Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Garpen] #2725282 05/12/2022 18:02
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Garpen
Sitat: eGo
Sitat: Panda
Sitat: Kjesk

Noe slikt hadde hen tydeligvis ikke sett før.

Viste du ikke om det var en dame eller mann du leverte til?!

Ja det lurte jeg på og.

Det er ikke sikkert kjønnet på konstabelen er relevant?

Siden tråden er åpnet for avsporing. Det blir veldig kunstig å bruke "hen" i denne sammenhengen. Slik det står skrevet, indikerer Kjesk at hen(!) var usikker på konstabelens kjønn, eller hen tror/vet at konstabelen ikke kjenner seg hjemme i det tradisjonelle tokjønnsmønsteret.

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Tange] #2725289 05/12/2022 20:46
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Sitat: Tange
Da er det bare å gjemme de og vente på neste amnesti.....

Er det rådet du gir i egenskap av yrket du har? I så fall burde du muligens kontakte politiet før du gir råd bare for å være sikker.

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: spinat] #2725290 05/12/2022 20:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Man kan bruke hen når man beskriver en person där kön inte spelar någon roll också. Som i matte oppgaver.

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: fredriks] #2725292 05/12/2022 21:47
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: fredriks
Man kan bruke hen når man beskriver en person där kön inte spelar någon roll också. Som i matte oppgaver.

Ja, men da snakker man gjerne ikke om en bestemt person. https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hen/

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: spinat] #2725299 06/12/2022 06:57
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: spinat
Slik det står skrevet, indikerer Kjesk at hen(!) var usikker på konstabelens kjønn, eller hen tror/vet at konstabelen ikke kjenner seg hjemme i det tradisjonelle tokjønnsmønsteret.

Og om Kjesk eller konstabelen ikke kjenner seg hjemme i det tradisjonelle kjønnsmønsteret er altså relevant?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: spinat] #2725300 06/12/2022 07:05
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Ja, men da snakker man gjerne ikke om en bestemt person. https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hen/

Jeg har fått en grundig innføring i dette fra min regnbue-datter og forstår godt hvorfor det ble brukt hen i denne sammenhengen. Det er rett og slett et tegn på respekt for en person man ikke kjenner. En trans-person i en politi-uniform kan det være vanskelig å finne riktig pronomen for uten at det kommer frem under samtalen. Det er i en situasjon som trådstarter var i heller ikke relevant. Derav er det mest korrekt å bruke "hen" når man først skal ta i bruk pronomen.

Jeg tror at de som reagerer på bruk av hen i denne sammenhengen har mer en bare språk i tankene.

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Raskall] #2725302 06/12/2022 07:57
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Raskall

Jeg har fått en grundig innføring i dette fra min regnbue-datter og forstår godt hvorfor det ble brukt hen i denne sammenhengen. Det er rett og slett et tegn på respekt for en person man ikke kjenner. En trans-person i en politi-uniform kan det være vanskelig å finne riktig pronomen for uten at det kommer frem under samtalen. Det er i en situasjon som trådstarter var i heller ikke relevant. Derav er det mest korrekt å bruke "hen" når man først skal ta i bruk pronomen.

Men nå legger du vel til grunn at Kjesk faktisk var usikker på konstabelens kjønn? Og da må det være korrekt å bruke hen, ja. Se mitt første innlegg. Men mener du at man skal bruke hen om alle personer i uniform?

Jeg tror at de som reagerer på bruk av hen i denne sammenhengen har mer en bare språk i tankene.

Denne må du nesten utdype

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Gubbe] #2725304 06/12/2022 08:14
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@spinat: men er det relevant hvilket kjønn konstabelen har? I så fall hvorfor?

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: IvarAndreas] #2725306 06/12/2022 08:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: IvarAndreas

Er det rådet du gir i egenskap av yrket du har? I så fall burde du muligens kontakte politiet før du gir råd bare for å være sikker.

Haha, jeg jobber ikke med våpenloven eller våpenamnesti (antar at du skjønte det ICON_WINK ), men om jeg hadde kommet med tolkninger, og råd som ikke er direkte hjemlet i lovverket (eller utdypet i f.eks, rundskriv) ville jeg nok fort måtte finne meg en annen jobb.

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Knirkekne] #2725310 06/12/2022 08:36
G
Gubbe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Sitat: Knirkekne
Når man arver våpen, er det da et papirspor i arvedokumentene som identifiserer deg som ny innehaver av våpenet?

Det er det bobestyrer som har (skal ha) oversikt over, tenker jeg

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Garpen] #2725311 06/12/2022 08:39
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Slik det står skrevet, indikerer Kjesk at hen(!) var usikker på konstabelens kjønn, eller hen tror/vet at konstabelen ikke kjenner seg hjemme i det tradisjonelle tokjønnsmønsteret.

Og om Kjesk eller konstabelen ikke kjenner seg hjemme i det tradisjonelle kjønnsmønsteret er altså relevant?

Jeg synes det er relevant ja, for da er vi inne på dette med å vise respekt (gitt at konstabelen ønsker det pronomenet brukt om seg selv da selvfølgelig).
@spinat: men er det relevant hvilket kjønn konstabelen har? I så fall hvorfor?

Jeg vet ikke om det er så relevant, men jeg er usikker på om det er så irrelevant at man skal "presisere" det med å si hen, hvis man oppfatter at det er en mann som står der i uniform. Og så lener jeg meg litt på Språkrådet. Leste du artikkelen jeg linket til?

Redigert av spinat; 06/12/2022 08:41.
Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: spinat] #2725314 06/12/2022 09:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Tycker min tolkning också øverenstämmer med vad som står i din länk och annat jag har läst. Varför skulle det vara fel att kalla en specifik person hen når personen varken hör det eller kön inte spelar någon roll?

Tror en del av motstandet mot hen beror på att en hel del inte helt har förstått att man kan bruke det i samband där det inte handlar om könsidentitet (utan att det kanske är relevant för denna tråden).

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Gubbe] #2725318 06/12/2022 09:53
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Er vel mer ifbm uformell arving (hva ligger bakerst i skapet til far)

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Gubbe] #2725326 06/12/2022 11:13
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Jøss - at valget av en e, isteden for u eller a, skulle medføre en sånn diskusjon var jo morsomt.
Bare å kjøre på videre med teorier om hvorfor - morsomt lesestoff! ICON_LAUGH

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: eirikbk] #2725332 06/12/2022 12:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Regjeringen innfører våpenamnesti fra 1. januar 2023 til 1. juni 2023.Sitter en fremdeles med ulovlige våpen etter at våpenamnestiet avsluttes, risikerer en straff. Strafferammen for ulovlig befatning med skytevåpen er bøter eller fengsel inntil 3 måneder for overtredelse av våpenloven. Grovere tilfeller straffes etter straffeloven med fengsel inntil seks år.

Jeg tror ordet "fremdeles" er en viktig nøkkel til forståelse her.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Gubbe] #2725335 06/12/2022 12:45
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Gubbe
Sitat: Knirkekne
Når man arver våpen, er det da et papirspor i arvedokumentene som identifiserer deg som ny innehaver av våpenet?

Det er det bobestyrer som har (skal ha) oversikt over, tenker jeg

Ja, hvis våpenet er registrert så er det jo et papirspor. Politiet følger opp dette også hvis noen som har registrert våpen dør, og de ikke får inn ny våpensøknad

Men er våpenet uregistrert, noe mange dessverre er, så har jo ikke nødvendigvis bobestyrer kontroll på det. Uregistrerte våpen man arver, kan man uansett levere til politiet for destruksjon, plombering eventuelt registrere
Selvsagt innenfor rimelig tid

Redigert av johannessen; 06/12/2022 12:46. Rediger grunn: Selvsagt osv
Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Gubbe] #2725341 06/12/2022 15:00
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil tro det skal mye til for å bli sanksjonert for besittelse av våpen i det man leverer det inn for destruksjon. Amnesti eller ikke.

