All mountain
|
All mountain
02/11/2022 19:47
|
baardei
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg må ha ny sykkel som skal erstatte en Hightower V2 og tror det fortsatt må være en all mountain. Jeg sykler typisk Barlindåsen, Fugleleiken, kanskje en tur inn til Sinober, stiene rundt Gardlaushøgda, samt er regelmessig på Raudalsfjellet på Gol.
Jeg var veldig fornøyd med Hightower V2. Stabil i fart og jeg fikk følelsen av å sitte i sykkelen og ikke på når det gikk fort nedover.
Hva bør jeg vurdere hvis jeg ønsker litt av det samme som den og kanskje er litt lettere å pumpe og litt mer responsiv?
Redigert av baardei; 02/11/2022 20:11.
|
|
|
Re: All mountain
[Re: baardei]
03/11/2022 06:33
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Scott Genius er jo en fin sykkel
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
03/11/2022 09:33
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Hightower V2 er da en super sykkel. Hvis du har den fremdeles hadde jeg neppe byttet, men kanskje gitt den en god service ;-)
Det finnes masse sykler i dette segmentet. Jeg ville umiddelbart tenkt i retning av Propain Hugene, Fuel EX, ny Hightower, Stumpjumper, Canyon Spectral, Scott Genius, Ibis Ripmo (AF?) etc. Dette er alle bra sykler, og jeg har sikkert glemt flere.
Avhengig av hvor høy, tung og erfaren du er ville jeg vurdert en sykkel med så lette komponenter som mulig, som allikevel holder. Er du høy så ville jeg sett etter en sykkel med kjedestag som vokser med størrelsen på sykkelen. For meg så har dette vært en øyeåpner av dimensjoner de siste årene og jeg har fått bedre og bedre svingegenskaper i takt med at kjedestaglengden har gått fra 425mm, via 440 til 450mm. Og jeg tror faktisk at enda lengre kunne vært bedre. Balanserte svingegenskaper betyr også at sykkelen går enda bedre i off camber partier som jo er viktig nå på høsten... Om du ser etter sykkel i typisk størrelse S eller M så er ikke dette like relevant.
Ut på tur!
|
|
|
03/11/2022 10:09
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Hvor høy er du og hvilken størrelse er Hightoweren din? Hvilke sykler har du hatt før? Kanskje du burde prøvd en med 27,5 hjul ?
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
03/11/2022 10:51
|
baardei
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg er helt enig, Hightower V2 er en super sykkel. Men den ble desverre stjålet forrige uke.
Jeg er 178 og syntes HT i Large passet bra. Det er ikke sikkert jeg blir like påvirket av lengde på kjedestag, men det gjør meg skeptisk til f.eks. Yeti 130 hvor jeg føler M blir for liten og L for stor.
Ripmo er helt klart et alternativ, jeg har også lurt litt på Stumpjumper.
Jeg hadde en HT LT før dette, og en Spectral 27.5 før det igjen og vil si jeg foretrekker 29, men lurer litt på mullet forutsatt at det ikke går for mye ut over fartsegenskapene.
|
|
|
03/11/2022 12:17
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg er helt enig, Hightower V2 er en super sykkel. Men den ble desverre stjålet forrige uke.
Jeg er 178 og syntes HT i Large passet bra. Det er ikke sikkert jeg blir like påvirket av lengde på kjedestag, men det gjør meg skeptisk til f.eks. Yeti 130 hvor jeg føler M blir for liten og L for stor.
Trist bakteppe for valg av ny sykkel... Når jeg leser geo-tabellen til Yeti SB130 og sammenligner med mine erfaringer så vil jeg tippe at den modellen med relativt korte (433) kjedestag og forholdsvis slakk styrevinkel(for en 130mm sykkel) så vil den sannsynligvis være bedre(les mer balansert) i Medium enn i Large. Min størrelse, som hadde vært XL, hadde jeg helt klart styrt unna som følge av kjedestagene. Tror derimot at medium kan kjøre veldig bra. Har du vurdert å prøve med 50mm stem(istedenfor noe mer vanlige 40mm) og styre med litt mer rise på en medium f.eks.? Tror at det kan bli en ganske velkjørende og morsom sykkel! Når Yeti sannsynligvis i neste versjon får variable kjedestagslengder så vil dette problemet bli løst. I kombinasjon med low rise og kort stem på 35/40mm så blir dette forsterket da man kommer langt bak på sykkelen og forhjulet vil kun bli belastet gjennom input gjennom styret. Ellers så er Hightower V2 i Large rimelig nøyaktig i mellom disse M & L Yeti, dog så vil en Hightower sannsynligvis sagge noe mer som følge av mer vandring. Det gjør at den i praksis blir noe kortere i terrenget enn tallene tilsier. Om jeg var deg så hadde jeg tenkt over oppsettet du hadde på din Hightower mtp. demperoppsett, stem og styre, for deretter å vurdere mot hvilke egenskaper du vil ha mer eller mindre av i forhold til den sykkelen. Det er gøy å nerde på slikt som dette ;-)
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
03/11/2022 13:03
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Trist bakteppe for valg av ny sykkel... Når jeg leser geo-tabellen til Yeti SB130 og sammenligner med mine erfaringer så vil jeg tippe at den modellen med relativt korte (433) kjedestag og forholdsvis slakk styrevinkel(for en 130mm sykkel) så vil den sannsynligvis være bedre(les mer balansert) i Medium enn i Large. Min størrelse, som hadde vært XL, hadde jeg helt klart styrt unna som følge av kjedestagene. Tror derimot at medium kan kjøre veldig bra. Har du vurdert å prøve med 50mm stem(istedenfor noe mer vanlige 40mm) og styre med litt mer rise på en medium f.eks.? Tror at det kan bli en ganske velkjørende og morsom sykkel! Når Yeti sannsynligvis i neste versjon får variable kjedestagslengder så vil dette problemet bli løst. I kombinasjon med low rise og kort stem på 35/40mm så blir dette forsterket da man kommer langt bak på sykkelen og forhjulet vil kun bli belastet gjennom input gjennom styret. Ellers så er Hightower V2 i Large rimelig nøyaktig i mellom disse M & L Yeti, dog så vil en Hightower sannsynligvis sagge noe mer som følge av mer vandring. Det gjør at den i praksis blir noe kortere i terrenget enn tallene tilsier. Om jeg var deg så hadde jeg tenkt over oppsettet du hadde på din Hightower mtp. demperoppsett, stem og styre, for deretter å vurdere mot hvilke egenskaper du vil ha mer eller mindre av i forhold til den sykkelen. Det er gøy å nerde på slikt som dette ;-) Deretter tar du opp SB130 LR, med 137mm bak og 160mm foran, som går Hightower rett i næringa. Kan ikke få skrytt nok av denne. Klatrer teknisk med bravur, grus uten bruk av noen form for låsing og og ber om mer i omtrent alt av utforkjøringer (når såklart en maksfart...der mengden vandring til slutt begrenser maksfart) Blant internett så er fordelinga omtrent 50/50 om folk liker medium eller large for folk rundt 180cm høyde. Jeg er 180 beint og var ikke i tvil om at Large var eneste riktige for meg. Hvorfor bedre i medium enn i large? MonkeyArm-factor, stier, gamle preferanser og erfaring spiller inn. Noen kjører med std 50mm stem, andre ned i 35mm stem... Sjøl er jeg nå på 50mm stem, 78cm bredde på styret og 35mm rise uten spacere. Føles veldig rett. Samtidig kan den bygges lett og funke som en lynrask stisykkel som nærmer seg "downcountry" klassen.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
03/11/2022 13:04
|
baardei
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Når jeg leser geo-tabellen til Yeti SB130 og sammenligner med mine erfaringer så vil jeg tippe at den modellen med relativt korte (433) kjedestag og forholdsvis slakk styrevinkel(for en 130mm sykkel) så vil den sannsynligvis være bedre(les mer balansert) i Medium enn i Large. Min størrelse, som hadde vært XL, hadde jeg helt klart styrt unna som følge av kjedestagene.
Tror derimot at medium kan kjøre veldig bra. Har du vurdert å prøve med 50mm stem(istedenfor noe mer vanlige 40mm) og styre med litt mer rise på en medium f.eks.? Tror at det kan bli en ganske velkjørende og morsom sykkel!
Ellers så er Hightower V2 i Large rimelig nøyaktig i mellom disse M & L Yeti, dog så vil en Hightower sannsynligvis sagge noe mer som følge av mer vandring. Det gjør at den i praksis blir noe kortere i terrenget enn tallene tilsier. Om jeg var deg så hadde jeg tenkt over oppsettet du hadde på din Hightower mtp. demperoppsett, stem og styre, for deretter å vurdere mot hvilke egenskaper du vil ha mer eller mindre av i forhold til den sykkelen.
Gode innspill. Jeg vurderte å skifte stem både på M og L. Det er forsvådt en TLR med Fox Factory 160mm foran og 137mm bak, så godt utstyrt. Men litt skeptisk til M ned Barlindåsen i godt driv. Hvis det hadde vært mulig å få både i pose og sekk, kunne jeg tenkt meg litt mere flyt over røtter, men samtidig litt mindre "seig" på enklere stier, altså kvikkere respons i tråkket og bedre respons på pumping. De to siste punktene forstår jeg det som skal være en del av forbedringene på HT V3, men den er blitt alt for dyr.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
03/11/2022 13:40
|
baardei
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Deretter tar du opp SB130 LR, med 137mm bak og 160mm foran, som går Hightower rett i næringa. Kan ikke få skrytt nok av denne. Klatrer teknisk med bravur, grus uten bruk av noen form for låsing og og ber om mer i omtrent alt av utforkjøringer (når såklart en maksfart...der mengden vandring til slutt begrenser maksfart)
Blant internett så er fordelinga omtrent 50/50 om folk liker medium eller large for folk rundt 180cm høyde. Jeg er 180 beint og var ikke i tvil om at Large var eneste riktige for meg.
Hvorfor bedre i medium enn i large?
MonkeyArm-factor, stier, gamle preferanser og erfaring spiller inn.
Noen kjører med std 50mm stem, andre ned i 35mm stem...
Sjøl er jeg nå på 50mm stem, 78cm bredde på styret og 35mm rise uten spacere. Føles veldig rett.
Samtidig kan den bygges lett og funke som en lynrask stisykkel som nærmer seg "downcountry" klassen.
SB130 kom litt fra sidelinjen, jeg ser det. Jeg har sett referanser til MonkeyArm faktor og måtte måle meg selv, konklusjonen var at jeg er ganske normal. Men bare 83cm benlengde som muligens er litt kort. Når jeg står på sykkelen og ser over styret på en M, synes jeg at jeg er altfor langt frem, ser baksiden av gaffelkona. Large føles mer riktig, men ref balansert skrevet av supermann og det som skrives på Internett om vekting av front gjør meg usikker. Det slo meg nå at M med lenger stem faktisk vil øke følelsen av å være for langt frem, tror SB130 Medium utgår.
Redigert av baardei; 03/11/2022 14:22.
|
|
|
03/11/2022 20:11
|
baardei
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Propain er spennende, noen som har erfaring med den?
|
|
|
03/11/2022 21:17
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Transition Sentinel? Patrol?
|
|
|
04/11/2022 07:50
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Propain er spennende, noen som har erfaring med den?
Det selges bøtter og spann av Propain i sentraleuropa om dagen, og de er like vanlige som Canyon og Santa Cruz i sykkelparkene rundt omkring. Har lite direkte erfaring, men slik jeg oppfatter merket så er kvaliteten forholdsvis god og demperopphengene godt designet. Geometrien på både Hugene og Tyee virker veldig fornuftig. I forhold til mengden vandring så kjører de også forholdsvis lett og kan mtp. ren effektivitet sammenlignes med modeller med mindre vandring. Vil anta at en Hugene med tilsvarende oppsett som en Hightower vil oppleves som en "lettere"/"kvikkere" sykkel. Her kan kanskje Pinkbike sine tester av de forskjellige Propain modellene være hjelpsomme.
Ut på tur!
|
|
|
04/11/2022 08:00
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Hvorfor så "grove" sykler, jeg ville ha vurdert Rocky Mountain Element, Pivot Trail 429, Transition Spur eller noe i den gata der. Jeg har brukt RM Element og Pivot Trail 429, de er veldig allsidige sykler, spesielt Element er utrolig rå nedover. Endurovinkler med 130/120 vandring. I bruk føles det som det er enda mer vandring enn det er. Med en sånn sykkel er det mye mer gøy å sykle i variert terreng etter min mening. Er godt kjent på stiene i Raudalsfjellet/Nystølfjellet og områdene rundt og der er en sånn type sykkel perfekt! 
|
|
|
[Re: Red Devils]
04/11/2022 08:28
|
baardei
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvorfor så "grove" sykler, jeg ville ha vurdert Rocky Mountain Element, Pivot Trail 429, Transition Spur eller noe i den gata der. Jeg har brukt RM Element og Pivot Trail 429, de er veldig allsidige sykler, spesielt Element er utrolig rå nedover. Endurovinkler med 130/120 vandring. I bruk føles det som det er enda mer vandring enn det er. Med en sånn sykkel er det mye mer gøy å sykle i variert terreng etter min mening. Er godt kjent på stiene i Raudalsfjellet/Nystølfjellet og områdene rundt og der er en sånn type sykkel perfekt!  Hvorfor så grove? Det blir litt rattlefest med Hightower som en så treffende kalte det med konas Trek i en annen tråd. Men, det er i hovedsak kun på den ene av de faste stiene jeg sykler. Ned fra flaget f.eks. er det ikke nødvendig med noe så grovt, men jeg synes heller ikke at HT var noen hindring der. Jeg har lest litt om de lettere syklene du foreslår og de er interessante, men jeg er da redd jeg må ha to sykler inne i gangen :-(
|
|
|
04/11/2022 08:37
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Deretter tar du opp SB130 LR
(...)
Fordi kjedestagslengden er forholdsvis korte 433mm og ikke vokser med størrelsene. Sammen med de øvrige geometritallene på en large med reach på 480, styrevinkel 65,5 og stack på 625 betyr det at man må aktivt jobbe for å gjøre bakhjulet lett i svinger/vekte forhjulet. Alternativt at sykkelen vil slite med å holde en rett linje fordi fronten blir for lett når man står nøytralt på sykkelen. Det finnes verre eksempler enn SB130 i større størrelser og jeg har eid en av dem; Kona Process 153 29, str XL, 2018 modell(G2) og etter å ha stiftet andre bekjentskaper er det påfallende hvor mye en slik sykkel vil understyre sammenlignet med noe som har en mer gjennomtenkt geometri. I medium ville den modellen sannsynligvis vært ok. Understyre betyr også at den vil slite med å holde en linje når det går fort og man får slag gjennom sykkelen. Dekk, og godt demperoppsett kompenserer endel, men når man kjører back to back med noe som faktisk har en fornuftig geometri så skjønner man fort hvor mye balanse mellom akslingene på sykkkelen har å si. Personlig fikk jeg opplevelsen av at den nye sykkelen svingte for _mye_ inn fordi fordekket grep voldsomt sammenlignet med tidligere og fordi bakdekket var lettere å utnytte. En kan se for seg hva som skjer når kjedestagslengden blir uendelig kort, eller fronten blir lenger - mot det uendelige - uten at kjedestagslengden vokser. Det blir ikke bra, forhjulet vil sveve grepsløst rundt i luften om man ikke kaster all vekten på styret. Om du kjører ski: Det blir som å plassere en skibinding for langt bak på skien og ikke engang midt i buen, eller som at skiene bare skulle vokse i størrelse foran skibindingen. Og så kan enn nevne armer etc. men faktum er at en sykkel i terrenget kjøres med hoftene og beina - og det å vekte gjennom styret er og blir et fysisk håpløst prosjekt. Jeg tror ikke armlengde spiller så mye inn faktisk. Lange armer betyr bare at man trenger plass i cockpit på sykkelen slik at man ikke blir trykket sammen i en ugunstig posisjon. Selv har jeg solid gorillafaktor med knappe 2m fingerspiss til fingerspiss, hvilket sannsynligvis har ledet meg inn i sykler med for lang front i kombinasjon dustete korte kjedestagslengder. Kjedestagslengde har forøvrig kun begrenset påvirkning på hvor enkelt det er å få opp fronten på sykkelen. Da opplever jeg at det er det vesentlig viktigere hvor styret står,, hvor høyt krankhuset er og hva slags demperoppsett man har. Lavt styre, dempere med lite fjærspenning og treg retur vil aldri bli enkelt å få opp fronten på ;-) Personlig vil jeg nok aldri kjøpe en stisykkel med mindre enn 450mm kjedestagslengde igjen, men jeg er typisk kandidat for XL størrelse.
