Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Løpetråden

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2719911 14/09/2022 10:12
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan får du løpt om du aldri løper med smerter @juffe

Jeg pleier ignorere smerter som går over når jeg løper. Det gjør ikke denne stikkesmerten.

Nytt forsøk i morgen

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2719913 14/09/2022 10:15
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Ved å løpe når jeg ikke har smerter. Jeg skiller mellom smerter og ting som bare gjør vondt.

Redigert av Juffe; 14/09/2022 10:15.

'...once more, and more intensity!'
Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2720124 16/09/2022 08:39
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Knesmertene jeg hadde i flere år utartet seg sånn at det var ganske vondt når jeg hadde et treningsopphold, men at det gikk greit når jeg var i kontinuerlig aktivitet. Da jeg fikk covid i januar ble det en periode uten trening og det var vanskelig å komme i gang igjen. Ringte til legen for å bestille en ny time for diagnostikk, og da fikk jeg vite at hun hadde glemt å fortelle meg om resultatene fra MR at jeg hadde en ruptur i menisken. På vei til legetimen for videre diagnostikk var jeg litt dårlig til beins, det var glatt, og jeg klarte å tryne på isen og brakk beinet... Viste seg at jeg måtte operere kneet i tillegg.

Så da ble det først tre måneder på krykker og egentlig tre måneder til der det ikke funka å løpe no særlig. I august stakk jeg på friidrettsbanen og testa en kontrollert 3000 (på impuls midt på natta med jetlag og lite mat og helt elendig oppladning). Kom inn på 11:53 og ble litt optimist igjen, men så ble jeg for ivrig og klarte å pådra meg beinhinnebetennelse... Satser på å komme tilbake i oktober, og tror jeg kan klare rundt 11 på 3000 her og nå. Har ikke gitt opp pers i 2022 helt (10:18), men da skal ting virkelig gå på skinner. #breaking10

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2721738 03/10/2022 08:06
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
TLDR: Stikkesmertene i hælen kom tilbake.

Stikkesmertene forsvant ved skobytte. Etter hvert har jeg kunnet løpe igjen på terrengskoene (Inov nulldroppssko) som gav ubehag. Etter en uke med litt lite løping skulle jeg ha langtur på fredag. Hadde løpt et par timer i skogen dagen før uten å merke noe ubehag, mye opp og ned i lavt tempo. La på vei oppover Akerselven i Hoka One One X og fikk de samme stikksmertene da jeg kom til Nydalen. Avbrøt, etter ca. 12km.

Det er jo fint mulig og egentlig uproblematisk å løpe med disse smertene, men jeg har en følelse av at det ikke er så lurt. Har ikke løpt på tre dager nå, bare trent styrke.

Bør jeg finne fram sykkelen igjen? Begynne å strikke?

Re: Løpetråden [Re: larsdx] #2721741 03/10/2022 08:27
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsdx
TLDR: Stikkesmertene i hælen kom tilbake.

Stikkesmertene forsvant ved skobytte. Etter hvert har jeg kunnet løpe igjen på terrengskoene (Inov nulldroppssko) som gav ubehag. Etter en uke med litt lite løping skulle jeg ha langtur på fredag. Hadde løpt et par timer i skogen dagen før uten å merke noe ubehag, mye opp og ned i lavt tempo. La på vei oppover Akerselven i Hoka One One X og fikk de samme stikksmertene da jeg kom til Nydalen. Avbrøt, etter ca. 12km.

Det er jo fint mulig og egentlig uproblematisk å løpe med disse smertene, men jeg har en følelse av at det ikke er så lurt. Har ikke løpt på tre dager nå, bare trent styrke.

Bør jeg finne fram sykkelen igjen? Begynne å strikke?

Dette kan jeg masse om. Bare å ringe en fysio med en gang. Drit i refusjonsmulighet, bare få tak i en som kan løpeskader og ikke bare er all inn på NAV-lidelser.

En god fysio tar en prat med deg om hvordan du kan lese smerter. I tillegg så får du mange superspesifikke styrkeøvelser som vil hjelpe deg over tid. Det kan være at du har en gryende akilles, eller så er det no' anna moro. Du vil få svar på dette.

Ikke tren med smerter. Annet enn når du skal trene heavy slow styrketrening for å styrke sener etc.

Denne podkasten er fin.
https://open.spotify.com/episode/59WjztTjwHH02Wz2doB3fl?si=ca743c1bab5b4e96

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2721745 03/10/2022 08:58
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes vel i utgangspunktet fysioterapeut er litt overkill for noe som ikke plager meg i det daglige og ikke går utover annen trening enn løping?