Det vil være kontraproduktivt av myndighetene å gi bøter eller andre sanksjoner mot de som selv velger å avslutte et mulig straffbart forhold.

Fremtidig etterlevelse må jo være det viktigste med tanke på våpen på avveie? Så lenge ikke våpenet kan knyttes til en forbrytelse vil jeg tro at politiet stort sett er glad for alt som kommer inn og ser mellom fingrene på hvor våpenet har vært fram til i dag.

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Gubbe] #2725351 06/12/2022 19:10
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Om bestefar har 10 Kg heroin på loftet da? Det blir jo ikke mitt ansvar bare fordi jeg arver bestefar? Altså om jeg ikke vet at det er på loftet.

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Gubbe] #2725363 07/12/2022 06:50
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@appelsin2 nei. Det er normalt ikke ditt ansvar før du vet eller burde vite om dopet.

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: appelsin2] #2725365 07/12/2022 06:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: appelsin2
Om bestefar har 10 Kg heroin på loftet da?

Og rifle? Og sterke følelser for pronomen og kjønnsidentitet?

Eksplosiv blanding, det der. Ville vært litt forsiktig med bestefar.

ICON_SMILE

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Tange] #2725377 07/12/2022 08:59
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Du finner bare et par rifler du ikke viste mamma eller pappa hadde når du rydder ut boligen. Dette skjer selvfølgelig 2. juni og du leser hva som "Regjeringen" skriver, ikke det noen tilfeldige folk på TS skriver.

Nei, da ringer du våpenkontoret for bistand, og så løser dette seg (søke våpenkort eller innlevering).

Har du hatt våpen i skapet siden 2014 ville jeg selvsagt levert det før 1. juni. Relativt enkelt om man ikke gjør seg vanskelig.

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: appelsin2] #2725379 07/12/2022 09:33
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Om bestefar har 10 Kg heroin på loftet da? Det blir jo ikke mitt ansvar bare fordi jeg arver bestefar? Altså om jeg ikke vet at det er på loftet.

Det trur jeg bare jeg hadde helt i dass gitt

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Ndreas] #2725393 07/12/2022 12:08
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: Ndreas

Det trur jeg bare jeg hadde helt i dass gitt

Etter hva jeg kan søke meg fram til har dette en gateverdi på ca. 15 millioner i tillegg til at mange har lagt ned mye jobb i dyrking, smugling osv. og det kan tette avløpet.
Er du sikker på at du ville skylt det ned i toalettet?

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Gubbe] #2725394 07/12/2022 12:12
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Er jo en skam å kaste noe så mange har jobba så hardt med... mumle mumle gjenbrukssamfunn...grønne tanker..mumle mumle fordelingspolitikk...

Re: Lettelse - leverte to rifler til politiet i dag [Re: Raskall] #2725398 07/12/2022 12:37
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Raskall

Eller spiller bruket av han på kjønnet til substantivet (altså ikke det biologiske men gramatiske)?

Personlig så føler jeg det er veldig lite progressivt å være noe annet en det kjønnet du er født med. Den eneste grunnen er at du er stuck med gamle kjønnsroller, med definerte grenser for hva som er mann og hva som er dame.

Vi mer fremoverlente er ikke så trangsynte. Vi tenker at menn kvinner kan gjøre hva de vil uavhengig av å definere det som kjønn. En mann kan være alt fra Terje Schrøder eller Erlend Elias til Rambo, og en kvinne kan være alt fra Linni Meister til GI Jane.

For hvis kvinner og menn kan gjøre som de vil uavhengig av kjønn, så er den eneste forskjellen biologien.

Så for å bryte ned gamle kjønnsroller bør vi slutte med dette.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå