|
|
|
gravel til vinterpendling - sykkel, gruppsett
|
gravel til vinterpendling - sykkel, gruppsett
29/10/2022 20:14
|
larslars
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
T+1? X-1? mange fine kombinasjoner, men en ting er relativt sikkert: behovet/ønsket er der for enda en sykkel. Har en landeveissykkel som er fin, og en terreng for sti-dager, men landeveissykkelen er litt ugunstig for vintersykling, og terrengsykkelen er litt for overkill for 1cm snø oppå litt is. Har derfor tenkt på å investere i en gravel-sykkel. Denne skal da holde elsykler på avstand på vei til og fra jobb, og samtidig være så rimelig at det går greit å misbruke på saltede vinterveier. Budsjettet er ikke absolutt, men har sett for meg et nivå rundt 15.000-20.000, og har da sett på Canyon Grail, Cannondale Topstone, Cube Nuroad etc. Men noen spørsmål dukker opp: 1) noen av disse dere mener er best? 2) Hva tenker dere av gruppesett mht. pris/slitasje/holdbarhet på vinterøfre mellom Sram AXS etap, GRX 4xxx/Grx 6xxx og Grx8xxx. 3) Hvor smale piggdekk, og antall pigger mener dere er greit for en vei som i hovedsak vil være både ganske flat og jevnlig brøytes?
|
|
|
Re: gravel til vinterpendling - sykkel, gruppsett
[Re: larslars]
30/10/2022 12:38
|
HobbyTom
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har hatt en White GX Ltd siden august '21 og tilbakelagt 5800km på den. Kjøpt for å spare landeveissykkelen min for slitasje fra pendling , spesielt høst, vinter og vår. Fikk den på xxl reward for 8500 og var således et meget gunstig kjøp. Har skaffet et ekstra hjulsett, som har fått 32mm gravelking slicks og 11-28 landeveiskassett, så i "sommeroppsett" er den "like mye landeveissykkel" som en hvilken som helst alusykkel med tiagranivå og drar lett ifra elsyklene ;-) Orginalhjulene brukes med 33-37mm med lett knastemønster i vinterhalvåret eller til grus om sommeren. Jeg har ikke begitt meg ut på piggdekk (enn så lenge). heldekkende skjermer øker komforten betraktelig. Jeg er fornøyd med 2x10-delt grx 400. Bremser nærmest identisk med grx600/tiagra/105 og kranken er grx600. 10 delt er etter min mening mer robust/tolerant mot smuss og mer slitesterkt enn 11-delt. Dessuten er det rimelige kjeder/kassetter.
Redigert av HobbyTom; 30/10/2022 12:40.
|
|
|
30/10/2022 17:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
35mm piggdekk 1*11/12 for å slippe et forgir som også blir treigt i salt. Bakgir med minst mulig stål, da det ruster (har Deore på to andre sykler som er vinterbrukt, med mye rust.
Ville også sjekket gruppe med flest mulig rustfrie skruer og bolter. Ikke gøy med fastrustet faenskap pga salt.
Selv valgte jeg en PlanetX Tempest Ti for samme formål. Ikke kjørt om vinteren enda, men håper den er tilstrekkelig til formålet til vinteren (og at jobben får vaskestasjon på plass)
En viktig ting til er å bruke KMC EPT-kjeder. De girer kanskje ikke like godt eller har samme holdbarhet under normale forhold, men DE RUSTER IKKE i saltslaps.
|
|
|
30/10/2022 17:50
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har en Canyon Grail AL for dette formålet: Pendling, vintersykling og turer i marka når tiden tillater det. Siden vi snakker saltvann om vinteren kan jeg utvilsomt anbefale Tiagra, om Grail AL er satt opp med det enda. Fungerer bra, selv om jeg synes det er bedre med 11-delt. Men det blir for råflott å utsette noe bedre for norsk salthelvete. Så blir det ekstra kos når man tar fram landeveissykkelen. Kjekt med to hjulsett. Ett med slicks for pendling (eks GP 4-season) og et med markadekk. Når det er overgangsvær: slicks på den ene og piggdekk på den andre. Når det er overgangsvær+ har jeg Gravdal på en og Xerxes på den andre. Bruker Gravdal når det er vinterføre og variabel brøyting. Men så sykler jeg fra Nittedal. Fra Oslogrensa kunne jeg hatt Xerxes 90% av tiden. Men Gravdal ruller ikke så verst, faktisk. Valgte Grail mest pga pris og tilgjengelig store størrelser. Som sykkel vil jeg karakterisere den som helt OK. Finnes nok bedre gravel aluminiumssykler.
|
|
|
|
|
|
|