Re: Løpetråden [Re: larsdx] #2721753 03/10/2022 10:18
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Synes vel i utgangspunktet fysioterapeut er litt overkill for noe som ikke plager meg i det daglige og ikke går utover annen trening enn løping?

Nei.

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2722135 09/10/2022 14:55
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Løp 10 km på bane i går for første gang i mitt liv. Selvfølgelig en seig terskeløkt dette.
Puls på sone 4-5 fra start til slutt.
Men bane løping generelt.25 runder i ring er bra kjedsomt.

Spørsmålet: Er det generelt raskere fra A til Å ute langs veg enn på bane?

Re: Løpetråden [Re: Skogsmann] #2722212 10/10/2022 18:36
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Skogsmann

Tror forskjellene mellom helt flat asfalt og løpebane nokså marginale selv for folk på ditt nivå, men psykologi er jo en faktor her.

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2722213 10/10/2022 18:38
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oppdatering om stikkesmerter:

Jeg har ignorert rådene her og fortsatt å løpe, men kun annenhver dag og relativt korte distanser. Det har hjulpet litt, men det ville vel være å ljuge å si at smertene er borte.

Lurer nesten på om jeg får finne fram sykkelen en periode. Angrer litt på at jeg solgte rulla nå.

Re: Løpetråden [Re: Skogsmann] #2722219 10/10/2022 20:25
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Løp 10 km på bane i går for første gang i mitt liv. Selvfølgelig en seig terskeløkt dette.

På bane måles avstanden 30 cm fra lista i bane 1 (20 cm i bane 2-8). Pga dette løper du ikke lengre enn 10000 meter på 25 runder om du løper langs lista. Ute kan du derimot risikere å løpe lengre siden det er vanskeligere å holde optimal linje. I tillegg er det helt flatt og banedekket er i utgangspunktet bedre å løpe på, men supersko gjør at det blir mindre forskjell nå enn før. Om du hører podcasten "I det lange løp" nevnes det at noen (Canova) mener det kan være raskere på gate enn bane pga færre svinger. Personlig foretrekker jeg bane fordi det er enklere å bedømme hvor langt det er igjen og fordele kreftene.

Re: Løpetråden [Re: larsdx] #2722221 10/10/2022 20:29
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Oppdatering om stikkesmerter:

Jeg har ignorert rådene her og fortsatt å løpe, men kun annenhver dag og relativt korte distanser. Det har hjulpet litt, men det ville vel være å ljuge å si at smertene er borte.

Lurer nesten på om jeg får finne fram sykkelen en periode. Angrer litt på at jeg solgte rulla nå.

Kjipt. Når jeg får div smerter prøver jeg alltid å holde treninga litt igang med det samme, men dersom det ikke gir seg ender jeg ofte opp med å ta helt treningsfri. Nå i høst har jeg hatt beinhinnebetennelse som følge av ei baneøkt (spesielt i venstre legg som jeg brakk i vinter). Prøvde å trene rolig i august, men endte opp med å ta helt fri noen uker i slutten av september. Nå er jeg bra igjen.

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2722248 11/10/2022 07:29
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: boltzmann
Når jeg får div smerter prøver jeg alltid å holde treninga litt igang med det samme, men dersom det ikke gir seg ender jeg ofte opp med å ta helt treningsfri. Nå i høst har jeg hatt beinhinnebetennelse som følge av ei baneøkt (spesielt i venstre legg som jeg brakk i vinter). Prøvde å trene rolig i august, men endte opp med å ta helt fri noen uker i slutten av september. Nå er jeg bra igjen.

Dropper du trening helt, eller mener du at du dropper løping?

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2722261 11/10/2022 08:55
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Såletips?

Jeg har ganske høy fotbue og følgelig er det nok en miks av flere klassiske plager, en akilles som er litt trykkøm, og litt knær som lugger i blant.

Mye kan nok avhjelpes med bedre støtte. Noen som har tips? Jeg har ganske bred fot så jeg bruker den bredeste modellen hos Inov-8 til de fleste av skoene mine.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Løpetråden [Re: larsdx] #2722301 11/10/2022 17:13
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Dropper du trening helt, eller mener du at du dropper løping?

Nei, altså, jeg har alltid flere treningsprosjekter gående simultant, så det blir aldri helt treningsfri ICON_LAUGH Nå i høst holder jeg på med Power clean + push press, pluss at jeg hadde et ro-prosjekt gående i sommer som jeg fortsatt holder litt på med. I tillegg har jeg gått litt på rulleski for gøy... Men siden det liksom er løp jeg har lyst å bli bedre i, så kaller jeg det treningsfri når jeg ikke får løpt. Hva som er best av å ta helt treningsfri vs alternativ trening tror jeg kan være litt situasjonsavhengig. Dersom grunnen til at man får en overbelastning er at totalbelastningen på organismen blir for stor, tror jeg det er best å ta helt treningsfri for å hente seg inn. Ihvertfall ikke gjøre noe mer enn lystbetont trening. Men ikke for lenge selvsagt, etter max noen uker må man starte forsiktig igjen. Om det bare er et uhell eller lokal overbelastning, tror jeg det er best å trene alternativt.

Re: Løpetråden [Re: Anders A-R] #2722302 11/10/2022 17:17
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Anders A-R
Såletips?

Jeg har ganske høy fotbue og følgelig er det nok en miks av flere klassiske plager, en akilles som er litt trykkøm, og litt knær som lugger i blant.

Mye kan nok avhjelpes med bedre støtte. Noen som har tips? Jeg har ganske bred fot så jeg bruker den bredeste modellen hos Inov-8 til de fleste av skoene mine.

Jeg har ikke noe konkret såletips, men jeg har tro på at kroppen er tilpasningsdyktig dersom den ikke blir overbelasta. Derfor tror jeg man fint kan holde seg skadefri med suboptimalt fottøy om man bare er tålmodig. Jeg har også superbrede føtter, men er heldigvis ikke plaga av gnagsår, og kjøper dermed sko som er 2-3 nummer for store i lengderetning. Av og til blir det bomkjøp, men så lenge de ikke klemmer sidelengs pleier det å gå bra ICON_SMILE

Re: Løpetråden [Re: Anders A-R] #2722311 12/10/2022 04:53
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Såletips?

Kan høres ut som sko med noe mer dropp er noe du bør undersøke. Når det gjelder såler for løping, hadde jeg gått innom Løplabbet, også for sko når du er plageutsatt egentlig.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2722328 12/10/2022 07:45
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, jeg har gått opp noen milimeter på det paret jeg nå bruker mest, og det er bedre. Så får jeg heller kjøre mer legg/akillestrening etterhvert.

Begynner å bli lenge siden jeg var innom Løplabbet men jeg var sånn måtelig fornøyd den gang så jeg har holdt meg unna siden...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2722331 12/10/2022 08:10
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: boltzmann

På bane måles avstanden 30 cm fra lista i bane 1 (20 cm i bane 2-8). Pga dette løper du ikke lengre enn 10000 meter på 25 runder om du løper langs lista. Ute kan du derimot risikere å løpe lengre siden det er vanskeligere å holde optimal linje. I tillegg er det helt flatt og banedekket er i utgangspunktet bedre å løpe på, men supersko gjør at det blir mindre forskjell nå enn før. Om du hører podcasten "I det lange løp" nevnes det at noen (Canova) mener det kan være raskere på gate enn bane pga færre svinger. Personlig foretrekker jeg bane fordi det er enklere å bedømme hvor langt det er igjen og fordele kreftene.

Det er hovedsaklig skoreglene som gjør at det nå kan være en fordel å løpe på gate (40mm på gate vs 25 mm på bane).

Re: Løpetråden [Re: Anders A-R] #2722332 12/10/2022 08:14
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Såletips?

Jeg har ødelagte akilleser fra min banekarriere (comeback etter flere år av er skumle greier). Har småjogget med sko med høyt dropp (hovedsaklig Mizuno) med varierende hell. Har nå etter ca 20år uløpbar bygget meg opp til å kunne løpe ved å bruke sko med markant rocker, type Asics Glideride. Ankelen deaktiveres godt. Akilles takler det bra, og her snakker vi akilleser som er laaangt over litt trykkømme.

Re: Løpetråden [Re: Anders A-R] #2722346 12/10/2022 11:37
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Såletips?

Såvidt jeg har skjønt er innleggssåler mindre aktuelt enn før, men nå denne uka er ny episode av Løpeskopodden ute der det er tema, så kanskje verdt en lytt? (jeg har ikke fått hørt den selv ennå)

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2722355 12/10/2022 12:04
T
TorbjornJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Virker som det er flere folk med erfaing på både løping og skader her, så prøver meg:

Tok opp løping etter mange års 'mindre fast fysisk aktivitet'. Det gikk greit første ~året, men etter en tid utviklet jeg en smerte bak høyre kne (mener det bare er høyre jeg har opplevd det i men tørr ikke si det helt sikkert). Det er en stikkende smerte, akkurat som en scene blir stram/for kort.
Så fort jeg slutter å løpe og bare går, forsvinner smerten. Kommer aldri tilbake før jeg ev starter å løpe igjen. Etter 1-2min gåing kan jeg løpe 50m-1km uten å føle smerten igjen, men den kommer alltid snikende tilbake på et tidspunkt.

Dette har nå vart i over ett år og gjør at jeg ikke løper like ofte, som er veldig kjedelig.

Sykling er null problem, hadde en tur på 80km i nordmarka f.eks - merker aldri noe til den samme smerten.

Løper som regel 6-10km, ser forrige tur på 6km så brukte jeg 35min. Så ikke noe veldig lange turer eller veldig raskt temo, bare det jeg vil kalle normal jogge-trenings-tempo.

Snakket med en kiropraktor som tipset meg om å løpe med raskere tempo og kortere distanse (ned fra 10km til 5-6km f.eks), da jeg nevnte at jeg som regel løp med Sjefen(TM) som gjerne løper saktere men lengre enn det jeg er vant til. Det å øke tempoet skulle visst aktivere flere muskler og spesielt rompa, som endre noe av belastningen.
Har forsøkt det 4-5 ganger nå men smerten kommer fremdeles.

Noen tips?

Redigert av TorbjornJ; 12/10/2022 12:05.
Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2723185 27/10/2022 07:26
S
sjuddi Offline
Fersking
Fersking
S
På grunn av en litt knotete bo/pendle/barnehage-situasjon har fruen funnet ut at vi bør kjøpe en tredemølle.

Hun er lett og løper ikke langt, men ganske fort.
Jeg løpet helst ute, og har ellers tilgang på gode møller på jobben.
Med andre ord er verken kvalitetsbehov eller betalingsvilje skyhøyt.

Har folket noen generelle tips til do’s and don’ts, eller spesifikke tips til møller?
Ser for meg en øvre grense på ca 20K

Re: Løpetråden [Re: sjuddi] #2723192 27/10/2022 08:59
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sjuddi
På grunn av en litt knotete bo/pendle/barnehage-situasjon har fruen funnet ut at vi bør kjøpe en tredemølle.

Hun er lett og løper ikke langt, men ganske fort.
Jeg løpet helst ute, og har ellers tilgang på gode møller på jobben.
Med andre ord er verken kvalitetsbehov eller betalingsvilje skyhøyt.

Har folket noen generelle tips til do’s and don’ts, eller spesifikke tips til møller?
Ser for meg en øvre grense på ca 20K

Fornøyd med Sole F65 selv. Ser at den litt mindre modellen F63 nå er priset rett under 20´ https://treningspartner.no/sole/tredemolle-sole-f63
Tror det i prinsipp er den samme mølla men litt smalere løpebånd.
Kommer jo såklart an på hva ganske fort betyr - denne har 20km/t som maks fart

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2723194 27/10/2022 09:13
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Evt følg med litt på Finn, så får du storebror F85 under 20k. Dette er vel mer eller mindre referansemøllen for mosjonister til hjemmetrening.

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2723203 27/10/2022 11:15
S
sjuddi Offline
Fersking
Fersking
S
Takk til begge. Har sett på de møllene der, og salg er jo alltid bra.

Mtp fart er 18 minimumskravet, men 20 er nok bedre.

Hvordan er de mtp å flytte rundt på? Hvor mange «kolli» kan man montere de ned i?

Støy? Antar at de ikke skiller seg ut negativt? Alle møller bråker, orker bare ikke mer bråk en nødvendig

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2723207 27/10/2022 12:21
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Vet ikke helt hvor mye du tenker å flytte på dem, men F85 har i alle fall en trillefunksjon når man har løftet opp beltet. Ut over det så går det an å ta av "konsolldelen" fra "beltedelen" ved transport, og sikkert også å demontere den ytterligere. Bare greit å være obs på at den veier godt over 100 kilo, og mesteparten av vekten ligger i selve løpedelen, så det er begrenset hvor "flyttbar" den er utover når du setter den på plass i rommet der den skal stå.

Re: Løpetråden [Re: sjuddi] #2723213 27/10/2022 13:34
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sjuddi

Støy? Antar at de ikke skiller seg ut negativt? Alle møller bråker, orker bare ikke mer bråk en nødvendig

De skiller seg absolutt ikke negativt ut men F65 som jeg har er jo ikke like robust og stille som en studiomølle i god stand. Gulvet er nok også ganske avgjørende for hvor mye/lite støy det blir.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2723222 27/10/2022 17:39
S
sjuddi Offline
Fersking
Fersking
S
Nok en gang takk.

Skal neppe flyttes mye på, men er div oppussing som kommer på sikt.

Re: Løpetråden [Re: boltzmann] #2723233 28/10/2022 07:15
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Dersom farten ofte er høy, så er "lette" møller ikke nødvendigvis det du vil ha. De kan føles litt skranglete, så jeg ville siktet for noe som er solid nok og som faktisk tåler høy fart. Du vil også få det igjen på løpsfølelse.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå