Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

MTBMap og kartgrunnlag

MTBMap og kartgrunnlag #2723391 31/10/2022 12:41
Heliboy Offline OP
The Photographer
OP Offline
The Photographer
Hei!
Jeg har over årene syklet og kartlagt en endeløs rekke med gromme sykkelstier, som jeg dessverre ikke får gradert / anbefalt på MTBMap, av den enkle grunn at jeg ikke klarer å finne igjen stiene på de tilgjengelige kartgrunnlagene som ligger i Open Street Map.
I min jakt på gull (altså, fete bortgjemte stier) bruker jeg som regel Skiforeningens app iMarka, som har veldig mange av disse gamle og bortgjemte stiene inntegnet. Ser ut til å være "Skiforeningen | Kartverket, Geovekst, kommuner og OSM - Geodata AS"
Er det noen som har tips til hvordan man eventuelt kan importere den type kartlag i Open Street Map for dernest å pushe nye anbefalte stier til MTBMap?

Løvsteika
Re: MTBMap og kartgrunnlag [Re: Heliboy] #2723432 31/10/2022 15:07
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Når det gjelder iMarka så vet jeg ikke så mye om den (bor 50 mil lenger nord), men det kan jo se ut som de har prøvd å slå sammen info fra FKB (høyzoom-versjonen av statkart) og OSM på en eller annen måte. Det du finner der som ikke er på mtbmap stammer da sannsynligvis fra FKB?
En kjapp sjekk: Dukker de opp hvis du går til mtbmap.no og skrur på kartlaget "Norgeskart"?
Jeg tror ikke du kan importere FKB direkte. Les om kartimport her: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Kartverket_import
Det er mest for "viderekomne" i OSM, og jeg tror ikke FKB er "frigitt" ennå.

...men hvis du redigerer i f.eks. JOSM kan du temmelig enkelt få inn andre kart som bakgrunnskart. F.eks. kan du ha både Norgeskart/FKB og Strava heatmap i bakgrunnen (evt. veksle fram og tilbake mellom dem).
Jeg skrev en slags oppskrift for dette for noen år siden som kanskje kan få deg i gang...
Med Strava heatmap vil du kunne tegne inn stier basert på Strava og ditt eget "minne", og så kan du evt. bruke FKB som en slags sjekk av at det ble riktig sti ICON_WINK

Re: MTBMap og kartgrunnlag [Re: anderfo] #2723439 31/10/2022 16:10
Heliboy Offline OP
The Photographer
OP Offline
The Photographer
Sitat: anderfo
Når det gjelder iMarka så vet jeg ikke så mye om den (bor 50 mil lenger nord),

iMarka-appen funker brillefint over hele landet, og er svært detaljrikt i forhold til det meste annet jeg har funnet for å jakte på skjulte perlestier. Prøv selv, så skjønner du hva jeg mener.
Ser det er ESRI som driver løsningen.

Nei, det hjelper ikke å bruke kartlaget Norgeskart.
Redigerer for øvrig OpenStreetMap i nettleser. Skal knote litt med JOSM (har Mac)

Løvsteika
Re: MTBMap og kartgrunnlag [Re: Heliboy] #2723473 01/11/2022 08:09
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I Oslo-området er det nok som oftest N5 / FKB data som er mer detaljrikt og bedre enn OSM data, siden vi har såpass høy konsentrasjon av ivrige kartleggere.

Har du noen skjermdump/eksempel på hvor det er avvik mellom de forskjellige kartlagene?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: MTBMap og kartgrunnlag [Re: Anders A-R] #2723481 01/11/2022 08:45
Heliboy Offline OP
The Photographer
OP Offline
The Photographer
Sitat: Anders A-R
I
Har du noen skjermdump/eksempel på hvor det er avvik mellom de forskjellige kartlagene?

Plenty, men det er så knotete å laste opp bilder her at jeg lar være, i ren protest over utdatert UX og funksjonalitet :-)

Løvsteika
Re: MTBMap og kartgrunnlag [Re: Heliboy] #2723592 02/11/2022 21:17
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Hmm, som Anders sier, ser jeg kun en kombinasjon av stier fra Kartverket og OSM på Skiforeningen sine kart. Kan det være at MTBmap ikke er oppdatert i de områdene du ser på? Jeg skjønner ikke hvilken annen kartdata de evt kan bruke. Tviler på at de importerer orienteringskart.

Re: MTBMap og kartgrunnlag [Re: Heliboy] #2723601 03/11/2022 08:12
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, der blir det vel bare utfordringer med rettigheter og alt for mye informasjon på kartene.

Men "endeløs rekke" av gromstier kan vi jo ikke gi slipp på, så dette må vi komme til bunns i og få inn i OSM ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå