Hva er hipt & kult på bortoverski i 2023?
|
Hva er hipt & kult på bortoverski i 2023?
28/11/2022 11:41
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg trenger nye langrennsski.
Enkle krav; jeg vil ha smørefrie. Det har jeg hatt de siste 10 årene, og dette har jo bare blitt bedre. Mine første Fischer for +13 år siden var ganske ræva, mens de siste ~10 var på Skintec fra Atomic. Disse er nå pensjonert, så da er jeg åpen for alternativer.
Vitale data er 175 over bakkenivå og ca 82kg netto. (Jeg må nok bare innse at sub 80kg krever mer viljestyrke og/eller trening enn jeg har tilgjengelig)
Hva skal jeg ha? Er det kurant å bestille på nett med vitale data oppgitt for å få riktig spenn, eller bør jeg ta turen innom butikk først som sist?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Hva er hipt & kult på bortoverski i 2023?
[Re: Anders A-R]
28/11/2022 12:06
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Er det kurant å bestille på nett med vitale data oppgitt for å få riktig spenn, eller bør jeg ta turen innom butikk først som sist?
Et datapunkt: Nei, det lar seg ikke fikse på nett. Jeg måtte ta turen i butikk der vi testet oss fram til riktig.
- Stefan
|
|
|
28/11/2022 13:17
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Er ( gammel ) tiligere aktiv langrennsløper og tror jeg stort sett smører bedre ski enn det smørefritt vil gi meg. Men ettersom det blir minimalt med staking og rulleski før snøen kommer er jeg avhengig av feste når jeg går klassisk og går bestandig på smurte ski. Slenger med på noen turrenn innimellom og det siste rennet jeg gikk var Trysil Skimaraton i 2020. Hadde smurt 3 par ski med smurning fra minus 10 og nedover til ca 0 grader. Tok det paret som kjentes best ut, og 5 minutter før start begynte det å regne. Hadde null feste og elendig glid- karret meg fra til første drikkestasjon der det var muligheter for å få smurt om. Gjorde det og kom meg til mål.
De som staket klarte seg utmerket, men ettersom armene da bare er sendt med som pynt gikk det altså elendig. Tenkte at akkurat på det føre, der man fikk en del høydeforskjell på vanskelig føre måtte smørefritt være et godt alternativ for meg.
Kjøpte et par Madshus Hypersonic og et par Atomic C9 Skintec. Begge fra XXl, bestilt etter vekta mi. Hypersonic skiene var sånn ganske greie og blir brukt sånn som i går på vanskelig føre der jeg ikke trenger å være redd for sålen. Mens Atomic skiene er jeg helt enormt overrasket over. På en normal vinter går jeg opp imot 50 ganger fra Tingstadjordet (starten på Birkebeinerrennet) og opp til Skramstadsetra (ca en mil motbakke), og ned igjen. Atomic skiene er omtrent som vanlig godt smurte ski å gå på. Den litt subbende følelsen som Madhus skiene har kjenner jeg ikke på Atomic skiene. Har testet de på det aller meste av føre, og med unntak av isete spor er det godt nok feste og meget bra glid. Går mye sammen med kona på ski og sammenligner når hun da går på smurte ski. Har også strava tider å sammenligne med. Gliden ned fra Skramstadsetra er minst like god som med vanlig ski (også sammenlignet med tiden jeg har berukt ned på skøyteski).
Er så fornøyd med de skiene at jeg også brukte dem i fjor på vanlig blåføre og de var helt utrolig bra. Liker også at man enkelt kan skifte fell på dem og sette på en "racing" variant. Kjøpte også maken til kona.
Anbefales på det varmeste.
Redigert av kaiost; 28/11/2022 13:23.
|
|
|
28/11/2022 13:33
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, det er ganske overlappende med mine erfaringer med Atomic - jeg har vært veldig fornøyd på vanlig blåswix-føre, mens på isete spor så er det jo dritt feste nesten uansett så da aksepterer jeg at sykkel antagelig ville vært morsommere valg uansett :-) Ikke utenkelig at jeg må gå for Atomic nok en gang da...
Fruen går på Hypersonic og har ikke klaget noe over det, men vi er på ingen måte noen milslukere så det aksepteres subbing og dårligere glid i rikt monn bare vi kommer oss ut på tur.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
28/11/2022 15:00
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Jeg har et felleskipar jeg bruker når jeg ikke har tid til å ordne mine egne ski, typisk til skitreninger og konkurranser med barn. Det første paret jeg hadde var Atomic C7 Skintec som jeg aldri ble fornøyd med, det samme med Madshus Hypersonic/Nanosonic. Madshus har vesentlig bedre fellesski nå og jeg ville ha tatt en titt på Race Speed. De er gode å gå på og vesentlig bedre glid enn Atomic er min erfaring. https://www.trening.no/annonse/test-av-madshus-race-speed-intelligrip/
|
|
|
[Re: Stefan77]
28/11/2022 19:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det kurant å bestille på nett med vitale data oppgitt for å få riktig spenn, eller bør jeg ta turen innom butikk først som sist?
Et datapunkt: Nei, det lar seg ikke fikse på nett. Jeg måtte ta turen i butikk der vi testet oss fram til riktig. En bra butikk ska helt klart klara av att ta ut ett par bra ski till dig hvis de vet din vikt, nivå och vad du vill ha. Det ända jag kan komma på nu som är bättre i butik är hvis du vet vad du vill ha och har kunskap om hur man målar ski så att du kan få till en dialog.
|
|
|
29/11/2022 08:01
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøp Madshus i alle fall, de gode langrennskiene deres produseres på Biri. Felleski er for øvrig genialt for oss som ikke gidder å bruke noe særlig mye tid på å smøre ski.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
29/11/2022 08:43
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Madshus har dog ikke fått veldig bra kritikk for sine felleski i det siste. Fischer Twin Skin, Rossigol R-Skin og Atomic Skintec virker å ligge foran resten.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
29/11/2022 09:43
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Madshus har dog ikke fått veldig bra kritikk for sine felleski i det siste. Fischer Twin Skin, Rossigol R-Skin og Atomic Skintec virker å ligge foran resten.
Hvor har du lest det? Felleskiene til Madshus er i dag veldig bra.
|
|
|
30/11/2022 21:04
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har Madshus felleski selv og forstår ikke hva som skal være galt med dem.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
30/11/2022 21:54
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Min erfaring er at forskjellig føre gir ganske store utslag på hvordan skiene kjennes ut og fungerer. Et par kvelder i fjor da det delvis regnet på Tingstadjordet skulle jeg gå til Skramstadsetra. Det var litt kaldere på setra så jeg på webcam så det var uaktuelt med Fischer rubbski som er helt fantastiske på rett føre, men nå viste jeg at de kom til å ise. Tenkte jeg skulle prøve Madshus hypersonic smørefrie. Ved en feil tok jeg kona sine ski som er tatt ut med vekt 10 kg mindre enn mine. Hadde helt utrolig gode ski på føre som skiftet tre ganger oppover, fra regn, via sludd og til slutt ren snø. Skiene ga feste hele veien opp uten å ise, og god glid.
På lettere føre som vanlig blått kjennes de litt mer "turski" ut. Men om du bare skal ha et par ski som fungerer greit under de fleste forhold går de fint.
For moro skyld skal jeg prøve Atomic C9 skintec skiene i morgen på Skramstadsetra og omegn. Har gått der 4 dager nå og kan sammenligne strava tidene for å se glid, feste, puls.
|
|
|
01/12/2022 14:32
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Skramstadsætra i dag, minus 5 grader og fine spor med bittelitt snåfjoner som kom i natt. Gikk to like runder på snaue 13 km. Første runde med Atomic Skintec C9 og andre runde med et par gamle, men meget gode Madshus Hypersonic. Føret var type blå ekstra, og kanskje det føret det det er minst å hente med smørefrie ski. Første runden var det bare en som hadde gått før meg, på den andre var det 5-6 som hadde gått slik at det kjentes ut som det var litt glattere spor. Atomicskiene var lette å gå på, hadde bra feste men kjentes bittelitt tråe ut ved staking. Tid på runden ca 1t.08 min. Madshus skiene kjentes glattere ut ved staking og hadde godt feste. Hadde jeg skulle tippe ville jeg sagt at de gikk raskere enn Atomic skiene. Men når jeg ser på segmentene så er Atomic skiene mellom 10 og 20 sekunder raskere- dog hadde jeg noen få slag høyere puls (men naturlig ettersom jeg hadde gått en time allerede- alt i lav sone 1). Og brukte ca 1t 08 min på den runden også. https://www.strava.com/activities/8193114746Så kan nesten ikke få sagt hvor imponert jeg er av Atomic C9 Skintec, anbefales.
Redigert av kaiost; 01/12/2022 15:05.
|
|
|
02/12/2022 08:08
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sylferske testdata der altså, det er rått Kai! Takk for at du tar deg tid og deler her. Jeg har jo som sagt vært veldig fornøyd med mine tidlig generasjon Skintec så det kan se ut som det blir å gå for de nok en gang!
|
|
|
|
|