Sære Aliexpressopplevelser.
|
Sære Aliexpressopplevelser.
15/11/2022 09:13
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Heisann, tenker denne som en samletråd for spesielle opplevelser i forbindelse med å handle på aliexpress. Kan være sykkelrelatert men ikke nødvendigvis. For en måned siden bestemte jeg meg for å bestille ny skjerm til min xiaomi telefon. Den gamle hadde sprukket etter en lang sykkeltur i april der den møtte grusen på en litt "alternativ" måte. Hva er da mer naturlig enn å logge seg inn på ali og søke litt. "China Panel lcd store" hadde det jeg trengte til en levelig penge og med rimelig levering via china post. Et par uker senere får jeg notis om at pakken er ankommet og jeg finner den i min postkasse samme dag. Alt ok, panelet ser riktig ut  Så kikker jeg litt på konvolutten og ser dette: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122885&filename=fattighuset.jpg) Øhhh... Kan noen forklare meg sammenhengen?
|
|
|
Re: Sære Aliexpressopplevelser.
[Re: sun flyer]
15/11/2022 09:29
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Dropshipping. Litt spes da, ville kansje sendt en melding til Fattighuset om at adressen dems kan bli (mis)brukt. https://frivillig.no/fattighuset
Redigert av JoachimV; 15/11/2022 09:31.
|
|
|
15/11/2022 10:55
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror faktisk jeg har sett dette en gang jeg også. Det virker som det aller meste bestilt fra Ali kommer via Beijing Yanwen nå. Snodig at Fattighuset står som avsender, helt klart.
|
|
|
15/11/2022 21:31
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
En eller annen smarting som jobber der, og som:
1) Misbruker kundeavtalen de har med Posten 2) Bruker jobbens postkasse i tilfelle retur.
Begge deler er drøyt, og bør rapporteres til Fattighuset.
En ting jeg reagerer på, er at den er poststemplet av Posten. Det må jo nesten bety at den først har blitt sendt til Norge, og så videresendt?
|
|
|
16/11/2022 09:35
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har lagt merke til at selv om jeg har betalt norsk mva i utsjekk, blir pakken fra Kina sendt som om innholdet er av lavere verdi og uten mva. De momskronene havner i alle fall ikke i Norge.
|
|
|
[Re: kjerts]
16/11/2022 12:45
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har lagt merke til at selv om jeg har betalt norsk mva i utsjekk, blir pakken fra Kina sendt som om innholdet er av lavere verdi og uten mva. De momskronene havner i alle fall ikke i Norge. Hvordan vet vi egentlig det? Når man handler på f.eks Aliexpress så blir det lagt på norsk moms i kassen, og alle ordrenummer starter på de samme tre sifrene og slutter på de samme fire (i hvert fall for min del). Før Aliexpress kom inn i VOEC-ordningen, så var ordrenumrene helt tilfeldige, slik jeg husker det. Jeg tror kanskje at de enkelte butikkene ikke forholder seg til VOEC, og at det er noe som Aliexpress håndterer mer sentralt. Hvilken verdi butikkene setter er slik sett irrelevant, om det er slik at Aliexpress sentralt samler inn moms og betaler denne videre til Norge. Det virker også som at alle forsendelser går via Beijing Yanwen nå (unntaket er vel om man velger dyr frakt som DHL eller FedEx), som kanskje også har noe med VOEC/moms å gjøre. Jeg skjønner fremdeles ikke dette med at Fattighuset kan ende opp som avsender, og heller ikke hvordan noen som eventuelt jobber der kan klare å påvirke pakker som kommer til Norge og som er adressert til vilt fremmede.
|
|
|
[Re: mroek]
16/11/2022 13:23
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er sant, det er kanskje Aliexpress som håndterer mva. Så skulle noe bli stoppet i tollen, så må jeg hoste opp kvitteringen som har regnestykket, for det fulgte ikke med noe fornuftig i forsendelsen.
|
|
|
30/11/2022 14:12
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
I dag fikk jeg også en pakke med C/O Fattighuset.
Riktignok en annen avsender, men ellers er adresse helt lik: Equick Logistics c/o Fattighuset.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
30/11/2022 15:50
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Jeg bestilte noe greier gjennom Aliexpress, levert fra Geekworm. Forsendelsen hadde kinesisk avsender, MVA hadde blitt betalt hos Ali, men det stod ikke noe VOEC nummer på pakken, så da ble det MVA en gang til…
Nå har jeg lagt inn Aliexpress sitt VOEC nummer som del av adressen, håper det hjelper slik at jeg bare betaler MVA en gang.
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
30/11/2022 16:25
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fikk også en Alipakke i dag, og den hadde avsender Beijing Yanwen c/o Fattighuset. Merkelige greier.
|
|
|
02/12/2022 11:46
|
oddivar
Medlem
|
Medlem
Mulig ikke så sær opplevelse, men erfaringen med "buyer protection / refund" er mildt sagt særs dårlig. Bestilte ei vifte, selger sendte ei vifte av helt annen type (ubrukelig til mitt formål) og jeg så trodde "protection & refund" skulle funke. Den gang ei; selger kan jo bare jævlas så mye han vil, og dette Ali-bot-opplegget er jo helt nyttesløst i en sånn sak. Problemet var at selger ble bedt om å refundere penger mot at jeg sendte varen i retur, hvorpå jeg skulle avtale med selger FØR retur om at han skulle dekke returkost. Det ville han ikke bekrefte, adressen han oppga var ufullstending (prøv å sende noe med sporing til "China") og da sitter man med skjegget i postkassa. Har bestilt småting før til noen hundrelapper uten problemer, men blåste nå noen tusenlapper. Aldri mer Ali for min del, bedre å betale mer for å kjøpe noe litt mer lokalt. Og sist, men ikke minst, fyren ga jo maksimalt faen, fikk faktura fra Posten på toll & MVA selvom dette var endel av beløpet jeg betalte. Er vel mest overrasket over at han ikke bare sendte en pappeske med en stein oppi eller at han i det hele tatt gadd å bruke tid på å sende noe som helst...
|
|
|
02/12/2022 14:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
På Aliexpress har jeh blitt fortalt at selger får ikke penger før du har bekreftet mottatt vare. Så ikke bekreft før du har mottatt det du kjøpte
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/12/2022 14:32
|
oddivar
Medlem
|
Medlem
På Aliexpress har jeh blitt fortalt at selger får ikke penger før du har bekreftet mottatt vare. Så ikke bekreft før du har mottatt det du kjøpte Jo, det stemmer - men for å åpne en disputt så må man først bekrefte mottak av varen. Og når den kommer med feks FedEx så er det begrenset hvor lenge du kan påstå du ikke har mottatt den... Min erfaring er; alt med Ali høres fint ut, men det er egentlig bare masse ord, en bot og god, gammaldags scam...
|
|
|
[Re: oddivar]
02/12/2022 18:00
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Man får problemer også når man åpner en klage på noe som er påstått levert. Jeg bestilte en liten sak som var satt opp med levering postkassen. Fikk tracking og etterhvert melding om at pakken var levert i postkassen. I postkassa var det ingenting. Hørte med alle naboer også, ingen hadde fått noe eller sett noe pakke på avveie. Siden befrakter i Norge (som viste seg umulig å finne ut av hvem er) hadde kryssa på «levert» så måtte jeg sende klage. Da krevde kundeservice på «Ali» at jeg la inn bevis på at pakken ikke var levert… Hadde jo ikke det, tenkte heller ikke på at jeg burde sendt de bilde av en tom postkasse. Etter noen uker så ble klagen avvist pga manglende bevis fra min side på at pakken ikke var levert. Ali kunne ikke gi meg info om lokal befrakter her i Norge, tok også kontakt med selger og han var behjelpelig men fant heller ikke ut hvem lokal befrakter var. Så det var et par hundrelapper ut vinduet. Risiko å handle fra Ali, så jeg blir ikke å bestille noe derfra som koster mer enn noen hundrelapper. Kan nevnes at jeg har kjøpt diverse småting fra Ali gjennom årene og normalt så går det helt fint.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
02/12/2022 21:55
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har ventet en stund på en pakke med noen drev som jeg bestilte i september. I oktober fikk jeg dette fra posten.no: Hei. Pakke fra Yanwen Logistics er på vei til postkassen din. Den forventes levert 14.11.2022. Spor sendingen her: https://posten.no/s/LM011429705NOHilsen Posten Når jeg sporer sendingen får jeg: Sending fra Beijing Yanwen Logistics SISTE HENDELSE Sendingen er innlevert til terminal og videresendt. 10. november kl. 12.34 - 1470 LØRENSKOG Jeg har prøvd å ringe kundeservice i posten for å finne ut hva som har skjedd. Men de sier at jeg må få avsender til å etterlyse pakken. Som igjen sier at jeg må gjøre det. Nå er fristen gått ut så jeg har meldt pakken som ikke levert og regner med å få tilbake pengene. Men avsender er altså samme Yanwen Logistics som i den forrige pakken bodde hos fattighuset på Grønland. Jeg tipper egentlig at de ikke har utstyrt den med nok porto og så har den bare blitt stoppet. Men jeg gjør ikke mer med det. Kjøper heller noen dyrere drev litt mer lokalt.
