Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim?

Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? #2723205 27/10/2022 12:12
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg må ha meg en dress. Jeg har flere, men ingen som passer. De er kjøpt til en tidligere kropp og/eller uten god veiledning. Nå trenger jeg en dress jeg kan bære med fysisk og psykisk komfort. Den vil nok ikke brukes så ofte, men til festlige anledninger og i forbindelse med jobb. Så til utfordringer og spørsmål:

- Jeg sliter med å finne en jakke med litt fin profil, men som fortsatt er komfortabel og fin over skuldre/nakke. Jeg kan bruke 54 i bukse, men må opp i 58 i jakke og da er det fortsatt flere og ganske store folder i nakken - hos noen. Jeg er slettes ikke slim ,men når jeg prøver "ikke slim" i 58 blir det ganske lite elegant. Mer telt. Føler vel da at jeg like godt kan kjøpe noe på Dressmann. Jeg har for såvidt ikke noe imot å kjøpe noe der.

Har noen et råd å komme med her?

- Har noen prøvd de her? https://briz.no/ Kan få en "hyggelig" pris på en Black Label ble jeg fortalt. 7000 kr? Har det ikke helt klart for meg hvor mye skreddersøm den inkluderer. Ser i diverse andre forum at ikke alle er enige i at tilpasning gjør så mye magi. Enten må en finne noe som nesten er godt nok rett fra hengeren eller så må det bli full skreddersøm. Det siste har jeg ikke råd til. Det er for øvrig mey skryt på Briz sin nettside, men de kan jo likevel lage gode dresser.

- Andre råd på hvor i Trondheim jeg burde dra? Har vært innom Volt, Bogart og Gunnar Ree
- Jeg kan ikke bruke for mye penger. Fikk et tilbud på en dress fra Oscar Jacobsen til ca 4500 kr.
- Jeg skal ha en dress jeg kan bruke til den er utslitt. Enkelt spenn. To knapper. Marineblå. Ikke noe fancy smancy.

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723206 27/10/2022 12:17
perbl Offline
More than words
More than words
Hender nå de har kampanjer hos Høier, jeg synes jeg fikk ganske ok hjelp der da jeg kjøpte meg dress. Generelt overprisa sjappe, men på tilbud kan du nok få dresser ned i det leiet du skisserer.

Kutta matchvekta fra 102 til 93-94 for noen år siden, og hadde samme problem med store dresser, så måtte fornye meg litt. Syntes han som hjalp meg var flink til å måle opp og plukke en dress som satt bra.

Redigert av perbl; 27/10/2022 12:20.

Per B.
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723208 27/10/2022 12:21
Panda Offline
Besatt
Besatt
Kjøp noe i 100% ull. Klart best kvalitet og mindre krøll. Gjerne i super 130 kvalitet.
Og kjøp ensfarget, ikke noe med striper og ruter på (du skal jo ikke opptre i sirkus)

Enig i at marineblå er veien å gå, evt. sort. Da kan du bruke den i en begravelse også.

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: perbl] #2723209 27/10/2022 12:23
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: perbl

Kutta matchvekta fra 102 til 93-94 for noen år siden, og hadde samme problem med store dresser, så måtte fornye meg litt. Syntes han som hjalp meg var flink til å måle opp og plukke en dress som satt bra.

Moroklumpen. Mitt problem er at jeg gikk fra 93-94 til 102 kg....

Skal sjekke Høier også ja.

Kan legge til at Volt har 20% på dresser nå på lørdag 29/10/2022.

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: Panda] #2723210 27/10/2022 12:27
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Panda
Kjøp noe i 100% ull. Klart best kvalitet og mindre krøll. Gjerne i super 130 kvalitet.
Og kjøp ensfarget, ikke noe med striper og ruter på (du skal jo ikke opptre i sirkus)

Enig i at marineblå er veien å gå, evt. sort. Da kan du bruke den i en begravelse også.

Det blir ensfarget ja. Må innrømme at jeg har tenkt på at litt stretch/syntet kan være bra når en har vanskelig fasong og ikke har råd til full skreddersøm.

Jeg tror kanskje super 130 er utenfor mitt budsjett, men hva skal en se om man sammenligner super 100 mot super 100 ? Når en ser på priser så kan jo selv super 120 ha stor variasjon i pris og jeg antar dermed at innenfor super xxx så er det stor variasjon.

Briz som jeg lenket til ovenfor skryter jo voldsomt over materialene sine, men hva skal jeg se etter for å vurdere de påstandene?

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723211 27/10/2022 12:59
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Har aldri hatt styggere dress enn når jeg kjøpte en tilpasset Frislid dress fra en velrennomert forhandler.

En dress fra Høyer på outleten i Vestby ble veldig bra, bortsett fra at han som hjalp meg nok var litt for moderne for meg og da endte jeg opp med høyvannsbukser.
Er bare å legge den den ned så er den strøken og en veldig fin ullkvalitet.

En dress fra Dressmann ble kjøpt i forbindelse med messejobb i Tyskland hvor det var krav om dress på stand.
Like fornøyd med den egentlig og lett å komplettere med ekstra bukser for eks. God ullkvalitet.

Ensfarget, mørk og enkeltspent høres ut som en god plan!
Jeg ville i tillegg valgt ei bukse uten legg og oppbrett om sånne ting fortsatt finnes.

Synes svart dress er gørr og vill valgt mørkeblå eller mørkegrå i stedet om det kun er begravelse som er begrensningen.
Tror ikke det er så mange som hever øyenbryna lenger om dressen ikke er svart, så lenge den ikke er type lys festdress.

Finner du riktig dress så er det em glede å ta den på.

AG

40+ and still climbing......
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723214 27/10/2022 13:55
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: erikskon

Det blir ensfarget ja. Må innrømme at jeg har tenkt på at litt stretch/syntet kan være bra når en har vanskelig fasong og ikke har råd til full skreddersøm.

Jeg tror kanskje super 130 er utenfor mitt budsjett, men hva skal en se om man sammenligner super 100 mot super 100 ? Når en ser på priser så kan jo selv super 120 ha stor variasjon i pris og jeg antar dermed at innenfor super xxx så er det stor variasjon.

Briz som jeg lenket til ovenfor skryter jo voldsomt over materialene sine, men hva skal jeg se etter for å vurdere de påstandene?

Super XXX er stoffverdens svar på TPI. Ikke gå for høy/fin ullkvalitet i en anvendelig dress med lang levetid. Den blir bare mer tander og dressy.

Jeg har aldri hørt om Briz, men stoffleverandørene som VBC, Scabal osv. er top notch. Generell veldig skeptisk til slike skreddere. Det ser lett superharry ut., jf. forsidebildet deres.

Kjøp heller en Oscar Jacobsen off the rack og bruk mellomlegget hos Østlunds Skredderi. Den stille, eldre mannen som jeg tror var innehaveren, er byens beste herreskredder. Kjøp dress i navy med gjerne 3-roll-2-knepping som er litt raffere enn enkeltspent med to knapper.

Det kanskje aller beste tipset er å vente til Cavours januarsalg, hvor du får veldig mye for pengene.

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: mob] #2723231 28/10/2022 06:58
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: mob

Det kanskje aller beste tipset er å vente til Cavours januarsalg, hvor du får veldig mye for pengene.

Der var det veldig mye av den stilen jeg ønsker meg. Ser dog at på nettbutikken deres så har de kun en dress i str 58. Hadde ikke trodd at jeg på 182 og ca 100 kg perfeksjonert pappakropp måtte på spesialbutikk.

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723232 28/10/2022 07:08
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

ca 100 kg perfeksjonert pappakropp

ICON_LAUGH

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723234 28/10/2022 07:24
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dress er vanskelig, og jeg er VELDIG glad jeg jobber i fylkeskommunen og slipper dress som arbeidsantrekk.

Når det er sagt, så vil jeg anbefale å se etter en dress som har mer "amerikansk" snitt. De er ikke så skinny-fit som de dressene som visstnok er på moten nå.

Har en svart slik selv fra Boss, og på tross av noe mer romslig preg er den mye bedre å gå med enn den moteriktige dressen med korte bukser og tight dressjakke som jeg bruker til festligere lag. Null stretch har den også. Helt umulig å gjøre noe annet enn å stå rett opp og ned i .

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: Panda] #2723235 28/10/2022 07:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Tvert i mot, raffinert mønster i vevet er veien å gå, for å unngå at det ser ut som om du skal i begravelse hver gang du bruker dressen.
Det gir større mulighet til å dresse opp eller ned med fargen på skjorte, slips og vest.

Med mindre du bare bruke dress i begravelse da.

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723239 28/10/2022 07:45
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg syns mønster kan være kult, men jeg er jo også fan av pinstripe-full-mafiaboss-stil, så ikke bruk meg som referanse for hva som er kult. Høykvalitets stoff hjelper mye på looken i mangel av mønster.

Jeg har siklet litt på å teste ut dresser fra Indochino og Suitsupply, noen som har prøvd å handle fra den kanten tidligere?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723240 28/10/2022 07:48
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Bare ikke få den for trang. (det gjelder uansett om du har pappakropp eller bolemuskler)

Jeg ser dessverre utallige vandrende tragedier i all offentlighet hver eneste 17. mai.
Gjerne med sportsbriller til, sånn bare for å komplettere.

Dress er ikke enkelt, men du kommer til vite det når det klaffer!

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723244 28/10/2022 08:28
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, jeg har stort fokus på å ikke ende opp med noe som er trangt. Man ser ikke bedre ut enn det man føler seg.

Til tross for pappakroppen så prøver jeg noen "slim" dresser for å få litt form på den. Str 58 i en veldig rett model blir veldig stort rundt magen. Med litt flaks finner jeg en 56 som passer over skuldrene, da vil nok også ermene være ok lengde rett fra hengeren.

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: Anders A-R] #2723245 28/10/2022 08:32
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: Anders A-R
Jeg har siklet litt på å teste ut dresser fra Indochino og Suitsupply, noen som har prøvd å handle fra den kanten tidligere?

Suitsupply har jeg gode erfaringer med, men blir det ikke veldig dyrt med valutakursene om dagen? Spier & Mackey er i samme gate og visstnok bra. Men igjen vil jeg slå et slag for Cavour. Til og med internasjonale flottenfeiere mener salgsprisene deres gir veldig mye smell for spenna.

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723246 28/10/2022 08:35
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M

Der var det veldig mye av den stilen jeg ønsker meg. Ser dog at på nettbutikken deres så har de kun en dress i str 58. Hadde ikke trodd at jeg på 182 og ca 100 kg perfeksjonert pappakropp måtte på spesialbutikk.

Sikkert på at du trenger 58? Vi snakker da om en brystvidde på minst 120 cm. og en god halvmeter over skuldrene. Mål og sjekk!

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723247 28/10/2022 08:47
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er muligens fordi at det jeg har prøvd så langt er slime dresser. Eller at de jeg har vært hos ikke egentlig har en model som passer meg. Jeg regner med at jeg venter til jeg har hatt tid til å se litt i Oslo før jeg kjøper noe.

Så langt er vel den som har passe best Falk fra Oscar Jacobsen, men jeg synes den ble veldig stor rundt magen og brystet. Fikk vel mer en hel neve enn to fingre bak knappen. https://www.oscarjacobson.com/en-no/article/falk_suit_SA31008515?attr1_id=9

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723249 28/10/2022 08:56
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg er godt fornøyd med hjelpen jeg fikk hos Arne Rønning i Nordre da jeg kjøpte dress sist. Stort utvalg og fikk dressen lett omsydd for helt perfekt passform for bare 200 kroner ekstra.

mvh Helge
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723252 28/10/2022 09:20
T
tkjoerlaug Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg kjøpte min dress på Kleins på City Syd. Opplevde å få svært god hjelp der. De tok utgangspunkt i en standard Hugo Boss dress, men så tok de mål og sydde inn både på bukse og jakke hos en skredder i byen. Jeg hentet ferdig-tilpasset dress på City syd en uke etter jeg hadde kjøpt den. Husker ikke helt pris, men mener det var +/- 10-12000kr for hele pakka, og sammenlignet med en bunad er det jo et røverkjøp :-)

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: mob] #2723264 28/10/2022 11:51
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R

Suitsupply har jeg gode erfaringer med, men blir det ikke veldig dyrt med valutakursene om dagen? Spier & Mackey er i samme gate og visstnok bra. Men igjen vil jeg slå et slag for Cavour. Til og med internasjonale flottenfeiere mener salgsprisene deres gir veldig mye smell for spenna.

Sant, det har ikke akkurat gått vår vei i det siste...Jeg noterer Cavour i kalenderen for januarsalget :-)

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723272 28/10/2022 12:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Tilpasning er viktig for at den skal sitte, og det gjelder uavhengig av butikk du kjøper på. Jobbet på Dressmann i gamledager, og det var veldig ofte vi sendte jakker til skredder for å justere litt hist og her. Fikk samme inntrykk på Retro da jeg kjøpte dress der sist, "alle" sender enten jakke eller bukse til skredder for å få justert litt. Selv er jeg heldig og sklir rett inn i en størrelse uten behov for noen som helst justering.

Hvis dressen sitter godt og du føler deg vel i den, er det digg å gå med dress (synes jeg). Hvis du først skal kjøpe en, ville jeg betalt det lille ekstra for å få den tilpasset, uansett hvor du kjøper hen. Å gå med en for stor jakke, en litt for lang bukse, eller en bukse som er for vid rundt livet er ikke kult. Man må føle seg vel i det man går i ICON_SMILE

Redigert av Øyvind V; 28/10/2022 12:41.
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723279 28/10/2022 14:00
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er av de heldige som sklir rett inn et par modelserier hos gode dressprodusenter. Har man litt ustandard kroppsmål kommer man ikke utenom flaks eller skreddersøm.

Men skreddersøm er risikoprosjekt. Først er det vanskelig å kommunisere stilønsker, så er det vanskelig å finne en god skredder som ikke koster helt sinnsvake summer (dvs er jo ikke sinnsvak med tanke på mengen kompetanse og arbeid som skal til).

Jeg hadde tatt med meg bilder av noen folk i dresser du liker til noe ala suitopia og spurt hva de kan få til. Og skal du legge penger i det, tenk litt på tidløshet. Man kanskje ikke alltid lyst til å se ut som Don Johnson, Trump eller en narkoman londoner(Biden er litt der). Husk å gå mørkeblå nok hvis du vil ha blå dress _og_ har tenkt bruke dressen i begravelse også. Ikke moro å se ut som man er på vei til vors.

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723285 28/10/2022 18:41
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da fant jeg dress. Det ble til slutt en fra Frislid. Mørk blå 120. Jeg tenkte nok at Frislid kunne ha noe som passer en nordisk kropp. En kropp som tåler litt motvind og frost.Da fikk jeg en jakke i str 56 som var finere over skuldrene enn Falk fra Oscar Jacobsen i str 58 og Frislid hadde penere fasong. I følge selger var dette en spesialmodell far Frislid som var to størrelser større over ryggen enn resten av jakka.

Jeg valgte til slutt Høyer i Kongens gate her i Trondheim. Der traff jeg en flink kar, han var selv en solid gutt og sånn sett fant vi tonen. Når det er sagt så føler jeg jo at jeg møtte veldig flinke og hyggelige folk hos Gunnar Ree, Retro og Bogart. Høyer og Gunnar Ree virket å ha størst utvalg og er de jeg vil anbefale til de som må ha noe litt utenom normen.

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723287 28/10/2022 20:06
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
litt usikker på trådstarter når han omtaler seg selv som "potet",
regner med at han vet at dette er ett skjellsord på linje med "svarting", dvs "potet" et det samme som "hviting" eller ett skjellsord for "hvit nordmann"

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: erikskon] #2723293 28/10/2022 21:32
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg lever i et paralellsamfunn der slike skjellsord ikke er noe jeg omgås eller holdes oppdatert på. Fint her. Så da føler jeg at potet er enda mer treffende. Noe litt uformelig, men stabilt som kanskje ikke er siste mote, men alle vil ha. De som går rundt og vil se rasekonflikt finner den sikkert i alle grønnsaker. Næpskaille.

Redigert av erikskon; 28/10/2022 21:32.
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: Flamini] #2723302 29/10/2022 08:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Flamini
regner med at han vet at dette er ett skjellsord på linje med "svarting", dvs "potet" et det samme som "hviting" eller ett skjellsord for "hvit nordmann"

Hva du regner med at han vet, er a) ikke interessant for andre enn deg selv og b) spektakulært irrelevant for debatten.

Jeg vet heller ikke dette.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: GeirK] #2723308 29/10/2022 10:58
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: GeirK

Hva du regner med at han vet, er a) ikke interessant for andre enn deg selv og b) spektakulært irrelevant for debatten.

Nå vet jeg ikke om du kjeder deg eller noe, men jeg syntes @erikskon oppsummerte på en utmerket måte i sitt svar..

Det er muligens unødvendig med ytterligere bistand, eller?

....kjeder du deg bare...?

Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: Gubbe] #2723309 29/10/2022 11:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gubbe

Nå vet jeg ikke om du kjeder deg eller noe, men jeg syntes @erikskon oppsummerte på en utmerket måte i sitt svar..

Det er muligens unødvendig med ytterligere bistand, eller?

....kjeder du deg bare...?

Ville gi ham et datapunkt til på at dette ikke er godt kjent, samt formidle (igjen) at hva man gjetter på inni hodet sitt, men som man ikke har rasjonell grunn til å hevde, ikke er relevant for debatten.

"Kjede meg" vet jeg ikke hva er.

- Robert Green Ingersoll
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: GeirK] #2723311 29/10/2022 11:18
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Ville gi ham et datapunkt til på at dette ikke er godt kjent, samt formidle (igjen) at hva man gjetter på inni hodet sitt, men som man ikke har rasjonell grunn til å hevde, ikke er relevant for debatten.

Hvorfor det, all den tid @erikskon (som er trådstarter) helt på egen hånd satte et solid punktum for den diskusjonen?

Så til spørsmålet om nødvendig/unødvendig:
Var kommentaren din nødvendig for denne tråden?

a) ja
b) nei

Slutt å bland deg, og forsøk å se litt humoristisk på saker og ting ;-)

Redigert av Gubbe; 29/10/2022 11:22.
Re: Flottenfeiere: Dress for en potet i Trondheim? [Re: Gubbe] #2723316 29/10/2022 12:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Om en handlig er "nødvendig" eller "unødvendig" kommer helt an på hensikten og i hvilken grad handlingen bidrar til at hensikten oppnås. Det går ikke an å svare på spørsmålet ditt uten at du oppgir en hensikt.

Dersom du omformulerer spørsmålet ditt slik at det går an å svare på det, skal jeg forsøke å svare.

Sitat: Gubbe

Slutt å bland deg

Akkurat, ja.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support