Skivebremser som ikke biter skikkelig
|
Skivebremser som ikke biter skikkelig
25/10/2022 12:48
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei,
Har et sett Shimano MT200-bremser som har sittet på vinterpendleren min et par år. Har aldri fått den til å bite skikkelig bra, men har avfeid det med at det mest sannsynlig var svært slitne skiver og mye kontaminering av klossene.
Sykkelen har nå fått en god runde kjerlighet, blant annet helt nye skiver og klosser, men sliter fortsatt. Har luftet både foran og bak, og responsen fra hendlene er fin og fast, men bremseeffekten blir aldri noe særlig. Klossene skal være kjørt inn riktig. Noen som har forslag/tips til hvor jeg kan feilsøke?
|
|
|
Re: Skivebremser som ikke biter skikkelig
[Re: MagnusWJ]
25/10/2022 12:57
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har forslag/tips til hvor jeg kan feilsøke?
Feilsøk utført. Jeg foretrekker Shimano foran Sram (har ikke testet så utrolig mye annet de siste årene) , men billigbremsene til Shimano er håpløse å noe særlig bremsekraft fra. Kan hjelpe noe med hissigere klosser og skiver som tåler det
|
|
|
[Re: Cerberus]
25/10/2022 13:16
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen som har forslag/tips til hvor jeg kan feilsøke?
Feilsøk utført. Jeg foretrekker Shimano foran Sram (har ikke testet så utrolig mye annet de siste årene) , men billigbremsene til Shimano er håpløse å noe særlig bremsekraft fra. Kan hjelpe noe med hissigere klosser og skiver som tåler det Ok - har ikke hatt akkurat disse før, men ser at de får brukbar skryt på nett/god verdi for pengene. Forventer selvsagt ikke samme som jeg gjør av XT-bremsene på rittsykkelen, men hadde da forventet at det skulle være mulig å få tilstrekkelig bremsekraft til å låse bakhjulet på sleipe, løvdekkede høstveier? Det her er langt unna det, den gamle felgbrems på landeveissykelen hadde i vått føre..
|
|
|
25/10/2022 13:28
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Hvis de virkelig ikke tar i det hele tatt kan det være du har lekkasje/svetting fra kaliper. Men det burde være mulig å se hvis det er såpass omfang at nye klosser umiddelbart blir dårlige. Har MT200 på en elsykkel selv. Bakbremsen fungerer så greit som jeg våger å forvente, forbremsen er ok når det er tørt, men skremmende dårlig når det er vått. Har ikke rukket å se på den ennå
|
|
|
[Re: Cerberus]
25/10/2022 13:36
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvis de virkelig ikke tar i det hele tatt kan det være du har lekkasje/svetting fra kaliper. Men det burde være mulig å se hvis det er såpass omfang at nye klosser umiddelbart blir dårlige. Har MT200 på en elsykkel selv. Bakbremsen fungerer så greit som jeg våger å forvente, forbremsen er ok når det er tørt, men skremmende dårlig når det er vått. Har ikke rukket å se på den ennå Har ikke klart å lokalisere lekkasje, til tross for at jeg gikk over de ganske grundig ifm. lufting, og den holder som sakt fint trykket oppe også - så TROR ikke det er der årsaken ligger, men skal ta en grundigere titt.
|
|
|
28/10/2022 20:45
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Press inn hendelen mens du ser på stemplene. Hvis ett av stemplene beveger seg mer enn det andre så har du iallfall deler av årsaken der. Andre symptomer vil være tilbakevendende hyling. Dette er veldig vanlig på sykler som brukes om vinteren. Lett å fikse med en liten overhaling av kaliperen slik at stemplene glir orntlig på begge sider. Hvis du ikke er så gira på å overhale kalipere og heller vil ha noen nye og rimelige bremser så kan jeg anbefale disse fra Aliexpress: - ZRace M1 X4 Ultralette og knallgode. Kompatibel med Hope Tech 3 pads. - Meroca M4 Litt tyngre men minst like god bremseeffekt. Kompatibel med Shimano D02S/D03S pads.
|
|
|
29/10/2022 07:55
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Vask alt supergrundig også bremsehendlene, skru løs calipperene fra festet, fjern bremseklossene. Press stemplene ut og vask nøye. Jeg bruker crc 5-56 til dette men miningene om bruken av olje på stemplene er delt. Gjør det samme med bremsehendlene. Bruk evn silikon olje isteden for crc 5-56
Bremseklossene kan kreve litt mer innkjøring enn 10-12 lette oppbremsinger.
Prøv evn andre bremseklosser
Så spørs det hva som er beste løsningen, spare penger og fortsette å jobbe med det du har, eller bare å legge litt penger i det og kjøpe nye bremser med en gang.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
29/10/2022 12:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har haft problem med de billigaste shimano bremserna efter vinterbruk/salt. Jag er ingen ekspert på skivebremser men fick de ikke att fungere efter diverse bytten av delar och rengöring. Antar att det er lekkage noenstans som hamnar på klossar och skive. Köp nya er mitt råd. Nya tycker jag de fungerar bra men vinterpendling verkar de ikke tåla speciellt bra.
|
|
|
01/11/2022 10:48
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
en annen ting som kan fungere er å ta ut stemplene og pusse de med fint smergel papir, usikker på finheten men ihvertfall #1000. ta og smør glideflatene med egnet spesialfett for bremsene
for vedlikehold, vask nøye og smør med silikonspray eller crc 5-56
|
|
|
01/11/2022 20:19
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Ny kaliper koster 200,- Bytt, luft og kjør i saltlake til de blir umulige igjen.
Kjent problem på vinterføre dette. Saltet spiser opp forringene inne i stempelene og litt mineralolje havner kontinuerlig på skivene
|
|
|
[Re: BRD]
02/11/2022 07:13
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ny kaliper koster 200,- Bytt, luft og kjør i saltlake til de blir umulige igjen.
Kjent problem på vinterføre dette. Saltet spiser opp forringene inne i stempelene og litt mineralolje havner kontinuerlig på skivene Lokale gode pendle-sykkel-butikker monterer Tektro hele tida, dropper i praksis Shimano-kalipere og har gjort de siste 3-4 årene. Tektro holder bedre, rett og slett, sier "de". Kraftmessig, vet ikke.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: adr34s]
03/11/2022 06:56
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Hvis du ikke er så gira på å overhale kalipere og heller vil ha noen nye og rimelige bremser så kan jeg anbefale disse fra Aliexpress: - ZRace M1 X4 Ultralette og knallgode. Kompatibel med Hope Tech 3 pads. - Meroca M4 Litt tyngre men minst like god bremseeffekt. Kompatibel med Shimano D02S/D03S pads. Interessant, takk. Hvordan er det å lufte disse for oss med Halvdan Sivertsen-hender? Hvilket luftesett passer?
|
|
|
[Re: BRD]
04/11/2022 06:45
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Kjent problem på vinterføre dette. Saltet spiser opp forringene inne i stempelene og litt mineralolje havner kontinuerlig på skivene Mistenker at delene korroderer raskere enn du kan stave salt, regelmessig vask/skylling med varmt vann spray med crc 5-56 ha rikelig med kobberpasta bak klossene rikelig med "bremsefett" (hvitt fett) på bremsestemplene burde forlenge levetiden det å spandere en halvliter med varm såpevann etter hver tur burde gjøre susen
|
|
|
04/11/2022 07:15
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Gøy at denne tråden har engasjert såpass! Har forsket og gravd litt mer og konkludert med at bremsen foran er akseptabel/ca. som jeg ville forventet av en billig-brems, mens bakbremsen ikke biter skikkelig, til tross for at det åpenbart er bra trykk i hydraulikken/responsiv hendel.
Skiver og klosser var flunkende nye nå i høst (har vel syklet 100-200 km siden da), og da jeg gikk over renset og funksjonstestet jeg stemplene i kalibrene og reagerte ikke på noen nedsatt funksjon.
Som Flamini skriver så korroderer ting raskere enn jeg kan stave til salt. Jeg har hatt rutine på daglig spyling i salt-perioden og den har stått inne i varm p-kjeller på dagtid etter spylingen. Før jeg fikk på plass den rutinen måtte jeg bytte hele drivverket etter en vinter, nå får jeg 2-3 gode vintersesonger av et drivverk.
Jeg tipper enden på historien for min del blir at jeg tester å bytte kaliperen bak og følger med litt på bruktmarkedet om det kommer noen litt bedre bremser for salg.
|
|
|
[Re: Flamini]
04/11/2022 09:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kjent problem på vinterføre dette. Saltet spiser opp forringene inne i stempelene og litt mineralolje havner kontinuerlig på skivene Mistenker at delene korroderer raskere enn du kan stave salt, regelmessig vask/skylling med varmt vann spray med crc 5-56 ha rikelig med kobberpasta bak klossene rikelig med "bremsefett" (hvitt fett) på bremsestemplene burde forlenge levetiden det å spandere en halvliter med varm såpevann etter hver tur burde gjøre susen Skylling med (varmt) vann etter hver salttur (dvs. når du kommer til jobb og hjem fra jobb ved pendling), så er mye gjort. I vår husholdning har spyling med vann etter hver tur gjort at vi har fått ned forbruket av Shimanokalipere fra ett par per sykkel per vinter til flere vintre på rad på samme kalipere. Ikke 5-56. Det er ikke nødvendigvis bra. Drit også i kobberpasta, det vil skille seg og dryppe på skivene. Bare drit i det. Bremsefett? Hva faen er det? Hvis du skal ha noe på stemplene, dytter du stemplene (nesten) helt ut, renser med q-tips og vann eller bremsevæske ( samme som inne bremsene) og dytter tilbake. Du ønsker kun bremsevæske i bremsene og på stemplene. Bremsene er selvsmørende, så lenge du en gang i blant får dyttet bremsestemplene helt inn i kaliper.
|
|
|
04/11/2022 09:46
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg tipper enden på historien for min del blir at jeg tester å bytte kaliperen bak og følger med litt på bruktmarkedet om det kommer noen litt bedre bremser for salg.
Jeg har, som RazeFaze også nevner, veldig gode erfaringer med billige Tektro bremser på helårssykkelen etter å ha "mistet" 2 shimano-sett til denne salt->lekkasje->olje på kloss problematikken tidligere. https://www.sykkelkomponenter.no/products/tektro-auriga-hd-m285-skivebremsDenne var billigere før, men den er fortsatt verdt alle pengene mtp at den faktisk fungerer hele året, år etter år. FWIW så er jeg generelt fan av Shimano-bremser til all annen bruk...
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
04/11/2022 16:08
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har, som RazeFaze også nevner, veldig gode erfaringer med billige Tektro bremser på helårssykkelen etter å ha "mistet" 2 shimano-sett til denne salt->lekkasje->olje på kloss problematikken tidligere. https://www.sykkelkomponenter.no/products/tektro-auriga-hd-m285-skivebremsDenne var billigere før, men den er fortsatt verdt alle pengene mtp at den faktisk fungerer hele året, år etter år. FWIW så er jeg generelt fan av Shimano-bremser til all annen bruk... Billig, hjertelig stygg, og virker lenge. Hva er det å mislike til pendlebruk  LarsB
Redigert av larsb; 04/11/2022 16:08.
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/11/2022 17:57
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Kjent problem på vinterføre dette. Saltet spiser opp forringene inne i stempelene og litt mineralolje havner kontinuerlig på skivene Mistenker at delene korroderer raskere enn du kan stave salt, regelmessig vask/skylling med varmt vann spray med crc 5-56 ha rikelig med kobberpasta bak klossene rikelig med "bremsefett" (hvitt fett) på bremsestemplene burde forlenge levetiden det å spandere en halvliter med varm såpevann etter hver tur burde gjøre susen Skylling med (varmt) vann etter hver salttur (dvs. når du kommer til jobb og hjem fra jobb ved pendling), så er mye gjort. I vår husholdning har spyling med vann etter hver tur gjort at vi har fått ned forbruket av Shimanokalipere fra ett par per sykkel per vinter til flere vintre på rad på samme kalipere. Ikke 5-56. Det er ikke nødvendigvis bra. Drit også i kobberpasta, det vil skille seg og dryppe på skivene. Bare drit i det. Bremsefett? Hva faen er det? Hvis du skal ha noe på stemplene, dytter du stemplene (nesten) helt ut, renser med q-tips og vann eller bremsevæske ( samme som inne bremsene) og dytter tilbake. Du ønsker kun bremsevæske i bremsene og på stemplene. Bremsene er selvsmørende, så lenge du en gang i blant får dyttet bremsestemplene helt inn i kaliper. Enig regner med at crc roter de til for forringene også…. Burde holdes langt unna alt på en sykkel Nye klosser 79,- vs. kaliper med nye klosser 199,-, lett at disse kaliperne blir forbruksvare da. De overlever 2 sessonger her i heimen på pendleren i Oslo, men jeg vasker ikke i det hele tatt før saltlakesesongen er over og sykkelen blir plukket fra hverandre og gått over før ny sommersesong
|
|
|
|
|