Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Fond, hva gjelder nå?

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: sanouka] #2646764 03/02/2021 07:44
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
Gamespot suste ned og det samme gjorde sølv.

For all del. Jeg leverer en lottokupong i ny og ne.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Garpen] #2646767 03/02/2021 07:54
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Garpen

HAHA, tross alt er det en litt større gevinst i hypede enkeltpapirer eller markeder. Selvsagt blir de første gamblerne i GameStop styrtrike men når menigmann får med seg nyheten pleier kruttet å bli mer enn vått.

Hadde vært fint å være bjellesau investor i Norge. Først handler du en aksje i et passe lite selskap med mulig potensial, så inviterer du deg til en prat med Dagens Næringsliv og forteller om en aksje du har stor tro på, de skriver at nå går superinvestor ditt & datt inn i selskapet og har store planer um utvikling, kursen går i taket og Øystein Stray Spetalen selger med gevinst.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: EmilZipp] #2646865 03/02/2021 16:00
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp
Først handler du en aksje i et passe lite selskap med mulig potensial, så inviterer du deg til en prat med Dagens Næringsliv og forteller om en aksje du har stor tro på, de skriver at nå går superinvestor ditt & datt inn i selskapet og har store planer um utvikling, kursen går i taket og Øystein Stray Spetalen Emil/Garpen selger med gevinst.

Dessverre tror jeg nok den båten har gått for oss begge. ICON_TONGUE DN har veldig liten interesse av å vite hvor jeg plasserer mine tusenlapper.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: EmilZipp] #2646925 04/02/2021 08:34
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp

HAHA, tross alt er det en litt større gevinst i hypede enkeltpapirer eller markeder. Selvsagt blir de første gamblerne i GameStop styrtrike men når menigmann får med seg nyheten pleier kruttet å bli mer enn vått.

Hadde vært fint å være bjellesau investor i Norge. Først handler du en aksje i et passe lite selskap med mulig potensial, så inviterer du deg til en prat med Dagens Næringsliv og forteller om en aksje du har stor tro på, de skriver at nå går superinvestor ditt & datt inn i selskapet og har store planer um utvikling, kursen går i taket og Øystein Stray Spetalen selger med gevinst.

Er ikke dette det diskusjonen om hvordan markedet fungerer nå om dagen? Altså at underliggende verdier og cashflow ikke lengre spiller noen rolle. Få hypen i gang på forventninger om x år og se kursen gå til himmels.
Opticom på steroider 30 år senere.

Redigert av sanouka; 04/02/2021 08:35.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2646928 04/02/2021 08:47
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Ja det kan være Opticom en gang til. Men obs det er ikke bare selskaper som enten lykkes og blir noe mye større enn de er i dag (eller mislykkes og går konkurs om et år eller to) som er populært nå. Hele aksjemarkedet er priset høyt. Ta en kikk på denne som viser Price / Earing historisk på Dow Jones. To ganger tidligere har aksjene vært dyrere enn i dag og det var et kvarter for det smalt i 2002 og i 2009. Om du ikke husker hva som skjedde da bør du kanskje lese en bok om økonomisk teori og bobler. Jeg sier ikke at det skal til helvete igjen i morgen eller om kort tid men det er svært mange store selskaper som skal tjene svært mye penger fremover for å forsvare at prisen pr aksje overstiger dagens 30 ganger (altså at verdien av selskapene er 30 ganger så mye som årlig inntjening)...

https://www.macrotrends.net/2577/sp-500-pe-ratio-price-to-earnings-chart

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2648544 16/02/2021 21:59
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Har et håp om å få spart noen kroner med en tidshorisont på ~10 år, om ikke mer. Eneste ønske er at pengene vokser i takt med, men gjerne mer enn, inflasjonen. Hater å se sparekontoen bare synke i verdi som årene går, med den latterlig lave renta. Er jeg helt på jordet hvis jeg begynner med å sette inn si 10k i KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar og 10k i KLP AksjeUSA + fast månedlig sparing? Tåler svingninger, det er resultatet om 10 år jeg bryr meg om.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: AntonS] #2648912 19/02/2021 14:04
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Uten å si noe om fondene, er strategien den de fleste investeringsrådgivere ville anbefalt deg. Litt spredt portofølje, og et par innskudd i året. Hvor ofte, vil ha med hvor aktiv du ønsker å være. Noen liker å sette inn penger hver gang børsen har hatt en negativ korreksjon, andre vil ha autotrekk fra konto. Ofte smart å se hvordan fondene gikk i tidligere turbulente perioder, og over lengre perioder.

Eneste er at du kan ende med å kjøpe deg inn på et høyt nivå slik EmilZipp skriver. I 2020 var det en massiv strøm av ferske privatinvestorer til Oslo Børs som følge av eventyrlig børsvekst(covid19-fall+redningspakker=børsboom) og diverse mediekampanjer(som ironisk nok forsvant en periode etter en tidligere børskorreksjon), som bidro til å øke prisnivået ytterligere. Det blir spennende å se hvor mange privatinvestorer som er aktive ved enden av 2021 hvis aksjemarkedet får en liten/medium korreksjon, og går tilbake til normalen. Man kan si at markedet har vært litt euforisk(Minsky), preget av animal spirits(Keynes) og kanskje krydret med at noen tror denne gangen er annerledes(Reinhart og Rogoff). Viktig å huske på at den økonomiske krisen verden er i nå, er en av få finansbransjen ikke har skapt på egenhånd. Kvantitative lettelser er derimot en fin måte å skape grobunn for fremtidige problemer(bobler) og økt compositional inequality.

Oslo Børs er et fint sted for å bruke behavioral finance for (svært) kortsiktige investeringer mtp. at det er en utpreget småsparerbørs, med den volatiliteten det medfører. Ved å følge med på de positive nyhetene på DN/E24, for så investere i aksjen kort tid etter nyheten er publisert, kan det ofte gi en positiv avkastning i noen timer/dager, før den faller i verdi. Tips: Ikke at handelsplattformen er på nivå med Nordnet/DNB, men Nordea har svært lav kurtasje sammenlignet med andre, 0,04%, min 1 kr.

Årstalen til Norges Bank er alltid viktig å få med seg da de forsøker å være forutsigbare. Kanskje litt for forutsigbare.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2649425 23/02/2021 22:22
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aksjehandel på gamlemåten var ikke gått helt ut på dato likevel. Underliggende verdier og kalkulator lizzm ICON_WINK
https://finansavisen.no/nyheter/fin...ketrygdfondet-skeptisk-til-gronne-kurser

Redigert av sanouka; 23/02/2021 22:23.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2649445 24/02/2021 08:56
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
https://www.dn.no/utenriks/usa/kina...giallianse-for-a-isolere-kina/2-1-968865

Her kommer det sannsynligvis til å flomme inn penger. Noen som har tips om fond eller rene aksjer som produserer hardware i vestlige land? Kan jo fort bli som grønne aksjer med bøttevis av statlige penger bare mer holdbart over tid. Software er vel vesten fremdeles gode på så mindre å hente der?

Redigert av sanouka; 24/02/2021 08:59.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: sanouka] #2649677 25/02/2021 13:11
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Inne på WSB mener de jo at sølv er et agn satt ut av fienden for å minske trykket på GME.
Det snakkes også om at shortskvisen ikke kommer før om noen uker så hele forumet skriker HOLD.
Jeg er som sagt inne for moroa så det skal bli gøy å se utviklingen de neste dagene og kanskje ukene.
Ang sølvet så er det ikke mye jeg har kjøpt og kan vel mer eller mindre inngå i sparekontoene mine så de kan bare stå til jeg evt finner noe annet.
Da overlater jeg scenen til trauste fondsanbefalinger igjen. Det er ålreit det også.

Ojojoj, jaggu bra for helsa at man ikke driver med dette på fulltid. Gamestopene mine har doblet seg over natten. På WSB fantaseres det fremdeles om the BIG squeeze. Skal bli spennende å se hvor det ender til slutt. Jeg valgte å putte pengene inn der på bunn fordi jeg liker ideen med fysiske produkter som går helt på tvers av gjengs oppfatning av hva man må gjøre for å lykkes i dagens digitaliserte samfunn. Kjernen i målgruppa deres har jo også trua for å si det mildt, så da er det ikke sikkert det en så dum aksje å ha kjøpt på rundt 40 daler helt uavhengig av alt styret som er rundt selskapet akkurat nå. Nok cash til å realisere planene har de også fått på veien og shortgribbene har vel fått seg en liten en så de holder seg unna også ICON_WINK

Redigert av sanouka; 25/02/2021 13:24.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: sanouka] #2649681 25/02/2021 13:58
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Inne på WSB mener de jo at sølv er et agn satt ut av fienden for å minske trykket på GME.
Det snakkes også om at shortskvisen ikke kommer før om noen uker så hele forumet skriker HOLD.
Jeg er som sagt inne for moroa så det skal bli gøy å se utviklingen de neste dagene og kanskje ukene.
Ang sølvet så er det ikke mye jeg har kjøpt og kan vel mer eller mindre inngå i sparekontoene mine så de kan bare stå til jeg evt finner noe annet.
Da overlater jeg scenen til trauste fondsanbefalinger igjen. Det er ålreit det også.

Ojojoj, jaggu bra for helsa at man ikke driver med dette på fulltid. Gamestopene mine har doblet seg over natten. På WSB fantaseres det fremdeles om the BIG squeeze. Skal bli spennende å se hvor det ender til slutt. Jeg valgte å putte pengene inn der på bunn fordi jeg liker ideen med fysiske produkter som går helt på tvers av gjengs oppfatning av hva man må gjøre for å lykkes i dagens digitaliserte samfunn. Kjernen i målgruppa deres har jo også trua for å si det mildt, så da er det ikke sikkert det en så dum aksje å ha kjøpt på rundt 40 daler helt uavhengig av alt styret som er rundt selskapet akkurat nå. Nok cash til å realisere planene har de også fått på veien og shortgribbene har vel fått seg en liten en så de holder seg unna også ICON_WINK

Artig at du ikke gir deg med denne strategien.

Selv kjøpte jeg aksjer for første gang på et par måneder i går: Orkla. Rimelig kjedelig og analysen min er ikke veldig grundig, men de tjener nå penger og betaler utbytte. Da får det være greit.

Ut på tur!

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Supermann] #2649694 25/02/2021 15:06
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Supermann

Artig at du ikke gir deg med denne strategien.

Selv kjøpte jeg aksjer for første gang på et par måneder i går: Orkla. Rimelig kjedelig og analysen min er ikke veldig grundig, men de tjener nå penger og betaler utbytte. Da får det være greit.

Det er jo ikke store summene jeg er inne i enkeltaksjer på så noe "fuck you money" blir det ikke akkurat. Jeg er først og fremst inne for å se og lære litt og benyttet interessen min for GME hurlumheien som en mulighet og motivasjon for å gå inn i noe som er blitt mildt sagt ganske så uoversiktlig og lite forutsigbart
Tanken er å få på plass basicen som bare det å få åpnet konto, svare på testene så man får lov til å handle. Forstå at man bør ha de likvider (man mener man har råd til å tape) klare og ikke på en annen konto i en annen bank (nå står seff kontoen i Nordnet i null og GME er opp. Jeg var jo så klart klar for litt til tidligere i dag, men overføringa tar jo opp til et par dager...hehe) At Gamestop ble handlet på bunn var jo pga overføring det også. Når jeg var klar så skjønte jeg at det kom til å ta tid med å få pengene overført. Glemte hele greia og fikk ikke surret meg inn før for et par tre dager siden og gadd ikke å lete etter alternativer. Tenkte at den var så lav likevel og at strategien deres kanskje ikke er så dum likevel. The big squeeze hadde jeg helt glemt. Eller om ikke helt glemt så var det ikke det jeg hadde i tankene. Jeg er jo bare inne for å prøve å se om jeg gidder å bruke tid på dette på lengre sikt.
Videre å forstå at salg og likvider ikke er det samme, her tar det jo et par dager det også. Mye å holde styr på gitt, men man lærer jo litt hver gang.
Etterhvert tenker jeg at jeg har såpass på plass at når jeg ser/leser om smarte folk som driver på med noe nytt innenfor tech og/eller helse feks som fremstår som konkrete løsninger på et problem så kan jeg slenge inn en slant og se hvordan det går. Veldig ofte så går sånne helt inn. Alt er jo ikke luft om dagen selv om det lett kan se litt sånn ut. Risk for kjølig mottakelse i markedet, produksjonsproblemer osv er jo en del av gamet. Sparepengene mine står forøvrig i banken fremdeles. Vi får se om noen av de finner veien ut i lavrisikofond etterhvert. Det har ihvertfall vært planen ganske lenge ICON_WINK

Redigert av sanouka; 25/02/2021 15:23.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2649870 26/02/2021 20:09
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, alt er ikke luft om dagen, men godt blåst opp av pengetrykking, lave renter og dumme penger er det vel unormalt mye som går unormalt bra. Helt til det sprekker. Jeg har gjort det veldig bra i aksjemarkedet det siste året og jeg er livredd for at jeg glemmer at det er omtrent ren flaks. Jeg kjøper også caser der jeg kan mye om teknologien og sektoren de jobber innenfor, men vet jeg dermed noe om hva selskapet er verd? Nei, jeg gjør jo ikke det.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2649874 26/02/2021 20:56
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alle båter stiger når tidevannet kommer ICON_WINK
Sikker kan man aldri være, men ting blir jo litt greiere å forholde seg til hvis man skjønner hva selskapet skal gjøre. Eller om hele sektoren er pumpet opp på statlige midler og ikke ser ut til å klare seg uten. Da må man som et absolutt minimum ha sjekket når disse opphører.
Verre enn det er det jo egentlig ikke. Men å tjene penger på børs uten mye penger for hånden ser man jo fort ikke er lett.
Med lite midler så må det tas store sjanser ser det ut som. Større enn det jeg er klar for. Men valget av tid og aksje for å gå inn og lære har jo vært spot on. Sinnsykt morsomt akkurat nå og snubler over en masse spenstige folk og info som jeg ikke visste om. Mye kule folk rett og slett, men så er jo innfallsvinkelen min litt på siden også. Lenge siden jeg har sett et slikt folkelig opprør. Alt som mangler nå er et skikkelig raveparty med tysk aksent på vokalen å gå på;)
Informazion wantz to be free, som de/jeg sa på nittitallet

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2651663 10/03/2021 10:11
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
HODL! Haha nå går Gamestop igjen og WSB på Reditt tar aaaav. Fattiglusene, nerdene og autistene lukter blod og sweet revenge over fordelsfolket i sine gated communities og trophy wives. Seriøse analytikere begynner å få respekt for aksjen og styret har fått inn flinke folk fra rebellene og fyret noen gamle bremseklosser.
Skal bli spennende å se hvor det stopper denne gangen og hvor langt ned den skal etterpå.
Vil tro den ikke skal like langt ned nå pga ny strategi, nye og flinke folk i viktige posisjoner og en bønsj med lojale stakeholders som holder.......hehe dritgøy opplegg i en ellers trist C19 atmosfære.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2710817 15/06/2022 08:26
Panda Offline
Besatt
Besatt
Ser at fondene mine ikke går spesielt bra. Tapt 4% på 12 måneder. (300.000 kr i kapital)

Ta ut resterende beløp og skyte alt i gull i stedet?
Holde hodet kalt og vente?

Langsiktig sparing er målet.

Hvordan går det for dere andre med fond sparing/investering?

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2710821 15/06/2022 08:46
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Kaldt & vente. Kjøpe mer hvis mulig. Det er det jeg gjør p.t.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2710823 15/06/2022 09:02
Panda Offline
Besatt
Besatt
Kjøpe gull eller aksjefond for feriepengene?

Gullprisen er opp 462% på de siste 15 år!!!

Redigert av Panda; 15/06/2022 09:05.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2710824 15/06/2022 09:04
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Er ikke gjensidig utlukkende i min bok, men går ikke tungt inn i gull selv.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2710827 15/06/2022 09:15
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
jeg har satt inn 350' i fond via DNB og for øyblikket er ikke akkurat det en gullkantet innvestering, for å si det sånn. pengene kunne like gjerne stått på sparekonto med 0,25% rente
med en langvarig boikott av russisk olje/gass så vil vi se ville energi priser i Europa de neste årene og jeg tror desverre ikke det gjør akjsemarkedet noe godt

jeg må ikke ha tilgang til disse midlene de første ti årene så da kan man jo alltids håpe at det blir noe avkastning på dem i løpet av perioden,
man får se hvis man lever så lenge

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Flamini] #2710828 15/06/2022 09:24
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Flamini
jeg har satt inn 350' i fond via DNB og for øyblikket er ikke akkurat det en gullkantet innvestering, for å si det sånn. pengene kunne like gjerne stått på sparekonto med 0,25% rente
med en langvarig boikott av russisk olje/gass så vil vi se ville energi priser i Europa de neste årene og jeg tror desverre ikke det gjør akjsemarkedet noe godt

jeg må ikke ha tilgang til disse midlene de første ti årene så da kan man jo alltids håpe at det blir noe avkastning på dem i løpet av perioden,
man får se hvis man lever så lenge

Tror mye av dette er riktig, og å finne bunnen er utopi uansett. Fingrene litt av detaljhandel er sikkert ikke det dummeste heller.

Eneste faresignal nå er at "alle" virker å være enige om at dette skal ned og i dass. Konsensus i aksjemarkedet er et skummelt signal i seg selv hva motreaksjon angår. Unntak finnes selvsagt.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2710856 15/06/2022 12:03
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Dersom jeg hadde hatt 100.000 jeg ikke hadde behov for på noen år så hadde jeg kjøpt Orkla-aksjer. Alle trenger mat, også i nedgangstider, og per i dag er P/E mellom 13,5 og 15 (Price / Earning ratio), som fort gir en avkastning på 5-6% i året (mye betales ut i utbytte, som en kan kjøpe flere aksjer for). Orkla har jo og for vane å kjøpe andre gode selskap, som Jotun.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: MannenFallerIkke] #2710857 15/06/2022 12:05
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: MannenFallerIkke
Dersom jeg hadde hatt 100.000 jeg ikke hadde behov for på noen år så hadde jeg kjøpt Orkla-aksjer. Alle trenger mat, også i nedgangstider, og per i dag er P/E mellom 13,5 og 15 (Price / Earning ratio), som fort gir en avkastning på 5-6% i året (mye betales ut i utbytte, som en kan kjøpe flere aksjer for). Orkla har jo og for vane å kjøpe andre gode selskap, som Jotun.

Orkla ville nok solgt aksjene i Jotun om det var et marked for dem. Gleditsch-familien kontrollerer over 50 %, til glede for lokalsamfunnet.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: eOpseth] #2710867 15/06/2022 12:38
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: eOpseth
Tror mye av dette er riktig, og å finne bunnen er utopi uansett. Fingrene litt av detaljhandel er sikkert ikke det dummeste heller.

Eneste faresignal nå er at "alle" virker å være enige om at dette skal ned og i dass. Konsensus i aksjemarkedet er et skummelt signal i seg selv hva motreaksjon angår. Unntak finnes selvsagt.
Det er Federal Open Market Committee (FOMC) møte idag, hvor markedet har priset inn en trippel renteheving. Skjer det, er det et klart signal. Egentlig er vel dobbel renteheving et klart signal. Mye spennende i Projection Materials: PDF når den dukker opp, spesielt figur 2.

Det er fullt mulig å hente gevinst i markedet, men det krever at man vet man driver med, og ikke har lang horisont. Det som stiger ene uka(dagen), faller neste uka(dagen). For å forstå endringene krever det en ganske dyp makroøkonomisk forståelse, og kunnskap om hvorfor markedene har steget så mye de siste årene.

Gull er interessant, men det er kanskje ikke den trygge havnen som det en gang var. Trading Economics: Gold. Det er ei heller rett frem å investere i hvis man ikke vil putte gullet i safen. Ønsker man ha å ha gullet hjemme gjelder det vel enda at gullmynter(fritatt moms) er veien å gå, siden det er moms på gullbarer.

Redigert av Andreas83; 15/06/2022 12:43. Rediger grunn: fig2

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Andreas83] #2710872 15/06/2022 13:12
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Andreas83
Ønsker man ha å ha gullet hjemme gjelder det vel enda at gullmynter(fritatt moms) er veien å gå, siden det er moms på gullbarer.

Sier du at jeg kan slippe å betale moms om jeg smelter gullbarrene mine selv? (Jeg øyner en mulighet for hittil ukjent skatteoptimalisering ...)

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Garpen] #2710877 15/06/2022 13:42
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Andreas83
Ønsker man ha å ha gullet hjemme gjelder det vel enda at gullmynter(fritatt moms) er veien å gå, siden det er moms på gullbarer.

Sier du at jeg kan slippe å betale moms om jeg smelter gullbarrene mine selv? (Jeg øyner en mulighet for hittil ukjent skatteoptimalisering ...)
Hvis du allerede har de i safen, har vel noen allerede betalt momsen. Såfremt de ikke har blitt smuglet inn i landet.

K.A. Rasmussen driver med slik, og har et utvalg av produkter i nettbutikken. Står vel litt om investering i edelmetaller her. Skal ikke si jeg kan så mye om firmaet, utenom at de virket seriøse (kontra enkelte andre i den bransjen) en gang jeg var i kontakt med dem. Ganske store når en ser på Proff.no.

Redigert av Andreas83; 15/06/2022 13:54.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Andreas83] #2710889 15/06/2022 15:47
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg kjøpte gull (håper jeg), ved å handle en ETF (ticker: GLDM) i februar. Så langt har utviklingen vært svakt ned. Undersøkte før jeg kjøpte, og fikk inntrykk av at denne ETF en var en sikker og enkel måte å eksponere seg for gull. Kom gjerne med synspunkter dere som kan mer om disse tingene.
Kjøpte og hvete gjennom ETF en Teucrium Wheat Fund ETV (weat), det har så langt vært en svært god investering.

Ellers, solgte alt Bitcoin og Etherum før det klappet sammen, har energiaksjer på Oslo børs, og har ikke rørt indeksfonene, der jeg har mest investert, disse er ned selvsagt.

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2723254 28/10/2022 09:37
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvordan går det med fondene deres?
Mine er ned 14% i år inn til videre og pensjonsoppsparingen blir mindre og mindre for hver dag ser det ut som frown

Gå i panikk og ta ut resten? Eller vente...

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2723256 28/10/2022 09:58
T
Tråkk uten trøkk Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg ville satt pengene i Elkem, Vår Energi og Europris :-)
Eventuellt Alfred Berg Gambak om fond er tingen..

Er ned noe mer enn 14% i øst-Europa fond og small cap..men beholder trolig en stund til ;-)

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2723259 28/10/2022 10:51
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
...eller så kan en kjøpe masse Orkla-aksjer... folk kjøper masse Grandiosa uansett, og kursmålet er mye høyere enn dagens kurs for noen analytikere...er priset relativt lavt med grei p/e, særlig etter dagens fall.....selv om matbutikkene kommer med mer egne varer....

Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support