Lyktedilemma
|
Lyktedilemma
19/11/2022 22:12
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
1) Kjøpe Lupine Piko som kombinert sykkel- og løpelykt, på hhv. hjelm og pannebånd? Ja: Kraftig lys, lang batteritid, driftssikker. Pannebånd med tredje stropp oppå hodet, som sørger for at pannebåndet sitter ordentlig til tross for et - i løpesammemheng - tungt batteri. Fin oppgradering fra gammel Lupine Tesla med 700 lumens. Nei: Unødvendig kraftig lys til løping, dyr.
2) Være måteholden og heller kjøpe en mindre, lettere og dedikert løpelykt, f.eks. en Silva Cross Trail 7R eller en Silva Trail Runner Free (hhv. 600 og 400 lumens på max). I så fall beholde gammel Tesla som hjelmlykt til sykling. Ja: Langt billigere løsning. Silva-lyktene, særlig Trail Runner Free-modellene, har små, lette og elegante batterier, og sitter trolig veldig godt ved løping. Tesla på hjelmen holder lenge siden den kombineres med en Lupine Wilma på styret. Nei: Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg kommer til å kjøpe en Piko uansett, seinere? 400 eller 600 lumens er for lite lys.
Noen som vil dele betraktninger eller har erfaringer med lykter til løping?
Gaute
|
|
|
Re: Lyktedilemma
[Re: gauter]
21/11/2022 10:10
|
perbl
More than words
|
More than words
Ikke annet enn at jeg synes det er digg å ha lysreserver med skulle det være behov. Har hatt et par WTF was that-moments i skauen der jeg har flombelyst litt med Blikaen (hadde Piko før). Moro å se elgen og ikke spekulere på hva slags monster det var du ikke så i skauen.
Synes heller ikke det er veldig plagsomt med batteriklumpen på bakhodet. Så for meg synes jeg det er en fordel å ikke ha hylla fylt opp med ulike lykter til ulike formål når jeg kan klare meg med å ha to Lupinelykter. (Har en gammel Petzlsak til backup og da, men den er i svakeste laget som primærlykt for løping på vått føre der det er helt mørkt synes jeg).
Men det er jo helt klart overkill, er du åpen for å bruke penger på en litt mer dedikert løpelykt, ville jeg kanskje også vudert Lupine Penta hvis du har Lupine-itch. Ca 900kr dyrere enn veilprisen på 7r såvidt jeg kan se.
Redigert av perbl; 21/11/2022 10:11.
Per B.
|
|
|
21/11/2022 10:54
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Lupine blir liksom aldri feil 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: perbl]
21/11/2022 21:43
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for innspill. Kan si meg enig, og jeg er redd 400 eller 600 lumens blir i minste laget. Det er iallfall et hav av forskjell sammenligna med en Piko, kan vi fastslå. En kraftigere lykt vil også ha mer varierte bruksområder - den kan jo dimmes ned. Skal jeg først ha et Smartcore-batteri stroppa fast, blir det neppe en Neo. Det er jo ikke vekta på lyktehodet, som velter lasset…
Gaute
|
|
|
[Re: hbakken]
21/11/2022 21:44
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Lupine blir liksom aldri feil Fullstendig klar over det! 
Gaute
|
|
|
22/11/2022 07:14
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Blika på hjelm når jeg sykler, og vanlig pannebånd som løpelykt, skilykt etc... Et nydelig produkt. Det eneste jeg skulle ønske meg var bittelitt bedre kjøling OG mer batterikapasitet (uten å få større batteripakke)
Men den gjør jobben som den er altså, absolutt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
22/11/2022 07:45
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
For dem som har lyst på Piko så er den sterkt nedsatt i pris idag hos XXL
- Stefan
|
|
|
22/11/2022 07:46
|
PdrN
Fersking
|
Fersking
Jeg bruker Piko med ledning, så blir det vektløst på hodet.
|
|
|
22/11/2022 07:55
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Blika/Wilma på sykkelen og sikler litt på en piko RX4 SC fra Bull til 2999 nå. Rett og slett fordi at noen av de mindre hodelyktene mine begynner å bli slitne og jeg har lyst på ei som viser tydelig hvor mye juice det er igjen på batteriet (derfor SC batteri) og at det er veldig greit å fortsette på Lupine parken. Jeg driver og flytter Blika fra hjelm over til pannebånd, men kunne tenkt meg luksusen av å ha en som er litt mindre til alt annet enn sykling. Jeg er ute i skogen hver eneste dag med hunden, så føler vel at god hodelykt er noe av det mindre dumme jeg kaster bort penger på. Utenom Lupine så er jeg en stor fan av Zebralight. Jeg tror selveste LarsB også gikk for dem, det skal være en tråd om dem et sted. Til jogging og langrenn er de med et 18650 batteri mer enn store nok. Lenke til Bull: https://bull-ski-kajakk.no/product/24756?v=192368
|
|
|
22/11/2022 08:05
|
perbl
More than words
|
More than words
Takk for innspill. Kan si meg enig, og jeg er redd 400 eller 600 lumens blir i minste laget. Det er iallfall et hav av forskjell sammenligna med en Piko, kan vi fastslå. En kraftigere lykt vil også ha mer varierte bruksområder - den kan jo dimmes ned. Skal jeg først ha et Smartcore-batteri stroppa fast, blir det neppe en Neo. Det er jo ikke vekta på lyktehodet, som velter lasset… EDIT: Jeg leste en gang til, og innså jeg leste deg feil her, trodde et øyeblikk du tolka meg som at Blika var flomlys ift Piko :-) Men lar nå fjaset mitt stå lell.Hei. Jeg formulerte meg nok dårlig her. Det jeg mente var at du får en bra flombelysning med Lupinelykta du foreslår sammenligna med 400-600lm fra Silva  Sånn jeg ser det er det vel mer ekstrafunksjonene på Blikaen som skiller dem framfor at den ene lyser suverent mye bedre enn den andre (Blika er jo litt kraftigere, men ikke så enormt mye). Prisforskjellen ikke veldig stor da jeg handla de jeg har nå, så var mest derfor jeg gikk for Blika, men i ettertid har jeg blitt glad i de ekstra lysmodusene man har på den (bla diffust ikke-blendende lys og fargedioder jeg bruker litt når jeg pushbiker eller oppholder meg blant folk). Nå gir jo ikke bilder nødvendigvis så godt inntrykk av hvordan de er i skauen, men denne kan nå gi et visst inntrykk av lysmengdene på de to https://www.lupine.de/lighttest
Redigert av perbl; 22/11/2022 08:10.
Per B.
|
|
|
22/11/2022 13:27
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt usikker på den testen hos Lupine. Virker ikke som alle modus er inkludert der - på min har jeg en knapp på undersiden av lyktehuset som gir en singel spot - jeg bruker denne desidert mest, fordi den gir akkurat passe lys for "transportsykling" på grus og asfalt, og for ski/løp uten å flombelyse hele skogen. Og så bytter jeg til full guffe når det trengs nedover. Og den 26W VS 10W visningen syns jeg var nesten ingen forskjell på bildet men jeg opplever modusene veldig annerledes på min.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
22/11/2022 14:57
|
perbl
More than words
|
More than words
Ja, var mer for å illustrere at Blika ikke er noe stadionbelysning ift Piko som var grunnen til at jeg tok med den linken, da jeg kom i skade for å lese Gautes svar før jeg hadde fått tilstrekkelig start på de kognitive systemene i dag tidlig.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
22/11/2022 21:33
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for innspill. Kan si meg enig, og jeg er redd 400 eller 600 lumens blir i minste laget. Det er iallfall et hav av forskjell sammenligna med en Piko, kan vi fastslå. En kraftigere lykt vil også ha mer varierte bruksområder - den kan jo dimmes ned. Skal jeg først ha et Smartcore-batteri stroppa fast, blir det neppe en Neo. Det er jo ikke vekta på lyktehodet, som velter lasset… EDIT: Jeg leste en gang til, og innså jeg leste deg feil her, trodde et øyeblikk du tolka meg som at Blika var flomlys ift Piko :-) Men lar nå fjaset mitt stå lell. Da forsto jeg deg nok sånn du mente du skulle forstås. 
Gaute
|
|
|
[Re: Stefan77]
22/11/2022 21:35
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For dem som har lyst på Piko så er den sterkt nedsatt i pris idag hos XXL Jeg oppdaget det, så dermed løste dilemmaet seg nærmest litt av seg selv. Blir sikkert bra. Planen om å kjøpe en lett, dedikert løpelykt med vesentlig dårligere lys skrinlegges. Bytter batteriet med et SC-batteri jeg har fra før, så har jeg oversikt over gjenstående kapasitet. 
Gaute
|
|
|
23/11/2022 15:45
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For dem som har lyst på Piko så er den sterkt nedsatt i pris idag hos XXL Jeg oppdaget det, så dermed løste dilemmaet seg nærmest litt av seg selv. Blir sikkert bra. Planen om å kjøpe en lett, dedikert løpelykt med vesentlig dårligere lys skrinlegges. Bytter batteriet med et SC-batteri jeg har fra før, så har jeg oversikt over gjenstående kapasitet.  Men hadde ikke Bull ski og kajakk samme pris som xxl, men med smart core batteri og fjernkontroll?
|
|
|
[Re: erikskon]
24/11/2022 21:14
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
For dem som har lyst på Piko så er den sterkt nedsatt i pris idag hos XXL Jeg oppdaget det, så dermed løste dilemmaet seg nærmest litt av seg selv. Blir sikkert bra. Planen om å kjøpe en lett, dedikert løpelykt med vesentlig dårligere lys skrinlegges. Bytter batteriet med et SC-batteri jeg har fra før, så har jeg oversikt over gjenstående kapasitet.  Men hadde ikke Bull ski og kajakk samme pris som xxl, men med smart core batteri og fjernkontroll? Jeg bestilte en av denne fra Bull ski og kajakk som i følge beskrivelsen skulle ha bluetooth, smartcore og fjernkontroll. Den kom raskt, men det dukket opp en versjon uten bluetooth eller fjernkontroll. Smartcore var det. Sikkert en dritbra lykt, men jeg ønsker å kunne styre den fra styret (heh), så ble litt skuff.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
[Re: helomoto]
25/11/2022 10:29
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For dem som har lyst på Piko så er den sterkt nedsatt i pris idag hos XXL Jeg oppdaget det, så dermed løste dilemmaet seg nærmest litt av seg selv. Blir sikkert bra. Planen om å kjøpe en lett, dedikert løpelykt med vesentlig dårligere lys skrinlegges. Bytter batteriet med et SC-batteri jeg har fra før, så har jeg oversikt over gjenstående kapasitet.  Men hadde ikke Bull ski og kajakk samme pris som xxl, men med smart core batteri og fjernkontroll? Jeg bestilte en av denne fra Bull ski og kajakk som i følge beskrivelsen skulle ha bluetooth, smartcore og fjernkontroll. Den kom raskt, men det dukket opp en versjon uten bluetooth eller fjernkontroll. Smartcore var det. Sikkert en dritbra lykt, men jeg ønsker å kunne styre den fra styret (heh), så ble litt skuff. Da vil jeg påstå at Bull har oss, men om de da vil ta lykten i retur eller gi deg en med bluetooth er vel opp til dem. Her er beskrivelsen fra Bull (som da er bullshit...): "Lyktehuset er 3 mm kortere enn før, dette flytter massesenteret til Piko nærmere hodet, noe som gir en mer behagelig bruk over lengre tid. Kontrollelektronikken og den termiske styringen er også fullstendig omutviklet. Dette gjør at nye Piko nå er mye mer dynamisk og lyser mer effektivt enn før. Knappen på lampehodet er nå plassert midt på lampen som gjør den enklere å finne, spesielt når du bruker hansker. Knappen til Bluetooth-fjernkontrollen er også optimalisert og den nye appen tillater en unik gratis konfigurasjon av lysprogrammene dine."
|
|
|
[Re: helomoto]
25/11/2022 10:36
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men hadde ikke Bull ski og kajakk samme pris som xxl, men med smart core batteri og fjernkontroll? Nå ser jeg at Bull selger 3de generasjon, det er jo 4de generasjon som gjelder nå, men heter den da Piko 4? Når det er 3de generasjon? Samme navn på 3de og 4de generasjon? Usikker på om det har skjedd noe annet en å gå fra 1900 til 2100 lumen fra 3 til 4, men nyeste er nyeste. Jeg ville bedt Bull om en returlapp og kjøpt fra Oppdal: https://www.vpg.no/lupine/289908/lupine-piko-rx4-sc-2100-lumen-fjernkontroll-225gram
Redigert av erikskon; 25/11/2022 11:00.
|
|
|
[Re: erikskon]
06/12/2022 11:35
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Jeg hadde planer om å returnere denne, men fikk en telefon fra Bull der de gjerne byttet i en versjon som samsvarte med beskrivelsen. Er vel RX-ettellerannet, lys blir det sikkert uansett. Positivt overrasket over servicenivået til Bull, hadde ikke forventet det.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
08/12/2022 11:30
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Har piko og er fornøyd (duh!). Kjøpte et sånn 10mAh (?) batteri for å booste kapasitet mer enn det 3.3mAh-batteriet som fulgte med. Og nå føler jeg at jeg kan sløse med lys. Det er digg.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
15/02/2023 20:55
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Noen tanker rundt lys i skogen. Har for syklig i mørket i skogen kjøpt nye lykter for sesongen. Har i vinter brukt Magicshine MS Monteer 8000 lumen på styret og er superfornøyd med den. Bruker sikkert maks 2000 lumen og mindre. Batteriet bare varer og varer. Denne lykten gir meg mer en nok lys slik jeg liker det. https://www.xxl.no/magicshine-ms-monteer-8000-lumen-usb-ladbar-frontlykt-svart/p/1176773_1_styleEtter tips fra forumet har jeg brukt Lupine Blika All-In-Kit på hjelmen. Vekten med å ha både batteri og lykt på hjelmen er super, men syns at batteripakken har alt for lite kapasitet. Syns det også er dumt å måtte ta av hjelmen for å sjekke gjenværende batterikapasitet, noe som gjør at plutselig er batteriet nesten tømt. Bruker vanligvis 1200 lumen eller mindre her. De jeg liker minst med Lupine Blika er at jeg opplever at lyssøylen ikke er konsentrert nok. Den er konsentrert nok på svært lav lumen. Denne blir byttet ut med Lupine Wilma RX7 SmartCore i løpet av uka. Som neste steg vurderer jeg også Lupine på styret for å kunne dimme lyset med en felles fjernkontroll, når jeg møter andre mennesker. Tips til lykt her? F.eks Lupine Betty RX 14 SmartCore, Lupine Wilma RX 14 eller Lupine Alpha? Det er også viktig at lyktene ikke blir for varme, men det er kanskje ikke noen utfordring når jeg ikke bruker så sterk lysstyrke? Ser at tek.no nettopp har testet hodelykter. https://www.tek.no/samletest/i/EQjOMG/den-beste-hodelykten-2023-high-endDet ligger også flere flotte tester på terrengsykkel.no Hva mener dere?
|
|
|
[Re: John_Harald]
15/02/2023 21:22
|
perbl
More than words
|
More than words
Hm, vi er tydeligvis forskjellige, jeg synes Blika er fabelaktig som en allround hodelykt til alt fra løping til sykling, og den varer nå fint til de turene jeg typisk tar med den mtp varighet på batteriet. Typisk turer med en god del stigning og så mest nedover, og da bruker jeg jo ganske lite lysstyrke på tur oppover.
Redigert av perbl; 15/02/2023 21:23.
Per B.
|
|
|
[Re: John_Harald]
18/02/2023 08:41
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Noen tanker rundt lys i skogen. Har for syklig i mørket i skogen kjøpt nye lykter for sesongen. Har i vinter brukt Magicshine MS Monteer 8000 lumen på styret og er superfornøyd med den. Bruker sikkert maks 2000 lumen og mindre. Batteriet bare varer og varer. Denne lykten gir meg mer en nok lys slik jeg liker det. https://www.xxl.no/magicshine-ms-monteer-8000-lumen-usb-ladbar-frontlykt-svart/p/1176773_1_styleEtter tips fra forumet har jeg brukt Lupine Blika All-In-Kit på hjelmen. Vekten med å ha både batteri og lykt på hjelmen er super, men syns at batteripakken har alt for lite kapasitet. Syns det også er dumt å måtte ta av hjelmen for å sjekke gjenværende batterikapasitet, noe som gjør at plutselig er batteriet nesten tømt. Bruker vanligvis 1200 lumen eller mindre her. De jeg liker minst med Lupine Blika er at jeg opplever at lyssøylen ikke er konsentrert nok. Den er konsentrert nok på svært lav lumen. Denne blir byttet ut med Lupine Wilma RX7 SmartCore i løpet av uka. Som neste steg vurderer jeg også Lupine på styret for å kunne dimme lyset med en felles fjernkontroll, når jeg møter andre mennesker. Tips til lykt her? F.eks Lupine Betty RX 14 SmartCore, Lupine Wilma RX 14 eller Lupine Alpha? Det er også viktig at lyktene ikke blir for varme, men det er kanskje ikke noen utfordring når jeg ikke bruker så sterk lysstyrke? Ser at tek.no nettopp har testet hodelykter. https://www.tek.no/samletest/i/EQjOMG/den-beste-hodelykten-2023-high-endDet ligger også flere flotte tester på terrengsykkel.no Hva mener dere? En vet jo hvor lenge batteriet varer på en Blika, og den gir også lydsignal når det begynner å bli lite, samt også blink. Jeg synes Blika er helt super på hjelmen, innstilt på drøye 1.000 Lumen som standardinnstilling på hjelmen paret med en Betty på styret samt synkronisert fjernkontroll har jeg alt jeg trenger for en kveld i skogen. Alpha synes jeg er altfor dyr, og de ekstra Lumen du kan få går på bekostning av brukstid. I tillegg ser jeg ikke poenget når du synes 2.000 Lumen er nok - det synes ikke jeg, så jeg har vel nærmere 4.000 konfigurert på min Betty i normalt driftsmodus, på vinteren med snø kan jeg godt dimme ned rett og slett fordi jeg ikke trenger alt lyset, men digger det på høsten når det er mørkt og vått. Min Blika begynner å bli gammel, så batteriet som fulgte med begynner å vise svakhet. Kjøpte derfor ett nytt i fjor og selv om jeg har lagt det gamle i sekken i reserve, så har jeg ennå til gode å måtte bytte. Det å kunne ha en balansert hjelm med lykt/batteri synes jeg er helt topp, så slipper jeg å tenke på det når jeg skal av og på med sekk.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
21/02/2023 12:18
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Noen tanker rundt lys i skogen. Har for syklig i mørket i skogen kjøpt nye lykter for sesongen. Har i vinter brukt Magicshine MS Monteer 8000 lumen på styret og er superfornøyd med den. Bruker sikkert maks 2000 lumen og mindre. Batteriet bare varer og varer. Denne lykten gir meg mer en nok lys slik jeg liker det. https://www.xxl.no/magicshine-ms-monteer-8000-lumen-usb-ladbar-frontlykt-svart/p/1176773_1_styleEtter tips fra forumet har jeg brukt Lupine Blika All-In-Kit på hjelmen. Vekten med å ha både batteri og lykt på hjelmen er super, men syns at batteripakken har alt for lite kapasitet. Syns det også er dumt å måtte ta av hjelmen for å sjekke gjenværende batterikapasitet, noe som gjør at plutselig er batteriet nesten tømt. Bruker vanligvis 1200 lumen eller mindre her. De jeg liker minst med Lupine Blika er at jeg opplever at lyssøylen ikke er konsentrert nok. Den er konsentrert nok på svært lav lumen. Denne blir byttet ut med Lupine Wilma RX7 SmartCore i løpet av uka. Som neste steg vurderer jeg også Lupine på styret for å kunne dimme lyset med en felles fjernkontroll, når jeg møter andre mennesker. Tips til lykt her? F.eks Lupine Betty RX 14 SmartCore, Lupine Wilma RX 14 eller Lupine Alpha? Det er også viktig at lyktene ikke blir for varme, men det er kanskje ikke noen utfordring når jeg ikke bruker så sterk lysstyrke? Ser at tek.no nettopp har testet hodelykter. https://www.tek.no/samletest/i/EQjOMG/den-beste-hodelykten-2023-high-endDet ligger også flere flotte tester på terrengsykkel.no Hva mener dere? En vet jo hvor lenge batteriet varer på en Blika, og den gir også lydsignal når det begynner å bli lite, samt også blink. Jeg synes Blika er helt super på hjelmen, innstilt på drøye 1.000 Lumen som standardinnstilling på hjelmen paret med en Betty på styret samt synkronisert fjernkontroll har jeg alt jeg trenger for en kveld i skogen. Alpha synes jeg er altfor dyr, og de ekstra Lumen du kan få går på bekostning av brukstid. I tillegg ser jeg ikke poenget når du synes 2.000 Lumen er nok - det synes ikke jeg, så jeg har vel nærmere 4.000 konfigurert på min Betty i normalt driftsmodus, på vinteren med snø kan jeg godt dimme ned rett og slett fordi jeg ikke trenger alt lyset, men digger det på høsten når det er mørkt og vått. Min Blika begynner å bli gammel, så batteriet som fulgte med begynner å vise svakhet. Kjøpte derfor ett nytt i fjor og selv om jeg har lagt det gamle i sekken i reserve, så har jeg ennå til gode å måtte bytte. Det å kunne ha en balansert hjelm med lykt/batteri synes jeg er helt topp, så slipper jeg å tenke på det når jeg skal av og på med sekk. Viste ikke at Blika gir lyd når batteriet blir dårlig! Kanskje jeg ikke har slått på den funksjonen? Man det er i alle fall vanskelig å se hvor mye batteri man har igjen når batteriet står bak på hjelmen.. Første inntrykket er bra med Lupine Wilma testet i kveld i hagen og sammenlignet med Blika er bra. Mulig jeg også beholder Blika til guttungen på snart 11 år, men order en lengre kabel. Han syns den var litt tung å ha på hodet med også batteriet på hjelmen. Noen nevnte at lyktene til Lupine kunne bli varme. Tenker derfor at det kan være smart å overdimensjonere lykten litt så den ikke slår seg ned etter hvert. Har opplevd dette med andre lykter. Hva er deres erfaring?
|
|
|
21/02/2023 12:29
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Min erfaring med nedblending: Betty blender ned en del, Blika gjør det ikke.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
02/03/2023 15:43
|
bbO
Fersking
|
Fersking
Viser til ovenstående lyktediskusjoner, her er noen nylige erfaringer:
Lykt på hjelm Har kjørt med Piko og 3.5 Ah batteri på hjelm – funker helt fint, men er litt begrenset både i lysstyrke og batteritid. Har oppgradert til Wilma med fjernstyring og 5.9 Ah batteri i sekk (svartnovembertilbud). Veldig fornøyd med 3600 fjernstyre lumens på hue.
Lykt på styre Har kjørt med Magicshine Monteer 6500 lm på styret og 10 Ah batteri på rammen. Topp lys og mye lumens per krone - helt til lykten SLUTTET Å VIRKE.
XXL nektet å være behjelpelige – ingen reparasjon, vurdering eller reklamasjon. Dette, fordi lampen var noen uker mer enn 2 år gammel, dessuten kunne jeg ikke fremvise kvitteringen – til tross for at de kunne se av eget datasystem at jeg hadde kjøpt lykten fra dem. Jeg ga opp XXL etter noen runder med «kundeservice», dette til tross for at forbrukerrådet skriver at klagefristen er 5 år for elektroniske produkt. Her var det MØRKT!
Som siste utvei gikk jeg inn på Magicshines hjemmeside og berettet hva jeg hadde opplevd. De kom tilbake med en og ba om foto av lykten. Dernest kom en ny e-post der de lurt på om batteriet mitt var ok og om det var ok å betale frakt for en ny lykt. Jeg svart at mitt batteri var ok og at jeg dessuten hadde kjøpt et nytt reservebatteri, så jeg hadde håpet at vi kunne fikse dette kostnadsfritt. Jeg la for ordens skyld ved et bilde av batterier og et par eldre Magicshinelykter. Dagen etter fikk jeg en e-post der Magicshines Lisa bekreftet at de hadde sendt ny lykt (med sporingsreferanse som funket). Ny lykt ankommet per rekommandert sending fra Singapore – funker fjell.
Oppsummert Tyske lykter er topp, vanedannende og kvalitet koster, mye å hente på spesielle tilbud. Mye lys på hjelmen (3600 lm) er foretrukket løsning og veldig ok med fjernstyring. 6500 kinalumen er tilbake på styret og er helt topp. Ved kjøp fra XXL er det viktig å vite at kvittering MÅ oppbevares/arkiveres og at de kun garanterer lykter i 2 år. Lite hjelp å få ut over dette. Magicshine praktiserer, i alle fall i dette tilfellet, en king kong kundeservice.
God tur.
|
|
|
[Re: bbO]
06/03/2023 10:28
|
BikeTorjus
Veteran
|
Veteran
Ved kjøp fra XXL er det viktig å vite at kvittering MÅ oppbevares/arkiveres og at de kun garanterer lykter i 2 år. Lite hjelp å få ut over dette. Magicshine praktiserer, i alle fall i dette tilfellet, en king kong kundeservice.
Hvis du henviser til garanti så har de full rett til å avvise når lykta er eldre enn to år. Hvis du derimot viser til reklamasjon er saken en annen og de må forholde seg til 5 år reklamasjonsrett.
Orbea Occam H20 LT 2022 Diamant AR Sora
|
|
|
|
|