Før i tiden så var vi få, og det var liksom ikke sosialt akseptert å komme med en sykkel som hadde LX eller SRAM X.5 komponenter. Selv om i Trøndelag så var det en dude som syklet med jeans og billigsykkel fra tidlig 90-tallet som rocket alle sammen. Skulle du sykle i marka eller møte opp i Skeikampen, så kunne du ikke komme med en Jamis kjøpt på studielånet, eller din Kona Cinder Cone måtte være stæsjet opp, ihvertfall dytte inn nye Nobby Nic inn i rammen fordi Big Betty fikk ikke plass. Det du skulle sykle på var enten en Cameleon fra Santa, eller en 5 Spot fra Turner, Intense 5.5 eller en Ventana, og de kom jo ikke ferdigbygd, så du måtte velge komponenter selv.
Jeg tror at det er fortsatt flere som driver med runkepelling på ting, men vi har mer råd, så vi kjøper ting fra pittesmå CNC-fresere i England, eller gafler fra en dude i Tyskland som driver butikk fra stuen i kollektivet, men vi skryter mindre av det på forumet og tar heller praten på tomannshånd på messenger.
Det er mulig jeg ikke tok alle hintene dengang, og at jeg kanskje ble baksnakket, men jeg stilte på en oransje Fuji til 10 000kr første året jeg var der oppe. Følte dog ikke at den holdt meg tilbake i forhold til øvrigheten som var på plass den gang. Kanskje fordi jeg hadde montert en Fox F80 strukket til hele 100mm vandring foran...
Ut på tur!
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: baronKanon]
#272462622/11/202216:10
Kikket for moro skyld på den rimeligste utgaven av canyon spectral al. Absolutt noe jeg kunne ha syklet på. Hadde kanskje fått et anfall av oppgraditius på hjulsettet, men klok av skade tror jeg at jeg ville forsøkt å ødelegge det originale først.
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: Supermann]
#272464723/11/202208:29
Før i tiden så var vi få, og det var liksom ikke sosialt akseptert å komme med en sykkel som hadde LX eller SRAM X.5 komponenter. Selv om i Trøndelag så var det en dude som syklet med jeans og billigsykkel fra tidlig 90-tallet som rocket alle sammen. Skulle du sykle i marka eller møte opp i Skeikampen, så kunne du ikke komme med en Jamis kjøpt på studielånet, eller din Kona Cinder Cone måtte være stæsjet opp, ihvertfall dytte inn nye Nobby Nic inn i rammen fordi Big Betty fikk ikke plass. Det du skulle sykle på var enten en Cameleon fra Santa, eller en 5 Spot fra Turner, Intense 5.5 eller en Ventana, og de kom jo ikke ferdigbygd, så du måtte velge komponenter selv.
Jeg tror at det er fortsatt flere som driver med runkepelling på ting, men vi har mer råd, så vi kjøper ting fra pittesmå CNC-fresere i England, eller gafler fra en dude i Tyskland som driver butikk fra stuen i kollektivet, men vi skryter mindre av det på forumet og tar heller praten på tomannshånd på messenger.
Det er mulig jeg ikke tok alle hintene dengang, og at jeg kanskje ble baksnakket, men jeg stilte på en oransje Fuji til 10 000kr første året jeg var der oppe. Følte dog ikke at den holdt meg tilbake i forhold til øvrigheten som var på plass den gang. Kanskje fordi jeg hadde montert en Fox F80 strukket til hele 100mm vandring foran...
Alle har vel begynt med noe. Garpen dukket vel opp i skauen med en Marvil sykkel, hvis jeg husker riktig. For å ikke nevne Ripen, som jeg lurte ut i skogen med en Gekko stålsykkel som antageligvis ikke var ment for noe annet enn på løkka. Men han kjøpte seg en Jamis, som kom med en Manitou R7 som han byttet og monterte på en lengre gaffel, sykkelen så ikke ut.
men vi skryter mindre av det på forumet og tar heller praten på tomannshånd på messenger.
Å jASsså ja? Så bare litt skryting på forumet? Er vi ikke bra nok for deg lenger? Hæ? HÆ?
Og nesten ikke fellesturer heller. Og det er fordi man har sluttet og sikle på andres sykler før turer. Husker at i gamle dager så var det minst 30 minutter med felles sikling før man syklet. Nå skal folk liksom sette seg på sykkelen og begynne å sykle. Og bare for å henge ut baronKanon, han har også sluttet å møte opp på fellesturer, tror det går på at han har sluttet med gullfarge-gjøglingen på sykkelen sin.
men vi skryter mindre av det på forumet og tar heller praten på tomannshånd på messenger.
Å jASsså ja? Så bare litt skryting på forumet? Er vi ikke bra nok for deg lenger? Hæ? HÆ?
Og nesten ikke fellesturer heller. Og det er fordi man har sluttet og sikle på andres sykler før turer. Husker at i gamle dager så var det minst 30 minutter med felles sikling før man syklet. Nå skal folk liksom sette seg på sykkelen og begynne å sykle. Og bare for å henge ut baronKanon, han har også sluttet å møte opp på fellesturer, tror det går på at han har sluttet med gullfarge-gjøglingen på sykkelen sin.
Jeg stemmer for Dazed Demo Days 2023!
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: mob]
#272467723/11/202213:42
men vi skryter mindre av det på forumet og tar heller praten på tomannshånd på messenger.
Å jASsså ja? Så bare litt skryting på forumet? Er vi ikke bra nok for deg lenger? Hæ? HÆ?
Og nesten ikke fellesturer heller. Og det er fordi man har sluttet og sikle på andres sykler før turer. Husker at i gamle dager så var det minst 30 minutter med felles sikling før man syklet. Nå skal folk liksom sette seg på sykkelen og begynne å sykle. Og bare for å henge ut baronKanon, han har også sluttet å møte opp på fellesturer, tror det går på at han har sluttet med gullfarge-gjøglingen på sykkelen sin.
Det har jo blitt både bedre (verre) og verre (bedre) ...
Syklene er som flere har påpekt ikke tegnet med vinkler arvet fra en fjern slektning og ting går ikke i stykker når det blir brukt. Den tidligere omtalte Marvilen kom for eksempel med en gaffel som i henhold til produsent var "void guarantee" om forhjulet forlot bakken mens sykkelen var i fart ...
Så dermed er behovet for runkepelling litt mindre.
Samtidig har man fått uante muligheter til å lage egne komponenter med 3d printere, måle egen utilstrekkelighet med både klokker, shockwiz og nye måleenheter (chi square) og presentere alt sammen på instagram, tiktok, metaverse og linkedin ...
Så dermed er behovet større ...
Og lilla bremser fra Hope er fortsatt et par hakk mer sexy enn hva som helst fra Shimano.
Og nesten ikke fellesturer heller. Og det er fordi man har sluttet og sikle på andres sykler før turer. Husker at i gamle dager så var det minst 30 minutter med felles sikling før man syklet. Nå skal folk liksom sette seg på sykkelen og begynne å sykle. Og bare for å henge ut baronKanon, han har også sluttet å møte opp på fellesturer, tror det går på at han har sluttet med gullfarge-gjøglingen på sykkelen sin.
Men DesmoSkier og Garpen har vel klart å holde liv i noe av den gamle stilen? Fellesturer i helgene er det kanskje litt mindre av?
Vi prøver å opprettholde en viss anstendighet her vestafor elva men som Garpen sier så er det jo ikke helt det samme når ALLE har sykler som faktisk sitter sammen ved start.
(Dog har vi en ny generasjon på vei opp som har behov for å lære seg en god del om vedlikehold, så det er stadig ett eller annet som ryker eller noen som skader seg.)
Sitat: polkaDOT
Sitat: mob
Jeg stemmer for Dazed Demo Days 2023!
Bare for å vise frem runkepellingen?
JA!
Redigert av Anders A-R; 24/11/202209:00.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: baronKanon]
#272469624/11/202210:12
Selv om det blir mindre og mindre man MÅ gjøre med nye sykler er det jo noe man kan/bør gjøre. Jeg bytter ikke Spark og/eller Genius sykler fullt så ofte som OleChr men noen har det blitt de siste 10 årene. På den siste, en Spark 900axs, har det blitt mindre modding enn noen gang. Dekk - dekk er nesten som skismøring så det byttes etter forhold. Å sørge for at så mange sykler som mulig i stallen kan bruke like hjul er praktisk i så måte. Sete - Jeg har min favoritt som brukes på alle Twinloc - dremlet midteste bryter en cm kortere. Bedre ergonomi og bomtrykk eksisterer ikke. Krank - Byttet fra 55mm til 52mm kjedelinje. For å kunne kalle det runkepelling skulle jeg gjerne sagt at det ble gjort fordi 55mm er håpløst for bredt og 52 er myyyye bedre. Men det ble gjort fordi jeg hadde en krank med wattmåler liggende som jeg ville bruke. Dessuten er den GX alu kranken utrolig stygg :-o Bremseslanger etc er selvsagt kortet inn for maksimal ryddighet.
Ellers røyk jeg på en GX Eagle axs gruppe på blakk fredags tilbud hos Bikeshop som skal få en plass på Rondo grævvel sykkelen etterhvert - der tipper jeg det blir litt skikkelig runkepelling som innebærer loddebolt :-D
Redigert av Natier; 24/11/202210:36. Rediger grunn: GX Eagle axs
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: baronKanon]
#272469824/11/202210:24
Jeg kan ikke si at jeg forstår alt om hvordan dette fungerer, men det var dyrt og spennende og jeg har covid så det var ingen grunn til ikke å kjøpe denne greia. Men kortversjonen er at den gjør nøyaktig det motsatte ev en volumspacer. I stedet for å krympe luftkammeret blir det i paksis utvidet. Og luftfjæra blir mer linjær og fjærlik.
Dessuten er det skikkelig tilbake til fortiden. For dagen etter at den kom fikk jeg mail fra R2 Bike:
Sitat: R2 bike
Hello Lars-Birger,
thanks once again for your order in our store. Unfortunately yesterday we got a product recall from the manufacturer for the following item: 58024 TRUTUNE activated carbon air fork insert FOX 34
Here’s the info we got from them „We have spotted an issue in durability testing that may affect the Fox inserts sent to you:
• Fox 36 / 38, SKU: F36T5C5 • Fox 34, SKU: F34T4C5
There could be an inaccuracy in filter fitting that may lead to granules escaping over time. There has been no failure for any of our production parts since launch, but we want to replace existing ones to minimise any risk. Please do not sell any further of the above parts, we are producing replacements which will be shipped to you this week. If any have been sold, those customers should be advised not to use them, to dispose them and that a replacement will be provided.
We’re very sorry for the inconvenience.“
Så det kliss nye produktet er tilbakekalt før det er installert en gang. Det starter å smake fugl. Jeg putter dette i en egen tråd når jeg har fått erstatningsdingsen og prøvd litt.
LarsB
Redigert av larsb; 24/11/202214:15. Rediger grunn: Graf og greier
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: larsb]
#272470824/11/202214:21
Har ikke inntrykk av at det er så mange færre som runkepeller med tilpasning av sykler, de er bare 1) blitt en prosentvis mye mindre andel av sykkelmiljøet, og 2) man gidder ikke lenger skrive om det på nett i like stor grad som tidligere når teknologien var ny og spennende. Er jo bare å se på aktiviteten her inne også. Forumet har endret seg mye på de årene jeg har vært her.
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: baronKanon]
#272476125/11/202221:13
Før i tiden var det normen å bytte ut "alt" med en gang man fikk en sykkel, eller å bruke flere år på å gjøre en sykkel til "sin". Nå ser jeg lite av det, både blant proffer og entusiaster. Det går mer på å "stæsje opp" sykkel med jøggleteip, eller jøggle sykkelen med matchende hope-kit fra ende til annen, eller å bytte til Fox factory fra Performance Elite fordi "kashima". Lite runkepelling å se. Lite finpuss av komponenter, med nav bak fra produsent x fordi det er godt på A og nav foran fra produsent Y fordi det er godt på B. Eller bremsenørdingen jeg og et par andre driver med - med miksing av komponenter, runkepelling på bremsevæske, stempler i titan og sånn. Er det sånn at folk med high-endsykler nå om dagen går for SWorks fordi det er dyrt og totalt kunnskapsløs om hva som er på? (brannfakkel). Virker som om folk prøver å se proffe ut, mens proffene på den annen side gjerne skulle ha byttet ut hit og dit hvis de bare hadde fått lov av sponsorne.
Kjør debatt, vis sykler. Diskuter. Kveruler. Men. Syns. Ikke krangl.
Det er fortsatt noen av oss, Kristian!
Jeg kjøpte nettopp en altfor mer enn god nok sykkel. Bare ramma, bremser, drivlinje og sete/setepinne var originalt da sykkelen ble tatt i bruk…
Men nå har jeg fått en snasen stirakett da! …som det bare finnes en av, sånn ca.
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: baronKanon]
#272482028/11/202210:48
Men Howard, du bare gjorde det. Vi har ikke fått følge tankene, nølingen og prosessen fram til det obligatoriske sofabildet. Det er vel der savnet er størst.
LarsB
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: larsb]
#272482228/11/202210:59
Men Howard, du bare gjorde det. Vi har ikke fått følge tankene, nølingen og prosessen fram til det obligatoriske sofabildet. Det er vel der savnet er størst.
Men Howard, du bare gjorde det. Vi har ikke fått følge tankene, nølingen og prosessen fram til det obligatoriske sofabildet. Det er vel der savnet er størst.
LarsB
Han rakk tenke på alt det der et halvt års tid mens den opprinnelige sykkelen ikke ble levert... :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: Ndreas]
#272502030/11/202213:38
Husker folk drev og lagde sine egne lykter også, og lurte på om de trengte kjøleribber.
Jeg har en lykt som definitivt bør ha kjøleribber. Har blitt overopphetet mens jeg sykla (oppover) i -5
KAstet en slik forrige flytterunde :-D
Motorsykkelbatteri, spotpære fra Clas, og ledninger og krympestrømpe fra Biltema. Kunne kun benyttes senhøst/vinter på grunn av sterk varmeutvikling. Det var den gangen Singlespeed var den nye vinen og man brukte dager på å diskutere hvorvidt RaceKing eller RacingRalph var dekkvinnere til Birken :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene?
[Re: Ndreas]
#272502430/11/202214:01
Husker folk drev og lagde sine egne lykter også, og lurte på om de trengte kjøleribber.
Du husker sikkert min! Vi var vel en liten håndfull forumgjengere som fikla med dette.
Jeg kjøpte en pakke med 20W LED elementer som ble montert inne i et støpt aluminiumshus (som egentlig var en liten boks ment for annet elektromateriell). Borret hull til ledninger og utsparing til lyktehoder med dremel. Det fantes jo ikke noe Ali og eBay for den typen ting den gang var vanskelig å navigere (for ikke å si få sendt til Norge), så jeg lagde reflektorene av halogenpærer som jeg kappet opp med diamantskive på Dremelen, og så monterte jeg LED chips på bakveggen i "lyktehuset" med reflektorer montert i den delen som var demonterbar foran. På baksiden limte jeg kjøleribber i varmebestandig lim. Jeg kjøpte også diverse drivere som var custom kretskort fra entusiastmiljøer på andre sida dammen, men så tok det vel bare 2-3 år og så kom bølgen av de rasende billig (og ganske bra) Magicshine lysene.
Batteripakka har jeg faktisk liggende fortsatt - et LiFe-PO4-batteri pakket inn i en drikkeflaske som fikk plass i flaskestativet.
Redigert av Anders A-R; 30/11/202218:45.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"