Defekter på WXC Piikkisika?
|
Re: Defekter på WXC Piikkisika?
[Re: Ugla]
18/12/2022 19:06
|
Ole
More than words
|
More than words
Kanten som skal ligge mot felgen er full av små ujevnheter fra produksjonen, ingen andre dekk jeg har sliter med dette - og det forklarer hvorfor det tar tid å få det tett mot felgen.
Hvis kanttråden er stram nok, skal ikke dette spille noen rolle, dekket skal presses så hardt ned mot felgbunnen at eventuelle ujevnheter i gummien blir klemt flate. Og det samme med rillene i dekket der det presser ut mot felgkanten, de skal heller ikke ha noe å si hvis kanttråden er laget riktig.
|
|
|
[Re: Ole]
20/12/2022 14:29
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Kanten som skal ligge mot felgen er full av små ujevnheter fra produksjonen, ingen andre dekk jeg har sliter med dette - og det forklarer hvorfor det tar tid å få det tett mot felgen.
Hvis kanttråden er stram nok, skal ikke dette spille noen rolle, dekket skal presses så hardt ned mot felgbunnen at eventuelle ujevnheter i gummien blir klemt flate. Og det samme med rillene i dekket der det presser ut mot felgkanten, de skal heller ikke ha noe å si hvis kanttråden er laget riktig. Jeg har ett hjulsett med felger som jeg selv synes er i trangeste laget for alle dekk. Selv på disse pipler det guffe ut mellom dekk og felgkant, ikke prøvd (enda) på årets produksjon skal sies, ikke sikkert at jeg gidder heller - det har vært for mye plunder & heft med slangeløst oppsett på Piikisika.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: knutspeed]
20/12/2022 14:50
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg gjorde en siste økt med 2.par Pikkisikka TL i går. Nye hjulsett, flere slanger, felgbånd, osv masse såpevann, men samme resultat. Deretter forsøk på å sette opp tubeless på snorret luksusfelg. Ikke noe problem å få det tett, men det bekreftet bare at dekkene er skeive. Vingler både sideveis og i høyden.
Heldigvis suveren kundeservice hos Sykkelkomponenter. Har hørt rykter om at wire-utgaven er mer til å stole på, men er ikke keen på å prøve mer Suomi i denne omgang.
|
|
|
20/12/2022 20:38
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Andre har sikkert gjort det før meg, bl.a. i fjorårets lange tråd om samme dekk, men ja, det kan bekreftes at vaierutgaven er bedre. Ikke helt gitt at det spretter opp slangeløst på første forsøk, det heller, men bedre mht. høyde- og sidekast. Men heller ikke det i henhold til forventningene, egentlig.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
20/12/2022 20:44
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Andre har sikkert gjort det før meg, bl.a. i fjorårets lange tråd om samme dekk, men ja, det kan bekreftes at vaierutgaven er bedre. Ikke helt gitt at det spretter opp slangeløst på første forsøk, det heller, men bedre mht. høyde- og sidekast. Men heller ikke det i henhold til forventningene, egentlig. Æsj. Har kun hatt to turer på dekkene motivert av ønsketenkning, og de ga jo ellers et veldig bra inntrykk. Slangen ville ut av sideveggen på en av mine veteran-ISP, så da safer jeg og handler et nytt på den lokale sjappa.
|
|
|
21/12/2022 09:19
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Andre har sikkert gjort det før meg, bl.a. i fjorårets lange tråd om samme dekk, men ja, det kan bekreftes at vaierutgaven er bedre. Ikke helt gitt at det spretter opp slangeløst på første forsøk, det heller, men bedre mht. høyde- og sidekast. Men heller ikke det i henhold til forventningene, egentlig. Æsj. Har kun hatt to turer på dekkene motivert av ønsketenkning, og de ga jo ellers et veldig bra inntrykk. Slangen ville ut av sideveggen på en av mine veteran-ISP, så da safer jeg og handler et nytt på den lokale sjappa. Veldig tynne sidevegger på gamle ISP, ja. Som vel nevnt i en annen tråd, jeg kjøpte nye ISP Raceguard DD TLE som jeg monterte her om kvelden. De spratt på plass uten slange like lett som de enkleste sommerdekk, iallfall.
Gaute
|
|
|
21/12/2022 12:59
|
Herit
Ringrev
|
Ringrev
Min erfaring med Piikkisika var at det var umulig å sette opp slangeløst, selv med bilkompressor. Kanskje en pumpe med eget kammer hadde lykkes, kanskje ikke. Ellers var det ganske mye kast, den første 2.6-utgaven var mer som 2.8 (og spiste litt av bakrammen). På den positive siden mistet de få pigger om de ble kjørt litt inn, og alle utfordringer og problemer ble glemt i opp- og nedkjøringer på snø og is.
|
|
|
[Re: Garpen]
22/12/2022 13:48
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
45nth?
Edit: Som i, det må jo være løsningen. Wratchild er et glimrende dekk, men de har relativt få pigger og er det i tillegg XL versjonen så spruter de når det er litt mellom-forhold. Greit nok at de kan etterfylles og evt. limes, men det er heller ikke noe jeg drømmer om å gjøre. Piikisikia som fungerer er et helt topp vinterdekk for alle forhold. Skulle jo tro at de hadde ryddet i produksjonsproblemer nå, men det virker ikke helt som om de er der.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: espenta]
24/12/2022 20:07
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Ok, får ta med hjulene inn så guffa kan godgjøre seg i plussgrader. Bestilte også Orange sub-zero nå, så kan prøve med den om det ikke funker.
Dekkene poppet egentlig lett på plass, men lakk litt rundt hele. I tillegg lakk det flere steder gjennom sideveggene. Men bør gå greit når guffa får satt seg, siden det fortsatt var en del trykk igjen etter 15 minutter, tipper rundt 10 psi. Fikk det helt tett på nå, og holder fortsatt bra trykk etter 2 døgn. Bakdekket ble tett med Stan's etter flere forsøk, men fordekket byttet jeg til Orange sub-zero på. Da var det tett på første forsøk.
|
|
|
07/01/2023 20:27
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
En liten oppdatering. Handlet Wire-utgavenav Piikisikka i dag. Monterte på samme hjulsett med slanger. Alt i orden på første forsøk uten noe mygel.
Garanterer herved at resten av vinteren bli isløs i Østfold.
|
|
|
10/01/2023 10:31
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Har blitt noen km på årets Piiksika i 2.6 versjon. Var ikke noe lettere enn i fjor å få poppet dem på felgen, men når de først er på så har det vært langt enklere enn i fjor å få dem tette, og foreløpig har de også holdt seg slik.
Virker som wire-utgaven er den en bør kjøpe, for mange produksjonsproblemer med kast i folding-utgaven.
For å få poppet dekket måtte jeg først sette inn slange og få satt dekkene godt mot felgkantene og la det stå over natten. Prøvde først bare med å ta av den ene siden med en gang og fjernet slangen og det var sjanseløst med min billige Biltema kompressor av enkleste sort. Lot det så stå over natten med slange, og da gikk det greit.
Ikke kjørt inn dekkene, bare tatt de rett ut på sti og det har fungert bra - hittil har jeg mistet en pigg som enkelt lar seg erstatte og jeg har syklet ca. 100 km.
Lars-Erik
|
|
|
10/01/2023 12:12
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Hvor kjøper du løse pigger? Kjøper du Suomi-pigger, eller bruker du 45nrth eller annet?
Mine poppet forøvrig lett på plass med kompressor. Brukte slange med dekkene i fjor, så mulig det hjalp på årets oppsett.
|
|
|
[Re: espenta]
10/01/2023 14:05
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Hvor kjøper du løse pigger? Kjøper du Suomi-pigger, eller bruker du 45nrth eller annet?
Mine poppet forøvrig lett på plass med kompressor. Brukte slange med dekkene i fjor, så mulig det hjalp på årets oppsett. Jeg har destruert noen Piikisika-dekk tidligere, så jeg har bøtter og spann med reservepigg.
Lars-Erik
|
|
|
|
|