Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 102 av 116 1 2 100 101 102 103 104 115 116

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725838 16/12/2022 16:58
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Fy fela så lei jeg er av å få denne diskusjonen i feeden hver eneste dag.

Jeg vurderer å avslutte medlemsskapet.

Ikke at noen vil savne meg, men jeg vil i det minste spare meg selv for petimeter-ingeniør-diskusjoner.

Pelementmakere om du vil.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725839 16/12/2022 16:58
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: fredriks

Trodde vi diskuterade hur bra solenergi är på vintern i Norge. Alltså det du skrev att någon hade helt fel om.

Kan du ikke bare kutte ut disse fordummende stråmenna?

Det er ingen andre enn DEG som har snakket om hur jævla bra det er på vinteren.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725840 16/12/2022 17:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: JoachimV

Trodde vi diskuterade hur bra solenergi är på vintern i Norge. Alltså det du skrev att någon hade helt fel om.

Kan du ikke bare kutte ut disse fordummende stråmenna?

Det er ingen andre enn DEG som har snakket om hur jævla bra det er på vinteren.

Snakke om att komma med en stråman ...

Förlåt att jag kommenterade vad du skrev.

"Solkraft virker ikke om vinteren."
Du svarade:
"Dette er jo bare helt feil."

För alla praktiska föremål så fungerar ikke solkraft på vintern i Norge trots att man får ut lite energi. Problemet är varken snö, virkningsgrad och det andra du tog opp men dåligt med sol. Men ok, på senvintern kan man få lite mer energi.

edit: Tycker det er så absurt att svara en som snakker om energi produktion i stort att han har helt fel om solkraft på vintern och sen kommer med några små optimaliseringar som kan göra en dålig kraft kilde lite bättre. Savner helt helheten.

Redigert av fredriks; 16/12/2022 17:32.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Gubbe] #2725841 16/12/2022 17:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Gubbe

Ikke at noen vil savne meg, men jeg vil i det minste spare meg selv for petimeter-ingeniør-diskusjoner.

Men gör det då eller slutte i alla fall att bruke feeden då.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725842 16/12/2022 17:37
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Savner helt helheten.

Du må bare mene det fredrix jeg er ganske drittlei av å diskutere med deg. Det ble påstått her helt konkret at solkraft ikke virker på vinteren. Det var det jeg svarte på. Du har selv erkjent at det virker, bare lite sämre. Du måtte begynne å dra diskusjonen nordpå for at det skal være mindre sol for å gjøre ett poeng. Hvis det ikke hadde virket så hadde man ikke jobbet med og forsket på de tiltakene jeg har nevnt, det er jo ganske åpenbart. Det skjønner de også i sverige.

Så hva blir det til, virker det, eller virker det ikke?

Det virker, bare lite sämre, til og med sämmert men det virker. Sammenlignet med midt på sommeren så er det sämmert men det virker. Det er derfor man må se på det over et år å ikke vurdere det over januar.

Redigert av JoachimV; 16/12/2022 17:40.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725843 16/12/2022 18:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Bla bla bla.

Läser lite om solenergi och det er tydligt att du har köpt all deras merknadsföring. Att solinstrålingen på vintern i Norge ikke er så stor nämns knappt men att de fungerar lite bättre i -5 grader är viktigt for eksempel.

Men ok, solenergi virker på vintern! Solpanneler plasserad i stuan virker också ! Det är uppenbart helt fel att påstå att ikke solpanneler i stuan virker då de också gir energi.

20 gånger sämre eller noe sånt är alltså bara lite sämre?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Plankepetter] #2725844 16/12/2022 18:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Plankepetter
Sitat: Tex

For meg ser det ut som at det vi nå satser på i Norge, flytende havvind, også er det alternativet som vil ha høyest produksjonskostnad, omtrent dobbelt så høy som for gasskraft.

Når ingen store vassdrag skal bygges ut og ingen vil ha vindkraft på land, hva er da igjen?
Microkraftverk produserer ikke så mye.
Solkraft virker ikke om vinteren.
Kjernekraft er det mange som ikke vil ha og gir egentlig ganske dyr strøm.

Hvis nedtappingen av magasinene fortsetter i det tempoet som det gjør nå, vil ikke situasjonen bli noe bedre til sommeren/høsten en det det var i sommer.

Ja, er väl en stor överkapacietet med offshore vind som är det ända som eventuellt kan försyna Europa och Norge med den strömmen man trenger hvis man inte vill satsa på kjernkraft och ikke bruke fossilt. Sol kanske kan gi en del men knappast i Norge når strömbehovet är som störst. Verkar väl inte heller som att man har kommet speciellt långt med lagring av energi i större skala.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725845 16/12/2022 18:12
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Jepp.

Done and done.

Jeg har ikke energi til å lese endeløse kvasidiskusjoner på dette nivået.

NTNU har vel også et diskusjonsforum eller tilsvarende der dere kan utveksle den nylige målte lengden på den formidable universitets/høyskole-penisen deres.

Fy fela, For en gjeng.

Redigert av Gubbe; 16/12/2022 18:20.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725846 16/12/2022 18:17
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Bla bla bla.

Läser lite om solenergi och det er tydligt att du har köpt all deras merknadsföring.

Flott at du leser litt om sol så det ikke bare blir anekdoter! Bra fredrix, dette er veldig veldig bra! Jeg har dog ingen grunn til å kjøpe noe markedsføring.

Og du har selvfølgelig helt rett i at det er ganske mørkt nordpå om vinteren. Det er ganske tydelig her av figuren at det er mest å hente sørpå om vinteren.

Det er ikke sånn at man bare kan si 20 ganger ditt eller datt basert på innstråling alene da dette har mye med plassering, retning og innfallsvinkel på paneler. Derfor er dette med plassering og konfigurasjon tunge matematiske oppgaver for å få best mulig produksjon utifra lokasjon over den tiden i året man ønsker. Derfor kan du heller ikke regne med maks innstråling i juni som utgangspunkt for det er ikke sånn at det som gir deg maks i juni nødvendigvis gir deg maks produksjon over et år, derav øst/vest og andre konfigurasjoner enn bare de mest åpenbare sørvendte paneler. Men hei, hva vet vel jeg som har kjøpt deres markedsføring. ICON_WINK Skjønner dette er litt vanskeligere å vri huet rundt enn å bare pumpe opp noe mer skitten dritt fra bakken men det begynner å bli ganske bred vitenskapelig konsensus om at sol virker.

[Linket bilde fra gemini.no]

Ja også strømprisen da, at strømmen er dyrere på vinteren gjør jo at sämre produksjon blir lite mindre sämre utbytte. ICON_WINK

Redigert av JoachimV; 16/12/2022 18:23.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725848 16/12/2022 18:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Bla bla bla

Ja, sol virker. Ja, om man ser över året är nog sol bättre än vad många tror.

Men fremdeles.

Det er ikke helt fel att si att sol ikke virker på vintern i Norge når energi behovet är som störst. Sol virker rimeligt dåligt i Norge på vintern och det skriver till och med norsk solkraftförening

Hvis norge ska skaffa mer kraftproduktion för att klara av det höga energi och effekt behovet i framtiden, som är storst på vintern, sä är inte sol energi speciellt bra.

I liten skala sikkert. Allt gör det lite bättre. I stor skala nei.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725849 16/12/2022 18:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Fra solceller.no

"En annen utbredt myte er at et nordisk klima preget av kulde, ikke er forenlig med bruk av solcelleanlegg. Solceller er faktisk mest effektive ved lave temperaturer, og har vist seg å yte best ved minus fem grader. Perfekt for den norske vinteren!"

Jag har aldrig tänkt på att den kalla vintern i sig själv skulle vara ett problem. Däremot den lila solinstrålningen och korta dagar. Så solcellerna er perfekt för den norska vintern för att virkningens graden er hög (samtidigt som sol instrålningen er lav) ... Fin retorik.

"Vinterværet i landet er også kaldt og har sterk sol, som i tillegg reflekteres i snø."

Vet ikke ens vad jag ska skrive. Er vintern bara i april? Sterk er inget jag skulle beskriva den norska vintersolen om man sier att vintern er mellan november och mars.

"Merk også at solceller kun trenger dagslys for å produsere strøm, og at det samtidig kan være overskyet."

Ja, och hur mycket producerar de?

"Kombinasjonen av milde somre og lys nesten hele døgnet, er altså ideelle forhold for bruk av solcelleteknologi."
Kanske vädret spelar in på hur ideelt det er också?

Finner en salig blanding av forskjellige begrepper för att visa hur bra de är i Norge.

hög verkningsgrad når det er kallt på vintern (men inget om lite sol)
Fungerar når det er överskyat eller regnar (men inget om att man producerar väldigt mycket mindre ström då)

Redigert av fredriks; 16/12/2022 19:02.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Gubbe] #2725850 16/12/2022 19:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jepp.

Done and done.

Jeg har ikke energi til å lese endeløse kvasidiskusjoner på dette nivået.

NTNU har vel også et diskusjonsforum eller tilsvarende der dere kan utveksle den nylige målte lengden på den formidable universitets/høyskole-penisen deres.

Fy fela, For en gjeng.

Fin edit: Kan väl inte si att jag kommer savna dig.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2725853 16/12/2022 20:16
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Andreas83
Sitat: HeavyDude
Hittil i desember har jeg en gjennomsnittlig kWh-pris på 72 øre ( inkl avgifter, inkl strømstøtte ex nettleie).
Ikke så mye å miste nattesøvnen av .
Har du fastpris enda?

Nei det har jeg ikke. Jeg har en ganske normal spotpris -avtale.
Hvorfor har vi denne til dels hysteriske debatten i Norge om strømpriser ? Når jeg får spørsmål fra venner i utlandet, som kan Google-translate norske avissider om «strømpris-krisen»:, og jeg forteller at staten dekker 90% over 70 øre/kWh i snitt, er svaret : ?? Er det krise ? Og lønnsnivået i Norge er … ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2725854 16/12/2022 20:26
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tagelli

Jeg regner med at Tyskland og tyskerne deler ditt synspunkt her, at strømmen har ingen betydning for dem. Hvorfor kjøper de den da ?

Ja, det vil jeg tro. Norsk eksport av strøm har ingen praktisk eller økonomisk betydning for Tysklands innbyggere.

Men du svarer ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor kjøper Tyskland strøm ( og til «europeisk» pris) fra Norge hvis de ikke har behov for den ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725855 16/12/2022 20:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Andreas83
Hittil i desember har jeg en gjennomsnittlig kWh-pris på 72 øre ( inkl avgifter, inkl strømstøtte ex nettleie).
Ikke så mye å miste nattesøvnen av .
Har du fastpris enda?

Nei det har jeg ikke. Jeg har en ganske normal spotpris -avtale.
Hvorfor har vi denne til dels hysteriske debatten i Norge om strømpriser ? Når jeg får spørsmål fra venner i utlandet, som kan Google-translate norske avissider om «strømpris-krisen»:, og jeg forteller at staten dekker 90% over 70 øre/kWh i snitt, er svaret : ?? Er det krise ? Og lønnsnivået i Norge er … ?

interessant hvis man tar lägsta spot times priset i sör-norge i december så blir priset med strömstöta og mva 1.02 kr och utan mva 0.81 kr. Hur kommer man under det? Bor du i sör-Norge?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725856 16/12/2022 20:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tagelli

Jeg regner med at Tyskland og tyskerne deler ditt synspunkt her, at strømmen har ingen betydning for dem. Hvorfor kjøper de den da ?

Ja, det vil jeg tro. Norsk eksport av strøm har ingen praktisk eller økonomisk betydning for Tysklands innbyggere.

Men du svarer ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor kjøper Tyskland strøm ( og til «europeisk» pris) fra Norge hvis de ikke har behov for den ?

De köper självklart strömmen som finns på marknaden till marknads prisen. Poängen är väl att det är en så pass liten del av deras förbruk att det egentligen ikke spelar så stor roll för dem hvis de kan köpa en del fra Norge eller fra något annat länd eller eventuellt bränna lite egen brunkol för att få strömmen de trenger.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725857 16/12/2022 20:53
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, min pris er basert på faktisk forbruk i desember og beregnet strømstøtte for dette fra min strømleverandør.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725859 16/12/2022 20:55
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor tror du noen tar en milliard-investering i noe som det ikke er marked for ?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725860 16/12/2022 20:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, min pris er basert på faktisk forbruk i desember og beregnet strømstøtte for dette fra min strømleverandør.

Det kan ikke stämma att du får betala 72 öre per kwh når den lavaste spot pris timmen har varit nästan 2 kr och snitt priset mycket mer.

Det är ju till och med en bra bit under grensen för att få strömstötte om priset stämmer med ett spotpris avtal med alla avgifter.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725861 16/12/2022 21:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hvorfor tror du noen tar en milliard-investering i noe som det ikke er marked for ?

Förstår ikke ens vad du menar. Är väl inte bara tyskland som har byggt kablarna? Skulle också si att deras möjlighet att regulera annan kraftproduktion under kortare tidsperioder är mycket viktigare för Tyskland än netto importen de resulterar i.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725862 16/12/2022 21:18
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du fikk med deg at prisen min er Inkl strømstøtte ( og avgifter, ex nettleie)?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725863 16/12/2022 21:22
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ville du investert x milliarder i noe som markedet ikke har behov for ? Om det er tyskere, normdmenn, nederlendere som tar den investeringen er vel av mindre betydning .

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725864 16/12/2022 21:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Du fikk med deg at prisen min er Inkl strømstøtte ( og avgifter, ex nettleie)?

Ja, jag fick med mig det och jag vet också hur man räknar ut strömstötten.

Man kan alltså inte ens få strömstötta om strömprisen med mva men utan avgifter er lavare än 87.5 öre och priset med strömstötte kan aldrig bli lavare en det hvis man får stötte. Sen tillkommer strömavgift på 15 öre med eller utan mva.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725865 16/12/2022 21:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ville du investert x milliarder i noe som markedet ikke har behov for ? Om det er tyskere, normdmenn, nederlendere som tar den investeringen er vel av mindre betydning .

Har du fått med dig att de som äger kablarna tjänar en väldigt massa pengar på dem? Det är också en hel del folk som vill ha en större marknad av olika orsaker. Många av dem tjänar också en massa penger på grund av marknaden.

Nu vet jag ikke hur stor effekt den norska eksporten har på kontinenten men en väldigt stor del är den ikke av totalen. Det som borde vara uppenbart är att eksport/import påverkar en liten aktör mycket mer än vad den påverkar en större aktör. 1400 MW är en mycket större del av norges produktion än vad det är av Tysklands förbruk.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725866 16/12/2022 21:41
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Har du fått med dig att de som äger kablarna tjänar en väldigt massa pengar på dem? Det är också en hel del folk som vill ha en större marknad av olika orsaker. Många av dem tjänar också en massa penger på grund av marknaden.

Du svaret ikke på spørsmålet mitt. Og det er noe av det kjedelige i denne tråden . Jeg opplever at du og flere med deg , er mer interessert i å forsvare egne standpunkt enn å være åpne for andres,
Så jeg prøver igjen: hvorfor skulle noen ta en milliardinvestering i noe som markedet ikke har behov for ? Kan du være så elskverdig å besvare det ? Hvis noen tjener «väldigt massa penger på dem» , hvordan er det mulig uten et marked som ser en nytte i produktet og vil betale for det ?.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725867 16/12/2022 21:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har försökt svara dig.

Men alltså marknaden ser uppenbart en nytta av den som jag har skrivet några gånger.

Sen trenger det väl inte vara ett (viktigt) behov för att man investerar i en marknad.

Man kan tänka sig två öyar. En med billig vannkraft av tillräckligt mängd. En med dyr gas kraft av tillträckligt mängd. Ingen trenger handle med den andra och det går inte ens. Sen kommer någon på att man vill ha en felles marknad och bygger en strömkabel i mellan dem. Det blir en marknad, priset går opp på vannkraft ön och priset minskar på gas ön. Energi flöder lite fram och tillbaka mellan öarna och de som bygde kabeln får pengar, de som selger vannkraft får mer pengar än innan.

Det fanns inget behov men marknaden klarade av att tjäna pengar.

Var ju knappast någon krise innen man byggde disse kablarna till europa de senaste åren så de var knappast nödvändiga men för en del är de bra utifra sitt ståsted.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725868 16/12/2022 22:05
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

.

Dette skjønner jeg ikke. Du mener det er mulig å tjene penger på noe det ikke er etterspørsel etter / behov for ?
Ville du gjort en milliardinvestering i det ? Ja eller nei.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725869 16/12/2022 22:09
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Det kan ikke stämma att du får betala 72 öre per kwh når den lavaste spot pris timmen har varit nästan 2 kr och snitt priset mycket mer.

Det är ju till och med en bra bit under grensen för att få strömstötte om priset stämmer med ett spotpris avtal med alla avgifter.

Kansje vi nå kan være litt mer enige om at løse tall postet på internett uten nærmere forklaring, kilde eller dokumantasjon kan være greit å betrakte som "ubekreftet"? ICON_SMILE

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725870 16/12/2022 22:11
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er din faktiske kWh -pris hittil i desember , Inkl avgifter, strømstøtte ex nettleie ?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725871 16/12/2022 22:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

.

Dette skjønner jeg ikke. Du mener det er mulig å tjene penger på noe det ikke er etterspørsel etter / behov for ?
Ville du gjort en milliardinvestering i det ? Ja eller nei.

Har försökt förklara. Verkar inte som du direkt gör noen insatts i att förstå. Tycker jag förklarade det rätt bra i mitt eksempel.

Jag förstår egentligen ikke vad som är problemet.

Världen hade ikke gått under hvis man ikke byggde tysklands kabeln för några år sen. Marknaden hade ikke heller kollapsat eller noe sånt. Så den var knappast nödvändig på något som helst sätt men så som kraft marknaden fungerar så är det flera parter som ända tjänar pengar på den. Vad är så konstigt med det?

Och Tagellis poäng var antagligen att den procenten ström av deras förbruk som de importerar fra Norge egentligen ikke er så viktigt för dem. Skillnaden på pris och utbud är antagligen väldigt liten.

Side 102 av 116 1 2 100 101 102 103 104 115 116

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå