Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke?

Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? #2690233 01/12/2021 15:01
G
Gråstein Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
G
Et slags oppfølgingsspørsmål på dette.

Nå har jeg bukse med pute, og er happy med det. Før det, ble det mest pendlersykling om vinteren, og da ble kort bukse kombinert med langrennsbukse. Sistnevnte har jeg inntrykk av "alltid" har gode modeller på salg her og der, mens en god vinterbukse for sykling er et så smalt produkt at prisene er ganske høye. Hvis man først ikke skal ha pute, er det andre enn estetiske gruner for å velge en sykkelbukse fremfor langrennsbukse?

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690235 01/12/2021 15:07
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg er visst ikke enig med redaksjonen og liker min Gore med pute både på terreng og grus vinterstid.

https://www.landevei.no/sykkelklaer/sykkelbukser/vintersykkelbukse-skal-jeg-ha-pute-eller-ikke

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690239 01/12/2021 16:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det hender at jeg er uenig med de tre vise menn - Alpers, Øyvind og Valentino - men da oppdager jeg som regel etter en stund at jeg tar feil og de har rett ICON_SMILE

Jeg er +1 til vinterbukse uten pute av alle grunnene som Øyvind oppgir i artikkelen som Emil lenket til. Selv om jeg jukser og bruker boxer med pute og vindtett front under vinterbuksa. De tre vise menn sier at den sitter løsere enn skikkelig bukse, og det har de helt sikkert rett i, men jeg har - bank i karbon - ikke merket noe til det. Ennå.

Og enda en grunn:

Etter at jeg gikk over til vindtett og varm vinterbukse uten pute, med sykkelboxer/bukse med pute under, har jeg aldri hatt behov for flere lag på underkroppen. Heller ikke på turer over flere timer i 15-20 minus. Dobbel bukse rundt skrittet gir tilstrekkelig varme der jeg før kunne bli kald.

Når det er sagt, fungerer selvsagt også vinterbukse med pute utmerket.

(Men dersom du på kalde dager da må til med ull, superundertøy eller noe slikt under buksa, får du jo ikke valuta for den utsøkte puten som er designet for nennsom kroppskontakt!)

Hva gjelder trådens tema:

Jeg skjønner ikke spørsmålet til Gråstein. Sikkert fordi jeg ikke eier et eneste skiplagg. Og er lei av at skifolket hele tiden skal spørre om de ikke kan få være så snill å få lov til å bruke skiklærne sine til å sykle med. Ille nok at de i trege horder av titusener som zombier sperrer veien for oss raske syklister både i oppstigningene til Marka og utenfor stuene ICON_SMILE

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690242 01/12/2021 16:58
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Personlig har jeg blitt fan av langbiber med pute. Etter par år med Castelli Sorpasso og enda lenger med Castelli Nanoflex er pr 1 å bruke disse, og hvis ikke vasket blir det kort bib med langbib u/pute utenpå. Men komformessig så triumfer langbib med pute en kortbib m/ pute + langbukse. Spesielt på lengre turer. I høst skaffet jeg meg Rapha Classic winter langbib til veldig fin pris og etter noen turer med den så blir det min nye favorittbib ned 0 grader. Og så er en Castelli Polare på vei fra bikeshop til de enda kaldere dagene. Og ja jeg har også kombinert langbib m/pute med langbib u/pute på kalde dager, eller Vaude primaloft shorts på kalde fabiketurer.

Redigert av Oddefa; 01/12/2021 16:58.
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690247 01/12/2021 18:00
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg vil si at begge deler funker bra, så det blir litt smak og behag. Selv har jeg begge deler og kan bruke det om hverandre uten å nødvendigvis foretrekke det ene fremfor det andre. Hvis man sykler ofte, er det jo en fordel at man slipper å vaske hele buksa så ofte. Lang bukse uten pute med shorts under blir fort litt varmere, så det er nok å foretrekke om det er kaldt. Da kan man jo også slenge på noen kne- eller beinvarmere om det er riktig kaldt (det kan man jo forøvrig uansett).

