutte medlemsskapet.

Ikke at noen vil savne meg, men jeg vil i det minste spare meg selv for petimeter-ingeniør-diskusjoner.

Pelementmakere om du vil.

Men gör det då eller slutte i alla fall att bruke feeden då.

Jepp.

Done and done.

Jeg har ikke energi til å lese endeløse kvasidiskusjoner på dette nivået.

NTNU har vel også et diskusjonsforum eller tilsvarende der dere kan utveksle den nylige målte lengden på den formidable universitets/høyskole-penisen deres.

Fy fela, For en gjeng.

Haha, det er vel bare her inne og i regjeringskontorene/Stortinget at årsakssammenhengene fremdeles diskuteres. Oppslutningen til regjeringen har, akkurat som det ble sagt tilbake i fjor høst, sunket i takt med at scammen og forsøkene på å komplisere blir plukket fra hverandre. Folk er jo ikke helt på jordet og ikke en gang de dyktigste PR folkene kan klare å føre folket bak lyset i mnd etter mnd så det de sitter igjen med nå er Putin. At noen selvutnevnte vinnere på IQ børsen og størrelsen på lønningsposen her på forumet fremdeles ikke har fått med seg det åpenbare er heller ikke veldig overraskende. Et sunnhetstegn er at det blir mer og mer glissent her inne. De/vi gjør som deg helt enkelt. Endeløse diskusjoner med stonewalling som metode blir slitsomt i lengden.
Det skal bli interessant hvor lenge til dette uverdige trollspillet skal få fortsette, men jeg tipper vi kan se Generalstreiker litt utpå nyåret. Med høye priser også i midt og nord er også distriktsfaktoren kommet inn. Den er som kjent nesten nødvendig å ha hvis man skal få til store endringer.
Det skal være mildt et par dager, men så sier prognosene kaldt igjen.........

Om å slå fast det åpenbare:
https://frifagbevegelse.no/magasine...lk-er-ikke-dumme-6.158.923539.48e5978dde

Redigert av sanouka; 18/12/2022 10:18.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: sanouka] #2725904 18/12/2022 10:37
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: sanouka

Haha, det er vel bare her inne og i regjeringskontorene/Stortinget at årsakssammenhengene fremdeles diskuteres. Oppslutningen til regjeringen har, akkurat som det ble sagt tilbake i fjor høst, sunket i takt med at scammen og forsøkene på å komplisere blir plukket fra hverandre. Folk er jo ikke helt på jordet og ikke en gang de dyktigste PR folkene kan klare å føre folket bak lyset i mnd etter mnd så det de sitter igjen med nå er Putin. At noen selvutnevnte vinnere på IQ børsen og størrelsen på lønningsposen her på forumet fremdeles ikke har fått med seg det åpenbare er heller ikke veldig overraskende. Et sunnhetstegn er at det blir mer og mer glissent her inne. De/vi gjør som deg helt enkelt. Endeløse diskusjoner med stonewalling som metode blir slitsomt i lengden.

Sjarmerende.

Er der noen som har erfaring med parafin ovn. Så man ku spare på varmepumpen

Når du har lest de 796 svarene der fra disiplene til Sylte så kan vi snakke IQ.

Han her er vel heller ikke av de skarpeste jeg ville ansatt i økonomiavdelingen.

Fikk strømregning på nesten 21 000 kroner

Redigert av JoachimV; 18/12/2022 10:38.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725905 18/12/2022 10:49
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Sjarmerende.

Er der noen som har erfaring med parafin ovn. Så man ku spare på varmepumpen

Når du har lest de 796 svarene der fra disiplene til Sylte så kan vi snakke IQ.

Han her er vel heller ikke av de skarpeste jeg ville ansatt i økonomiavdelingen.

Fikk strømregning på nesten 21 000 kroner

Du bør lytte til det gamle jungelordet som sier noe om hovmod og fall. Caps lockere på nettet representerer ikke det brede lag og det vet du egentlig veldig godt (?), men klarer ikke å la vær for å score et liksompoeng. Du viser også frem ufrivillig poenget mitt med stonewalling og uredelig debattkultur. Det blir lite givende i lengden rett og slett. Noe som kommer til uttrykk i aktiviteten her inne på denne tråden, men også andre diskusjoner. God jul

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: sanouka] #2725906 18/12/2022 10:59
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Det skal bli interessant hvor lenge til dette uverdige trollspillet skal få fortsette, men jeg tipper vi kan se Generalstreiker litt utpå nyåret. Med høye priser også i midt og nord er også distriktsfaktoren kommet inn. Den er som kjent nesten nødvendig å ha hvis man skal få til store endringer.
Det skal være mildt et par dager, men så sier prognosene kaldt igjen.........

Om å slå fast det åpenbare:
https://frifagbevegelse.no/magasine...lk-er-ikke-dumme-6.158.923539.48e5978dde

Hva konkret påstår folk her inne som ikke stemmer etter din mening, du som har Sannheten™

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: sanouka] #2725908 18/12/2022 11:51
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Du bør lytte til det gamle jungelordet som sier noe om hovmod og fall. Caps lockere på nettet representerer ikke det brede lag og det vet du egentlig veldig godt (?), men klarer ikke å la vær for å score et liksompoeng. Du viser også frem ufrivillig poenget mitt med stonewalling og uredelig debattkultur. Det blir lite givende i lengden rett og slett. Noe som kommer til uttrykk i aktiviteten her inne på denne tråden, men også andre diskusjoner. God jul

Vanskelig å ta noe av dette seriøst etter det harselaset du kom med.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725914 18/12/2022 18:19
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har en kollega som har interessert seg for lokal strømproduksjon i en årrekke. Huset er 300kvm og det er installert et solfangeranlegg som er koblet til det vannbårne varmeanlegget og varmtvannstanken. I tillegg er det også solceller på taket som produserer strøm mye av tiden. Strømmen som ikke blir brukt selges. Første gang i 2022 med liten strømregning er denne måneden. Så blir det sikkert en liten i januar igjen før resten av året går i pluss. Det har òg to elbiler som lades hver natt. Dette er i Bergen. Han installerte solfangerne for 20 år siden og har opplevd å bli ledd av mange ganger.... ICON_WINK

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2725915 18/12/2022 18:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hva konkret påstår folk her inne som ikke stemmer etter din mening, du som har Sannheten™

Tycker det är några här inne som ofta kommer med vinklingar som inte stämmer speciellt bra och som kommer med en massa försök på att ikke diskutera själva saken. Tror du vet vilka jag tänker på och tror ikke du er enig med dem du heller.

Nu verkar det väl inte ske så väldigt mycket politiskt och bedrifterna verkar ikke speciellt nöjda med sina möjligheter vad jag har sett i media men tycker att retoriken har blivit bättre. Är mindre att priserna beror på torr år och lava magasin och att lösningen på de höga priset är att bygga ut mer produktion for eksempel.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725918 18/12/2022 19:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
En interessant sak är att hvis Norge eller något annat land vill begrense överföringen på något sätt i förbindelsene som nu finns så kritiseras det av granländer och EU. Länder som däremot över tid ikke klarar av att producera strömen som de bruker verkar ikke kritiseras. Om man ikke bygger ut förbindelser så tror jag inte det heller kritiseras så mycket.

Så Norge netto eksporterar en hel del ström samtidigt som vi eksporterar en massa gas men att ändra något på de kablarna och nett som finns nu får man absolut ikke göra. Då är Norge osolidariska.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725919 18/12/2022 19:15
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Tycker det är några här inne som ofta kommer med vinklingar som inte stämmer speciellt bra och som kommer med en massa försök på att ikke diskutera själva saken. Tror du vet vilka jag tänker på och tror ikke du er enig med dem du heller.

Nu verkar det väl inte ske så väldigt mycket politiskt och bedrifterna verkar ikke speciellt nöjda med sina möjligheter vad jag har sett i media men tycker att retoriken har blivit bättre. Är mindre att priserna beror på torr år och lava magasin och att lösningen på de höga priset är att bygga ut mer produktion for eksempel.

Hvem endrer retorikken mener du fredriks?

Pussig sammentreff at vårt minimalistiske kraftoverskudd med røde varsellamper i horisonten er noe av det første jeg prøvde å poengtere i tråden for snart et år siden. Noe som det selvfølgelig ble slått hardt ned på at jeg kunne mene noe sånt, vi har jo tross alt ikke importert siden 2010.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725920 18/12/2022 19:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hvem endrer retorikken mener du fredriks?

Bland annat en massa eksporter i media men jag merker också att en del inte har gjort det.

Pussig sammentreff at vårt minimalistiske kraftoverskudd med røde varsellamper i horisonten er noe av det første jeg prøvde å poengtere i tråden for snart et år siden. Noe som det selvfølgelig ble slått hardt ned på at jeg kunne mene noe sånt, vi har jo tross alt ikke importert siden 2010.

Gidder ikke det här. Din verklighets bild av dagens situation och vad som har sagts i tråden är helt forskjellig fra min.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725921 18/12/2022 19:23
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
[quote=appelsin2]

Ja, men de som jeg er uenige med om som muligens mener tingene Sanouka maser om virker ikke å hevde å ha så mye peiling at de kan havne i båsen Sanouka ellers beskriver.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725923 18/12/2022 19:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tänk om fler kunde hålla sig till saken och fakta. Både här och bland eksperter. Når de ikke vågar komma med sanningen nu så är det helt enkelt ikke många som tror på dem.

For eksempel:
Mer kraft er bra för framtiden men det er ikke en lösning på höga priser.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725927 19/12/2022 07:31
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det var ikke så mange som ble med på utfordringen om å dele hva slags forbruksvektet pris de hadde, så det ble ikke helt den gode diskusjonen jeg hadde håpet.

Vi hadde vel noen som lå ca på snittpris, som jo krever litt innsats i å flytte forbruk til natten. Det er ikke en urimelig påstand at dersom man har et lavt forbruk, så vil det være svært vanskelig å flytte særlig forbruk fra dag til natt uten å gjøre ting som ikke er anbefalt av sikkerhetshensyn.

[Linket bilde fra iili.io]

Så til poenget mitt: For de ca 1050 kWh'ene dette omfattes, så betyr dette 500,- på én måned eller 6000,- i året, om vi ekstrapolerer litt grovt. Det er mer enn minstepensjonistene har fått i økning i dette inflasjonsåret. Så jeg tror fint vi kan si at strømstøtten er urettferdig lagt opp til de som har muligheter til å finne ut hvordan de skal manipulere ordningen.

Det er utrolig kvalmt at jeg kan bruke ordningen til å holde bilene mine fulladet, badet varmt og godt og ha rikelig med varmtvann for en billig penge. Såpass mye spart at jeg kan unne meg litt varmere inneklima fordi jeg sparer så mye på det andre.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2725933 19/12/2022 09:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er ikke en urimelig påstand at dersom man har et lavt forbruk, så vil det være svært vanskelig å flytte særlig forbruk fra dag til natt uten å gjøre ting som ikke er anbefalt av sikkerhetshensyn.

Nettopp, med kun min 400w elovn på do er det enste store jeg kan gjøre å slå av varmtvannsberederen på dagtid...... eller kjøpe crockpot ICON_WINK.
Nå er varmtvannet koblet på med stikk, så i grunn ikke stor jobb å dra ut når jeg står opp og sette i når jeg legger meg (200 L er nok for at tre får dusjet.)
Men jeg har de siste ukene hatt en kjele med varmtvann på ovnen, egentlig for å se om den egner seg til koking (i forbindelse med preppetiltak), men nå ser jeg om jeg kan klare med med kaffe, te, gløgg og annet småvarmvannsprosjekter uten vannkoker eller tappevann. Jeg tviler på det gir det store utslaget.

Men, Så jeg tror fint vi kan si at strømstøtten er urettferdig lagt opp til de som har muligheter til å finne ut hvordan de skal manipulere ordningen. her får jeg litt følelsen av at du flytter målet (NB! følelsen kan godt være feil). Jeg fikk inntrykket av at du tror mange vil ende opp med store avvik mot gjennomsnittspris og dermed ikke dra tilstrekkelig nytte av strømstøtten. Nå at vi med det lille grunnlaget herinne ser at de fleste sannsynligvis vil havne i nærheten av gjennomsnitt spotpris fokuserer du på at de med lavt forbruk (eller lite kunnskap?) ikke vil ha muligheten til å manipulere ordningen i samme grad som de som har 'elbil, bad, varmtvann og nyere hus'. Uten datagrunnlag tror jeg slike 'Los forutsigbar'-type* avtaler som JoachimV linket til er en større trussel mot rettferdighet enn det at folk med mindre råd ikke vil kunne utnytte systemet like godt.

Samtidig har dette vært en gjenganger i flere tiår, at folk med mindre råd sjeldent kan dra god nytte av støtteordninger fordi de mangler egenkapital til tiltak. Det har jeg og flere andre pekt på før i denne tråden. Hva er dine tanker generelt om hvordan vi får satt bot på dette problemet? Utenom at folk med 'fotutsigbare' avtaler vil få 5 kroner i strømstøtte mens de andre bare får 1 krone.

Noen som har noen tanker om 'Los forutsigbare'-type avtaler som faktisk er til fordel for kunden?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2725935 19/12/2022 10:11
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Tange
Utenom at folk med 'fotutsigbare' avtaler vil få 5 kroner i strømstøtte mens de andre bare får 1 krone.

Forklaring og kilder her?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2725937 19/12/2022 10:37
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Men, Så jeg tror fint vi kan si at strømstøtten er urettferdig lagt opp til de som har muligheter til å finne ut hvordan de skal manipulere ordningen. her får jeg litt følelsen av at du flytter målet (NB! følelsen kan godt være feil). Jeg fikk inntrykket av at du tror mange vil ende opp med store avvik mot gjennomsnittspris og dermed ikke dra tilstrekkelig nytte av strømstøtten.

Det mener jeg fortsatt, og siden vi ikke har så god tradisjon for å tvinge det offentlige og det offentlig eide til å tilrettele data, så må jeg foreløpig ta basert på logikk fremfor empiri.
Vi vet at prisene er høyest de timene folk er våkne. Vi vet også at man forbruker mest strøm når man er våken, med mindre man har et litt uvant levemønster. Statnett tilbyr dessverre ikke data om det private forbruket vs. bedrifter/organisasjoners forbruk, så jeg kan ikke bruke den generelle forbruksprofilen til noe særlig nyttig. Denne gamle rapporten sier litt om problemstillingen, men mye har endret seg i hvordan man varmer opp husene sidene 2008, https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/oa_200806/ericson.pdf.

Videre vet vi at prisene i all hovedsak er høyest på dagtid og kveld og lavest på natten. Så en ren logisk tilnærming vi si at de aller fleste har et strømforbruk som er dyrere enn gjennomsnittsprisen.

Nå at vi med det lille grunnlaget herinne ser at de fleste sannsynligvis vil havne i nærheten av gjennomsnitt spotpris fokuserer du på at de med lavt forbruk (eller lite kunnskap?) ikke vil ha muligheten til å manipulere ordningen i samme grad som de som har 'elbil, bad, varmtvann og nyere hus'.

Jeg fokusere på den store andelen folk som hverken har interesse, kunnskap eller evne til å forholde seg til et børset produkt. Når vi samtidig har politisk ledelse som sier at kraften tilhører folket og det skal være lave priser på strøm i Norge. De skal ikke måtte forholde seg til hverken kompliserte utregninger, kompliserte regeler eller noe av dette. Det skal tross alt være lov å leve i landet med 80 i IQ.

Vi har jo sett hvordan det har gått når vi har overlatt "sikringsavtaler" til kraftleverandørene:

"Fikk strømregning på nesten 21.000 kroner

Han forteller at han har vært strømkunde hos Los siden april i fjor.

– De ringte i sommer og da sa jeg ja til fastpris i tre måneder, sier Hamidane.

Han sier han først ikke husket at han hadde takket ja til å videreføre avtalen også i november og desember. Det fant han først da han begynte å lete i innboksen."

Det er etter mitt syn ikke et holdbart system, og jeg er forundret over at man ikke har sett til California som har prøvd ut vårt system i et marked med sleipe aktører og knapphet på både energi og overføring. De måtte bare avvikle hele børsen og gå tilbake til statlig styring.

Noen som har noen tanker om 'Los forutsigbare'-type avtaler som faktisk er til fordel for kunden?

Nei, det er jo stort sett umulig at det er en fordel for kundene på lang sikt. Det er ikke helt sammeliknbart med forsikring, for vi har blitt fortalt og det har blitt gått til valg på at vannkraften er arvesølv og vi skal ha tilgang på rimelig kraft. I rimelig legger jeg at det gjøres et hensiktsmessig påslag på produksjonskostnadene, nok til at man har mulighet til å gjøre investeringer men ikke så mye at man blir fet&lat.

Nåsituasjonen heller ikke sammenlikngbart med fastrente, for staten driver ikke å justerer hvor mye skattefradrag du får etter hvor mye den flytende renta er. Strengt tatt burde man hatt et regelverk for fastprisavtalene som var mye enklere å forholde seg til, og her kunne f.eks staten ha puttet inn innsaten for å gjøre tilbakebetalinger dersom de insisterer på å kjøre arvesølvet på børs. Sånn at det er

Dersom kraftleverandører ikke tar en større rolle enn å være spekulantforetak, har vi jo strengt tatt ikke bruk for de som part. Dersom de får sin del av ansvar for å sikre rimelig kraft til innbygger og bedrifter, kan de derimot ha en viktig rolle og redusere behovet for statlige reguleringer og tilsyn,.

Side 103 av 116 1 2 101 102 103 104 105 115 116

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå