Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lys til hjelm

Lys til hjelm #2724117 11/11/2022 08:46
L
LBorstad Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Hei,

Er på utkikk etter lys til å ha på hjelmen nå på høsten og vinteren (har tenkt å bruke til alpint/randonee også).
Ønsker å benytte GoPro-feste slik at jeg enkelt kan bytte over til andre hjelmer.
Har sett for meg en pris på maks 2000,-.

Det er et ekstremt stort utvalg lykter å velge mellom - så hva er det folket anbefaler? ICON_SMILE

Re: Lys til hjelm [Re: LBorstad] #2724127 11/11/2022 09:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hei, og velkommen til forumet.

Moonlight Mountain gear lager lykter til både randonee og sykling, og de er basert i Norge. Til stisykling anbefaler jeg dog en superkraftig på styret og en ikke fullt så superkraftig på hodet. Men det kan muligens gå an å flytte en superkraftig fra styret til hodet uten problemer. Mange lykter nå om dagen har GoPro-fester tilgjengelig.

Andre du kan vurdere er
Lupine (tysk superkvalitet, priset deretter, og litt til)
Magicshine (en god del billigere)

Jeg ville nok sett på Moonlight, til tiltenkt bruk. Da har du noe du kan stole på ved løssnøkjøring. Jeg hadde ikke satt pris på en feilende lykt midt i et run der.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lys til hjelm [Re: LBorstad] #2724131 11/11/2022 09:39
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har gått for Lupine for lenge siden.
Mitt stisykkeloppsett er
* Styre: Betty
* Hode: Blika

Til offpiste/topptur bruker jeg Blika-lykten. Den er superfleksibel og mer enn lyssterk nok til slik bruk. Clickfast-festet gjør det kjapt å bytte lykten fra hodebånd (oppover) til hjelm (nedover).

Som Baronen nevner så er ulempen prisen. På den annen side stoler jeg 100% på lykt, batteri og ikke minst ledninger. Dårlige ledninger knekker lett i mange minusgrader....

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Lys til hjelm [Re: LBorstad] #2724149 11/11/2022 12:13
L
LBorstad Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Takk for hurtige svar!

Har forstått det slik at Lupine er top notch, men så var det den prisen da...
Har dere erfaringer med lys fra Lezyne eller Outbound Hangover? Synes Outbound Hangover ser lovende ut, men er usikker på batteritid og lysstyrke.

Så langt har jeg mest sansen for Moonlight eller Magicshine, men kom gjerne med andre forslag som jeg burde sjekke ut! ICON_SMILE

Re: Lys til hjelm [Re: LBorstad] #2724151 11/11/2022 12:22
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: LBorstad
Takk for hurtige svar!

Har forstått det slik at Lupine er top notch, men så var det den prisen da...
Har dere erfaringer med lys fra Lezyne eller Outbound Hangover? Synes Outbound Hangover ser lovende ut, men er usikker på batteritid og lysstyrke.

Så langt har jeg mest sansen for Moonlight eller Magicshine, men kom gjerne med andre forslag som jeg burde sjekke ut! ICON_SMILE

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2723882#Post2723882

TrondVidar sin input er hvertfall til å stole på.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Lys til hjelm [Re: LBorstad] #2724161 11/11/2022 17:22
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Et annet ledningsfri alternativ er Exposure Lights som bla finnes hos sykkelkomponenter.no, solide britiske saker.

Re: Lys til hjelm [Re: LBorstad] #2724191 13/11/2022 09:15
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Jeg har Silva Trailspeed 5 og er veldig fornøyd med den som hjelm/hodelykt! Koster kun 999kr hos FJellsport Oppleves som en lykt med god kvalitet og godt lys. Batteriet holder mer enn lenge nok med 2.0 Ah batteriet (jeg kjører på halv styrke til vanlig og tar på full styrke i nedkjøringer.). For øyeblikket kjører jeg kun med denne og har ikke lykt på styre, hender jeg skulle ønske i nedkjøringer at jeg hadde en ekstra lykt med god spredning på styret, men denne gjør jobben godt! Tror ikke du kan feste disse til go pro feste så det er jo eventuelt ett minus.

Om du vil ha litt kraftigere lykt kan du eventuelt gå for Silva Exceed 4r som er på tilbud hos fjellsport for 1499kr nå! vurderer selv å kjøpe denne for å bruke som lykt på styret.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora

Moderator  support