All mountain
|
Re: All mountain
[Re: RazeFaze]
08/11/2022 08:36
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det skrives og snakkes også MYE om mye lenger og lange kjedestag på internett. Jeg er fremdeles ganske overbevist om at alle de fordelene handler om hvordan og hvor man sykler(noe som skulle være poenget i posten min over, men som jeg ser ikke kom fram). Det kommer også mer fra når farta øker, eller "gi gass", men hva "farta øker" og "gi gass" vil alltid være subjektivt. I tillegg basert på egen erfaring, på egne stier, der ikke alt handler om nedover.
"nimble", lekent, smidig... kall det hva du vil, dette forsvinner med lenger og større sykler. "up-and-over", trange stier med røtter og stein. Stier og underlag som rulezman og Paul Aston ikke vet finnes :-)
Godt poeng. De fleste tester man leser virker jo til å være en test av hva man kan sykle raskest nedover på... Da er det jo klart at 63° HA, lang reach og tilsvarende lange kjedestag er en positiv ting. Jeg personlig har gått ned 30mm i reach ift. den gamle sykkelen jeg hadde og jeg kjører også korteste kjedestaglengde!!! (kan velge mellom 2). Veldig morsom og "nimble" men ikke det beste for absolutt toppfart. Geometri har jo også selvfølgelig mye med kjørestil å gjøre, så man kan ikke sitte å si på nettet at den og den lengden/vinkelen er best.
|
|
|
[Re: baardei]
08/11/2022 09:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fordelen med lange kjedestag er at man slipper å ligge PÅ forhjulet når fronten er lang, siden man får hovedparten av marktrykket på bakhjulet når det er kort vei dit. Du veier jo ikke noe mer, så da blir det mindre foran. Det gjør også hele sykkelen mer balansert med lenger, så man slipper å måtte vekte foran og bak veldig aktivt. Svingingen blir også litt annerledes, der man heller kjører rolige svinger, der man legger seg godt ned. Med korte kjedestag kan/må man pumpe mer for mer "slalomsving", mens lange er mer storslalom/super-G (carving). Alt dette kan tilpasses vha kjørestil. Jo fortere man kjører, jo bedre er det med lange sykler. Det funker også på flatere og treigere stier. Har selv en veldig lang sykkel med 445mm kjedestag og 515 reach. Jeg sitter godt på den, og jeg digger den. Kunne kanskje hatt den litt kortere i fronten fordi jeg er for svak i korsryggen til å dra den godt opp, men jeg bytta ikke ramme likevel. Den jeg har er jo jævlig bra! Har mer igjen for demperoppsett.
|
|
|
08/11/2022 13:09
|
Jøllsrud
Fersking
|
Fersking
Dobbelpost.
Redigert av Jøllsrud; 08/11/2022 14:23.
|
|
|
08/11/2022 14:22
|
Jøllsrud
Fersking
|
Fersking
Propain er spennende, noen som har erfaring med den?
Kjørt Hugene i ca 1,5 år. Bruker den til "alt" av stisykling, og har kjørt en en del enduroritt. Speccet med RS Ultimate foran og bak, samt gjort om til 150mm i front, GX drivverk og Magura MT7 bremser. Sammenlignet med forrige sykkel (Spesh Enduro 2019/siste X-frame) så er den ikke noe dårligere nedover, men betydelig bedre oppover. Med lette dekk er den ordentlig leken og er meget enkel å håndtere i tekniske klatringer, samt tåler grovt terreng nedover rimelig bra. Jeg har også hatt 0 problemer med sykkelen, og kan anbefale Propain som merke. Den har også ganske lange kjedestag, 445mm, som er noe jeg virkelig har fått sansen for ennå det er en str M og jeg bare er 176cm høy.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/11/2022 15:03
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Fordelen med lange kjedestag er at man slipper å ligge PÅ forhjulet når fronten er lang, siden man får hovedparten av marktrykket på bakhjulet når det er kort vei dit. Du veier jo ikke noe mer, så da blir det mindre foran. Det gjør også hele sykkelen mer balansert med lenger, så man slipper å måtte vekte foran og bak veldig aktivt. Personlig merker jeg mest til det positive med lengre kjedesag når det går oppover i bratte tekniske klatringer; jeg må jobbe mye mindre for at holde fronten under kontroll uten at måtte vekte den så sykt mye. Men jeg er rett over 190 med lange ben og ape-armer, så ser at en på 170-180 ikke nødvendigvis har den samme opplevelsen av samme sykler i en annen størrelse
|
|
|
08/11/2022 18:17
|
MortenV
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da hiver jeg meg på og foreslår: Deviate Highlander 140 Kavenz VHP15 _______________________________ Forhandler av Deviate, Kavenz og EXT www.wildslopebikes.com
|
|
|
08/11/2022 19:55
|
baardei
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for mange gode forslag, jeg har lest meg opp på testene på terrengsykkel.no og andre kilder og vurdert noen ekstra nøye.
Jeg var veldig fornøyd med Hightoweren og hadde ikke planer om å erstatte den når den ble stjålet. Jeg merker at det føles litt som tvang å kjøpe ny sykkel så fort som mulig før prisene stiger nok en gang og for å ha sykkel til våren. Det er fortsatt mulig å finne Hightower V2 til salgs, men jeg vil benytte muligheten til å teste noe annet.
Jeg liker ikke at jeg har spurt om forslag og så vurderer noe annet, men jeg fikk et godt tilbud på Bronson V4 som jeg egentlig ikke hadde vurdert og ser den har kommet veldig godt ut på terrengsykkel.no. Det er mulig jeg går for den.
Redigert av baardei; 08/11/2022 22:42.
|
|
|
[Re: MortenV]
08/11/2022 20:37
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Da hiver jeg meg på og foreslår: Deviate Highlander 140 Kavenz VHP15 _______________________________ Forhandler av Deviate, Kavenz og EXT www.wildslopebikes.comNoen spesiell grunn til at du spesielt anbefaler disse to syklene til trådstarter, ut over at du er forhandler av akkurat de to merkene?
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
08/11/2022 21:33
|
MortenV
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da hiver jeg meg på og foreslår: Deviate Highlander 140 Kavenz VHP15 _______________________________ Forhandler av Deviate, Kavenz og EXT www.wildslopebikes.comNoen spesiell grunn til at du spesielt anbefaler disse to syklene til trådstarter, ut over at du er forhandler av akkurat de to merkene? Hei Ja, begge er meget kapable stisykler og innenfor det stisegmentet trådstarter beskriver og med geometri i nærheten av det trådstarter beskriver han trives med. De er gode alternativer til de mest etablerte merkene i Norge i dag. Begge er high pivot, noe som har sine fordeler på norsk sti med rotklynger og steinrøys. De to har forskjellig high pivot filosofi hvor Deviate har høy anti rise via sin single pivot-løsning, mens Kavenz har lavere anti rise via sin four bar high pivot. Begge med anti squat som gjør at de tråkker godt. Deviate har mer ekstrem bakovergående hjulbane enn Kavenz. Kavenz har korte kjedestag og Deviate ganske lange. Det er altså to stisykler bygget rundt high pivot, men som oppfører seg forskjellig i terrenget. Etter 25år på stisykkelsetet så var high pivot en åpenbaring personlig. Har derfor valgt å forhandle disse to merkene. Tenkte det var verdt å tipse trådstarter om disse alternativene. Når det er sagt så er det knapt mulig å kjøpe en dårlig stisykkel i dag i den prisklassen det er snakk om. :-)
|
|
|
09/11/2022 07:42
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Takk for mange gode forslag, jeg har lest meg opp på testene på terrengsykkel.no og andre kilder og vurdert noen ekstra nøye.
Jeg var veldig fornøyd med Hightoweren og hadde ikke planer om å erstatte den når den ble stjålet. Jeg merker at det føles litt som tvang å kjøpe ny sykkel så fort som mulig før prisene stiger nok en gang og for å ha sykkel til våren. Det er fortsatt mulig å finne Hightower V2 til salgs, men jeg vil benytte muligheten til å teste noe annet.
Jeg liker ikke at jeg har spurt om forslag og så vurderer noe annet, men jeg fikk et godt tilbud på Bronson V4 som jeg egentlig ikke hadde vurdert og ser den har kommet veldig godt ut på terrengsykkel.no. Det er mulig jeg går for den.
Bronson V4 kommer til å bli kjempebra og egentlig veldig i tråd med hva som har blitt diskutert her, bortsatt fra at vi ikke har diskutert denne modellen konkret med blandet hjulstørrelse ;-) Gratulerer, og gi gjerne tilbakemelding her i tråden hvordan du opplever den!
Ut på tur!
|
|
|
15/11/2022 17:11
|
baardei
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det ble en Bronson XT. Førsteinntrykket er veldig bra, den føles kvikk og responsiv både i akselerasjon og sving uten at jeg skal være veldig påståelig på akkurat akselerasjon. På smal kronglete sti synes jeg den er mer lettkjørt. Det virket ikke som det gikk utover fartsstabiliteten nedover og den virket vel så kapabel over røtter i ok fart. Den klatrer også bra, det virker som mer energi går ned i pedalene og det er bra grep fra bakdekket.
|
|
|
21/11/2022 09:49
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Gratulerer med ny sykkel. Og takk for oppsummering.
LarsB
|
|
|
|
|