Ut på tur!
|
|
|
04/11/2022 08:53
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor så grove? Det blir litt rattlefest med Hightower som en så treffende kalte det med konas Trek i en annen tråd. Men, det er i hovedsak kun på den ene av de faste stiene jeg sykler. Ned fra flaget f.eks. er det ikke nødvendig med noe så grovt, men jeg synes heller ikke at HT var noen hindring der.
Jeg har lest litt om de lettere syklene du foreslår og de er interessante, men jeg er da redd jeg må ha to sykler inne i gangen :-(
Pluss at da er det lettere å kose seg i bikepark hvis man ønsker uten å ha en ekstra sykkel, og teoretisk mindre slitasje på dempergodset/oppheng hvis man kjører mye grovt nedover.
|
|
|
04/11/2022 09:19
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det meste man får tak i nå om dagen er fantastisk bra. Jeg har en Starling Murmur jeg har hatt i to år som jeg ikke helt klarer å finne noe grunn for å bytte ut. Jeg har pleid å få hard upgradeitus og vil ha ny ramme etter to-tre sesonger, men her er det noe som bare funker, og er fint i bruk.
Men til allsidig bruk med litt nedovergøy, er nok en 140mm bak-sykkel finfin. Gjerne med moderne geo med rundt 64-65° styrevinkel og passe reach. Husk at reach er din venn og din fiende, litt avhengig av hva du ønsker å oppnå og din egen kjernestyrke. Lang reach er stabil og fin i fart, og du får god fordeling av vekt. Er du som meg litt i overkant dårlig på styrketrening, kan det bli mer vrient å dra opp forhjulet der det er nødvendig, så bunny eller manual kan bli litt mer jobb. Kort reach gjør at du i fart kan risikere med overkompensering på vektfordeling, og du kan bli mer uryddig i kjøringen. Kort reach krever også mindre for raske/brå svinger i lav hastighet/flatt terreng. Her gjelder det å finne sine preferanser og/eller trene litt (mye) mer.
For sittende stilling er det jo effektivt overrør som er greia, og der er det jo viktig at man sitter godt. Mye her kan justeres med setet fremover eller bakover. Husk at hvis du får setet for langt bakpå, vil du også få mindre trykk på forhjulet under klatring. Det kan gjøre at det blir mer vinglete og du må sette deg på tuppen av setet for de bratteste kneikene. Men med setet (for) langt frem, kan du risikere å føle at du hele tiden dytter styret fremover og dermed får vondter der du ikke ønsker (avhengig av alder).
Demperinnstillinger (og dekktrykk/kropp) kan dog være alfa og omega på godfølelse. Det er dog et lite ormebol med mange meninger og kompromisser. Tar ikke det her.
Angående Propain Hugene: den fikk strekk for ufølsom demping i Pinkbikes field test.
|
|
|
04/11/2022 12:50
|
baardei
OP
Fersking
|
OP
Fersking
(...)
Fordi kjedestagslengden er forholdsvis korte 433mm og ikke vokser med størrelsene. Sammen med de øvrige geometritallene på en large med reach på 480, styrevinkel 65,5 og stack på 625 betyr det at man må aktivt jobbe for å gjøre bakhjulet lett i svinger/vekte forhjulet. Alternativt at sykkelen vil slite med å holde en rett linje fordi fronten blir for lett når man står nøytralt på sykkelen. ... Understyre betyr også at den vil slite med å holde en linje når det går fort og man får slag gjennom sykkelen. Dekk, og godt demperoppsett kompenserer endel, men når man kjører back to back med noe som faktisk har en fornuftig geometri så skjønner man fort hvor mye balanse mellom akslingene på sykkkelen har å si. Personlig fikk jeg opplevelsen av at den nye sykkelen svingte for _mye_ inn fordi fordekket grep voldsomt sammenlignet med tidligere og fordi bakdekket var lettere å utnytte. En kan se for seg hva som skjer når kjedestagslengden blir uendelig kort, eller fronten blir lenger - mot det uendelige - uten at kjedestagslengden vokser. Det blir ikke bra, forhjulet vil sveve grepsløst rundt i luften om man ikke kaster all vekten på styret. Om du kjører ski: Det blir som å plassere en skibinding for langt bak på skien og ikke engang midt i buen, eller som at skiene bare skulle vokse i størrelse foran skibindingen. Og så kan enn nevne armer etc. men faktum er at en sykkel i terrenget kjøres med hoftene og beina - og det å vekte gjennom styret er og blir et fysisk håpløst prosjekt. Jeg tror ikke armlengde spiller så mye inn faktisk. Lange armer betyr bare at man trenger plass i cockpit på sykkelen slik at man ikke blir trykket sammen i en ugunstig posisjon. Selv har jeg solid gorillafaktor med knappe 2m fingerspiss til fingerspiss, hvilket sannsynligvis har ledet meg inn i sykler med for lang front i kombinasjon dustete korte kjedestagslengder. Godt forklart og veldig lett å relatere til for en som kjørt motorsykkel med passasjer eller med litt bagasje. Det forklarer muligens hvorfor jeg syntes førstegenerasjons Canyon Spectral var ustabil i fart. Der utgikk SB130 LR i Large også.
|
|
|
05/11/2022 21:42
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
Ifølge noen kilder så lanseres det en ny Transition Smuggler snart, men blir vel ikke levering før om en god stund. Ville ventet på den jeg... Dama har bestillt en Propain Hugene som forhåpentlighvis kommer snart(skulle komme i Juni) Blir nok hyppig tjuvlåning og testing av denne... Jeg tror nok prisene har gått opp litt nå, men når hun bestillte kostet denne litt over 4000 euro for GX og full Fox Kashima pakke (gaffel demper og setepinne), Formula Bremser og Newmen Hjulsett. Så det skal det godt gjøres å få mer for pengene tror jeg....
Redigert av kid; 05/11/2022 21:53.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
06/11/2022 08:23
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Shit, det var så billig at den nesten hørtes stjålet ut 
|
|
|
06/11/2022 09:17
|
TorjusW
Entusiast
|
Entusiast
Downcountry funker til det meste på sti! Jeg har syklet på en Trek Top Fuel 2022 i år med 120mm vandring og «grov» geometri er denne sykkelen meget rask i skogen. Tråkk effektiv, god respons på flate partier. Dropp ned pinnen 170mm og gi gass nedover! Herlig kombo på en sykkel. Før har jeg syklet Slash! Som er en rå nedover sykkel men blir tung og slapp på flate XCstier som vi har mye av på Ringerike! Min Top fuel er til salgs om du vil ha en slik 
Redigert av TorjusW; 06/11/2022 09:19.
Ambassadør rytter for "Glade hjul Sykkel og ski" Trek Top Fuel 9.8 GX - 2022 Ritt- og lapskaus-leder på RingerikeEnduro!
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/11/2022 10:33
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det meste man får tak i nå om dagen er fantastisk bra. Jeg har en Starling Murmur jeg har hatt i to år som jeg ikke helt klarer å finne noe grunn for å bytte ut. Jeg har pleid å få hard upgradeitus og vil ha ny ramme etter to-tre sesonger, men her er det noe som bare funker, og er fint i bruk.
Men til allsidig bruk med litt nedovergøy, er nok en 140mm bak-sykkel finfin. Gjerne med moderne geo med rundt 64-65° styrevinkel og passe reach. Husk at reach er din venn og din fiende, litt avhengig av hva du ønsker å oppnå og din egen kjernestyrke. Lang reach er stabil og fin i fart, og du får god fordeling av vekt. Er du som meg litt i overkant dårlig på styrketrening, kan det bli mer vrient å dra opp forhjulet der det er nødvendig, så bunny eller manual kan bli litt mer jobb. Kort reach gjør at du i fart kan risikere med overkompensering på vektfordeling, og du kan bli mer uryddig i kjøringen. Kort reach krever også mindre for raske/brå svinger i lav hastighet/flatt terreng. Her gjelder det å finne sine preferanser og/eller trene litt (mye) mer.
For sittende stilling er det jo effektivt overrør som er greia, og der er det jo viktig at man sitter godt. Mye her kan justeres med setet fremover eller bakover. Husk at hvis du får setet for langt bakpå, vil du også få mindre trykk på forhjulet under klatring. Det kan gjøre at det blir mer vinglete og du må sette deg på tuppen av setet for de bratteste kneikene. Men med setet (for) langt frem, kan du risikere å føle at du hele tiden dytter styret fremover og dermed får vondter der du ikke ønsker (avhengig av alder).
Demperinnstillinger (og dekktrykk/kropp) kan dog være alfa og omega på godfølelse. Det er dog et lite ormebol med mange meninger og kompromisser. Tar ikke det her.
Angående Propain Hugene: den fikk strekk for ufølsom demping i Pinkbikes field test. Jeg har en Hightower V2 og syntes den var daff og divanaktig på de første turene. Byttet fra Minion 3C EXO til Agressor 2C EXO, fiklet litt med trykket og returen og det ble mye bedre. Prikken over i en var å gå fra Low til High på flickswitchen. Sykkelen fikk et helt helt annet driv i klatringer og ikke minst i småkupert lende. Kan ikke si jeg kjenner store forskjellen nedover heller. Jeg prøvde meg igjen i Low i våres, men det var ikke mange turene før den var tilbake i High igjen. Noen sprinter fra 0 blir Hightower dog aldri. Den liker fart.
Redigert av sanouka; 06/11/2022 10:44.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
07/11/2022 07:54
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
(...)
Fordi kjedestagslengden er forholdsvis korte 433mm og ikke vokser med størrelsene. Sammen med de øvrige geometritallene på en large med reach på 480, styrevinkel 65,5 og stack på 625 betyr det at man må aktivt jobbe for å gjøre bakhjulet lett i svinger/vekte forhjulet. Alternativt at sykkelen vil slite med å holde en rett linje fordi fronten blir for lett når man står nøytralt på sykkelen. Det finnes verre eksempler enn SB130 i større størrelser og jeg har eid en av dem; Kona Process 153 29, str XL, 2018 modell(G2) og etter å ha stiftet andre bekjentskaper er det påfallende hvor mye en slik sykkel vil understyre sammenlignet med noe som har en mer gjennomtenkt geometri. I medium ville den modellen sannsynligvis vært ok. Understyre betyr også at den vil slite med å holde en linje når det går fort og man får slag gjennom sykkelen. Dekk, og godt demperoppsett kompenserer endel, men når man kjører back to back med noe som faktisk har en fornuftig geometri så skjønner man fort hvor mye balanse mellom akslingene på sykkkelen har å si. Personlig fikk jeg opplevelsen av at den nye sykkelen svingte for _mye_ inn fordi fordekket grep voldsomt sammenlignet med tidligere og fordi bakdekket var lettere å utnytte. En kan se for seg hva som skjer når kjedestagslengden blir uendelig kort, eller fronten blir lenger - mot det uendelige - uten at kjedestagslengden vokser. Det blir ikke bra, forhjulet vil sveve grepsløst rundt i luften om man ikke kaster all vekten på styret. Om du kjører ski: Det blir som å plassere en skibinding for langt bak på skien og ikke engang midt i buen, eller som at skiene bare skulle vokse i størrelse foran skibindingen. Og så kan enn nevne armer etc. men faktum er at en sykkel i terrenget kjøres med hoftene og beina - og det å vekte gjennom styret er og blir et fysisk håpløst prosjekt. Jeg tror ikke armlengde spiller så mye inn faktisk. Lange armer betyr bare at man trenger plass i cockpit på sykkelen slik at man ikke blir trykket sammen i en ugunstig posisjon. Selv har jeg solid gorillafaktor med knappe 2m fingerspiss til fingerspiss, hvilket sannsynligvis har ledet meg inn i sykler med for lang front i kombinasjon dustete korte kjedestagslengder. Kjedestagslengde har forøvrig kun begrenset påvirkning på hvor enkelt det er å få opp fronten på sykkelen. Da opplever jeg at det er det vesentlig viktigere hvor styret står,, hvor høyt krankhuset er og hva slags demperoppsett man har. Lavt styre, dempere med lite fjærspenning og treg retur vil aldri bli enkelt å få opp fronten på ;-) Personlig vil jeg nok aldri kjøpe en stisykkel med mindre enn 450mm kjedestagslengde igjen, men jeg er typisk kandidat for XL størrelse. Ja, ok, du har lest mye på internett, men ikke prøvd sykkelen. Hvis du er XL, ja, noe annet. Samtidig har jeg en kompis på en XL som er helt villt fornøyd med hvor allsidig denne sykkelen er. Har sjøl 2 år på en L og er 180cm, og mye av det du mener her stemmer bare ikke i den virkelige verden. Teknisk klatring, tekniske, bratte stier, har sykla 5000km i Åre bikepark på en dag både rødt og svart, sykler halvsmå hopplinjer i diverse parker rundtom, laaaange fjellturer, 7timers dager i fjellene på Gran Canaria, høvelig raske nedkjøringer(alltid subjektivt), rufsete nedkjøringer, røtter stein, tett mellom trær. SB130 LR er en helt villt bra og allsidig stisykkel. Oppover og nedover, opp til den farta jeg er komfortabel med å kræsje i, og enda litt mer. Den er ekstremt allsidig og kapabal til å ha 137mm bak. Kombinert med en 160 Lyrik eller Zeb, stabil, forutsigbar, manøvrerbar, leken, spretten... Kan settes opp lett, kjapp, "downcountry", og kan settes opp tett på enduro-oppsett Jeg lurer på hva du mener den burde være så dårlig på? Men, her kommer jo hva man sykler, hva man kan, hva slags stier, forventninger etc inn. Å sammenligne denne med en Process 153 faller på sin egen urimelighet uansett :-)
Redigert av RazeFaze; 07/11/2022 08:06.
|
|
|
07/11/2022 08:30
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
(...)
Fordi kjedestagslengden er forholdsvis korte 433mm og ikke vokser med størrelsene. Sammen med de øvrige geometritallene på en large med reach på 480, styrevinkel 65,5 og stack på 625 betyr det at man må aktivt jobbe for å gjøre bakhjulet lett i svinger/vekte forhjulet. Alternativt at sykkelen vil slite med å holde en rett linje fordi fronten blir for lett når man står nøytralt på sykkelen. Det finnes verre eksempler enn SB130 i større størrelser og jeg har eid en av dem; Kona Process 153 29, str XL, 2018 modell(G2) og etter å ha stiftet andre bekjentskaper er det påfallende hvor mye en slik sykkel vil understyre sammenlignet med noe som har en mer gjennomtenkt geometri. I medium ville den modellen sannsynligvis vært ok. Understyre betyr også at den vil slite med å holde en linje når det går fort og man får slag gjennom sykkelen. Dekk, og godt demperoppsett kompenserer endel, men når man kjører back to back med noe som faktisk har en fornuftig geometri så skjønner man fort hvor mye balanse mellom akslingene på sykkkelen har å si. Personlig fikk jeg opplevelsen av at den nye sykkelen svingte for _mye_ inn fordi fordekket grep voldsomt sammenlignet med tidligere og fordi bakdekket var lettere å utnytte. En kan se for seg hva som skjer når kjedestagslengden blir uendelig kort, eller fronten blir lenger - mot det uendelige - uten at kjedestagslengden vokser. Det blir ikke bra, forhjulet vil sveve grepsløst rundt i luften om man ikke kaster all vekten på styret. Om du kjører ski: Det blir som å plassere en skibinding for langt bak på skien og ikke engang midt i buen, eller som at skiene bare skulle vokse i størrelse foran skibindingen. Og så kan enn nevne armer etc. men faktum er at en sykkel i terrenget kjøres med hoftene og beina - og det å vekte gjennom styret er og blir et fysisk håpløst prosjekt. Jeg tror ikke armlengde spiller så mye inn faktisk. Lange armer betyr bare at man trenger plass i cockpit på sykkelen slik at man ikke blir trykket sammen i en ugunstig posisjon. Selv har jeg solid gorillafaktor med knappe 2m fingerspiss til fingerspiss, hvilket sannsynligvis har ledet meg inn i sykler med for lang front i kombinasjon dustete korte kjedestagslengder. Kjedestagslengde har forøvrig kun begrenset påvirkning på hvor enkelt det er å få opp fronten på sykkelen. Da opplever jeg at det er det vesentlig viktigere hvor styret står,, hvor høyt krankhuset er og hva slags demperoppsett man har. Lavt styre, dempere med lite fjærspenning og treg retur vil aldri bli enkelt å få opp fronten på ;-) Personlig vil jeg nok aldri kjøpe en stisykkel med mindre enn 450mm kjedestagslengde igjen, men jeg er typisk kandidat for XL størrelse. Ja, ok, du har lest mye på internett, men ikke prøvd sykkelen. Hvis du er XL, ja, noe annet. Samtidig har jeg en kompis på en XL som er helt villt fornøyd med hvor allsidig denne sykkelen er. Har sjøl 2 år på en L og er 180cm, og mye av det du mener her stemmer bare ikke i den virkelige verden. Teknisk klatring, tekniske, bratte stier, har sykla 5000km i Åre bikepark på en dag både rødt og svart, sykler halvsmå hopplinjer i diverse parker rundtom, laaaange fjellturer, 7timers dager i fjellene på Gran Canaria, høvelig raske nedkjøringer(alltid subjektivt), rufsete nedkjøringer, røtter stein, tett mellom trær. SB130 LR er en helt villt bra og allsidig stisykkel. Oppover og nedover, opp til den farta jeg er komfortabel med å kræsje i, og enda litt mer. Den er ekstremt allsidig og kapabal til å ha 137mm bak. Kombinert med en 160 Lyrik eller Zeb, stabil, forutsigbar, manøvrerbar, leken, spretten... Kan settes opp lett, kjapp, "downcountry", og kan settes opp tett på enduro-oppsett Jeg lurer på hva du mener den burde være så dårlig på? Men, her kommer jo hva man sykler, hva man kan, hva slags stier, forventninger etc inn. Å sammenligne denne med en Process 153 faller på sin egen urimelighet uansett :-) Det var ikke et veldig voksent svar synes jeg. Sykkelen er helt sikkert bra, og sannsynligvis definitivt bedre enn det som ble levert til markedet for fem år siden også fra toppmerkene. Utfordringen er den uendrede kjedestagslengden mellom størrelsene. Selv har prøvd dette i den virkelige verden på flere forskjellige sykler. Tar man i betraktning erfaringen og ønskene til trådstarter med Hightower 2, som faktisk er en modell med noe lengre kjedestag, og trådstartes ønske om en sykkel som kan gis litt gass på så blir det feil å ikke påpeke den åpenbare mangelen i geometrien til SB130. Hvis trådstarter havner på en modell med lenger front og kortere hekk enn hva vedkommende er kjent med så blir neppe resultatet det han ønsker. Det er ikke akkurat slik at Yeti åpent opplyser om at de har samme kjedestagslengde på alle modellene sine for å spare penger... i 2022 så forventer jeg at skien, eh sykkelen, vokser både foran OG bak kranken når man går gjennom størrelsene. Når dette ikke skjer så må man som kjøper gjøre en vurdering av i hvilken størrelse designeren ønsket at sykkelen skulle fungere best. Dette opplyser ikke Yeti om, eller de andre produsentene som ikke lar kjedestagslengden vokse med størrelsene. Jeg trenger ikke prøve den konkrete modellen for å vite at dette ikke er optimalt. Fysikkens lover er universelle ;-) Har du prøvd forskjellige sykler? Og hvorfor disser du en Process 153 som du ikke vet noen ting om oppsettet på? Den sykkelen er forøvrig solgt, av nettopp den grunnen jeg nevner over. Du vet heller ikke hvilke andre modeller jeg har kjørt på eller kjører på - og jeg vil heller aldri hevde at min sykkel er "perfekt". Mine forøvrig to siste sykler er Specialized Enduro og Raaw Madonna, begge i siste generasjon med meget gode oppsett bør danne et gyldig sammenligningsgrunnlag. Før dette en haug med mange andre sykler med forskjellige oppsett. Har du prøvd SB130 med lengre kjedestag eller en annen moderne godt oppsatt stisykkel med lenger kjedestag uten at variabler som dekk og demping endres?
Ut på tur!
|
|
|
07/11/2022 08:38
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
(...) har sykla 5000km i Åre bikepark på en dag (...) Voksent gjort Razeface!  LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
07/11/2022 08:41
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
(...) har sykla 5000km i Åre bikepark på en dag (...) Voksent gjort Razeface!  LarsB Den heisen var ikke der sist jeg var der...
|
|
|
[Re: larsb]
07/11/2022 09:34
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
(...) har sykla 5000km i Åre bikepark på en dag (...) Voksent gjort Razeface!  LarsB Taztefeil ja... hm ... :-D
|
|
|
[Re: Cerberus]
07/11/2022 09:34
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
(...) har sykla 5000km i Åre bikepark på en dag (...) Voksent gjort Razeface!  LarsB Den heisen var ikke der sist jeg var der... Usynlighetstoppen, helt ny sak, ekstremt lokal...
|
|
|
07/11/2022 21:57
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Jeg må ha ny sykkel som skal erstatte en Hightower V2 og tror det fortsatt må være en all mountain. Jeg sykler typisk Barlindåsen, Fugleleiken, kanskje en tur inn til Sinober, stiene rundt Gardlaushøgda, samt er regelmessig på Raudalsfjellet på Gol.
Jeg var veldig fornøyd med Hightower V2. Stabil i fart og jeg fikk følelsen av å sitte i sykkelen og ikke på når det gikk fort nedover.
Hva bør jeg vurdere hvis jeg ønsker litt av det samme som den og kanskje er litt lettere å pumpe og litt mer responsiv?
Jeg har ingen konkrete forslag til deg dessverre, men når det gjelder hvordan du opplever sykkelen så er det mye man kan få til med tweaking av dempere, endringer av styre og/eller stem, justering av stackhøyde, hjulstørrelse og dekkvalg. Å finne noe som virkelig funker rett fra "showroom floor" er nok en utfordring. Selv eier jeg tre ganske vilt forskjellige AM-aktige sykler nå. Fellesnevneren i den brokete forsamlingen er vel at alle kommer fra finn.no, har rikelig med både ulemper og fordeler, er satt opp som mullets og har en del modifiseringer forøvrig. Men jeg digger dem, på hver sine måte. Og det er rikelig med KOM's på alle tre både oppover og nedover -- til tross for det som noen nok vil oppfatte som totalt raserte geometrier  Jeg antar at det jeg vil frem til er at det ikke trenger å være så dumt å finne noe som har solide grunnleggende specs og et utseende du digger, og så tweake litt på små og store ting til du finner det symbiotiske oppsettet du er på utkikk etter.
|
|
|
08/11/2022 07:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
[quote=Supermann][quote=RazeFaze]
(...)
Det var ikke et veldig voksent svar synes jeg. Sykkelen er helt sikkert bra, og sannsynligvis definitivt bedre enn det som ble levert til markedet for fem år siden også fra toppmerkene. Utfordringen er den uendrede kjedestagslengden mellom størrelsene. Selv har prøvd dette i den virkelige verden på flere forskjellige sykler. Tar man i betraktning erfaringen og ønskene til trådstarter med Hightower 2, som faktisk er en modell med noe lengre kjedestag, og trådstartes ønske om en sykkel som kan gis litt gass på så blir det feil å ikke påpeke den åpenbare mangelen i geometrien til SB130. Hvis trådstarter havner på en modell med lenger front og kortere hekk enn hva vedkommende er kjent med så blir neppe resultatet det han ønsker. Det er ikke akkurat slik at Yeti åpent opplyser om at de har samme kjedestagslengde på alle modellene sine for å spare penger... i 2022 så forventer jeg at skien, eh sykkelen, vokser både foran OG bak kranken når man går gjennom størrelsene. Når dette ikke skjer så må man som kjøper gjøre en vurdering av i hvilken størrelse designeren ønsket at sykkelen skulle fungere best. Dette opplyser ikke Yeti om, eller de andre produsentene som ikke lar kjedestagslengden vokse med størrelsene. Jeg trenger ikke prøve den konkrete modellen for å vite at dette ikke er optimalt. Fysikkens lover er universelle ;-) Har du prøvd forskjellige sykler? Og hvorfor disser du en Process 153 som du ikke vet noen ting om oppsettet på? Den sykkelen er forøvrig solgt, av nettopp den grunnen jeg nevner over. Du vet heller ikke hvilke andre modeller jeg har kjørt på eller kjører på - og jeg vil heller aldri hevde at min sykkel er "perfekt". Mine forøvrig to siste sykler er Specialized Enduro og Raaw Madonna, begge i siste generasjon med meget gode oppsett bør danne et gyldig sammenligningsgrunnlag. Før dette en haug med mange andre sykler med forskjellige oppsett. Har du prøvd SB130 med lengre kjedestag eller en annen moderne godt oppsatt stisykkel med lenger kjedestag uten at variabler som dekk og demping endres? Unnskyld, det var et dustesvar fra meg. Jeg tar den. Skylder på tastatur-sur fyr stuck på kontor, og sikkert en rar følelse av angrep på egen sykkel. Du sier "fysikkens lover" og dette kan jeg ikke nok om til å si noe om. Får Det skrives og snakkes også MYE om mye lenger og lange kjedestag på internett. Jeg er fremdeles ganske overbevist om at alle de fordelene handler om hvordan og hvor man sykler(noe som skulle være poenget i posten min over, men som jeg ser ikke kom fram). Det kommer også mer fra når farta øker, eller "gi gass", men hva "farta øker" og "gi gass" vil alltid være subjektivt. I tillegg basert på egen erfaring, på egne stier, der ikke alt handler om nedover. "nimble", lekent, smidig... kall det hva du vil, dette forsvinner med lenger og større sykler. "up-and-over", trange stier med røtter og stein. Stier og underlag som rulezman og Paul Aston ikke vet finnes :-) 433mm kjedestag, 65g styrevinkel = umoderne sier du. 433-436mm kjedestag, 65.5g styrevinkel = moderne sier Athertons på sin siste modell. Stisykkel/AllMountain, ikke enduro og 100% fokus på nedover. Til trådstarter, ville jeg sagt at en riktig tunet demper og oppsett kan gjøre en faktisk meget god sykkel i Hightower bedre til det han trenger. "alle" sykler leveres med mye kompromiss på spesielt bakdemper. Bakdempere er stock for å dekke alle personer fra 60-95kg, og gir mye kompromisser. Jeg skifta ut "custom" Fox på den tilsynelatende ræva Yeti´en, med en anbefalt tuning fra Yeti på en RockShox. Enorm forskjell, og tok en god sykkel flere hakk opp. Når det er sagt, jeg MÅ ikke ha korte kjedestag, jeg må ha en helhetlig riktig sykkel. Justering er ikke nødvendig, men kan være kjekt. Skulle jeg valgt sykkel(noe jeg ikke har behov for) i dag hadde jeg gått for Kavenz VHP15, med highpivot og pussig nok veldig korte kjedestag(jeg har ikke vurdert kjedestagene på den engang...) statisk. Folk som kjører Rocky Instinct og Altitude har forskjellige preferanser, og det samme har jeg erfart på disse selv. Lange kjedestag for stabilitet, korte kjedestag for mer lekenhet og "Nimble" sykkel. Et eller annet sted mellom dh, enduro og xc... det finnes mye der avhengig av hva man ser etter. Jeg er også på geometrien generelt spent på hva Yeti finner ut på de kommende modellene(antar det dukker opp en SB160 og sikkert en SB140 ila vinteren), selv om dagens geo holder seg godt tross at den har vært statisk siden 2019. Selv SB150 har 433mm kjedestag og er jo beviselig greit rask. Ellers har du jo helt rett i at det BØR være forskjellige lengder mellom forskjellige størrelser, samtidig er dette MYE mer merkbart for XL-str folk og sykler. Sykler er ikke tilpasset folk på 190, sånn generelt. Vi andre på 180 er litt heldigere der. Sånn, vi kan nok helt sikkert være enig om å være uenig. Subjektive ønsker om egenskaper i en sykkel spiller alltid en stor rolle, også skal jeg la "confirmation bias" være mer framme i pannebrasken neste gang.
|
|
|
|
|