|
|
|
03/12/2022 07:51
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har fått utallige pakker fra AE i gjennom årene , og bank i bordet, alle har kommet frem. Nå er det en stund siden sist men i.o.m. flere nå er på vei ble jeg noe bekymret. Tok derfor kontakt med Fattighuset på FB og spurte om de har noen formening om hvorfor de står som c/o avsender. Her er svaret jeg fikk:
- Hei. Noen misbruker Fattighuset som returadresse , vi får mange slike henvendelser hver dag. .Ring Bring Bedrift 04045.
Har registert i lang tid at AE misbruker post/porto-avtaler. 2 av pakkene som nå er på vei har sporingsnummer som ender med YP (Japan) og 2 andre har sporingsnummer som ender med NL (Nederland). Husker ikke alle tidligere, men både Malaysia og Indonesia har vært brukt. Men det jeg synes er meget spesielt med Sunflyers bilde av pakken er at avsender har misbrukt Postens portostempel og logo.
Men hva sjer hvis Posten ikke leverer? Blir den da returnert til Fattighuset, og har de noe annet valg? Hvis så, er det vel ikke slike "bidrag" Fattighuset nødvendigvis ønsker seg i disse dager.
|
|
|
03/12/2022 09:40
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Er det misbruk av postens stempel? Det stempelet er vel mest som et frimerke å betrakte og de i Kina som sender ting til Norge har kanskje en avtale med posten på hvordan det skal ordnes? Det er jo blant annet slik at om man bestiller flere små pakker så kan de bli samlet sammen i en større før de kommer frem.
|
|
|
03/12/2022 10:10
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Posten har en portoavtale med Kina, men det handler visstnok om prisnivåer. Jeg har aldri før sett at adresseetikett har hatt portosempel fra Posten. Men det kunne være interessant å høre hvilket sporingsnummer sun flyers pakke hadde, og om det var NO på slutten. Det du er inne på er det som heter 'Combined delivery' fra AE. Det er noe annet. Som eksemplel har jeg nå en 'Combined delivery'-forsendelse (2 ordrer) fra to ulike leverandører og som har ett felles sporingsnummer som ender med NL (Nederland). Hvordan de får koplet de to ordrene sammen har jeg ingen anelse om. Og et lite tips til AE-kunder som får et sporingsnummer med bare en tallrekke. Du kan prøve å søke opp nummeret på f.eks. https://www.17track.net/enDer vil du etter noen dager se at forsendelsen får tildelt et internasjonalt sporingsnummer (dvs. standarden med landkode på slutten). Etterhvert kan du da spore det på Postens sporing.
Redigert av Labbetuss; 03/12/2022 10:28.
|
|
|
[Re: Labbetuss]
03/12/2022 12:51
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Posten har en portoavtale med Kina, men det handler visstnok om prisnivåer. Jeg har aldri før sett at adresseetikett har hatt portosempel fra Posten. Men det kunne være interessant å høre hvilket sporingsnummer sun flyers pakke hadde, og om det var NO på slutten.
Heisann, Sporingsnummeret på pakken fra "fattighuset" var LM011429705NO. Men det er en ny lapp som er limt oppå den orginale lappen. Der står et annet nummer sant info om verdi, vekt og sånn til tollklareringen. Den om verdi er selvfølgelig satt mye lavere enn det jeg betalte..
|
|
|
03/12/2022 14:20
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Det hele virker suspekt. Uansett, jeg burde også spurt Fattighuset om de faktisk hadde mottatt noen returer da jeg var i kontakt med dem. Noen ganger hender det at mottaksadresse på etiketter er noe utydelig, og kanskje skadet og av den grunn returneres, til Fattighuset? Hva som da eventuelt skjer videre er ikke godt å si. Men som tidligere nevnt, alle tidligere ordrer er mottatt, som bl.a. 1g silica gel poser. Slikt kan jo fort bli tatt for å være noe helt annet.
|
|
|
03/12/2022 14:22
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, det er ett eller annet som stinker her.
|
|
|
29/12/2022 09:16
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Nå får jeg hele Aliexprss på hebraisk. Jeg velger norsk, men alle undersider kommer opp på hebraisk. Så dårlig som jeg er i hebraisk blir det ikke noen handel.
LarsB
|
|
|
15/03/2023 08:40
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fikk i går pushvarsel i Posten-appen om at de hadde tollbehandlet en Ali-pakke på vei til meg, og at det skulle betales 99,- kr i mva pluss gebyret på 149,-
Det er sikkert mulig at VOEC-nummeret ikke vises tydelig på pakken, men da jeg sjekket med kundeservice hos Posten, så var det ikke mulig å sende dem dokumentasjon fra selve kjøpet (kan jo laste ned faktura fra Ali, hvor innhold, priser og VOEC står), fordi de allerede hadde lagt ut og betalt videre til staten.
Eneste mulighet var da å ta det med avsender, men jeg ser ikke helt for meg hvordan det skal gå til. De kan jo muligens ha merket for dårlig, men det er jo uansett et horribelt system at man ikke skal kunne ettersende dok i ettertid når denne typen feil skjer. Nå har jeg ikke prøvd å kontakte Ali-butikken enda, men jeg kan ikke helt se for meg hvilken nytte det vil ha å gjøre det.
Hvis det viser seg at jeg kan se VOEC-nummeret på pakken (ikke fått den enda), så forsto jeg det slik på Posten at da kunne de muligens gjøre noe, men ellers ikke.
|
|
|
15/03/2023 11:56
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg betalte moms og gebyr på en pakke fra Aliexpress for etpar år siden. Jeg klagde til posten og fikk refundert mine utgifter, etter å ha sendt bilde av etiketten, som inneholdt VOEC-nummer. Det sto "TAX ID: 203..." rett under Norway, i adressefeltet. "TAX ID" som en del av adressefeltet var ikke godt nok, visst, i første omgang.
|
|
|
15/03/2023 12:08
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Se der ja! Ganske sammenlignbar opplevelse som jeg hadde her for to uker siden: Jeg har lagt inn VOEC nr i adressefeltet i tillegg for å sikre meg mot blundere i forsendelsen. Det skjer jo, men ikke veldig ofte. Men det kom en pakke i postkassa, som jeg ikke fikk betalingsslipp på for å hente på Posten, og første 2 uker etterpå kom det en lapp som lignet på en normal oppkravs-lapp, men som bare innholdt et krav om betaling. Jeg trodde det gjaldt en pakke som da var hentet og betalt, så jeg kastet lappen, men så fikk jeg en ny lapp. Jeg tok da kontakt med kundeservice for å avklare, og fikk da svar: Når du handler gjennom nettbutikker som er med i VOEC-ordningen så skal de merke sendingen med VOEC-nummeret. Det kan vi ikke se at de har gjort.
Avsender har sendt det som en pakke som går direkte til postkassen. Disse type sendinger kan vi ikke omfortolle. Er den merket rett og vi har gjort feil i fortollingen så kan vi slette kravet. Er den ikke merket rett så må du dessverre betale kravet og ta refusjon av MVA med nettbutikken da feilen ligger hos de.
Nå har ikke vår tollavdeling tatt det beste bilde av sendingen, men ut i fra den så kan vi ikke se at de har merket den rett og de har heller ikke lagt det i EDI (den elektroniske tollinformasjonen om sendingen). Så for at vi skal kunne slette kravet så er du nødt til å sende inn bilde der VOEC-nummeret kommer frem på sendingen.
Jeg prøvde å forklare at jeg ikke kan bruke et bilde som IKKE viser mangler ved forsendelsen til å argumentere overfor avsender, men fikk bare det samme svaret. Emballasjen er jo selvsagt kastet for lengst, det var en liten bobleplast-konvolutt/eske. Så jeg ga opp å krangle med 1.linje support, og nå har de strammet grepet i form av sin siste lapp; Fremover må du nå hente alle sendingene dine fra utlandet på Posten og betale der uansett verdi og størrelse. Dette blir dyrere for deg og leveringstiden blir lengre. Når du har betalt utestående beløp på posten.no/import eller i Posten-appen, kan du igjen motta importsendinger i postkassen.
Så nå reduserer de tjenestetilbudet overfor meg, som straff for at jeg er uenig i at de må dokumentere forsendelsene de skal kreve avgifter for? To knepp unna mafia-tilstand dette... Basert på bildet jeg har blitt tilsendt fra Tollavdelingen så kan jo forsendelsen ha hvilken verdi som helst, det er ikke mulig å se noen ting. Noen observasjoner:Posten har tatt valget med å sende pakker direkte til postkasse - uten at det gir mulighet for å bestride kravet/omfortolle i etterhånd. Det er et valg Posten har tatt, og ikke noe vi kan påvirke eller velge. Posten har da bevisbyrden for å dokumentere sitt krav mtp at pakkene ikke er merket korrekt På min side kan jeg bare bevise at jeg har 1) Lagt inn VOEC i selve forsendelses-adressen, og 2) Aliexpress har innkrevd/mottatt MVA+gebyrer for forsendelsen med det aktuelle sporingsnummeret. Bare for å ha gjort øvelsen, så prøvde jeg å rette krav mot Aliexpress og få refundert MVA; men ble bare møtt med "dette er ditt ansvar som importør". Så.....Posten har ikke noe bevis/dokumentasjon for kravet, og jeg har dermed ingen dokumentasjon jeg kan bruke overfor Aliexpress. Festlig gjeng!
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
15/03/2023 12:50
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Interessant. Det er temmelig nær mafia-virksomhet at Posten gjør fortolling på automatikk, og ikke tillater folk å sende inn dokumentasjon på kjøpet som viser at mva allerede er betalt.
Selv om pakken skulle mangle korrekt merking, så burde man få mulighet til å sende inn relevant dokumentasjon på forsendelsen for å unngå å betale dobbel mva pluss gebyr. Og hva med de tilfeller der merking er korrekt, men har blitt uleselig gjennom transportkjeden? Det kan jo også lett skje, og da er man helt uten muligheter til å unngå å betale kravet.
At Posten ilegger straffesanksjoner som beskrevet her er jo helt vilt. Har de virkelig hjemmel for å gjøre dette?
Blir spennende å se hva som står på min pakke. Momskravet er på 99 kr, men ihht fakturaen på Ali så er det betalt inn moms på 143,- kr. Det kan jo tyde på at nettbutikken har deklarert feil verdi på pakken, men jeg skjønner ikke hvorfor de skulle gjøre det. Tidligere brukte de jo ofte å passe seg for grensa på 350,- kr, men det har de jo heller ikke gjort her (med mindre Posten bare har satt på et sjablongbeløp og regnet mva av det).
|
|
|
[Re: mroek]
15/03/2023 12:57
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At Posten ilegger straffesanksjoner som beskrevet her er jo helt vilt. Har de virkelig hjemmel for å gjøre dette?
Jeg er også nysgjerrig på hvordan de løser det rent teknisk - betyr det at Posten har et eget svarteliste-register i systemet sitt som siler ut pakker? Og etter hvilke kriterier i så fall? Det høres veldig lite GDPR-compliant ut, bare for å starte der.
Redigert av Anders A-R; 15/03/2023 12:58.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
15/03/2023 13:01
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Det kan nesten se ut for at Tolletaten legger alt ansvar på nettbutikken: https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/voec/De skriver at hvis transportøren har innkrevd avgifter, så er det nettbutikken man skal kontakte for refusjon. Og det står helt uten forbehold om noe som helst. Med andre ord kan det se ut som transportøren kan gjøre akkurat hva de vil. Det fremstår jo grovt urimelig at nettbutikken skal refundere mva som er innkrevd av transportør, nettbutikken har jo ikke mottatt disse pengene, de har jo allerede innbetalt mva (de skal i hvert fall ha gjort det).
|
|
|
[Re: Anders A-R]
15/03/2023 13:05
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er også nysgjerrig på hvordan de løser det rent teknisk - betyr det at Posten har et eget svarteliste-register i systemet sitt som siler ut pakker? Og etter hvilke kriterier i så fall? Det høres veldig lite GDPR-compliant ut, bare for å starte der. Det må de jo eventuelt ha, for ellers vil det jo ikke ha noen effekt. Det kan jo også være en tom trussel, selvfølgelig, men det er jo i så fall også temmelig uryddig av dem.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
16/03/2023 08:25
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg er også nysgjerrig på hvordan de løser det rent teknisk - betyr det at Posten har et eget svarteliste-register i systemet sitt som siler ut pakker? Og etter hvilke kriterier i så fall? Det høres veldig lite GDPR-compliant ut, bare for å starte der. Jeg hadde benyttet meg av innsynsretten https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-registrertes-rettigheter/rett-til-innsyn/
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
|
|