Lengre krankarmer?
|
Lengre krankarmer?
15/10/2022 17:16
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei.
Noen som har erfaring med å bytte til lengre krankarmer på sykkelen? Har en Giant Fathom E+22, eg er 182cm, har litt lange ben i forhold til lengde på kroppen. Sykkelen brukes til pendling og grusveier, ikke sti. Har 165mm, vurdere å gå opp til 175mm, noen med erfaringer eller synspunkter på det?
|
|
|
Re: Lengre krankarmer?
[Re: eskval82]
27/10/2022 06:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Behold det du har. Ingenting som tyder på at lenger krankarmer er mye bedre.
|
|
|
27/10/2022 14:23
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg er 192 cm og har 170 og 175 mm krankarmer. Merker ikke forskjell og hadde sikkert fungert med 165 mm også.
Lars-Erik
|
|
|
05/11/2022 20:09
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker for tilbakemelding. Bruker heller pengene på noe annet da Utvider tråden til batteri/motortrekk, noen med erfaringer der? Har batteri integrert i underrøret, så har tenkt på dette: https://spinn.no/sykkeldeler/elsykkel-deler/tilbehør/basil-universal-batteri-cover-for-integrert-batteri-78337-p0000182475 Har først å fremst tenkt på trekk til batteriet. Har det noe for seg? Beskytter det batteriet noe, og holder eventuelt batteriet lengre? Pendler i Bergen, så blir mye regn, og snart kommer salt og kuldegrader.
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/11/2022 14:54
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Behold det du har. Ingenting som tyder på at lenger krankarmer er mye bedre. Vranglære. Selvsagt finnes en "riktig" kranklengde i forhold til menneskekroppen. Størrelse på sykkel, bredde på styre, tjukkelse på holker - vi småflikker på ting som har litt med kroppsstørrelse å gjøre, men selve kraftoverføringen bryr vi oss ikke om. Helt ulogisk for meg. Jeg veit jeg har brukt samme argumentet før, men jeg ville fortsatt nekta å gå Birken på ski med kona sine skistaver, de er for korte for meg. Jeg hadde nok greid det med hennes skistaver også, men arbeidsøkonomien hadde vært ræva. Om det ikke betyr noe, hvorfor ikke gå for enda kortere krankarmer? sv
|
|
|
[Re: svegar]
09/11/2022 15:44
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Om det ikke betyr noe, hvorfor ikke gå for enda kortere krankarmer?
sv Det er jo der det er på vei. Både på mtb og landevei.
|
|
|
09/11/2022 23:50
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Enig med Svegar. Godt mulig noen syklister over hodet ikke er sensitive for krankarmlengde, men for meg blir 170 helt feil. Paradoksalt nok klarer jeg ikke å kjenne forskjell på 175 og 180.
|
|
|
[Re: svegar]
11/11/2022 07:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Behold det du har. Ingenting som tyder på at lenger krankarmer er mye bedre. Vranglære. Selvsagt finnes en "riktig" kranklengde i forhold til menneskekroppen. Størrelse på sykkel, bredde på styre, tjukkelse på holker - vi småflikker på ting som har litt med kroppsstørrelse å gjøre, men selve kraftoverføringen bryr vi oss ikke om. Helt ulogisk for meg. Jeg veit jeg har brukt samme argumentet før, men jeg ville fortsatt nekta å gå Birken på ski med kona sine skistaver, de er for korte for meg. Jeg hadde nok greid det med hennes skistaver også, men arbeidsøkonomien hadde vært ræva. Om det ikke betyr noe, hvorfor ikke gå for enda kortere krankarmer? sv Vranglære kan du selv komme med  Det har vært en del forskning på dette, og folk har prøvd etc. Kortere krankarmer gir mindre utslag i hofte og knær, som kan være positivt. Kraftoverføringen/momentet er marginalt forskjellig, og kompenseres med lavere giring og høyere kadens helt automatisk. At noen synes det føles rart ut å ha forskjellige krankarmlengder er kun på vane. Som aug11x sier: krankarmlengden er på vei ned både på mtb og landevei. og det er en grunn til det. Grunnen til at det ikker går så fort er at markedet må modnes. Er ikke mange år siden alle var på 175mm-kranker på mtb, mens nå ser jeg stort sett 170mm-kranker. Hope har gått ned og leverer nå ned mot 155 på sine standard MTB-kranker etter litt testing og forskning Men det er folk flest som er vanskelige å snu. Jeg er også litt på gjerdet om å prøve kortere krankarmer - men det er mest fordi det er en kost involvert i å prøve noe usikkert. Er på 170mm nå, men kunne nok gjerne prøvd 165 eller 160 hvis jeg hadde svettet penger. Men det er noe som må brukes over tid, og ikke bare lånes en uke. og så har man bl.a. denne artikkelen på Pinkbike skrevet av fysikeren Seb Stott: https://www.pinkbike.com/news/why-shorter-cranks-are-better-according-to-science.htmlConclusion
The main takeaway from the published science is that crank length either doesn't affect pedalling performance, or there's a possible advantage to shorter cranks. Although one paper found a small disadvantage with very extreme crank lengths (120 mm or 220 mm), there is no evidence of a significant difference in maximum power output or efficiency when using crank lengths as far apart as 145 and 195 mm. This is because, as crank length decreases, cyclists pedal at a higher cadence to compensate.
|
|
|
16/11/2022 21:23
|
svegar
Besatt
|
Besatt
At stisykling og lavt krankhus er et argument for kortere krankarmer skjønner jo selv jeg. Spørsmålet er hvor langt man skal dra det, hvor ligger optimalpunktet mellom ulike hensyn? Kanskje skal man heller ikke ha samme lengde på racer som downhillsykkel. Kanskje er det også et riktig valg dersom sykkelindustrien generelt er på vei mot bittelitt kortere krankarmer. Kanskje er det heller ikke sånn at man skal justere med samme prosentvise forhold mot beinlengde slik man for eksempel gjør med skistaver (eks 83% av kroppslengde som er mye brukt).
MEN! Jeg skjønner ikke at en kropp på 150cm jobber optimalt med samme lengde på krankarmene som en person på 200 cm. Det kan bare ikke stemme at kraftutvikling og muskulær utholdenhet er helt upåvirket av krankarmlengde. Hvis kortere er bedre, hvorfor ikke like godt gå ned til 100mm krankarmer, hadde det vært enda bedre? 50?
Greia er at det må finnes et optimalpunkt for en gitt oppgave. Ikke nødvendigvis samme lengde for Trondheim-Oslo som for et sprintritt, men alt annet likt så vil en rytter på 200 cm ha det bedre med lengre krank enn en som er 150, eller motsatt. Om oppgaven er to timers maratonritt så har kroppen et optimalt ytelsesområd, hvilken "slaglengde" beina får fra toppunktet til bunnpunktet bare må ha noe å si for kraft og utholdenhet.
Hvorfor går du ikke ned til 140mm krankarmer, baronkanon? Pedalen slår jo mye mindre nedi da, og hvis det ikke betyr noe for watt levert fra din kropp så har det jo bare fordeler?
sv
|
|
|
16/11/2022 22:01
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Min erfaring med 165mm krankarmer er at de funker fint i skogen. Hadde det på en hardtail som jeg også brukte til litt pendling. På vanlig vei i lange seige oppover bakker syntes jeg det ikke funka så bra. Kraft-arm forholdet syn jeg ble feil. Måtte ha høyere kadens enn med 175mm og fikk likevel ikke samme farta opp bakkene. I skogen merka jeg ikke noe spesielt annet enn at 165mm slo mindre nedi. Kjører nå med 170mm på stisykkelen, kun fordi sykkelen er levert med det og jeg selv synes det er mest behagelig. Kunne sikker hatt 165mm, men jeg bruker heller de pengene på noe annet. Er 183cm høy.
Når det gjelder trekk til batteriet så er det bare tull. Det er ikke nok egenvarming i batteriet til at det vil gjøre noe særlig forskjell å isolere det med disse forholdsvis tynne trekkene. Mulig rekkevidden i teorien vil kunne bli noe lengre, men ikke så mye at du vil merke forskjell.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
28/11/2022 19:26
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Korte krankarmer er bra på sprint, feks. i TdF. Det er også bra når man ikke skal treffe ting i skogen. 165mm er bra for de fleste til det meste. Det har uansett marginal å si, om noe, for folk flest. Bruk de som sitter på.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
28/11/2022 22:21
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kan forøvrig være verdt å nevne at Lennard Zinn har en annen filosofi, som det står noe om under. Jeg har møtt ham flere ganger, og det er en utrolig fin fyr, men jeg mener samtidig at han tar feil her: https://zinncycles.com/custom-cranks/
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
29/11/2022 08:26
|
Natier
Veteran
|
Veteran
På Kickrbike kan jeg justere lengden på krankarmene i fire steg fra 165 til 175mm. Etter at denne tråden kom opp har jeg gjort litt super enkel forskning der jeg har byttet litt fram og tilbake mellom øktene for å se om jeg merker noe forskjell. Når jeg bytter en hel cm merker jeg god forskjell når jeg setter meg på sykkelen for å tråkke men dette normaliserer seg før oppvarmingen er over. Har ikke testet på veldig mange økter men klarer ikke å se noen forskjell i hva jeg yter på de øktene jeg har kjørt. Jeg har 175mm på syklene til skaubruk i dag men kommer nok til å velge kortere neste gang siden det vil gi en fordel med større klaring til bakken uten at det ser ut til å ha noen negativ effekt på watt.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
[Re: Natier]
29/11/2022 15:13
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
På Kickrbike kan jeg justere lengden på krankarmene i fire steg fra 165 til 175mm. Etter at denne tråden kom opp har jeg gjort litt super enkel forskning der jeg har byttet litt fram og tilbake mellom øktene for å se om jeg merker noe forskjell. Når jeg bytter en hel cm merker jeg god forskjell når jeg setter meg på sykkelen for å tråkke men dette normaliserer seg før oppvarmingen er over. Har ikke testet på veldig mange økter men klarer ikke å se noen forskjell i hva jeg yter på de øktene jeg har kjørt. Jeg har 175mm på syklene til skaubruk i dag men kommer nok til å velge kortere neste gang siden det vil gi en fordel med større klaring til bakken uten at det ser ut til å ha noen negativ effekt på watt.
Topp at du kan teste i praksis såpass enkelt! Forskningen er solid allerede på at alt unntatt ekstreme lengder gir samme watt. Men jeg tenker at det jo gjelder sittende. På stående sprinting i skauen, som det er mye av i type enduro-sykling, der er jeg litt spent? Da velger man ofte et tyngre gir for å få lavere kadens. Hadde du kunnet ta en kjapp sjekk om lengden gjør forskjell der?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
29/11/2022 17:36
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Topp at du kan teste i praksis såpass enkelt! Forskningen er solid allerede på at alt unntatt ekstreme lengder gir samme watt. Men jeg tenker at det jo gjelder sittende. På stående sprinting i skauen, som det er mye av i type enduro-sykling, der er jeg litt spent? Da velger man ofte et tyngre gir for å få lavere kadens. Hadde du kunnet ta en kjapp sjekk om lengden gjør forskjell der? Ser at det kanskje kan være noe forskjell og mulig fordel med litt lenger krankarmer der, men samtidig er det også der spesielt viktig med korte armer for å unngå å slå nedi eller i verste fall hekte en pedal i en rot eller en stein. De som vet hvor mye au-au som kan komme av det, de vet. Har også et svakt minne av at du har personlig erfaring med krankarm-brekkasje i enduroritt, vids? 
|
|
|
01/12/2022 09:26
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Stemmer veldig godt det. Men akkurat den armen hadde skoen gnukket vekk noen lag karbon på midten av, så det er teorien min bak hvordan den knakk på midten. Den knakk ikke rett av heldigvis da, slik man ser for seg i marerittene, den ble bare plutselig myk og svampaktig. Joda, så XX1 krankarmer er sterke nok i utgangspunktet (høkket skikkelig med den før) men har ikke noe ekstra å gå på. Tipper selv klistremerket er en bærende konstruksjon  Og det har gått en krankarm utenfor ritt også, der var det definitivt gjentatte slag i bakken som tok knekken på den. Der ble tuppen som holder pedalen også helt myk, og under forsiktig sykling hjemover falt pedal-insert-klumpen helt ut av karbonarmen. Det var en 170mm arm i og for seg, skulle nok hatt 155 ja.
|
|
|
01/12/2022 09:30
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
For så vidt interessant for de som ikke har sett det. Ytterst i karbonarmen så er de siste 3 cm av en tilsynelatende vanlig aluminium-krankarm pakket inn i karbon, Ser i alle fall slik ut. Det er denne som holder pedalen og tilhørende gjenger. Denne delen som vred seg ut av krankarmen etter brekkasje.
|
|
|
[Re: vids]
01/12/2022 12:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
For så vidt interessant for de som ikke har sett det. Ytterst i karbonarmen så er de siste 3 cm av en tilsynelatende vanlig aluminium-krankarm pakket inn i karbon, Ser i alle fall slik ut. Det er denne som holder pedalen og tilhørende gjenger. Denne delen som vred seg ut av krankarmen etter brekkasje.
XX1 er en XC-krank. proffene bruker X01, som er ytterligere forsterket med skum inni (eller, XX1 har skum fra støp smeltet ut, mens X01 beholder det).
|
|
|
01/12/2022 12:25
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Bruker for så vidt X01 nå.
|
|
|
05/12/2022 13:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og hva med når man har ett bein som er lenger enn det andre? 1-2 cm forskjell er ganske vanlig og det vil jo påvirke setehøyde også. Justerer man for det lengste beinet eller det korteste?
Noen som kjenner til at hen har LLD og for eksempel kjører 165 og 175 mm?
|
|
|
|
|