|
Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
26/10/2022 11:19
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Scorer ikke bra på argumentasjon han der nei.
Men uansett, man blir bøtelagt for å kjøre for fort (som her) eller å kjøre for sakte (Mosseveimannen), så sykling på vei er tydeligvis en tapt sak uansett. Og uansett hvilken fart man har, så er det en gjøkete MGIF i bil bak.
Highway code i UK angir at fartsgrensene er for motoriserte kjøretøy, syklister er dermed ikke bundet av fartsgrensene. Noen burde gi lovmakerne på Stortinget en kjapp innføring i fysikk slik at de forstår at det er relativt ufarlig å gjøre det på den måten, mistenker at realfagskompetansen på Stortinget ikke står veldig sterkt (ja greit, Borten Moe trekker nok snittet veldig ned, men likevel).
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
26/10/2022 11:39
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Synes det er helt greit at vi også må følge fartsgrenser. Greit nok at vi kanskje ikke skader fotgjengere på samme måte, men de grensene er nå der av en grunn. Skal vi først gi unntak for noen trafikkregler ville jeg startet med at rødt lys skal oppfattes som stopp-skilt for syklister. (Dvs vikeplikt for kryssende trafikk og krav om full stopp for å sjekke krysset, men så good to go)
(Som en digresjon: I nabolaget her er det en lengre utforkjøring som mot slutten bikker 10%. Særdeles vanskelig å holde seg under 50 der. Og bak et tre kommer det et godt skjult 30-skilt. Den er ikke lett!)
|
|
|
26/10/2022 12:44
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Ja, grensene er der av en grunn, og den grunnen begynner på metallkasse og slutter på fire hjul, og veier vel jevnt over 150-200 gangeren av en sykkel
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
26/10/2022 15:08
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Nei grensene er der for at alle skal være trygge i trafikken. Å vente i 20 sekunder ekstra på rødt lys, stoppe for fotgjengere i fotgjengerfelt eller bremse ned til 40 km i timen i nedoverbakken for å følge fartsgrensen er er en del av det å oppføre seg sivilisert og hensynsfullt ovenfor andre i trafikken.
|
|
|
[Re: jorlie]
27/10/2022 07:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Nei grensene er der for at alle skal være trygge i trafikken. Å vente i 20 sekunder ekstra på rødt lys, stoppe for fotgjengere i fotgjengerfelt eller bremse ned til 40 km i timen i nedoverbakken for å følge fartsgrensen er er en del av det å oppføre seg sivilisert og hensynsfullt ovenfor andre i trafikken. Alt riktig. Smilefjes og stjerne 
|
|
|
18/06/2023 05:56
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Men i alle dager! https://www.nrk.no/nyheter/mann-skjot-pa-syklister-med-luftgevaer-1.16451042Politiet tar tre personer «på fersken» i en bil der de har skutt med luftgevær mot deltakere i Styrkeprøven, og de finner kartonger med egg. Godt mulig det er etter reglene, men at personen de pekte ut ikke ble satt rett i varetekt? Ser jo ut som politiet behandler dette som guttestreker!
|
|
|
18/06/2023 07:43
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Blir sikkert henlagt før kl 12 på mandag
|
|
|
18/06/2023 08:58
|
Ivar Nilsen
Fersking
|
Fersking
Varetektsfengsling brukes vel først og fremst av hensyn til etterforskning og for å sikre at folk ikke stikker av. Jeg vil tippe at ingen av delene ble vurdert som relevant her. Usikker på hva evnt straffen blir men jeg håper på mer enn en bot. Ubetinget fengsel har i hvert fall vært brukt før. Relevante saker: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vvq65/tolvaaring-skutt-med-luftgevaerhttps://www.aftenposten.no/norge/i/KyA6e/maa-i-fengsel-for-aa-ha-skutt-med-luftgevaerHeldigvis traff de ingen. Dessverre vil vel det kunne føre til mildere straff tipper jeg. Samtidig kan de jo umulig påstå at dette var noe som ble gjort i affekt. Høres veldig planlagt ut og jeg håper det blir sett på som skjerpene. Skadepotensialet når man skyter og kaster ting på folk som sykler i over 30-40 km/t på asfalt er ganske stort.
|
|
|
[Re: Ivar Nilsen]
18/06/2023 09:38
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Varetektsfengsling brukes vel først og fremst av hensyn til etterforskning og for å sikre at folk ikke stikker av. Jeg vil tippe at ingen av delene ble vurdert som relevant her. Fare for gjenntakelse? Det er vanskelig å se noe annet motiv enn en generell aggresjon mot syklister. Ingen grunn til at den aggresjonen forsvinner etter at han er avhørt. Som Ivar Nilsen påpeker i innlegget over, dette er ikke gjort i affekt, det er planlagt. Å skyte mot syklister i fart har et betydelig større farepotensiale enn feks å skyte mot gående. Likevel er jeg ganske sikker på at tilsvarende gjerninger mot en pride-parade ville sendt han rett i isolasjon.
|
|
|
[Re: Gråstein]
19/06/2023 11:08
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Men i alle dager! https://www.nrk.no/nyheter/mann-skjot-pa-syklister-med-luftgevaer-1.16451042Politiet tar tre personer «på fersken» i en bil der de har skutt med luftgevær mot deltakere i Styrkeprøven, og de finner kartonger med egg. Godt mulig det er etter reglene, men at personen de pekte ut ikke ble satt rett i varetekt? Ser jo ut som politiet behandler dette som guttestreker! Dersom noen hadde kastet et egg på meg på et ritt jeg hadde trent til i et år, og hadde 5 timer igjen av, og jeg hadde identifisert personen, så tror jeg at en sporing til hvor vedkommende bor ville vært på plass, samt knusing av 1 egg mot frontruten på bilen klokken 24:00 en gang i måneden (ved fullmåne) ville vært på sin plass - sånn at egget fikk tid til å størkne....gjerne sånn i ca 2 år ville vært passe. Ved siste egg-knusing ville jeg laget en "Grand Finale" med å stikke hull i alle dekkene, samt skrive Horebukk på siden....bare sånn for å få ut all aggresjon.
|
|
|
19/06/2023 14:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Et par eller flere egg i noe avispapir som du tenner på før du ringer på døra...........bytte gjerne ut egg med hundelort om du får tak i det.
|
|
|
|
|
|