Vet ikke helt om det er noen her inne som har irritert seg over de nye korkene til Coca-Cola Norge som henger fast i flasken også etter at flasken er åpnet. Årsaken til at de har gjort det er et kommende EU-direktiv, og målet er mindre plastsøppel. Det er prisverdig nok, men her i Norge så pantes jo flasker med kork uansett (jeg har ikke statistikk på det, men det ville overraske meg om det er så mye som 1% av flaskene som pantes uten korken på), så da blir det egentlig bare en unødvendig irritasjon. Man kan rive eller klippe den av, men da står man igjen med utstikkende plastbiter som også er litt irriterende.
Jeg bruker mye av fritiden min på 3D-design og 3D-printing, så da tenkte jeg at her kan jeg jo lage et lite verktøy som løser dette (i-lands)problemet. Som tenkt så gjort, og resultatet har fått navnet Korkutta. Jeg har til og med laget en reklamefilm (og med det har jeg også fått mer respekt for reklamefilmbransjen, for det var jammen ikke lett). Filmen er jo egentlig altfor lang (59 sekunder) til å være en reklamefilm, men jeg klarte ikke å klippe den kortere og samtidig beholde de elementene jeg ville ha med. Hvis noen vil se filmen (og kom gjerne med feedback, kritikk tåles veldig godt), så ligger den her:
Dette er jo et hobbyprosjekt, men hvis admin synes det er upassende at jeg postet det her (siden jeg har tenkt å selge disse), så er det bare å fjerne.
Den korken er jo helt 100% genialt, og hvis du ikke klarer å drikke med korken på, har du feil vinkel på korken. 100% "ikke som før, så jeg liker det ikke"-problem
Den korken er jo helt 100% genialt, og hvis du ikke klarer å drikke med korken på, har du feil vinkel på korken. 100% "ikke som før, så jeg liker det ikke"-problem
Jeg tror nok de fleste klarer det om de legger litt godvilje til, men det er jo ikke bare det som irriterer folk. Det er også litt mer knot å skru korken på igjen når den henger fast på denne måten.
Om jeg får komme med litt konstruktiv kritikk av reklamefilmen hadde det kanskje vært greit å kutte 20 sekunder med gåing til fordel for å vise hvordan produktet faktisk virker?
Ellers er det alltid gøy med overkonstruerte løsninger på I-landsproblemer. Jeg har også vært litt småirritert over den nye korken, men tydeligvis ikke like mye som deg
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
Om jeg får komme med litt konstruktiv kritikk av reklamefilmen hadde det kanskje vært greit å kutte 20 sekunder med gåing til fordel for å vise hvordan produktet faktisk virker?
Ellers er det alltid gøy med overkonstruerte løsninger på I-landsproblemer. Jeg har også vært litt småirritert over den nye korken, men tydeligvis ikke like mye som deg
God markedsføring handler om å fortelle en historie. Jeg synes denne historien funker som den er.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg ser den kritikken, men jeg ville ha med gåingen og naturbildene for å sette en kontekst. Hvis det skulle vært en betalt TV-reklame så måtte den vært kortere og mer poengtert, helt klart.
Sitat: GeirK
God markedsføring handler om å fortelle en historie. Jeg synes denne historien funker som den er.
Reklamefilmen går i alt for langsom tempo for 2022. Jeg stoppet avspillingen etter 10 sek. faktisk. Kan jo lett kommunisere dette på 15-20 sekunder.
Er det meningen man skal drasse med seg denne dingsen i lomma, slik man har den tilgjengelig i tilfelle man kjøper seg en brus på veien?
Jeg skjønner det ikke helt...
Selv om det går an å kommunisere dette på 15-20 sekunder, så er det vel ikke slik at det MÅ kommuniseres på så kort tid? Jeg lever forøvrig fint med at for noen/mange er et minutt alt for lenge, jeg hadde forventet akkurat den reaksjonen.
Dingsen er liten nok til at man kan ha den i lommen, om man ønsker det. Noen kan jo tenkes å kjøpe brus såpass ofte at de synes det er praktisk, jeg vet jo ikke. Ellers kan man jo ha den i kjøkkenskuffen sammen med potetskrelleren, og ta den frem ved behov. Det er et lite verktøy som kan brukes til å løse et problem som enkelte har, verken mer eller mindre.
Jeg kan umulig være alene om å ha starter å bruke vesentlig mer glass (og tilhørende varmtvann og såpe) og pappkopper etter at dette jævelskapet kom fra Coca-Cola?
Hva som har størt miljøfientlig fotavtrykk kan noen sikkert regne på, men materialbruken min gikk ikke ned med den nye korken - selv om jeg uansett alltid satt den gamle på plass også.
Var det virkelig et problem med at korkene ikke ble med tidligere?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Var det virkelig et problem med at korkene ikke ble med tidligere?
Det finnes det sikkert statistikk på, men jeg kan ikke huske å ha sett folk stå ved panteautomatene og pante flasker uten kork. Det er selvfølgelig bare anekdotisk, men jeg tipper andelen flasker som pantes uten kork her i Norge er forsvinnende liten. Vi er jo vant med panting, og vi er generelt ganske gode på det.
Som jeg skrev i første post, så er dette et resultat av at det kommer et EU-direktiv som blir gjeldende fra og med 2024 (om jeg husker rett), og Coca-Cola Norge hadde lyst til å være først ute med å tilfredsstille dette nye direktivet.
En potensielt bedre løsning på problemet ville kanskje vært om panteautomatene unnlot å betale pant for flasker uten kork (og opplyste tydelig om dette på skjermen), men likevel tok i mot flasken om den hadde gjenkjennbar strekkode (som i dag). Da blir flasken uansett resirkulert som den skal, og folk skjønner at det er viktig å pante med kork. Det kunne også stått opplyst på flasken at pant kun utbetales om flasken har kork.
Hadde jeg sett reklamefilmen uten å lese tråden først, ville jeg trodd hele greia var ironisk :-)
Norge er i en særstilling i verden når det kommer til panting. Er det andre steder enn Norden, Tyskland og Nederland som driver med det? (Tyskere blir ofte overrasket når de drar over til Østerrike. Samme språk, samme kultur osv, men selv der har de ikke panteløsninger.)
For melkekartonger og slikt så fungerte det veldig fint uten plastkork, ja. For brusflasker av glass var det jo litt mer kronglete å forsegle dem igjen etter åpning.
For melkekartonger og slikt så fungerte det veldig fint uten plastkork, ja. For brusflasker av glass var det jo litt mer kronglete å forsegle dem igjen etter åpning.
Siden vi bare drakk cola ved 'spesielle' anledninger var det et ikke-problem. Nå går alle rundt og sutter på en colaflaske hele dagen.
Syns korken på juice og melk er fin. Har såpass mye drikke i kjøleskapet at juicen blir liggende på en hylle. 1.5l brusflasker er for lange i mitt kjøleskap til at de skal kunne ligge, melk/juice kan stå i døra og jeg kan lukke døra samtidig