Hvis du med langrennsbukse mener tights, så kan du helt fint bruke det sammen med en sykkelshorts under (eller over). Jeg

Redigert av Elmersen; 01/12/2021 18:02.
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690256 01/12/2021 19:22
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Problemet med skibukser og sykling er at de blir ubrukelig lave i linningen bak og tilsvarende ubrukelig foldete foran.

Assos Equipe RS-vinterbuksen (T33RS) med pute er deilig forresten, omtrent som T23RS.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Valentino] #2690257 01/12/2021 19:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Valentino
Problemet med skibukser (...) er at de blir ubrukelig (...) og ubrukelig.

Takk for tydelig svar som for all fremtid bør være standardsvaret til alle som spør om de kan bruke skiklærne sine til sykling ICON_SMILE

Assos Equipe RS-vinterbuksen (T33RS) med pute er deilig forresten, omtrent som T23RS.

Er de tre vise menn uenige? Nå vet jeg ikke hva jeg skal mene!

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Valentino] #2690258 01/12/2021 20:05
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Problemet med skibukser og sykling er at de blir ubrukelig lave i linningen bak og tilsvarende ubrukelig foldete foran.

For all del, du har helt sikkert rett. Men jeg kan ikke huske at jeg ble særlig plaget av det da jeg brukte tightser litt om hverandre for en del år tilbake før garderoben ble bygd opp skikkelig. Så ikke la det stoppe deg, det er bare å prøve og så kjøpe noe annet om du ikke er fornøyd.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690259 01/12/2021 20:44
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Er alltid mest behagelig med EN bukse (i stedet for flere utenpå hverandre).
Castelli Polare (m/pad) er perfekt i milde vinterdager, fra ca 3 varme til 7 kalde.
Med 3 stk, trenger jeg ikke vaske veldig ofte.
Skibukser har ofte dårligere slitestyrke i skrittet.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Sepeda] #2690260 01/12/2021 20:53
G
Gråstein Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
G
Sitat: Sepeda

Jeg skjønner ikke spørsmålet til Gråstein. Sikkert fordi jeg ikke eier et eneste skiplagg.

Vi er nesten i samme bås. Jeg eier en skibukse eller to, men har ikke satt mine bein i en lysløype på mange år, så noe må jeg jo bruke dem til :-)

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690263 01/12/2021 20:59
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en skibukse. En skijakke også faktisk. Og så har jeg Vestbygdaski, smurt med blå Swix, halmstubb og potetåker. Det er veldig kjekt å kunne gå ut på ski rett fra inngangsdøra hjemme i oppkjørte løyper.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690267 01/12/2021 21:46
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Kjører bukse uten pute og en shorts uten seler under. Ser ingen grunn til å vurdere noe annet.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690291 02/12/2021 08:47
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Prøvd to lange bukser med pute (Gore og Northwave), og ved bruk av begge syntes jeg det virket som om friksjonen fra knærne gjorde at jeg hele tiden måtte justere padden. Mulig jeg ikke har kropp som er egnet til en såpass lang tettsittende one-piece. Likte det i hvert fall ikke. Dessuten var det vanskelig å justere med flere lag, og i mange minus ble det kaldt med bare denne. Kjøpte i stedet thermo-bein fra Zu4r, som sammen med høst-BIB holder fint ned til rundt 0, og en Gore Windstopper uten pute (samme type jeg prøvde med pute, så jeg bytta bare bort puta med XXLs gode fornøyd-garanti). Sammen med høst-BIB er denne brukt ned til 14 minus.

Mye mer praktisk også, spesielt hvis jeg sykler flere dager på rad, da den lange buksa er fullt brukbar også med sommerbukse under, så jeg har flere BIB-er å variere med. Det er nødvendig, da padden i høstbuksa fra Assos ikke tørker over natta.

Så uten pute, uten tvil.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690299 02/12/2021 09:38
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Kjører langbib med pute selv. Har en Gore og en Pearl Izumi, der sistnevnte er klar favoritt som brukes daglig - Gore brukes bare når PI ikke har tørket etter forrige bruk og vask.

Har funnet ut at langbig med pute funker best for min del, av to grunner:
- Ønsker å holde nede antallet plagg å ta på seg for hver tur
- For min del funker det best for sitte-regionen jo færre plagg jeg har på meg = mindre friksjon mellom plagg, gnissing, gnagsår/ubehag.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690301 02/12/2021 09:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Tror noen som opplever at det gnisser mer med en sykkelshorts under en tjukkere bukse uten pute har en for vid/slitt/lite velpassende shorts innerst.
Sykkelshortser og langbukser med pute er konstruert for at puta skal sitte tett an mot rumpa. Helst skal puta ikke bevege seg i forhold til rumpa i det hele tatt under sykling - den skal følge kroppen. Jeg opplever at dette er lettest å få til med en tynnere og mer fleksibel shorts enn en tjukkere og mindre fleksibel lang bukse. I tillegg kan man oppleve at en langbukse drar seg litt ned i hvert tråkk da den sitter stramt rundt knærne. Dette kommer an på lår og leggstørrelse. Men det er viktig med en langbukse at den ikke står i strekk mellom knær og skritt - helst bør den trekkes såpass godt opp i skrittet at stoffet har litt stretch å gå på over knærne.
Jeg synes langbukse med pute kan fungere ganske bra i temperaturer mellom -5 og +5, men blir det kaldere er det for min del behov for mer stoff over knærne. Med putelangbukse må jeg da ty til en overtrekksbukse, noe jeg ikke liker ved sykling med bukkestyre.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690310 02/12/2021 10:50
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Er på leting etter alternativ bukse med pute selv. Den varmeste jeg har nå er en Pear Izumi Amfib..amfibie...amfi...whatever uten pute. Er glad i den, men den sitter litt løst ved knær, Passer ellers strøkent, og er varm nok til at giret fryser før beina.

Som andre syntes jeg det er bedre å dra på ett lag over bib'en (overshorts, jeg har tross alt gravelsykkel) enn under - hvis det er kaldt nok. Enkelt å ha med en overtreksshorts i lomme/styreveske.

Hvordan er Castelli Polare sammenliknet med den mtp sykling i masse minusgrader? Tenker da på blandevei med bukkestyre.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690311 02/12/2021 10:53
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når det er så kalt at jeg må ha noe over en langbukse med pute fungerer den gamle Assos Sturmnuss-nikkersen utmerket. Det har blitt det eneste jeg bruker den til også gitt.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690374 03/12/2021 08:32
Ivarh Offline
Ringrev
Ringrev
"Problemet" med vinterbukse med pute er jo som de vise så sant påpeker at den må vaskes etter hver bruk (som med alle BIBer). Sykler man hver dag må man ha mange langbukser, eller vaske mye og fort :-). Uten pute vasker man bare Biben, og dem har man som regel mange av.

Men her på solkysten er det (heldigvis) svært korte perioder man trenger å bruke noe varmere en foret Bib og ditto løse ben :-)

Redigert av Ivarh; 03/12/2021 08:34.

Mvh
Ivar

Each day is a gift, not a given right
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690406 03/12/2021 11:01
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Har skuffene fulle av bukser både med og uten pad, og det meste finner sitt anvendelsesområde. Til pendling bruker jeg mye bukse uten pad + shorts fordi det Ivarh sier. Til de fine, lange ikke altfor kalde turene finner jeg frem den beste buksa med pad. Når det er på sitt kaldeste finner jeg frem en gammel bukse uten pad fra birksport i stivt windtex med en merkelig, posete passform som jeg kjøpte under Bondevik 1 - regjeringen. Den kan trekkes over hva som helst og det blir helt suverent varmt.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2690410 03/12/2021 11:07
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Bruker ofte bukse med pad ned til ca. -5°C her. Kaldere enn det så blir det bukse/shorts med pad under vinterbukse. Var ute på en 5 timers i 10 blå på mandag, da ble det "vårbukse" med pad, stilongs og så vinterbukse.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2722933 21/10/2022 16:39
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Forsøker å blåse litt liv her. Jeg foretrekker helt klart bukse uten pad, men nå røk denne. Er derfor på utkikk etter noe nytt. Kriterier er lav pris glidelås ved ankler, ikke for tykk og stiv.

Noen som har gode forslag?

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2722965 22/10/2022 15:12
Panda Offline
Besatt
Besatt
Har akkurat i dag bestilt Pearl Izumi til 383 kr hos Cyclestore UK.
Pearl Izumi Pursuit Thermal Bib Tights No Pad.

Om de er gode gjenstår å se.
Tikket av på alle kravene mine; billig, ankel glidelås, uten pad, seler, fleece for.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2722967 22/10/2022 16:07
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Godt tips, men det blir vel fort moms og avgifter på den buksen?
Har sett meg ut Endura FS260 Pro Thermo som et aktuelt alternativ fra Bikeshop.

Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2722969 22/10/2022 17:20
Panda Offline
Besatt
Besatt
25% ja. Og fortollingsgebyr.
Ca 600 kr totalt.

Fant bare ikke noe i kongeriket uten padding i samme prisklasse på lager.

Redigert av Panda; 22/10/2022 17:23.
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2723027 24/10/2022 11:50
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Har også kikket litt i dette segmentet i det siste, og funnet at utvalget er begredelig dårlig. Hvorfor skal alle butikkene på død og liv pushe pads? Sjekket f.eks. hos Rapha (mest for moro skyld) og de har jo ikke en eneste bukse uten pad.

Var ute rett i overkant av 0 grader i går, og kom fram til at den Assos Mille GT Winter er for kald uten noe mer på knærne, så skulle hatt en som var litt varmere. Helst uten at det koster skjorta.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2723030 24/10/2022 12:49
Z
ziggy68 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z

-BSK
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2723033 24/10/2022 13:11
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Craft er kanskje ikke så kult, men de har iallefall hatt selebukser uten pad med glidelås nede før.
Rimelige er de og og selges på XXL

På vinteren når det er skikkelig kaldt og jeg sykler fatbike eller terrengsykkel så bruker jeg ei topptur bukse fra Helly Hansen istedet for en som sitter tight.
Det funker mye bedre for meg.

AG

40+ and still climbing......
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2723043 24/10/2022 17:21
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg tok sjansen på Endura FS260 Pro Thermo. Litt dyrere enn alternativet til Panda, men gjerne litt enklere om den ikke faller i smak og må returneres.
Satser på at det er en varm nok bukse til 98% av turene her i Bergen. For varmt er heller ikke ideelt.

Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Magnoos] #2723044 24/10/2022 18:11
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Magnoos

Var ute rett i overkant av 0 grader i går, og kom fram til at den Assos Mille GT Winter er for kald uten noe mer på knærne, så skulle hatt en som var litt varmere.

Samme bukse her, og samme erfaring.
Hva produsentene legger i begrepene winter og thermo er ikke lett å lese fra spec. Derfor blir det for mye prøving og feiling.
F.eks. ned til 0 grader, betyr hva?
25 km/t ved vindstille i 0 grader vil si en fartsvind på 7 m/s og -6 effektive. Legger en så til f.eks. 7 m/s nordavind i mot så er en nede på -8 effektive.

https://www.vg.no/spesial/2016/kulde-generator/

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Labbetuss] #2723048 24/10/2022 19:18
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M

Sitat: Henrik Alpers @ Landevei test
Nalinis vinterbukse Birmania fungerer veldig bra på plussiden, men er ikke for kalde dager eller frossenpinner.

Sitat: Labbetuss
... Derfor blir det for mye prøving og feiling.

Ja, med denne buksa var det vel nærmest gambling, med unntak av at det stod "winter" i navnet var det ikke så mye info å hente.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå