Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Umotivert latsekk trenger motivasjon

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2700907 08/03/2022 11:28
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ta med deg Kjærringa og gå Kyststien sørover. Når du kommer forbi Drøbak er det kaffe hos meg. Du passerer trappa mi. Bare å fortsette videre sørover mot Sverige. Lange gåturer er glimrende fettforbrenning :-)

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: Dexter] #2700911 08/03/2022 11:51
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dexter
Sitat: EmilZipp

Alt er ikke håpløst og fremover blir det sykling. Alle de intervalløktene jeg skulle gjennomføre i vinter ble det lite av.

Sliter du med motivasjonen så er intervalløktene de du skal fokusere på. Kjør heller noe du har lyst til, og drit i treningsutbytte.
Når du er litt mer i rutinen og dørstokkmila har blitt litt kortere, så kan du begynne å tenke mer på treningsutbytte.

Ser jeg glemte et "ikke".

Det jeg mente var:

Sliter du med motivasjonen så er intervalløktene de du IKKE skal fokusere på. Kjør heller noe du har lyst til, og drit i treningsutbytte.
Når du er litt mer i rutinen og dørstokkmila har blitt litt kortere, så kan du begynne å tenke mer på treningsutbytte.

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2700923 08/03/2022 13:38
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Meld deg på et sykkelritt, birken, 10 km løp e.l. i sommer/høst. Gjerne kombinert med en sosial helg eks https://www.transosterdalen.no/
Fortell det til kamerater også, da er det vanskelig å trekke seg. Dette gjør det mye enklere å komme seg ut for å trene fremover.

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2700982 09/03/2022 07:33
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Årets første bakkedrag-økt på CX'n i går kveld 4 x 140 høydemetre, brant litt for mye på første draget men ok. Et hav bak egen pers og et enda større hav bak KOM'en til Karl Fredrik Hagen. De raidene hans på halvøya gjør lokale helter til statister. Akkurat så utrivelig på tross av trivelig selskap som jeg husket men jeg tror jeg er på vei tilbake på rett spor.

Har en plan om Terrengsykkelrittet og Ultrabirken. Jeg synes det har begynt å bli for skummelt i landeveisritt. Skal en uke fra Bordeaux til Bilbao på landevei i sommer med 14 stk likesinnede.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2700986 09/03/2022 07:48
Bailey Offline
Medlem
Medlem
Noen ganger kan den beste motivasjonen være å gjøre noe helt annet en periode,
spise god mat med gode venner og nyte en øl på terrassen i godt selskap. Utrolig nok består livet av mer enn
hardtrening, hjertebank og blodsmak.

Eller bare rusle en tur i skogen med din beste venn mens dere trener på innkalling, på sikt kan du få verdens beste
treningskompis (som alltid er klar for en ny økt) hvis du legger grunnlaget nå.

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: Dexter] #2700996 09/03/2022 08:31
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
[quote=Dexter][quote=EmilZipp]Sliter du med motivasjonen så er intervalløktene de du IKKE skal fokusere på. Kjør heller noe du har lyst til, og drit i treningsutbytte.
Som ellers tror jeg dette er veldig individuelt. For min del har jeg ikke noe problem med å motivere meg til intervalløkter, men periodevis veldig lite motivert for koseturer.

Ketil
Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2700997 09/03/2022 08:33
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sett opp en enkel intervalløkt som du kjører to ganger i uka og følg med på progresjonen frem til sommeren. Langturene vil bli langt morsommere og du kan kose deg på sofaen med god samvittighet mellom øktene.

'...once more, and more intensity!'
Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: ket16] #2701005 09/03/2022 09:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: ket16
[quote=Dexter][quote=EmilZipp]Sliter du med motivasjonen så er intervalløktene de du IKKE skal fokusere på. Kjør heller noe du har lyst til, og drit i treningsutbytte.
Som ellers tror jeg dette er veldig individuelt. For min del har jeg ikke noe problem med å motivere meg til intervalløkter, men periodevis veldig lite motivert for koseturer.

Helt enig. Intervalløkter som tar mellom 1 og 2 timer er gjerne noe mer spennende å gjennomføre enn langturer på 4+ timer. Så fremt ikke langturene foregår i hyggelig selskap.
På intervalløktene får man følelse av å faktisk sykle, kanskje fort til og med. Langturer oppleves mer som seige greier.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701037 09/03/2022 12:55
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Har gitt opp nå men jeg er helt elendig uten å ha noen mål. Da trener jeg ikke
Bestemmer jeg meg for at jeg skal til Oslo eller skal prøve å sykle fort på Birken så gjør det noe med meg. Da føler jeg at jeg må trene da jeg syns det er fælt å sykle seint og bli den som detter av tidlig.
2 år med covid uten mål ble spikeren i kista her.. Nå er det bare fælt å sykle, en fartshump føles som et fjell så opphørssalg neste.. ICON_SMILE

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701055 09/03/2022 14:11
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Jeg trener stort sett hver dag hele året uten at jeg har noen bestemte mål, jeg er rett og slett alt for glad i være ute og det er gøy å være i god form! ICON_SMILE Dette fungerer fordi jeg bytter til en annen "sport" om jeg blir lei. Så om vinteren er det langrenn (skate/klassisk/staking), carvingski, telemark og snowboard i bakke, toppturer og løssnøkjøring med randonee,fjellski,telemark, powsurf (snowboard uten bindinger), løping på vei og stier og jobb/ transportsykling. Når det ikke er snø er det stisykling (liker meg opp,bort og ned), grussykling, landevei, fjellturer (gjerne 2000-topper), løping på stier, fjell og vei. Og litt skateboard, slakkline osv.

Så mitt tips er å prøve noe annet om man blir lei og umotivert! ICON_SMILE

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701101 09/03/2022 21:56
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Glemte en ting på motivasjonen som kjentes godt. På vei til bilklubben stakk jeg innom et opphørssalg på en sportsoutlet i kveld. For 500 kr fikk jeg:
> Shimano RW 500 vintersko SPD-SL for landevei
> Giro Berm kraftige og gode terrengsko
> Giro SH-XC500, råtøffe terreng lissesko
> Giro Chrono Expert wind vest
> Giro Chrono sport jersey

10 mil kosetur på søndag, bakkedrag i går og shopping i dag, ser ut som jeg skal bli syklist igjen:-)

..... altså 100 kr for de skoene Terrengsykkel ga 9/10 score og best i test for i oktober 2019. Blir jo motivert av slikt :-) da kostet de 1.499,-

Redigert av EmilZipp; 10/03/2022 09:55.

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: Red Devils] #2701466 14/03/2022 08:19
Bendik.S Offline
Avhengig
Avhengig
Ta med bikkja på skitur/stitur (når snøen har smelta) og spis sjokoladen din på tur i stedet.

Sitat: Red Devils
Jeg trener stort sett hver dag hele året uten at jeg har noen bestemte mål, jeg er rett og slett alt for glad i være ute og det er gøy å være i god form! ICON_SMILE Dette fungerer fordi jeg bytter til en annen "sport" om jeg blir lei. Så om vinteren er det langrenn (skate/klassisk/staking), carvingski, telemark og snowboard i bakke, toppturer og løssnøkjøring med randonee,fjellski,telemark, powsurf (snowboard uten bindinger), løping på vei og stier og jobb/ transportsykling. Når det ikke er snø er det stisykling (liker meg opp,bort og ned), grussykling, landevei, fjellturer (gjerne 2000-topper), løping på stier, fjell og vei. Og litt skateboard, slakkline osv.

Så mitt tips er å prøve noe annet om man blir lei og umotivert! ICON_SMILE

Støttes, det er fint med avbrekk! Gjør at hvertfall jeg gleder meg mer til å få luftet syklene om våren. I tillegg fikk jeg streng beskjed av formann at dersom rulla skal stå fremme i vinter må den brukes minimum 2 ganger i uka. Det ga meg fint lite valg.

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701558 14/03/2022 19:17
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Kanskje dere er dritt lei av status men for meg var det medvirkende til motivasjonen å legge meg flat og bekjenne mine synder eller manglende motivasjon og treningstimer på forumet. Etter at tråden ble lagt ut for 10 dager siden har jeg fått to turer > 10 mil en på landevei og en på grus/is/gjørme samt tre bakkedrag økter. I dag hentet jeg frem Supersix'n, kjente den deilige følelsen av lett, stivt og responsivt utstyr og fikk med solnedgangen på kjøpet. Røkla skal til London i påsken og jeg kan se frem til sykkel eller ski (om det blir snø på fjellet). Noen må jo passe på hundevalpen ;-) Tror jammen det begynner å bli syklist av meg igjen :-)

Takk til alle som har giddet å lese og til og med gitt noen tips og kommentarer............

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701604 15/03/2022 10:31
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vel Emil, av de jeg følger på strava så er du høyt på listen av de som inspirerer meg så i min bok gjør du mye riktig. Men forstår også at perioder med treningsfravær/sykling som igjen medfører at en må inn i skippertakmodus for å komme i form tærer på motivasjonen. For min del er sykkel på rulle en nøkkelfaktor til regelmessig trening. Har konkludert med at jeg hverken trenger/ønsker Zwift eller seriøst treningsprogram, men liker å se på idrett/tv-serier og da kan en likegodt sitte på rulla en time eller to. Tv-Serier =rolig. CX ritt=1 times hardt, lørdag med dårlig vær og masse tv-sport= lengre tur. Alternativet hadde vært å sitte i sofaen hele "tiden " og sett det samme. Har syklet lite ute siste 2 årene, men desto mer inne (henger sammen), kan syntes det noen ganger er feil valg, men enklere og ikke minst passet bra koronatidene. Formmessig så er det hipp som happ. Men ski, både langrenn, toppturer (muligens det aller fineste jeg gjør, men litt sjelden) og heisbasert alpint har sentral plass i min aktivitetsbank og det motiverer meg også til både å være i form til de, men også at jeg bruker det i trening til sykling (selv om aktiviteten i seg selv er viktigst).

Tipper du er litt lik meg, sitter å ser på kart og planlegger turer til sommeren. Det er motivasjon for trening. For å trene hardt må jeg har noen ritt som er jeg påmeldt til hvis ikke blir det som i fjor når jeg skjønte rittene ikke ble noe av før til høsten. Jeg droppet harde økter og kjørte lange digge turer. God utholdenhet og dårlig kapasitet som resultat. Noe som er helt greit i vår alder. Utholdenhet er konge. Sistemann som gir seg har vunnet, ikke førstemann i mål he he.

Foruten turer i dagesvis og ritt så er det lov å sette seg ett hårete mål ala Everesting. Finner det motiverende, mer en ritt egentlig. Du er litt lei landeveisritt pga blant det er større risiko for skader (selv om både du og jeg har vel skadd oss mest på terrengritt ?), men hva da med turritt ala Jotunheimen rundt, eller noe utlands (La Marmotte + tusen andre). Dere er jo en fin gjeng nede i Drøbak/Kolbotn/Nesodden som sykler langt og lenge, mener det er en del fra både Kolbotn og Drøbak som sykler JR iallefall.

Gleder meg å se hvilke stunt du lander på til sommeren, skal jeg gjøre mitt beste for matche noen av de.

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701611 15/03/2022 11:12
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Æsj, nå blir jeg mismodig.
Min motivasjon for sommeren er stikke ut og rælle i randsonen. Det ligger ikke inne noe episk i det hele tatt.
I fjor var jeg vel ikke over 100 km. en eneste gang.

LarsB

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701631 15/03/2022 12:42
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Odd Erik & Lars, jeg har noe å hevne etter tre flotte brudd i bekkenbenet i TSR 2019, sjekk det flotte bildet av kroppen som matcher den lilla T-skjorta.
https://www.strava.com/activities/2395259935

Husker den praten vi hadde i mål etter TSR OE. Den uken din på Granka så tidlig på sesongen så helt KALAS ut ! !

Lars, kanskje vi kan sykle Oslo via Østmarka til Nesodden på sti, det blir 10 mil, 2 x cola, sjokomelk, 2 x pølse i brød og et par bounty.

Helt enig i vår alder er det den som holder ut lengst som vinner !

Jeg har en oppdatert ønskeliste, så får vi se hva som er mulig å få til og om jeg har den formen som må til, det ser lysere ut nå.
TSR, gjennomføre
Ultrabirken, bare kose meg
Et gravel ritt eller event
Langhelg på sti i Alvdal m klubben
Bordeaux - Bilbao, 6 dager på landeveis-sykkel
Grushelg, Oslo - Gol, Gol via Mjølkevegen til Gålå og Gålå over Gjøvik til Oslo
Grushelg, Oslo - Haglebu - Synnfjell - Oslo
Rjukan - Kalhovd - Rjukan, eller om det er mulig med stisykkel + båt over Halnefjorden til Uvdal / Imingfjell
Et hemmlig nattritt i Nordmarka i oktober
Så mange langturer på sti, grus og asfalt jeg klarer uten å bli kastet ut av fruen
Forsøke å lure inn en sykkeldag i SørAfrika (se punktet over)
Forsøke å lure inn flere sykkeldager i Portugal i sommerferien (sjekk også her punktet vedr å bli kastet ut, det pleier å løse seg)

Everesting utgår når vi har en galing i nabolaget som har tatt dobbel

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701635 15/03/2022 13:06
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
(...)
Lars, kanskje vi kan sykle Oslo via Østmarka til Nesodden på sti, det blir 10 mil, 2 x cola, sjokomelk, 2 x pølse i brød og et par bounty.
(...)

Jeg er med.
Får du gjennomført bare halvparten av det der så er det en omfattende liste likevel.

LarsB

Redigert av larsb; 15/03/2022 13:06.
Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: larsb] #2701665 15/03/2022 15:44
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb
(...)
(...)

Jeg er med.
Får du gjennomført bare halvparten av det der så er det en omfattende liste likevel.

LarsB

Bare ikke start på listen bakfra ICON_LAUGH

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701691 15/03/2022 20:36
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Haha, Panda, har forsøkt en XL softice på Nesset og litt fart på vei opp Nesoddbakkene. Det viste seg å være totalt feil rekkefølge :-)

Glemte en langhelg i Vestfold på grus med de seigeste gutta, den er på listen

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701824 17/03/2022 11:21
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
EmilZipp i august -22 uten sykkeltrening. Motivasjon!

[Linket bilde]

Redigert av altitude; 17/03/2022 11:22.
Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2701850 17/03/2022 15:06
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Grøss Altitude, sokker i sandaler ser ikke bra ut, det kommer ikke på tale :-)

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: Bailey] #2702320 22/03/2022 13:55
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Bailey
Noe av det hyggeligste du kan gjøre er å ligge på sofaen med din beste venn og spise sjokolade

Spot on!

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2702324 22/03/2022 14:46
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Zwift hjalp på i mørke vintermåneder for min del.

Og en uke på Mallorca nå snart med gode sykkelvenner gir motivasjonsboost .allerede .. ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2725032 30/11/2022 15:38
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Så hvordan gikk det nå med han latsekken som sutret i vår ????

Vel, han var tilbake på sporet i sommer og koste meg med mange langturer som før, formen kom overraskende raskt tilbake godt hjulpet av fint vær og på vei ut av en jobb hvor han delvis ble satt på tørkeloftet.

Så begynte han i ny jobb 5. September, har omtrent jobbet døgnet rundt siden da inkl en haug reiser, lunsjer og middager. Det er ikke så lett å prioritere seg selv de få timene hjemme med fruen, 16 åringen og hunden. Vi har skjorter med en liten logo hos min nye arbeidsgiver og første uken klinket vedkommende til med bestilling av 5 stk i EXTRA SLIM, noe som 4,5 kg senere virker som en ørlite dårlig idè. I tillegg hadde vedkommende glemt koden for å logge på terrengsykkel. Antall timer på jobb ser ut til å gå i retning av et snev nærmere et normalt liv og håper på en meter tørr snø i vinter :-)

Å omtale seg selv som han fremfor jeg hjelper kanskje på siden han i speilet er en litt annen utgave enn før :-(

Redigert av EmilZipp; 30/11/2022 15:46.

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2725035 30/11/2022 15:58
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Kjenner meg igjen i de t-skjortene. Akkurat nå (utenom sesong) ligger jeg og vaker mellom 74 og 75 kilo så det jeg har av klær i str M passer bra.
Men det ligger en del flotte T-skjorter i garderoben med str. S som jeg kjøpte for noen år siden da jeg bikket under 70 kg, og tenkte at den vekta skal jeg klare å holde.....nope.
Tviler på at jeg får brukt dem noe mer. T-skjorter skal vel ikke flafre, men alt med måte ja.
Ellers kan jeg anbefale speil som er høye og smale, det får en til å framstå som ganske så slank.

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: kaiost] #2725036 30/11/2022 16:04
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Jeg går stort sett i mørk dress inkl skjorter (uten T-) så jeg får bare ta meg sammen :-)

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2725060 30/11/2022 20:55
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Han du går morgenturene med på hytta, har også hatt en nedtur etter høsteferien. Vi får bare sette ned farten og beholde lengden på turene.

keo
Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: keo] #2725082 01/12/2022 10:15
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Sitat: keo
Han du går morgenturene med på hytta, har også hatt en nedtur etter høsteferien. Vi får bare sette ned farten og beholde lengden på turene.

Gleder meg til jul Kjetil :-)

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2725136 02/12/2022 09:35
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om noen dager er barfrosten her. Da er det bare å kuske ut i lokal skog med og uten lykt. Mer morsom trim får du ikke :-)

Re: Umotivert latsekk trenger motivasjon [Re: EmilZipp] #2725149 02/12/2022 15:10
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Gleder meg til barfrost ! ........... og i går ble jeg lurt med på Jotunheimen Rundt, fikk akkurat beskjed om at jeg har fått plass.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå