Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Kva har skjedd med Pioneren?

Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: røde pimpernell] #2724122 11/11/2022 09:00
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Denne databasen finnes til en viss grad på NOTS sine hjemmesider allerede? Sånn jeg tolker disse artiklene:

https://www.nots.no/vart-arbeid/stibyggerhandboka/

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: vids] #2724128 11/11/2022 09:13
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: vids
Denne databasen finnes til en viss grad på NOTS sine hjemmesider allerede? Sånn jeg tolker disse artiklene:

https://www.nots.no/vart-arbeid/stibyggerhandboka/

ja, denne databasen finnes på NOTS sine hjemmesider allerede og noe i den stilen har jeg nevnt gjentatte ganger allerede.
det å oppdatere denne fortløpende tar ikke mye tid

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: Flamini] #2724138 11/11/2022 10:17
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Flamini
ja, denne databasen finnes på NOTS sine hjemmesider allerede og noe i den stilen har jeg nevnt gjentatte ganger allerede.

Så bra! Da tar du den jobben, også blir det ferdig ila dagen? Eller kanskje du skal få over helga siden du sikkert har vanlig jobb i tillegg.

Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: Ndreas] #2724140 11/11/2022 10:30
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Ndreas

Så bra! Da tar du den jobben, også blir det ferdig ila dagen? Eller kanskje du skal få over helga siden du sikkert har vanlig jobb i tillegg.

det å oppdatere ett nettsted er noe de fleste foreninger og idrettslag håndterer på sparket. en normalt oppegående idrettsleder klarer å legge inn en kommentar som "ikke bruk hønsenetting på kloppene" på en eksisterende nettside

det er bare for NOTS å ta kontakt dersom de ønsker min hjelp

Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: DalsåsenStibygge] #2724142 11/11/2022 11:07
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: DalsåsenStibygge
Sitat: Tormod..
Angående tre og råte. Kanskje NOTS burde inngått en avtale med Obs Bygg eller andre om leveranse av Liberon sklisikring lakk. Funket på et table top noen år, men det var imidlertid laget i impregnerte terrassebord.... treverket holdt seg fint, i tillegg til at det ikke var så glatt....men er jo svindyrt...
Men uansett bør en gjerne behandle trestokker med noe, så vannet ikke trekker så lett inn...
https://www.obsbygg.no/maling-tapet-og-tilbehor/olje-lakk-og-spray/2373732?v=ObsBygg-3282391052159

[Linket bilde]

Kanskje NOTS burde inngå en avtale med noen som forstår at NOTS Oslo som "drifter" Pioneren er en gjeng med frivillige dugnadsfolk som bygger på egen fritid, helt gratis uten å få betalt. Der så å si INGEN dukker opp på dugnad for å bidra.

Hva er det med mennesker som deg som ikke evner å forstå at NOTS IKKE er et AS (eller NAV for den saks skyld)? Det er en FRIVILLIG ORGANISASJON

NOTS er ikke DNT eller Skiforeningen med ansatte - det er helt vanlige folk akkurat som deg som stiller opp på sin egen fritid og ordner for felleskapet.

som styremedlem i NOTS Oslo bør du moderere språkbruken din, det er litt for lett å vite hvem du er
du er ikke akkurat på medlemsjakt nå

Redigert av KKippernes; 15/11/2022 13:43. Rediger grunn: Fjernet uakseptabelt språk

Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: Ndreas] #2724145 11/11/2022 11:18
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig

Hoho, alltid søtt med disse som står på sidelinja og heier: "Og ta i nå, så får dere til! Også gjør dere bare litt sånn også. Er ikke så mye arbeid, egentlig."

Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: røde pimpernell] #2724156 11/11/2022 16:08
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Altabjørn, Ndreas, DalsåsenStibygge = Are ?, Garpen, Raceface,

Ærlig talt;
er dette hva dere ønsker å stå inne for, sitater:

pluss noen forsøk på å være morsomme/ironiske men som faller på sin egen platthet

hvor mange av dere representerer eller har representert NOTS Oslo ? er dette oppførsel NOTS sentralt går god for i såfall ?
hvis dette er representativt for oppførselen deres så kan jeg skjønne at, sitat:
"så å si INGEN dukker opp på dugnad for å bidra"

så kan man jo spørre moderator om dette er gangbar oppførsel på forumet, dvs om det samsvarer med gode vibber og sådant ?

Redigert av KKippernes; 15/11/2022 07:05. Rediger grunn: Slettet ufint språk

Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: røde pimpernell] #2724159 11/11/2022 17:06
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Kan du gi deg Flamini? Du virker ha helt urimelige forventninger til NOTS uten rot i hvordan virkeligheten faktisk er når det det kommer til frivillige organisasjoner. Ikke prøv at dra i gang en konspirasjonsteori her, folk reagerer fordi du er helt urimelig og fjernet fra virkeligheten.

Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: DalsåsenStibygge] #2724162 11/11/2022 17:37
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Dette er et offentlig forum. Det du skriver bidrar til å svekke NOTS omdømme da dette - i tillegg til å være synlig på dette forumet - vil dukke opp i googlesøk (NOTS DNT Skiforeningen er en fin mix...). Måten du skriver på er uprofesjonell og ekkel, og overgår det meste som er sagt på dette forumet.

OK at Flamini kan provosere, men hvis dette er en person som er tilknyttet NOTS bør innleggene fjernes. Litt søkt at ingen andre kommenterer dette. Hvis ikke bør moderatorene vurdere om slikt skal stå på forumet.

Redigert av Andreas83; 11/11/2022 17:43. Rediger grunn: Mod

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: røde pimpernell] #2724163 11/11/2022 17:38
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@flamingo jeg har ingen problemer med å stå inne for det jeg har sagt i denne tråden.

Siden du tydeligvis også kjenner styremedlemmer i NOTS Oslo så burde det være enkelt å stille tid og kunnskap til rådighet.

Edit: De gangene jeg har vært på dugnad i NOTS' regi har jeg forøvrig blitt tatt godt i mot.

Redigert av Garpen; 11/11/2022 17:42.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: røde pimpernell] #2724166 11/11/2022 18:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En del er jo allerede sammenfattet i stibyggerhåndboka som Anders har skrevet,
det vil jo være naturlig at denne oppdateres fortløpende med ny innformasjon.

At våte klopper er glatte og at hønsenetting ikke skal brukes på klopper er ikke ny innformasjon. NOTS burde besitte kunnskap om temaet.
Lenger oppe i tråden er det kommet flere gode løsningsforslag. Det finnes mange andre mulige løsninger som er lett tilgjengelige.

Garpen, du har helt rett - det å innhente og samle innformasjonen tar ikke mange timene.

Jepp - den første blekka er dessverre sørgelig lite oppdatert med både nye erfaringer og nye teknikker, men både Simen (som var redaktør for v1) og undertegnede (som pt er redaktør for v2) har rett og slett ikke hatt kapasitet til å få gjort ferdig siste revisjon. (Men den finnes i et grovformat på Google Docs for de som er ekstra nysgjerrige.)

Jeg har i hvert fall for egen maskin kommentert på hvorfor hønsenetting (og egentlig all annen kunstig/tilbrakt materiale) er en uting som bør forbeholdes bikeparks og lukka områder som har driftsavtaler. I Marka forøvrig må vi være i toppsjiktet på bærekraft og vedlikehold, og det er jo bare å se hvor dårlig stelt det tidvis på er på løypenettet til hh Skiforeningen og DNT samt ØX sine arbeider, uten forkleinelse for disse flinke folka forøvrig.

Det er SÅ mye arbeid å holde alt slikt løpende vedlikeholdt, at man bør fortrinnsvis holde seg til å rute om stier til høyereliggende underlag. Legger vi på materialer som hønsenetting etc så lager vi mye ekstra utfordringer for oss selv. Jeg ser ruting/fresing med motorsag er nevnt, og det holder en stund, men da må du helst opp på 2" tykkelse for å ha litt gods å lage mønster i....

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: jsdk] #2724278 15/11/2022 07:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: jsdk
Kan du gi deg Flamini? Du virker ha helt urimelige forventninger til NOTS uten rot i hvordan virkeligheten faktisk er når det det kommer til frivillige organisasjoner. Ikke prøv at dra i gang en konspirasjonsteori her, folk reagerer fordi du er helt urimelig og fjernet fra virkeligheten.

+1

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: røde pimpernell] #2724299 15/11/2022 10:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
TLDR; Brannfakkel: Riv Pioneren!

Sidespor: Jeg har egentlig alltid vært skeptisk til omfattende tilrettelegging i natur, blåmerking, rødmerking, t-merking, klopper, you name it.

Men har vel kommet til at det har sine fordeler for å lede og konsentrere trafikk i sårbare områder. Det er bare å se på hvor omfattende slitasjen ble i nærmarka da corona gjorde det trangt i skogen.

Likevel viser vel erfaringene med Pioneren+byggverkene til Frøy og TSR og som Garpen er inne på også byggverkene til andre frivillige og hybridfrivillige organisasjoner at selv byggverk som er bynære og relativt enkle er veldig krevende å opprettholde. De eneste som får det til noenlunde er vel Skiforeningen, men de har også en helt annen økonomi enn de andre organisasjonene.

Pioneren har vel også i grove trekk utspilt sin funksjon. Den fungerte veldig bra for å lede trafikk vekk fra de blåmerkede stiene i området. I dag bruker vi, jeg og andre i hovedsak lite av selve Pioneren, men tillliggende stier. Vi klarer oss uten byggverkene. I stedet for å bruke ressurser på å bygge og vedlikeholde, kunne mye med fordel vært tatt bort. Stiene blir selvsagt ikke borte.

Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: røde pimpernell] #2724304 15/11/2022 11:14
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Fra hofta tilbake:
Jeg har inntrykk av at trafikkmengdene er generelt høye og kjennskap til sporløs (heh) ferdsel lav hos mange. Dette i seg selv er nok til at jeg føler tilrettelagte stier ala pioneren har en viktig funksjon. Vi må se de lange linjene, og hvis ferdselen er av en sånn natur at flotte stier ødelegges/forringes så må man jo ta grep.

Du, og jeg og mange med oss er kanskje "ferdig" med pioneren, men for ferskere og uvarsomme syklister er den og tilsvarende prosjekter andre plasser definitivt viktige imo.

Re: Kva har skjedd med Pioneren? [Re: Ndreas] #2724309 15/11/2022 12:53
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du, og jeg og mange med oss er kanskje "ferdig" med pioneren, men for ferskere og uvarsomme syklister er den og tilsvarende prosjekter andre plasser definitivt viktige imo.

Stiene blir jo ikke borte. 95% krever ingen tilrettelegging. Det var nødvendig i starten, for å lede trafikken vekk fra blåstiene. Altabjørn har skrevet mye om dette og hva som var intensjonen.

Det er snakk om noen få trekonstruksjoner hvor man kanskje må legge om noe, når dagens treverk råtner.

For de ferskeste er det andre stier som er bedre, som Maridalsrunden og rundbaneløypa til Frøy.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå