Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler

WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler #2722566 17/10/2022 06:56
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Vi bruker i dag Mill WiFi Socket til varmestyring av ovner på hytta. Det funker sånn passelig greit, men det er noen ting jeg er mindre fornøyd med:
* Den ene pluggen har sluttet å funke etter under to år, så jeg vurderer en alternativ løsning nå.
* Jeg har flere ganger opplevd at pluggene kjører varme selv om jeg har slått av varme. Mulig det var den pluggen som nå har sluttet helt å virke.
* Pluggene måler temperatur ganske unøyaktig. Det er sannsynligvis fordi pluggene plasseres langs gulvet der stikkontaktene er. Jeg kunne tenke meg en løsning der man har en separat, trådløs temperaturføler.
* Appen er ikke veldig bra. Det er ganske ofte at jeg ikke får respons når jeg skal justere romtemperaturen, og da fungerer glidebryterløsningen deres veldig dårlig.
* Varmestyringen er avhenging av tilgang til Cloud. Dersom den mister nettforbindelsen så husker den siste temperatur, ikke døgnprogrammet. Ikke kjempeviktig, men det er en klønete løsning.

Jeg ser Adax har en konkurrerende løsning. Den har dessverre heller ikke mulighet til separat temperaturføler. Noen som har erfaring med denne og kan si om det fungerer stabilt og godt?

Noen som vet om en løsning der man også kan koble til separate temperaturfølere? Jeg må ha en løsning med plugg som kobles mellom ovn og stikkontakt, det er uaktuelt å bytte ut alle ovnene, eller tilkalle elektriker. Jeg vil ha en løsning med dingser som kobler seg rett på WiFi, ikke en hub, da det er laftede vegger i hytta som demper trådløse signaler ganske effektivt (vi har mesh for WiFi-dekning i alle rom).

Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722573 17/10/2022 07:25
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Nei men jeg har et antall Adax ovner. Adax forrige generasjon var litt trøbbel da de er 2.4GhZ men med Bluetooth til oppsett er dette blitt uproblematisk. Jeg vil tro dette gjelder den du linker til.
Jeg er ingen ekspert men uten hub/smarthusløsning så er det vel en overkommelig løsning du har skissert.

Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722580 17/10/2022 08:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722590 17/10/2022 09:41
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Arne_And
Vi bruker i dag Mill WiFi Socket
* Den ene pluggen har sluttet å funke etter under to år, så jeg vurderer en alternativ løsning nå.

Jeg har fire-fem Mill-socket på Røros, de slutter å virke etter etpar år, ja, dvs. releet havarerer, og lysdiodene under knappen er noe av det aller dårligste som fins, dvs billigste form for kina-ræl. De er koblet på ovner på 700W, hver. Vi fikk nylig varmepumpe, og nå skal de nesten ikke skru av, og på, lenger.

De er enkle å reparere, releer som er kompatible fins å få kjøpt hos RS components, samme med lysdiodene, så om man har loddebolt, så går det greit. Jeg lever bedre med at det er et Omron, eller noe-rele inni de, etter reparasjon, framfor å handle nytt ræl.

Releer er forbruksvare, uansett fabrikat, så om noe fra TE, Omron eller andre produsenter brukes så vil de trøble, også, etterhvert, etter i visst antall av/på-sykluser.

I Cambridge-forsterkeren min, fra 2007, var det fire stk releer. To for strømforsyning, og to for høyttalerne, alle havarerte ca i løpet av to år, etter ca 11-12 år.

Har ikke noen forventning om at Shelly-dingser skal vare særlig lenge, heller. Releet inni de små dingsene til Shelly er puslete greier. Men det virker som Shelly har litt mer kontroll på hva som havner inni dingsene, sammenlignet med Mill.

Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722615 17/10/2022 11:31
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Mill oppdaterte WifiSocket til gen3 i 2022, ser Prisjakt har pris fra 2022-01-07. Vet ikke om andre forskjeller enn at gen3 skulle være litt lettere å koble opp.

Mill har Mill Sense Smart Klimasensor som kan fungere som separate temperaturføler. Har en slik selv, men det er ofte ikke stor forskjell på målt temp i WifiSocket og Klimasensor. Kanskje 0,5-1 grad forskjell. Forskjellen er hovedsakelig når en endrer temp. Dette blir klart mer synlig om det er gulvkaldt/trekk eller om man setter den i området som f.eks. varmes opp av peis.

Litt på siden så vet jeg ikke hvor presise slike målere er. Har både Airthings og Mill Klimasensor, og de er ofte uenige når det er vær/temp-endringer, selv om de står ved siden av hverandre. Hvis alt er urørt og det er lite værforandringer er de som regel ganske enige om alt utenom luftfuktighet. Strømmåleren i WifiSocket er vel så dum som man får den, innstilt watt x tid. Smartmålere jukser ofte for å vise mer info enn de har sensorer, Airthings har f.eks. "Mold Detection", noe fremstår som egentlig bare er en algoritme bestående av verdier av temp og luftfuktighet.

Fibaro Wall Plug måler mer nøyaktig strømforbruker(bruker selv en til espressomaskin), men til styring av ovner tror jeg det kan bli kronglete da en trenger både Wall Plug og Motion sensor, og så styre dette via Apple Homekit eller mer avanserte smartsentraler.

Redigert av Andreas83; 17/10/2022 11:33. Rediger grunn: Peis

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722620 17/10/2022 11:47
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Mill har Mill Sense Smart Klimasensor som kan fungere som separate temperaturføler

Jeg har en slik allerede, men kan den brukes for å styre Mill WiFi Socket? Finner ikke noe om det.

Redigert av Arne_And; 17/10/2022 11:48.

Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: baronKanon] #2722621 17/10/2022 11:48
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: baronKanon

Det så helt perfekt ut, takk.

Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722623 17/10/2022 12:06
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Mill har Mill Sense Smart Klimasensor som kan fungere som separate temperaturføler
Jeg har en slik allerede, men kan den brukes for å styre Mill WiFi Socket? Finner ikke noe om det.
Nå er det lenge siden jeg har satt det opp, men etter man har satt opp f.eks. Stue med 2 ovner og 1 sensor, kan en velge at tempstyring gjøres i sensor og ikke i ovnene. Ser i appen at hvis jeg velger Stue, blar ned til Enheter, velger Sensor, Innstillingstannhjul og Tilordne sensor så kan jeg gjøre valg derfra.

Redigert av Andreas83; 17/10/2022 12:20. Rediger grunn: Screenshot fra app fungerte dårlig.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722624 17/10/2022 12:08
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig

På oppsettet i appen kan man velge "Tilordne rom" på sensoren, og da brukes den til å finne temperaturen i rommet, som varmestyringen baserer seg på.

Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722627 17/10/2022 12:22
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Se der ja, mange takk!

Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Andreas83] #2722629 17/10/2022 12:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Andreas83
Mill oppdaterte WifiSocket til gen3 i 2022, ser Prisjakt har pris fra 2022-01-07. Vet ikke om andre forskjeller enn at gen3 skulle være litt lettere å koble opp.

Gen3 har bedre wifi-tilkobling og kan styres lokalt av lokalt hjemmeautomasjonssystem, som ikke trenger skyen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722646 17/10/2022 16:54
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har installert Elko sitt system på hytta nå i høst. Pt. Har jeg to strømplugger og en tempføler. Ser ut til å fungere bra ift mitt behov. Business caset er også strålende

Lars-Erik
Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722676 18/10/2022 06:32
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det ser ut som Elko bruker Zigbee og en sentral hub, det passer ikke for oss.

Re: WiFi-plugg for ovnsstyring med separat tempføler [Re: Arne_And] #2722683 18/10/2022 07:25
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg slet også med de første generasjonene av Mill-pluggene.
Valgte å oppgradere til nyeste generasjon, og har (bank i bordet) ikke hatt noe trøbbel med de så langt.

Synes appstyringen fungerer veldig godt. Jeg har laget en del ferdige program som jeg veksler mellom, så bruker for så vidt ikke noen glidejustering - så mulig det er derfor.

Moderator  support