I øyeblikket ligger det på fronten av Terrengsykkel.no en større test av diverse sykkelsko for vinter. Jeg har hatt gleden av å prøve flere av de i testen, men ingenting når 45NRTH Wölvhammer opp til anklene etter min mening. Synes det er synd at en såpass potensiell testvinner-kandidat er utelatt fra testen.
Løvsteika
Re: Test av vintersko på Terrengsykkel
[Re: Heliboy]
#272527005/12/202214:03
Ja, ser at redaksjonen har valgt heller å ta med 45NRTH Ragnarök Tall, som er Japanthers etterfølger, og i likhet med sistnevnte er anbefalt ned til minus 3-4.
Takler trolig lavere temperaturer med isolerende såle og luftige sokker, slik Japanther gjør, men den er mer en sko for overgangssesongen enn full vinter. Slik Kristoffer også påpeker.
I rettferdighetens navn er Wölvhammer nevnt i testen som et varmere alternativ.
Under kald korona-vinter gikk jeg midlertidig fra forstanden og anskaffet Wølfgar for de mest blåfrosne turene i islagte Nordmarka. Det beistet spiser Wölvhammer til frokost, men jeg er i tvil om jeg virkelig trenger dem med mindre jeg permanent flytter inn i et isslott.
Hører og leser om ryttere som er opptatt av at de mest solide og varme skoene blir for støvel-aktig. Slikt spiller en rolle hjemme i stua eller foran speilet i butikken, men slett ikke etter noen timer i streng kulde. Men altså, ja, jeg innrømmer det, Wølfgar er temmelig digre
Jeg vil mene at Wölvhammer tilhører et ganske annet segment enn dem i testen. Selv er jeg heldigvis ikke av typen som fryser så lett på føtter og hender. Nettopp derfor er de store og klumpete Wölvhammer heller ikke aktuell for meg. Jeg vil tro at modellene som er testet, har en vesentlig bredere appell og at testen dermed når ut til flere. Som påpekt av Sepeda: Skoen du savner i testen, er også omtalt som et varmere alternativ i testen av 45NRTH Ragnarök Tall.
Gaute
[Re: gauter]
#272527605/12/202214:29
Jeg vil mene at Wölvhammer tilhører et ganske annet segment enn dem i testen.
I utgangspunktet enig, men man kan argumentere for at f.eks. Lake MXZ 304 er mer naturlig å sammenlikne med Wölvhammer enn med Ragnarök. (MXZ400 er Big Daddy og nærmere Wølfgar.)
Sitat: gauter
Jeg vil tro at modellene som er testet, har en vesentlig bredere appell og at testen dermed når ut til flere.
Det har du sikkert rett i. Men bare for å kverulere: Nå som det meste er overdimensjonert - bredde på dekk, størrelse på kassett, vinkel på styrerøret og kanskje moment i motoren - er det noe av et paradoks dersom vinterturene i norsk kulde skulle bli mindre trivelige som følge av underdimensjonert skotøy
Selv er jeg heldigvis ikke av typen som fryser så lett på føtter og hender. Nettopp derfor er de store og klumpete Wölvhammer heller ikke aktuell for meg.
Du er herved invitert på heldagstur på to hjul i Nordmarka og tilliggende herligheter straks temperaturen dupper ned i 20 blå (Perfekt for din lilla-skimrende Scott Addict Gravel!)
Spøk til side: Jeg skjønner godt at redaksjonen må foreta valg innen et begrenset utvalg og at ikke alle aktuelle modeller kommer med, så jeg er helt avslappet hva gjelder testen. Jeg synes den er god og informativ, og den tar alle forbehold om egnet temperaturskala. Det er bare en så fristende anledning til å snakke vintersko at jeg blir revet med!
#272529706/12/202206:18
Er en svekling og blir lett kald på bena. Shimano MW700 bruker jeg som regn og høst sko. Lake så bra ut, de andre så ut som høstsko. Wolfhammer er mine "go to" vintersko. Til kaldt vær bruker jeg Wølfgar.
#272530106/12/202207:28
I øyeblikket ligger det på fronten av Terrengsykkel.no en større test av diverse sykkelsko for vinter. Jeg har hatt gleden av å prøve flere av de i testen, men ingenting når 45NRTH Wölvhammer opp til anklene etter min mening. Synes det er synd at en såpass potensiell testvinner-kandidat er utelatt fra testen.
Sikker på at den ble utelatt?
Kanskje de ikke fikk den tilsendt?
Kanskje leverandør valgte en annen modell?
Den er jo utelatt. Om det var redaksjonen eller leverandøren som utelot skoen er noe annet.
Sikker på at den ble utelatt?
Kanskje de ikke fikk den tilsendt?
Kanskje leverandør valgte en annen modell?
Den er jo utelatt. Om det var redaksjonen eller leverandøren som utelot skoen er noe annet.
ok.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: Sepeda]
#272531306/12/202209:13
Jeg vil mene at Wölvhammer tilhører et ganske annet segment enn dem i testen.
I utgangspunktet enig, men man kan argumentere for at f.eks. Lake MXZ 304 er mer naturlig å sammenlikne med Wölvhammer enn med Ragnarök. (MXZ400 er Big Daddy og nærmere Wølfgar.)
Ja, Lake MXZ 304 er ytterpunktet i knippet som er testet. Og du har sikkert rett i hvilke modeller fra de ulike produsentene, som ligger tettest opptil hverandre i egenskaper og på "klumpfotskalaen".
Sitat: Sepeda
Jeg vil tro at modellene som er testet, har en vesentlig bredere appell og at testen dermed når ut til flere.
Det har du sikkert rett i. Men bare for å kverulere: Nå som det meste er overdimensjonert - bredde på dekk, størrelse på kassett, vinkel på styrerøret og kanskje moment i motoren - er det noe av et paradoks dersom vinterturene i norsk kulde skulle bli mindre trivelige som følge av underdimensjonert skotøy
Ja, du har et poeng der. Verdens største og beste redaksjon med ubegrensete midler og evig tilgang til alt fra alle produsenter ville kunne laget en skotest til ulike deler av temperaturskalaen. Ser for meg at tyske Bike Magazin ville fått til det, men med digitaliseringen har jeg falt av det tyske lasset, så jeg har ikke oversikt. Og sko til ekstreme vinterforhold har sikkert en enda smalere leserskare i Tøsklainn.
Sitat: Sepeda
Selv er jeg heldigvis ikke av typen som fryser så lett på føtter og hender. Nettopp derfor er de store og klumpete Wölvhammer heller ikke aktuell for meg.
Du er herved invitert på heldagstur på to hjul i Nordmarka og tilliggende herligheter straks temperaturen dupper ned i 20 blå (Perfekt for din lilla-skimrende Scott Addict Gravel!)
Takker for tilbudet! Kan legge til at jeg kjørte Fat Viking Global Edition 100 km i mars 2021. Da var det -21 da vi starta, og jeg klarte meg helt finfint med mine Lake MXZ 302. Ellers er det ikke ofte jeg kjører "rolig langtur" når det er såpass kaldt, da tar jeg heller litt kortere turer på fatbike på sti - lettere å holde varmen da.
Gaute
[Re: gauter]
#272532106/12/202210:20
Siden Gaute så enkelt ristet av seg utfordringen om tur i minus 20 med lette sko, må vi vurdere alternativer til Nordmarka
Men uansett jordisk eller utenomjordisk sykling, må jeg si at temperaturene denne uke på vår vesle flekk av planeten minner om at sko for 0-5 minusgrader, som oppgis som smertegrensen for de fleste skoene testet i Terrengsykkel og Landevei, ikke nødvendigvis er egnet for norsk vinter.
Skriver ikke dette for å klage på det som er utmerkede tester med tydelige anbefalinger om temperaturgrenser, men jeg registrerer både på forumet og blant venner og kolleger at kalde føtter er et reelt problem, og jeg synes det er synd at sko som er designet for norske temperaturer ikke får bredere dekning, og gjerne avvises av syklister fordi de er mer volumiøse. Da får vi de mange som må ty til både skotrekk og elektrisitet i såler eller sokker for å holde varmen.
Min kjepphest er som før at volumiøse sko kan synes problematisk foran speilet i butikken, men er en forutsetning både for god isolasjon og for å ha plass til både innersokk og luftig yttersokk når man faktisk er ute og sykler i kulda. Ikke merker man stort til størrelsen heller.
#272599420/12/202210:32
"Whatever suits you!" Jeg får vel være glad for at jeg ikke er en frysepinn. Men trodde jeg hadde ødelagt egen temperaturtoleranse på en vintertur i for tynne vintersko for 10-15 år siden. Det gikk over, heldigvis.
Gaute
[Re: larsb]
#272601420/12/202214:08