Er på utkikk etter volumiøst landeveis slick etter at jeg fikk meg Newmen hookless grus hjul. Jeg har et sett Continental GP5000 TL 32mm fra før men de er ikke kompatible med hookless.
Nå vil jeg ha enda mer volum. Da er det Schwalbe Pro One TLE Addix 34 eller Vittoria N.EXT 34mm som er de mest aktuelle kanditatene. Schwalbe har blitt målt til mindre en det skal være(31mm hos bicyle rolling resistance) Dog skal jeg montere på 25mm indre bredde felg.. Jeg har målt Schwalbe One 32mm på en Scott Addict 10 til 33,5mm med skyvelær, så dette synes jeg var litt rart.
Egentlig hadde jeg lyst på Challenge Strada Bianca Pro HTLR i 36mm(40mm?), men det er ikke så fristende siden det virker som det er vanskelig å montere. I tillegg har jeg lest på diverse forum at det kan poppe av felgen. Noen som har erfaringer, og kan bekrefte mål på Schwalbe og Vittoria? Noen kandidater jeg har gått glipp av?
Rene Herse (Bon Jon Pass 35 , Barlow pass 38) eller Gravelking (slick, 35 og 38) er vel også kompatible med hookless... Pirelli Cinturato Velo 35 , om du vil ha et skuddsikkert dekk , på bekostning av litt ekstra rullemotstand.
Skal ha to hjulsett. Så blir et med dedikerte grus dekk. Så vil ha mest mulig lettrullende slicks med volum. Men de må også være trygge med hookless...
Disse danker kanskje ut GP 4-season dekkene? Har pendlet på 32 mm av disse noen år nå. 32mm for at det ikke skal være så følsomt for sprekker, hull, kanter etc. Pendler tross alt inn til Oslo. Vurderer å gå ned til 28mm. Kanskje man da skulle gått for disse? Hmm, men de er jo 45g tyngre...
4season har vel tykkere sidevegger? som vel gir mer rullemotstand. TS er vel ute etter volumiøst lettrullende slick, og da tror jeg Rene Herse og Gravelking ruller bedre. Challenge også, men de er som nevnt en liten challenge å montere, og min erfaring med paris robaix er at de har betydelig mindre grep, især på vått føre.
Har en GP 4Season - synes den har merkbart høy rullemotstand - uten at jeg har annet enn opplevelsen å vise til.
Spennende om 5000 All Season kan gi et dekk med mindre rullemotstand, men samtidig være mer solid enn vanlig 5000.
Har litt samme følelse selv. Føler det er litt tungt/tregt å dra på. Er kanskje mest følelsen, vanskelig å si noe om det uten å bytte dekk og pendle med det en stund. Hjulsetter har kanskje litt å si det også her. Har to sett jeg bytter mellom, men bruker ikke det letteste til pendling + at det er satt opp med litt mer knaster for markaturer. Skal definitivt se nærmere på All Season til våren.
Hehe hvis suppleness skal avgjøre er jeg definitivt enig, men for min del er brede RH med knaster det eneste jeg tør pga mange historier om punkteringer på smalere RH slicks. GP5k S TR utgår på samme grunnlag, og virker som N.EXT kanskje ikke er helt der på punkteringsmotstand heller. Så spent på denne AllRoad-varianten, selv om den er tung... For øvrig virker Enve SES dekk fortsatt å være uslåelig på vekt VS tøffhet, synd det ikke kommer i bredere enn 31mm. Det sagt er utgaven i 29mm mer enn nok til Ring4 8/10 dager.
Jeg har funnet et sett Rene Herse Barlow Pass 38mm til en god pris (brukt 70km) Men litt skeptisk på punktering beskyttelse og litt høy rulle motstand. Nå refererer jeg til bicyclerollingresistance testene. Ute på reelt underlag og forhold kan dette selvfølgelig være en annen sak.. Har kjørt blandet med GP 32mm uten å punktere i to sesonger og er en mellomvekter.
Tror jeg går for Vittoria N.EXT 34 mm. Håper det er 34mm+ på 25mm indre bredde hookless felg.
Har ingen erfaring med dekket, og har ikke sett noen mål for 34 mm i tester, men Vittoria er prisverdig nok blant dem som både informerer om ny ETRTO-standard og designer de nye dekkene sine etter den. Vittoria har f.eks. opplyst at N.EXT 28 mm faktisk skal måle 28 mm på en felg med 19 mm indre felgbredde, i overensstemmelse med ETRTO. Det er siden bekreftet i flere tester, om enn det kan være små forskjeller i produksjon.
Som forklart av Vittoria her, skal dekk på 29-34 mm være basert på en indre felgbredde på 21 mm.
Det skal gjelde også for N.EXT 34 mm, som vist i skjemaet over.
På din brede 25 mm felg bør dermed dekket måle minst 34 mm, kanskje 1-2 mm mer.
Men så må jeg ta alle forbehold om at hookless eventuelt kan påvirke bredden. ETRTO-målene er som kjent basert på felger med lepper/hooks.