Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hva har skjedd med personligheten til syklene?

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: polkaDOT] #2724619 22/11/2022 14:33
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: polkaDOT
Før i tiden så var vi få, og det var liksom ikke sosialt akseptert å komme med en sykkel som hadde LX eller SRAM X.5 komponenter. Selv om i Trøndelag så var det en dude som syklet med jeans og billigsykkel fra tidlig 90-tallet som rocket alle sammen.
Skulle du sykle i marka eller møte opp i Skeikampen, så kunne du ikke komme med en Jamis kjøpt på studielånet, eller din Kona Cinder Cone måtte være stæsjet opp, ihvertfall dytte inn nye Nobby Nic inn i rammen fordi Big Betty fikk ikke plass.
Det du skulle sykle på var enten en Cameleon fra Santa, eller en 5 Spot fra Turner, Intense 5.5 eller en Ventana, og de kom jo ikke ferdigbygd, så du måtte velge komponenter selv.

Jeg tror at det er fortsatt flere som driver med runkepelling på ting, men vi har mer råd, så vi kjøper ting fra pittesmå CNC-fresere i England, eller gafler fra en dude i Tyskland som driver butikk fra stuen i kollektivet, men vi skryter mindre av det på forumet og tar heller praten på tomannshånd på messenger.

Det er mulig jeg ikke tok alle hintene dengang, og at jeg kanskje ble baksnakket, men jeg stilte på en oransje Fuji til 10 000kr første året jeg var der oppe. Følte dog ikke at den holdt meg tilbake i forhold til øvrigheten som var på plass den gang. Kanskje fordi jeg hadde montert en Fox F80 strukket til hele 100mm vandring foran...

Ut på tur!

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724626 22/11/2022 16:10
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Hvor kommer egentlig utrykket runkepelling fra? Småstøggt

Redigert av kid; 22/11/2022 16:11.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: kid] #2724627 22/11/2022 16:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: kid
Hvor kommer egentlig utrykket runkepelling fra?

Gjett to ganger.

Runkepelling.

Kjøleribber på bakdemperen, ja ICON_SMILE

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724629 22/11/2022 17:19
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
haha, fikk ikke med meg den i 2007(eller tidligere), tror jeg var ute å sykla uten å skru på en eneste demper knott.

Redigert av kid; 22/11/2022 17:20.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: Sepeda] #2724630 22/11/2022 17:36
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: Sepeda

Gjett to ganger.

Runkepelling.

Regner med at alle fikk med seg at Dazed/Stein var innom forumet forleden for å selge noe … runkepellerutstyr!

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724631 22/11/2022 17:41
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kikket for moro skyld på den rimeligste utgaven av canyon spectral al. Absolutt noe jeg kunne ha syklet på. Hadde kanskje fått et anfall av oppgraditius på hjulsettet, men klok av skade tror jeg at jeg ville forsøkt å ødelegge det originale først.

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: Supermann] #2724647 23/11/2022 08:29
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Supermann
Før i tiden så var vi få, og det var liksom ikke sosialt akseptert å komme med en sykkel som hadde LX eller SRAM X.5 komponenter. Selv om i Trøndelag så var det en dude som syklet med jeans og billigsykkel fra tidlig 90-tallet som rocket alle sammen.
Skulle du sykle i marka eller møte opp i Skeikampen, så kunne du ikke komme med en Jamis kjøpt på studielånet, eller din Kona Cinder Cone måtte være stæsjet opp, ihvertfall dytte inn nye Nobby Nic inn i rammen fordi Big Betty fikk ikke plass.
Det du skulle sykle på var enten en Cameleon fra Santa, eller en 5 Spot fra Turner, Intense 5.5 eller en Ventana, og de kom jo ikke ferdigbygd, så du måtte velge komponenter selv.

Jeg tror at det er fortsatt flere som driver med runkepelling på ting, men vi har mer råd, så vi kjøper ting fra pittesmå CNC-fresere i England, eller gafler fra en dude i Tyskland som driver butikk fra stuen i kollektivet, men vi skryter mindre av det på forumet og tar heller praten på tomannshånd på messenger.

Det er mulig jeg ikke tok alle hintene dengang, og at jeg kanskje ble baksnakket, men jeg stilte på en oransje Fuji til 10 000kr første året jeg var der oppe. Følte dog ikke at den holdt meg tilbake i forhold til øvrigheten som var på plass den gang. Kanskje fordi jeg hadde montert en Fox F80 strukket til hele 100mm vandring foran...

Alle har vel begynt med noe. Garpen dukket vel opp i skauen med en Marvil sykkel, hvis jeg husker riktig. For å ikke nevne Ripen, som jeg lurte ut i skogen med en Gekko stålsykkel som antageligvis ikke var ment for noe annet enn på løkka. Men han kjøpte seg en Jamis, som kom med en Manitou R7 som han byttet og monterte på en lengre gaffel, sykkelen så ikke ut.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: polkaDOT] #2724650 23/11/2022 08:40
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
men vi skryter mindre av det på forumet og tar heller praten på tomannshånd på messenger.

Å jASsså ja? Så bare litt skryting på forumet? Er vi ikke bra nok for deg lenger? Hæ? HÆ?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: Sepeda] #2724653 23/11/2022 08:45
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Gjett to ganger.

Runkepelling.

ICON_LAUGH

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: Ndreas] #2724658 23/11/2022 09:49
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Ndreas

Gjett to ganger.

Runkepelling.

ICON_LAUGH

Oh, baby!

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724659 23/11/2022 09:52
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724665 23/11/2022 10:50
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
For optimization, commercial thermal paste can optionally be applied to the contact surfaces.

ahahahahahahahah, nei slutt med tullet, her trenger vi en aktiv vifte også!

Redigert av Ndreas; 23/11/2022 10:50.
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724669 23/11/2022 11:20
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har et par gamle 170W peltier-elementer liggende også, det burde holde. Kan drifte lykta OG kjøle ned demper fra samme batteripakke!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724671 23/11/2022 11:30
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

Husker folk drev og lagde sine egne lykter også, og lurte på om de trengte kjøleribber.

Team Ibis / Probike

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: Anders A-R] #2724672 23/11/2022 11:35
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
men vi skryter mindre av det på forumet og tar heller praten på tomannshånd på messenger.

Å jASsså ja? Så bare litt skryting på forumet? Er vi ikke bra nok for deg lenger? Hæ? HÆ?

Og nesten ikke fellesturer heller. Og det er fordi man har sluttet og sikle på andres sykler før turer. Husker at i gamle dager så var det minst 30 minutter med felles sikling før man syklet. Nå skal folk liksom sette seg på sykkelen og begynne å sykle. Og bare for å henge ut baronKanon, han har også sluttet å møte opp på fellesturer, tror det går på at han har sluttet med gullfarge-gjøglingen på sykkelen sin.

Team Ibis / Probike

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: polkaDOT] #2724676 23/11/2022 12:53
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M

Og nesten ikke fellesturer heller. Og det er fordi man har sluttet og sikle på andres sykler før turer. Husker at i gamle dager så var det minst 30 minutter med felles sikling før man syklet. Nå skal folk liksom sette seg på sykkelen og begynne å sykle. Og bare for å henge ut baronKanon, han har også sluttet å møte opp på fellesturer, tror det går på at han har sluttet med gullfarge-gjøglingen på sykkelen sin.

Jeg stemmer for Dazed Demo Days 2023!

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: mob] #2724677 23/11/2022 13:42
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mob

Bare for å vise frem runkepellingen?

Team Ibis / Probike

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: polkaDOT] #2724678 23/11/2022 14:02
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Husker folk drev og lagde sine egne lykter også, og lurte på om de trengte kjøleribber.

Jeg har en lykt som definitivt bør ha kjøleribber. Har blitt overopphetet mens jeg sykla (oppover) i -5 ICON_LAUGH

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724680 23/11/2022 15:45
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det har jo blitt både bedre (verre) og verre (bedre) ...

Syklene er som flere har påpekt ikke tegnet med vinkler arvet fra en fjern slektning og ting går ikke i stykker når det blir brukt. Den tidligere omtalte Marvilen kom for eksempel med en gaffel som i henhold til produsent var "void guarantee" om forhjulet forlot bakken mens sykkelen var i fart ...

Så dermed er behovet for runkepelling litt mindre.

Samtidig har man fått uante muligheter til å lage egne komponenter med 3d printere, måle egen utilstrekkelighet med både klokker, shockwiz og nye måleenheter (chi square) og presentere alt sammen på instagram, tiktok, metaverse og linkedin ...

Så dermed er behovet større ...

Og lilla bremser fra Hope er fortsatt et par hakk mer sexy enn hva som helst fra Shimano. skull skull skull

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: polkaDOT] #2724693 24/11/2022 08:58
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men DesmoSkier og Garpen har vel klart å holde liv i noe av den gamle stilen? Fellesturer i helgene er det kanskje litt mindre av?

Vi prøver å opprettholde en viss anstendighet her vestafor elva men som Garpen sier så er det jo ikke helt det samme når ALLE har sykler som faktisk sitter sammen ved start.

(Dog har vi en ny generasjon på vei opp som har behov for å lære seg en god del om vedlikehold, så det er stadig ett eller annet som ryker eller noen som skader seg.)

Sitat: mob

Bare for å vise frem runkepellingen?

JA!

Redigert av Anders A-R; 24/11/2022 09:00.

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724696 24/11/2022 10:12
Natier Offline
Veteran
Veteran
Selv om det blir mindre og mindre man MÅ gjøre med nye sykler er det jo noe man kan/bør gjøre.
Jeg bytter ikke Spark og/eller Genius sykler fullt så ofte som OleChr men noen har det blitt de siste 10 årene. På den siste, en Spark 900axs, har det blitt mindre modding enn noen gang.
Dekk - dekk er nesten som skismøring så det byttes etter forhold. Å sørge for at så mange sykler som mulig i stallen kan bruke like hjul er praktisk i så måte.
Sete - Jeg har min favoritt som brukes på alle
Twinloc - dremlet midteste bryter en cm kortere. Bedre ergonomi og bomtrykk eksisterer ikke.
Krank - Byttet fra 55mm til 52mm kjedelinje. For å kunne kalle det runkepelling skulle jeg gjerne sagt at det ble gjort fordi 55mm er håpløst for bredt og 52 er myyyye bedre. Men det ble gjort fordi jeg hadde en krank med wattmåler liggende som jeg ville bruke. Dessuten er den GX alu kranken utrolig stygg :-o
Bremseslanger etc er selvsagt kortet inn for maksimal ryddighet.

Ellers røyk jeg på en GX Eagle axs gruppe på blakk fredags tilbud hos Bikeshop som skal få en plass på Rondo grævvel sykkelen etterhvert - der tipper jeg det blir litt skikkelig runkepelling som innebærer loddebolt :-D

Redigert av Natier; 24/11/2022 10:36. Rediger grunn: GX Eagle axs

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724698 24/11/2022 10:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
For å motvirke den triste trenden Baronkanon har påvist kan jeg avsløre mitt siste runkepelle-innkjøp:

[Linket bilde]
kakesmuler og Fox karameller er optional tilbehør. Goldbächen kommer som standard

https://carbonair.co.uk/2021/03/29/carbon-air-products-in-bike-air-suspensions-and-shocks/
https://www.pinkbike.com/news/carbo...ion-more-like-coil-pond-beaver-2021.html

Jeg kan ikke si at jeg forstår alt om hvordan dette fungerer, men det var dyrt og spennende og jeg har covid så det var ingen grunn til ikke å kjøpe denne greia. Men kortversjonen er at den gjør nøyaktig det motsatte ev en volumspacer. I stedet for å krympe luftkammeret blir det i paksis utvidet. Og luftfjæra blir mer linjær og fjærlik.

[Linket bilde]

Dessuten er det skikkelig tilbake til fortiden. For dagen etter at den kom fikk jeg mail fra R2 Bike:

Sitat: R2 bike
Hello Lars-Birger,

thanks once again for your order in our store. Unfortunately yesterday we got a product recall from the manufacturer for the following item:
58024 TRUTUNE activated carbon air fork insert FOX 34

Here’s the info we got from them
„We have spotted an issue in durability testing that may affect the Fox inserts sent to you:

• Fox 36 / 38, SKU: F36T5C5
• Fox 34, SKU: F34T4C5

There could be an inaccuracy in filter fitting that may lead to granules escaping over time.
There has been no failure for any of our production parts since launch, but we want to replace existing ones to minimise any risk.
Please do not sell any further of the above parts, we are producing replacements which will be shipped to you this week.
If any have been sold, those customers should be advised not to use them, to dispose them and that a replacement will be provided.

We’re very sorry for the inconvenience.“

Så det kliss nye produktet er tilbakekalt før det er installert en gang. Det starter å smake fugl.
Jeg putter dette i en egen tråd når jeg har fått erstatningsdingsen og prøvd litt.

LarsB

Vedlegg
Skjermbilde 2022-11-24 151340.jpg (111.47 KB, 844 nedlastinger)
Redigert av larsb; 24/11/2022 14:15. Rediger grunn: Graf og greier
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: larsb] #2724708 24/11/2022 14:21
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
For å motvirke den triste trenden Baronkanon har påvist kan jeg avsløre mitt siste runkepelle-innkjøp:

Mitt siste innkjøp utenom lett krank i karbon er hendler som er 3d-printet utifra mine egne hender fra personomic.de .

Team Ibis / Probike

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724713 24/11/2022 16:27
Aleksander2 Offline
Dr. Slow
Dr. Slow
Har ikke inntrykk av at det er så mange færre som runkepeller med tilpasning av sykler, de er bare 1) blitt en prosentvis mye mindre andel av sykkelmiljøet, og 2) man gidder ikke lenger skrive om det på nett i like stor grad som tidligere når teknologien var ny og spennende. Er jo bare å se på aktiviteten her inne også. Forumet har endret seg mye på de årene jeg har vært her.

2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One
2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2
X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724761 25/11/2022 21:13
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon
Før i tiden var det normen å bytte ut "alt" med en gang man fikk en sykkel, eller å bruke flere år på å gjøre en sykkel til "sin". Nå ser jeg lite av det, både blant proffer og entusiaster. Det går mer på å "stæsje opp" sykkel med jøggleteip, eller jøggle sykkelen med matchende hope-kit fra ende til annen, eller å bytte til Fox factory fra Performance Elite fordi "kashima". Lite runkepelling å se. Lite finpuss av komponenter, med nav bak fra produsent x fordi det er godt på A og nav foran fra produsent Y fordi det er godt på B. Eller bremsenørdingen jeg og et par andre driver med - med miksing av komponenter, runkepelling på bremsevæske, stempler i titan og sånn. Er det sånn at folk med high-endsykler nå om dagen går for SWorks fordi det er dyrt og totalt kunnskapsløs om hva som er på? (brannfakkel). Virker som om folk prøver å se proffe ut, mens proffene på den annen side gjerne skulle ha byttet ut hit og dit hvis de bare hadde fått lov av sponsorne.

Kjør debatt, vis sykler. Diskuter. Kveruler. Men. Syns. Ikke krangl.

Det er fortsatt noen av oss, Kristian!

Jeg kjøpte nettopp en altfor mer enn god nok sykkel. Bare ramma, bremser, drivlinje og sete/setepinne var originalt da sykkelen ble tatt i bruk…

Men nå har jeg fått en snasen stirakett da! …som det bare finnes en av, sånn ca.

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: baronKanon] #2724820 28/11/2022 10:48
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Men Howard, du bare gjorde det. Vi har ikke fått følge tankene, nølingen og prosessen fram til det obligatoriske sofabildet.
Det er vel der savnet er størst.

LarsB

Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: larsb] #2724822 28/11/2022 10:59
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Men Howard, du bare gjorde det. Vi har ikke fått følge tankene, nølingen og prosessen fram til det obligatoriske sofabildet.

LarsB

Der traff du noe viktig.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: larsb] #2724828 28/11/2022 11:50
RazeFaze Offline
More than words
More than words

LarsB

Han rakk tenke på alt det der et halvt års tid mens den opprinnelige sykkelen ikke ble levert... :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: Ndreas] #2725020 30/11/2022 13:38
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ndreas

Jeg har en lykt som definitivt bør ha kjøleribber. Har blitt overopphetet mens jeg sykla (oppover) i -5 ICON_LAUGH

KAstet en slik forrige flytterunde :-D

Motorsykkelbatteri, spotpære fra Clas, og ledninger og krympestrømpe fra Biltema. Kunne kun benyttes senhøst/vinter på grunn av sterk varmeutvikling.
Det var den gangen Singlespeed var den nye vinen og man brukte dager på å diskutere hvorvidt RaceKing eller RacingRalph var dekkvinnere til Birken :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hva har skjedd med personligheten til syklene? [Re: Ndreas] #2725024 30/11/2022 14:01
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du husker sikkert min! Vi var vel en liten håndfull forumgjengere som fikla med dette.

Jeg kjøpte en pakke med 20W LED elementer som ble montert inne i et støpt aluminiumshus (som egentlig var en liten boks ment for annet elektromateriell). Borret hull til ledninger og utsparing til lyktehoder med dremel. Det fantes jo ikke noe Ali og eBay for den typen ting den gang var vanskelig å navigere (for ikke å si få sendt til Norge), så jeg lagde reflektorene av halogenpærer som jeg kappet opp med diamantskive på Dremelen, og så monterte jeg LED chips på bakveggen i "lyktehuset" med reflektorer montert i den delen som var demonterbar foran. På baksiden limte jeg kjøleribber i varmebestandig lim. Jeg kjøpte også diverse drivere som var custom kretskort fra entusiastmiljøer på andre sida dammen, men så tok det vel bare 2-3 år og så kom bølgen av de rasende billig (og ganske bra) Magicshine lysene.

Batteripakka har jeg faktisk liggende fortsatt - et LiFe-PO4-batteri pakket inn i en drikkeflaske som fikk plass i flaskestativet.

Redigert av Anders A-R; 30/11/2022 18:45.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå