Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Duck]
13/12/2022 10:36
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Redigert av Duck; 13/12/2022 10:37.
|
|
|
13/12/2022 10:37
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det som for meg er og blir helt ubegripelig, er at vi ikke kan bygge ut noe gasskraft. Enkel hoderegning sier meg at hvis vi hadde brukt 5 % av gassen vi gladelig selger til Europa og heller laget strøm av den her, hadde vi økt norsk elektrisitetsproduksjon med 30 %. Selv om vi bare hadde brukt 2-3 % av gassen selv, hadde det hjulpet mye. (Hvis det er slik at vår gasseksport tilsvarer 1000 Twh, og strømproduksjon 150 Twh.) Men, neida. Det skal vi ikke. Planene var der for 20 år siden, og det ble til og med bygget gasskraftverk, men politikken kom i veien. Så får vi heller glede oss over at de kan bruke det i Honduras. https://energiteknikk.net/2022/09/statnett-har-solgt-nyhamna-verket/ Om jeg så lever til jeg blir 1000 år vil jeg fortsatt ikke begripe dette.
|
|
|
[Re: Tex]
13/12/2022 10:53
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Det som for meg er og blir helt ubegripelig, er at vi ikke kan bygge ut noe gasskraft. Enkel hoderegning sier meg at hvis vi hadde brukt 5 % av gassen vi gladelig selger til Europa og heller laget strøm av den her, hadde vi økt norsk elektrisitetsproduksjon med 30 %. Selv om vi bare hadde brukt 2-3 % av gassen selv, hadde det hjulpet mye. (Hvis det er slik at vår gasseksport tilsvarer 1000 Twh, og strømproduksjon 150 Twh.) Men, neida. Det skal vi ikke. Planene var der for 20 år siden, og det ble til og med bygget gasskraftverk, men politikken kom i veien. Så får vi heller glede oss over at de kan bruke det i Honduras. https://energiteknikk.net/2022/09/statnett-har-solgt-nyhamna-verket/ Om jeg så lever til jeg blir 1000 år vil jeg fortsatt ikke begripe dette. Og hvor skal du få gass fra til en pris som gjør at det lønner seg? De 5% du snakker om utgjør en ikke ubetydelig del av gassen som det europeiske gassmarkedet skriker etter. Og når gass brukes direkte til oppvarming eller i europeisk industri, uten omvandling(produsere strøm for å bruke strøm til oppvarming) slik du foreslår, så er energitapene lavere. Regnestykket for gasskraftverk er håpløst i Norge. Er ikke akkurat en kø av investorer som har lyst til å lage gasskraftverk i Norge. Og det er det gode grunner til.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
13/12/2022 11:19
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Er ikke akkurat en kø av investorer som har lyst til å lage gasskraftverk i Norge. Og det er det gode grunner til. Er det bare på grunn av manglende lønnsomhet at norske gasskraftverk som ble bygd, ikke ble tatt i bruk?
|
|
|
13/12/2022 11:27
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Dagens Salen; "Skjønner de alvoret? I går var NVE - Norges vassdrags- og energidirektorat-direktør Kjetil Lund på NRK Dagsrevyen. Toppsak var de høye strømprisene. https://tv.nrk.no/se?v=NNFA19121222Det er nå hele landet, og med det hele Europa. Det er levende mennesker. Millioner av dem. De bekymrer seg for varmen i husene sine, familienes velvære, barnas fremtid. Det er privat næringsliv, mennesker som jobber der. De bekymrer seg for arbeidsplassen sin, livsverket sitt. Kraftbransjen og dens nettverk håver inn millioner på millioner på millioner. Daglig. Hver GWh er 1 million KWh. Med priser på 1, 2, 3, 4, 5 - og - 6, 7 og 8 NOK/KWh blir det opptil 8 millioner kr per GWh. I den dyreste timen i går, eksporterte Norge 4 763 MWh. Det er 4,76 GWh. Prisen den timen var 6 kr/KWh i Sør-Norge, 3,1 kr/KWh i Midt-Norge, 2 kr/KWh i Nord-Norge. Og det skal vare, og det skal vare. I England smalt det over 20 kr/KWh. Kraftselskapene håver inn. Er de krigsprofitører? Er de velferdsprofitører? De tjener penger på alle andres bekostning, hele samfunnets bekostning, mennesker og næringsliv. Og de har skamløshet nok til å være stolte av seg selv, belønne seg selv med millioner i grunnlønn og ditto i bonus, og hyre inn konsulenter - eller opprette konsulentselskap - betalt for å selge inn at kraftselskapene gjør en god og viktig jobb, og tjener oss vel. Skjønner de alvoret? Det var selsomt å se Kjetil Lund fra Vigrestad, på Dagsrevyen i går kveld. Hvem er det som bestemmer hva han skal si? Hvem representerer han? I hele min levetid har det vært helt selvsagt at norsk forvaltning og norske politikere representerer oss, folket. Men måten direktør Kjetil Lund snakker på, det tjener ikke meg og mine interesser i det hele tatt, og heller ikke de rundt meg. Det er det kraftbransjen ønsker å høre. Det var det som kan kalles et lite dybdeintervju. Det varte den tiden det trengte. Ikke en antydning var det, til at kraftbransjen hadde gjort noe galt, eller det var mulig å se på energipolitikken. Kablene ble nevnt en gang, og det var i forbindelse med at «magasinene var fylt opp», på grunn av lav produksjon, mye regn og import, i høst. Norge har nettoeksportert 2,7 TWh til England, 3,8 TWh til Tyskland, 1,5 TWh til Nederland, 2,5 TWh til Danmark, 1,5 TWh til Sverige og 0,4 TWh til Finland, så langt i år. Det er 12,4 TWh. Eller 12 400 GWh. 12,4 milliarder KWh. Men direktøren i direktoratet med det misvisende navnet «Norges», han trekker frem «importen», som har fylt vannmagasinene i høst. Det er kanskje i samme stil som de som skryter av at Tyskland leverer vann fra pumpekraftverk gjennom dagen, og dekker over at de pumpekraftverkene har fått vann pumpet opp av tysk kullkraft og norsk eksport gjennom natten, med 30 % svinn. Skjønner de alvoret? Vi tapper våre ressurser. Regningene sendes til folket. Vi skal betale mer, markedspris, vi blir oppfordret til å fryse, ha det litt kaldere. Går det an å ha det kaldere i småskolen også? Kan barn skrive med vanter? På Dagsrevyen skylder de på været, at det er kaldt, som om det kunne komme uventet på en Finnmarking at vinteren er kald. Dette kan vi. Vi har hatt fantastisk energiforsyning og tatt vare på oss selv, gjennom utallige kalde vintre, opp gjennom historien. Det er ingenting vi ikke kan håndtere med kalde vintre, vær og vind, årstidenes skiftende luner. Men nå i vår tid, da teknologien og kunnskapen skulle ha kommet lengst, da smeller det. Da merker vi plutselig vinteren, på det verste. Det er fordi vi har overlatt styringen til de som ikke kan det, de som misforstår sin rolle, de som tror varme i folks hus er en inntektskilde - og får det til at inntekten er viktigere enn varmen. Skjønner de alvoret? Gjør de noe med det? ✊ www.motvind.orgWww.energiognatur.no" Motvind Norge https://www.facebook.com/521346595/...YDeEEQi45pzCBmNLRvTgsYWa6CTybl/?sfnsn=mo
|
|
|
13/12/2022 11:28
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Er ikke akkurat en kø av investorer som har lyst til å lage gasskraftverk i Norge. Og det er det gode grunner til. Er det bare på grunn av manglende lønnsomhet at norske gasskraftverk som ble bygd, ikke ble tatt i bruk? Hvis vi brenner gassen så havner det på vårt CO2 regnskap, selger vi gassen til noen andre som brenner den, så er vi klimavennlige. Selv om jeg tror ikke klimaet bryr seg så mye om hvem som brenner den.
|
|
|
13/12/2022 11:28
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Har det noe å si om det var "bare" pga det? Eller vil du alltid ha en følelse av at det mest var tulling-politikere som hadde skylda uansett?
|
|
|
13/12/2022 11:35
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
...også en liten dose fra KEE; "Mens Norge har økt kraftproduksjonen med 53 TWh (+ 52 prosent) fra 1985 til 2021, så har Tyskland kuttet sin produksjon med 67 TWh (-10 prosent) siden 2017, og Storbritannia kuttet med 89 Twh (- 22 prosent) siden 2005. I forsyningssikkerhetens navn har altså Norge knyttet seg til land som massivt har redusert sin evne til å tjene som sikkerhet for noe som helst." https://www.nettavisen.no/okonomi/k...rt-norge-ma-tenke-pa-norge/s/5-95-802938
|
|
|
[Re: fredriks]
13/12/2022 11:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
1. Inte alls sikkert eftersom mycket bestämms av import och eksport. Strömmen hade antagligen varit dyrare utan vindkraft dock. 2. Ja, men just det är inte så väldigt interessant för Norge (förutom då att vi importerar andras problem) då vi producerar lokalt. Beror också på vem man importerar ifra. Dagens marknad gör också att det inte är något speciellt stor fördel att producera lokalt jämfört med att vara beroende av import av fossil kraft eller ström. 1. Gitt at eksport og import hadde vært den samme, så gir vindkraften større fyllingsgrad 2. Dersom importen av fossil energi strupes, er det alltid en fordel å slippe å importere fossil energi.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/12/2022 11:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
så har Tyskland kuttet sin produksjon med 67 TWh (-10 prosent) siden 2017, o Hvorfor er dette viktig når Tyskland har kuttet forbruket MER enn de har kuttet i produksjonen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/12/2022 11:57
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Norge har overskudd på elektrisk energi, hvorfor skulle vi produsere gasskraft og sende den ut med netttap når vi kan sende den i rør med mye mindre tap?
|
|
|
[Re: GeirK]
13/12/2022 12:13
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
så har Tyskland kuttet sin produksjon med 67 TWh (-10 prosent) siden 2017, o Hvorfor er dette viktig når Tyskland har kuttet forbruket MER enn de har kuttet i produksjonen? Har du noen link å dele? Jeg vil vel anta at nedgang i forbruket kan ha en viss sammenheng med de hinsides prisene. Forbruket har vel også gått ned i Norge, til tross for at vi har den høyeste (?) andel av bilparken på EL, og en rekke større elektrifiseringstilak.
|
|
|
[Re: Tagelli]
13/12/2022 12:28
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo ingenting som tilsier at Norges bidra av strøm til Tyskland og UK har noe som helst betyding for de. Det eneste som skjer er at de som selger energi og overføring blir søkkrike i kaoset. Det er ingen andre som kan ta skylden for situasjonen enn politikere som har rigget det slik til at vi ikke lenger har troverdig råderett over egne ressurser og hvordan de brukes.
Jeg regner med at Tyskland og tyskerne deler ditt synspunkt her, at strømmen har ingen betydning for dem. Hvorfor kjøper de den da ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
13/12/2022 12:33
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: appelsin2]
13/12/2022 12:53
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Norge har overskudd på elektrisk energi, hvorfor skulle vi produsere gasskraft og sende den ut med netttap når vi kan sende den i rør med mye mindre tap? Det overskuddet blir stadig mindre og vil snart ikke eksistere uten betydelig økning av produksjonen. Siden 1980 har befolkningen i Norge økt med 30 %. Vi går mot kraftunderskudd hvis vi ikke øker produksjonen. CO2-avgifter og andre restriksjoner som vi har påført oss, er selvvalgte. Gasskraft ville vært et godt supplement til vannkraft og annen fornybar energi og kunne øke forsyningssikkerheten. Det var tanken til NVE for 20 år siden, før gasskraft i Norge ble politisk umulig pga symboleffekten i klimapolitikken.
|
|
|
13/12/2022 13:22
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det overskuddet blir stadig mindre og vil snart ikke eksistere uten betydelig økning av produksjonen. Siden 1980 har befolkningen i Norge økt med 30 %. Vi går mot kraftunderskudd hvis vi ikke øker produksjonen. CO2-avgifter og andre restriksjoner som vi har påført oss, er selvvalgte. Gasskraft ville vært et godt supplement til vannkraft og annen fornybar energi og kunne øke forsyningssikkerheten. Det var tanken til NVE for 20 år siden, før gasskraft i Norge ble politisk umulig pga symboleffekten i klimapolitikken.
For 20 år siden ble det ikke bruk for gasskraft, vi har hatt nok energi fra andre kilder. Fremtiden er en annen diskusjon selvsagt. Angående forsyningssikkerhet i kriser så har Norge masse kraftkrevende energi vi kan kjøpe ut ved fullstendig krise. Man kan kjøpe ut mye kraft før det lønner seg å ha kraftverk stående i tilfelle krise. Økonomien i å ha gasskraft som faktisk produserer under normale forhold er på ingen måte sikkert at lønner seg mye sammenlignet med import av og til, men her kan du kanskje grave opp noen tall?
|
|
|
[Re: GeirK]
13/12/2022 13:41
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Inte alls sikkert eftersom mycket bestämms av import och eksport. Strömmen hade antagligen varit dyrare utan vindkraft dock. 2. Ja, men just det är inte så väldigt interessant för Norge (förutom då att vi importerar andras problem) då vi producerar lokalt. Beror också på vem man importerar ifra. Dagens marknad gör också att det inte är något speciellt stor fördel att producera lokalt jämfört med att vara beroende av import av fossil kraft eller ström. 1. Gitt at eksport og import hadde vært den samme, så gir vindkraften større fyllingsgrad 2. Dersom importen av fossil energi strupes, er det alltid en fordel å slippe å importere fossil energi. 1. Ny premiss som inte alls er gyldig. Hvis du lägger den premissen till grund er det du skrev helt meningslöst. 2. Ja, självklart som med allt annat. Rimeligt ointressant för Norden för tillfället dock.
|
|
|
13/12/2022 14:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
13/12/2022 14:51
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Økonomien i å ha gasskraft som faktisk produserer under normale forhold er på ingen måte sikkert at lønner seg mye sammenlignet med import av og til, men her kan du kanskje grave opp noen tall? Bekymringen ligger i å gjøre seg avhengig av mye ikke-regulerbar kraft, slik som vindkraft, og så blir det vindstille. Det er ikke bare et spørsmål om pris, men om kraft i det hele tatt er tilgjengelig. Jeg er enig i at det er en ekstremsituasjon nå, og man må fremover planlegge for mer normale tilstander. Er virkelig ingen gasskraftverk lønnsomme under normale omstendigheter?
|
|
|
[Re: HeavyDude]
13/12/2022 15:25
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg regner med at Tyskland og tyskerne deler ditt synspunkt her, at strømmen har ingen betydning for dem. Hvorfor kjøper de den da ?
Ja, det vil jeg tro. Norsk eksport av strøm har ingen praktisk eller økonomisk betydning for Tysklands innbyggere. I 2016 eksporterte Tyskland tre ganger så mye strøm som de importerte. Selvfølgelig er det mange som ønsker å tjene penger på det forkvaklede tyske systemet. Tysklandskablene ble jo delvis bygget fordi noen var lei av av dansker og svensker importerte norsk strøm for å videreselge til tyskland (noe som skjer fortsatt). Det er fortsatt sånn at det er nok av mellommenn som tjener godt på de kablenes eksistens, både kabeleiere og stamnetteiere som får feite køinntekter. Det er akkurat som du tenker at det er en real og rasjonell grunnmotivasjon for de kablene. Det er det åpenbart ikke når vi ser hvor pengene forsvinner på veien.
|
|
|
13/12/2022 18:38
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Angående forsyningssikkerhet i kriser så har Norge masse kraftkrevende energi vi kan kjøpe ut ved fullstendig krise. Man kan kjøpe ut mye kraft før det lønner seg å ha kraftverk stående i tilfelle krise.
Det var jo slik før, til en viss grad. Men har vi virkelig så mye kraftkrevende industri lenger? Sånn i andel av forbruket? Det er ikke bare bare å kjøpe ut produksjon når produksjonen ligger midt i en forsyningskjede. Elektrifiserer vi sokkelen, er det jo bare å kjøpe ut produksjonen der? Eller blir kanskje noen av kundene mer enn litt lei seg og sinte. Jo mer jeg ser på statnett statistikker, jo mer sikker er jeg på at situasjonen er noe vi har blitt lobbiert/bondefanget inn i. "Alle" mener det skal være rimelig strøm i Norge, inkl. statsministeren, men endringene som er gjort de siste ti, tyve årene har vært nøyaktig motsatt av rimelig strøm. Men vi har fått en masse nye aktører som tjener penger på å flytte strøm utenlands. Jeg får helt forferdelig vondt av de med dårlig råd som ikke vet om dagens strømforbruk kommer til å koste de 100,-, 500,-, 700,- før måneden er over. Denne uka kan komme til å koste 5000,- i strøm om det blir mer normale priser resten av måneden. Den risikoen kan de ikke ta, så den uka her har jeg tømt vedlageret mitt for å gi venner og familie. De hadde heller sittet hjemme i 10 varmegrader enn å risikere gå tomme for ved de hadde råd til. Jeg blir kvalm av de som har styrt inn i dette og tilsvarende kvalm av de (av dere) som forsvarer denne situasjonen og veien inn i den.
|
|
|
13/12/2022 21:17
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Stavrum med spådom; "For å si det brutalt: Statsminister Jonas Gahr Støre kan gjerne dra Europa rundt og hilse på statsledere. Men med slike strømpriser etter at strømstøtten er regnet inn, er det game over som statsminister. Og det hjelper ikke å skylde på Vladimir Putin eller krigen i Ukraina." https://www.nettavisen.no/norsk-deb...billig-egenprodusert-strom/o/5-95-805501
|
|
|
13/12/2022 21:23
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det var jo slik før, til en viss grad. Men har vi virkelig så mye kraftkrevende industri lenger? Sånn i andel av forbruket? Det er ikke bare bare å kjøpe ut produksjon når produksjonen ligger midt i en forsyningskjede. Elektrifiserer vi sokkelen, er det jo bare å kjøpe ut produksjonen der? Eller blir kanskje noen av kundene mer enn litt lei seg og sinte.
Ganske masse metallindustri er det igjen, 34 TWh. Kan man stenge ned 20% av det så er det ganske vesentlig. Altså ikke rett frem å stenge ned slike ovner, men det er mulig med tid og kost. Ellers har Norge ganske bra med installert effekt så ikke store problemer med det. Akkurat det med tilgjengelig effekt er jeg ikke helt sikker på for forskjellige deler av landet, så arrester meg gjerne. Men ja produktene er en del av en forsyningskjede, i alle normale forhold kan vi kjøpe inn energi, i krise så plager vi forsyningskjeden.
|
|
|
13/12/2022 21:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tycker att dagens situation i Europa visar att det är bra med ekstra möjlighet för ström produktion hvis annan produktion ikke fungerar av någon anledning. Sverige har tidigare varit den i Norden som har eksporterat mest men nu har de problem på grund av några kärnkraftverk och kanske fremdeles något med vannkraften.
|
|
|
14/12/2022 08:45
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
[quote=appelsin2]
Jeg får helt forferdelig vondt av de med dårlig råd som ikke vet om dagens strømforbruk kommer til å koste de 100,-, 500,-, 700,- før måneden er over. Denne uka kan komme til å koste 5000,- i strøm om det blir mer normale priser resten av måneden. Den risikoen kan de ikke ta, så den uka her har jeg tømt vedlageret mitt for å gi venner og familie. De hadde heller sittet hjemme i 10 varmegrader enn å risikere gå tomme for ved de hadde råd til. Jeg blir kvalm av de som har styrt inn i dette og tilsvarende kvalm av de (av dere) som forsvarer denne situasjonen og veien inn i den. På samme måte som jeg får helt vondt av å se på en sånn unødvendig bekymring og dramatisering. Det er solidarisk å bidra med ved men grunnlaget er jo litt spesielt. Det er nå på tide å slutte å se på strømpriser minutt for minutt å heller se på måneden. Det er ingenting som tilsier at det ikke vil bli en god kompensasjon i form av strømstøtte for desember. Gjennomsnitt er ikke så vanskelig å forholde seg til og da særlig ikke nå som vi snart er halvveis i desember.
|
|
|
[Re: JoachimV]
14/12/2022 08:49
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Kl 17 til 18 i dag er vi nær kaos. Sjekk det siste bildet jeg la ved, skjermdump nummer 8. Se om du klarer å forstå det. Det er tilbud og etterspørsel for kraft i UK kl 1700 i dag, sånn det ble lagt inn på auksjonen på NordPool i går. Prisen endte på 2 euro/KWh. Det er cirka 20 kr/KWh. Strømstøtten etter norsk system ville dekket 3 kr/KWh, cirka.
Sånn ca det motsatte sier min kalkulator men mulig jeg må bytte batterier eller har jeg misforstått noe her? Eller hva sier du Duck, er det greit å bruke kilder som farer med sånne løgner og til de grader feilaktig informasjon? Det verste er at folk leser dette og tror på det i stedet for å se hvor mye de faktisk får i strømstøtte. "Støttesatsen er en prosentandel av prisforskjellen mellom 70 øre/kWh og den månedlige gjennomsnittsprisen på kraftbørsen. Denne andelen er 90 prosent fra og med september 2022."
|
|
|
14/12/2022 08:52
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Den alminnelige satsen i elavgiften vil reduseres fra 15,41 øre per kWh til 9,16 øre per kWh med virkning fra årsskiftet og ut mars 2023. Hvis man bruker 2000 kwh i mnd, så snakker vi hva, 120kr rett i foret, hver måned i tre mnder? Nå snakker vi!
|
|
|
14/12/2022 09:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det korrekt link? Fant ikke noe om at Tyskland har kuttet forbruket MER enn de har kuttet i produksjonen på siden du linket til.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122995&filename=germany.jpg)
|
|
|
[Re: JoachimV]
14/12/2022 09:53
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
På samme måte som jeg får helt vondt av å se på en sånn unødvendig bekymring og dramatisering. Det er solidarisk å bidra med ved men grunnlaget er jo litt spesielt. Det er nå på tide å slutte å se på strømpriser minutt for minutt å heller se på måneden. Det er ingenting som tilsier at det ikke vil bli en god kompensasjon i form av strømstøtte for desember. Gjennomsnitt er ikke så vanskelig å forholde seg til og da særlig ikke nå som vi snart er halvveis i desember.
Det er her du tar feil. Gjennomsnittet av prisen er ikke det samme som gjennomsnitt av forbruksvektet pris. Folk som ikke har helt kontroll på hvordan skaffe seg prisinformasjon eller momentanforbruk får jo store problemer med å skjønne hvorfor regningen blir som den blir "De sa jeg skulle få 90% støtte for det over 70 øre, men det stemmer jo ikke". De har hverken råd til å kjøpe eller kompetanse til å betjene et automatiseringssystem for å prøve klå mest mulig strømstøtte for flyttbart forbruk. Det hadde vært så fantastisk mye enklere med en flat og god 70 øre + 90%. Ja, jeg hadde nok mest sannsynlig tapt på det, siden jeg har nok automatikk og prisoversikt til å få et en forbruksvektet pris som er lavere enn snittprisen. Men det er altså ikke meg jeg snakker om her. Selvfølgelig er det ingen som vet hva strømprisen resten av måneden kommer til å bli. Det kommer regn, vind og varme neste uke. Går strømprisene ned da, vil ekstra strøm man har brukt i den kalde og dyre perioden blir veldig dyr. Har du dårlig råd er det vesens forskjell på en tusenlapp fra eller til. Du vet, den tusenlappen Støre er så stolt av å gi til de aller fattigste etter å ha smelt rekordstrømregninger i bordet i over et år nå.
|
|
|
|
|