Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Endurohjul med "livstidsgaranti"

Endurohjul med "livstidsgaranti" #2722222 10/10/2022 20:48
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Hei!
Jeg begynner å bli lei av å rette og bytte alufelgene mine (nå sist Newmen SL E.G. 30) med jevne mellomrom, og vurderer å vende tilbake til karbonhjul. De beste hjulene jeg har hatt er selvbygde Nextie-hjul med Hope-nav.

Når det er sagt snuser jeg på komplette hjulsett med livstidsgaranti i et forsøk på å mekke mindre samt sykle mer.

Her kommer Santa Cruz Reserve 30HD ut som en god kandidat. Dyrt, men dersom det resulterer i flere sykkeldager over flere år kan det være verdt investeringen.
Fordelen, slik jeg forstår det, er forhandlernettverket som raskt skaffer nye hjul uansett hvor man befinner seg i verden.

Inn fra sidelinjen har vi de nye Hunt Proven Carbon Race Enduro med tilsvarende egenskaper og til en lavere pris.
De har muligens litt enklere nav, men i alle fall 32 eiker bak (og det liker jeg). Hunt påstår også at de har gratis crash replacement for livet, men hvordan funker det i praksis? Vil sykkelkomponenter.no (som jeg har svært gode erfaringer med) ta seg av problematikken til tross for at de (enda?) ikke selger hjulene? De fører jo tross alt Hunt.

Er det noen som har noen meninger og erfaringer som kan hjelpe meg på veien til et liv med nye og vedlikeholdsfrie(ish) hjul?

Litt om meg: Veier 96kg. Sykler et par enduroritt i året. Er ganske ukritisk på linjevalg.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722232 11/10/2022 06:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er vanskelig. Alt bunner ut i hva som er på lager hos forhandler/importør/produsent når du moser bakhjulet. Nextie og Light Bicycle har gode garantier på premium/pro-felgene sine, men det er alltid nedetid. Tror nok ikke du får mindre nedetid per hjul, men du får nok muligens færre omganger med solide karbonhjul. Eller ha to hjul (bakhjul?), så du alltid har et hjul som funker mens det andre er på garanti.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722235 11/10/2022 06:30
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Håndbygd, et godt nav, også denne?

https://www.dtswiss.com/en/components/rims-mtb/free-ride/fr-541

Deler pleier å ha bra med ting på lager, og prisen er jo fin. Ta en telefon å hør hva Deler tenker om lager-status der?
Håndbygg vil ALLTID være sterkere enn fabrikksbygg, men det er kanskje selve felgringen som er svakheten hos deg? Disse har blitt hypet ganske bra etter de ble sluppet i sommer.

Sikkert fint med Reserve, men det er uansett ventetid på felgringer hvis de ikke har på lager til enhver tid når du trenger. Kompis har ventet 3mnd en gang, en annen venta 2 uker(selv om tidene under covid kanskje ikke er referansen på slik det "normalt" er?)
Prisen er også vill.

Hva er det du ødelegger? blir de skjeive eller ødelagt?

Og sleng på at "ukritisk linjevalg" er noe du selv velger, smudere kjørestil kan forlenge sykkelsesong :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722236 11/10/2022 06:32
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: BackCountry
Hei!
Jeg begynner å bli lei av å rette og bytte alufelgene mine (nå sist Newmen SL E.G. 30) med jevne mellomrom, og vurderer å vende tilbake til karbonhjul. De beste hjulene jeg har hatt er selvbygde Nextie-hjul med Hope-nav.

Når det er sagt snuser jeg på komplette hjulsett med livstidsgaranti i et forsøk på å mekke mindre samt sykle mer.

Her kommer Santa Cruz Reserve 30HD ut som en god kandidat. Dyrt, men dersom det resulterer i flere sykkeldager over flere år kan det være verdt investeringen.
Fordelen, slik jeg forstår det, er forhandlernettverket som raskt skaffer nye hjul uansett hvor man befinner seg i verden.

Inn fra sidelinjen har vi de nye Hunt Proven Carbon Race Enduro med tilsvarende egenskaper og til en lavere pris.
De har muligens litt enklere nav, men i alle fall 32 eiker bak (og det liker jeg). Hunt påstår også at de har gratis crash replacement for livet, men hvordan funker det i praksis? Vil sykkelkomponenter.no (som jeg har svært gode erfaringer med) ta seg av problematikken til tross for at de (enda?) ikke selger hjulene? De fører jo tross alt Hunt.

Er det noen som har noen meninger og erfaringer som kan hjelpe meg på veien til et liv med nye og vedlikeholdsfrie(ish) hjul?

Litt om meg: Veier 96kg. Sykler et par enduroritt i året. Er ganske ukritisk på linjevalg.

Vil ikke si noe om hjulene, men å forsøke å belaste Sykkelkomponenter med det er vel uansett lite fair. Du kan i det minste høre med han og kjøpe hjulene der. Kan helt sikkert skaffe ting som ikke står i nettbutikken.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722237 11/10/2022 06:43
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
det må da være bedre å være litt mer kritisk til linjevalgene fremfor å mose felgene regelmessig

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: sls] #2722238 11/10/2022 06:45
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: sls

Vil ikke si noe om hjulene, men å forsøke å belaste Sykkelkomponenter med det er vel uansett lite fair. Du kan i det minste høre med han og kjøpe hjulene der. Kan helt sikkert skaffe ting som ikke står i nettbutikken.

Det var et genuint spørsmål om hvordan deres crash replacement funker. Det er slik jeg har forstått Santa Cruz opererer. Lever inn hjulet til nærmeste forhandler og få nye utlevert (etter litt korrespondanse med SC selvfølgelig). Synes det dermed er litt urettferdig å bli beskyldt for å være lite fair.

Redigert av BackCountry; 11/10/2022 06:47.
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: Flamini] #2722241 11/10/2022 07:00
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: Flamini
det må da være bedre å være litt mer kritisk til linjevalgene fremfor å mose felgene regelmessig

Joa, jeg tror du er inne på noe. Det er en pågående prosess jeg jobber med. Men, det er ikke det jeg ønsker å diskutere nå. Jeg ønsker å vite hvordan jeg kan bytte pengene mine inn i noe som gir meg mer tid til å sykle ICON_GRIN

Redigert av BackCountry; 11/10/2022 07:02.
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: RazeFaze] #2722249 11/10/2022 07:31
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: RazeFaze

Deler pleier å ha bra med ting på lager, og prisen er jo fin. Ta en telefon å hør hva Deler tenker om lager-status der?
Håndbygg vil ALLTID være sterkere enn fabrikksbygg, men det er kanskje selve felgringen som er svakheten hos deg? Disse har blitt hypet ganske bra etter de ble sluppet i sommer.

Sikkert fint med Reserve, men det er uansett ventetid på felgringer hvis de ikke har på lager til enhver tid når du trenger. Kompis har ventet 3mnd en gang, en annen venta 2 uker(selv om tidene under covid kanskje ikke er referansen på slik det "normalt" er?)
Prisen er også vill.

Og sleng på at "ukritisk linjevalg" er noe du selv velger, smudere kjørestil kan forlenge sykkelsesong :-D

Takk, felgene skal vurderes.
Hovedsakelig er det ujevnt eikespenn/løse eiker og etterhvert skeive hjul som er problemet. Jeg pleier alltid å gå over eikespennet på de nye hjulene, men allikevel sklir det ut etter kort tid. Det hender jeg bulker felgene, men det har blitt bedre etter at jeg begynte å kjøre DD/SG, Rimpact og 28+ psi. Nextie-hjulene jeg bygde selv måtte jeg ikke røre på 3(!) år.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: baronKanon] #2722250 11/10/2022 07:38
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: baronKanon
Det er vanskelig. Alt bunner ut i hva som er på lager hos forhandler/importør/produsent når du moser bakhjulet. Nextie og Light Bicycle har gode garantier på premium/pro-felgene sine, men det er alltid nedetid. Tror nok ikke du får mindre nedetid per hjul, men du får nok muligens færre omganger med solide karbonhjul. Eller ha to hjul (bakhjul?), så du alltid har et hjul som funker mens det andre er på garanti.

Jeg har forsåvidt tre greie alu-hjulsett fordelt på en enduro-sykkel og en stål-hardtail. Alle bakhjulene har godt med kast og jeg orker ikke tanken på nok en kveld med hjulrettestativet ICON_CRAZY
Men der ga du meg en idé om å sjekke ut Dogstar. Jeg har fått det for meg at han ofte har en del felger liggende da han bestiller felger i bulk fra Nextie.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722251 11/10/2022 07:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Prisen er også vill.

Takk, felgene skal vurderes.
Hovedsakelig er det ujevnt eikespenn/løse eiker og etterhvert skeive hjul som er problemet. Jeg pleier alltid å gå over eikespennet på de nye hjulene, men allikevel sklir det ut etter kort tid. Det hender jeg bulker felgene, men det har blitt bedre etter at jeg begynte å kjøre DD/SG, Rimpact og 28+ psi. Nextie-hjulene jeg bygde selv måtte jeg ikke røre på 3(!) år.

Da tror jeg du nærmere deg noe riktigere, altså godt bygg.
"fabrikksbygg" har aldri vært gode nok.

Håndbygg, og rett deler for din bruk. Du er selvfølgelig aldri garantert 100% der heller.

Når det gjelder SC ville jeg sjekka hva dette betyr. Det er helt sikkert forskjell om du kjøper et hjulsett og om du kjøper en felg.
Kompis har nettopp betalt for ombygging av hjul da han bygget opp med "løs" SC felg, og ikke et hjulsett fra SC.
"lever inne hjulet, få nytt" sånn har det i hvertfall ikke vært hos en kompis av meg. Det var sending til SC Norge, få tilbake etter laaaaaang tid, ferdig bygget. Men det kan handle om at det ikke er forhandler her i byen, og leveringstider under covid.

Hvis du ikke knuser felger, men eiker blir løse og de får kast, ville jeg sett på hjulbyggekvalitet og stivhet i felg først.

Er forsåvidt ikke overasket over Nextie, de litt tyngre felgene fra dem og LightBicycle er jo hønnstive og sterke, og med godt bygg er det nesten vanskelig å slå dem skeive. Men de kan jo knuses de og, men det høres ikke ut som det er problemet ditt.

Jeg er usikker på hva "livstidsgaranti" betyr her, mistenker det er noe med liten skrift du evnt må få klarhet i.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722279 11/10/2022 11:37
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Lurer på om Dogstar e.l kan være en god løsning her, og hvis du prater me'n kan det jo være at du kan få noe som i praksis* fungerer som en livstidsgaranti

*betale ekstra for å ha en gullapp med navnet ditt på et hjul/felg på lageret? ICON_LAUGH

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: Ndreas] #2722295 11/10/2022 14:26
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Min (Dogstars) erfaring er at alu-felger ofte flekser såpass mye vertikalt at det er krevende å få eikene til å holde seg stramme under alle de belastninger hjulet utsettes for under hard sykling. (Og siden dette er helt udempet fleks/fjæring, er det ikke noe man ønsker heller.) En solid karbonfelg som beskyttes mot gjennomslag med et passende innlegg har vist seg å holde bedre enn alu for de aller fleste. Et unntak kan være den nye HTZ-felgen til WTB i alu, men den er bæltung. Den nye DH-felgen til DT tror jeg desverre fremdeles er for lett, slik at den kommer til å få bulker og flatspots. Fint for å hindre pinchflats når du sykler ritt, men kanskje ikke like gøy eierskap for alle de som betaler utstyret selv.

Merkelig nok har jeg bygget om mange Reserve-hjul med nye eiker, da orginalbygget ikke holder seg rett hvis du sykler litt over gjennomsnittet herjete. Om det er eikespenn eller valg av eiker som er problemet vet jeg ikke. Men de aller, aller fleste er veldig fornøyd med Reserve-hjulene, jeg snakker her om de som er litt ekstra flamboyante i sin sykkelstil.

Dogstar har ikke sykleistykkergaranti, men blir hjulet skjevt uten at du har skadet felg eller eiker, retter jeg det gratis helt til delene er utslitt (materialtretthet etc). Og kjører du villmann og caser et hopp (du vet hvem du er! :-) ) så får du kostpris på ny felg og rabatt på bygging. Som regel går det mange år før jeg får inn et hjul til etterjustering, og felgknekk er det nå nesten bare rundbanegutta med superlette felger som står for.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722298 11/10/2022 16:08
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
kan det være tema og bruke brede felger slik at du får på dekk med litt mer volum ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: Flamini] #2722300 11/10/2022 17:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Flamini
kan det være tema og bruke brede felger slik at du får på dekk med litt mer volum ?

Du får kortere lortfall mellom bakke og felg med bredere felger. ICON_SMILE 30mm ID er stort sett greit, og jeg har også god erfaring med 2,35" på 25mm ID på stisykkelen (faktisk).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: Ole] #2722312 12/10/2022 05:01
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ole
Min (Dogstars) erfaring er at alu-felger ofte flekser såpass mye vertikalt at det er krevende å få eikene til å holde seg stramme under alle de belastninger hjulet utsettes for under hard sykling. (Og siden dette er helt udempet fleks/fjæring, er det ikke noe man ønsker heller.) En solid karbonfelg som beskyttes mot gjennomslag med et passende innlegg har vist seg å holde bedre enn alu for de aller fleste.

Dette stemmer 200% med mine observasjoner og konklusjoner. Mine observasjoner og erfaringer er dog en liten brøkdel av dine. Men likevel tyder alt på at mht vanlig slitasje ser karbonhjul ut til å være omtrent evigvarende. Når det blir kræsj tror jeg det er mer flaks/uflaks enn alu/karbon som avgjør utfallet. Er du ei skikkelig kløne med litt uflaks ryker alt uansett. Jeg er ikke fintfølende nok til å å skille alu fra karbon mht feeling på sykkelen, men om noen spør meg om et hjulsett de "aldri" trenger å skru på, så er jeg ikke i tvil: karbon.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: erikskon] #2722313 12/10/2022 05:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: erikskon
Dette stemmer 200% med mine observasjoner og konklusjoner. Mine observasjoner og erfaringer er dog en liten brøkdel av dine. Men likevel tyder alt på at mht vanlig slitasje ser karbonhjul ut til å være omtrent evigvarende. Når det blir kræsj tror jeg det er mer flaks/uflaks enn alu/karbon som avgjør utfallet. Er du ei skikkelig kløne med litt uflaks ryker alt uansett. Jeg er ikke fintfølende nok til å å skille alu fra karbon mht feeling på sykkelen, men om noen spør meg om et hjulsett de "aldri" trenger å skru på, så er jeg ikke i tvil: karbon.

I tillegg er det jævlig mye enklere å bygge hjul med karbon. Trodde jeg var "flink" til å bygge hjul helt til jeg fikk et prosjekt som har stått på kjøkkenet i halvannen måned og bare sett dumt på meg. det blir bare høydekast, sidekast, og når det først er rett, er eikespennet på bærtur, og når eikespennet er jevnt, så blir det nok en skjelvende tur..

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: baronKanon] #2722333 12/10/2022 08:20
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: baronKanon

I tillegg er det jævlig mye enklere å bygge hjul med karbon. Trodde jeg var "flink" til å bygge hjul helt til jeg fikk et prosjekt som har stått på kjøkkenet i halvannen måned og bare sett dumt på meg. det blir bare høydekast, sidekast, og når det først er rett, er eikespennet på bærtur, og når eikespennet er jevnt, så blir det nok en skjelvende tur..

Ah, herlig, alufelg som er skeiv rett fra fabrikk. Det skjer rett som det er fra de fleste produsenter. Kan skje med karbon også, men da oftest ved at det er ujevn godstykkelse og dermed ujevn stivhet, som gjør at spennet kan bli litt opp og ned, spesielt hvis man skal bygge stramt.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722336 12/10/2022 10:06
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Veldig ålreit å få bekreftet at det ikke bare er meg som sliter der altså.
Jeg har vært i kontakt med sykkelkomponenter.no og de legger ut de nye karbonhjulene til Hunt for salg denne uka (prisen blir drøye 14k). Crash replacement policyen deres virker også lovende, men blir endelig bekreftet når disse blir lagt ut for salg. Jeg er fremdeles i tenkeboksen.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722337 12/10/2022 10:12
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Livstidsgarantien på Santa Cruz sine reserve hjul gjelder kun på felgen, og ikke på eiker, nipler eller nav. Ødelegger du felgen, får du ny på garanti. Men du må koste arbeidet for å bygge om til ny felg, eller skifte eiker o.l.
Jeg har bygget mye hjul og min erfaring er også at carbonfelger er sterkere og tåler mer. De er også kulere ICON_SMILE
Fabrikkbygg kommer som regel med 28 hul i felgen forran og bak. Jeg synes det kan være for pinglete bak for noen. I mitt hode er 28 eiker forran og 32 eiker bak er det perfekte hjulsettet. Lett og lekent i front, bak er det styrke og stabilitet.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: thomassen] #2722341 12/10/2022 10:48
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: thomassen
Livstidsgarantien på Santa Cruz sine reserve hjul gjelder kun på felgen, og ikke på eiker, nipler eller nav. Ødelegger du felgen, får du ny på garanti. Men du må koste arbeidet for å bygge om til ny felg, eller skifte eiker o.l.
Jeg har bygget mye hjul og min erfaring er også at carbonfelger er sterkere og tåler mer. De er også kulere ICON_SMILE
Fabrikkbygg kommer som regel med 28 hul i felgen forran og bak. Jeg synes det kan være for pinglete bak for noen. I mitt hode er 28 eiker forran og 32 eiker bak er det perfekte hjulsettet. Lett og lekent i front, bak er det styrke og stabilitet.

Jeg har fått indikasjoner på at Hunts garanti dekker for deler og arbeid, men ikke eventuell frakt og toll. Som sagt, detaljene blir offentliggjort på siden til sykkelkomponeter.no hvert øyeblikk.

Jeg deler din lunkne begeistring for 28 eiker på bakhjulet.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722350 12/10/2022 11:50
O
Ole Offline
More than words
More than words
O

Jeg har fått indikasjoner på at Hunts garanti dekker for deler og arbeid, men ikke eventuell frakt og toll. Som sagt, detaljene blir offentliggjort på siden til sykkelkomponeter.no hvert øyeblikk.

Hvis du er lei av å ødelegge hjul er kanskje ikke den beste strategien å kjøpe noe som må sendes ut av landet for å repareres? Hva med å sjekke hva din lokale butik kan levere av kvalitetshjul? Spank, DT, Reserve, Hope etc.

Ole.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722353 12/10/2022 11:57
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Bontrager har vel 2års "no questions" asked garanti på sine karbonhjul og deretter en relativt god crash replacement løsning.
Der får du komplette nye hjul om du kjører i filler de første 2 åra.

De nyere Bontrager hjula har jo faktisk blitt ganske bra, har 3 sett per nå.
Riktignok rundbane hjul dvs. Kovee men det ville forundre meg litt om Line hjula som er kneppet kraftigere er så veldig mye dårligere.

Ellers så tror jeg den totalt beste løsningen er kombinasjonen av en lokal flink hjulbygger og riktige komponenter samt gjerne 1 reservehjul av det som oftest kjøres i filler for å ha mest mulig oppetid.

Jobber i anleggsbransjen og der er det en saying som sier at alt som går rundt, går sundt og det gjelder i stor grad sykkel og.
Ergo så er det beste for maks oppetid å planlegge for at ting går i filler dvs. backup løsning og rask og god turnaround på reparasjon.

AG

40+ and still climbing......
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: Ole] #2722358 12/10/2022 12:28
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ole

Hvis du er lei av å ødelegge hjul er kanskje ikke den beste strategien å kjøpe noe som må sendes ut av landet for å repareres? Hva med å sjekke hva din lokale butik kan levere av kvalitetshjul? Spank, DT, Reserve, Hope etc.

Ole.

Jeg hadde gått for håndbygg, ikke ferdighjulsett fra noen.

Håndbygg med så standard deler som mulig for raskest mulig fiks hvis noe skjer. Og som du vet altfor godt, solid og best mulig bygg.
Hope, DT, King(kanskje I9 hvis distributør har blitt god nå) der jeg vet jeg får tak i deler, normale j-bend eiker og messing-nipler, og passende felg som er greit å få tak i.

Personlig er jeg på 2-3 sesong på LightBicycle felger nå, og stivheten er jo upåklagelig. Jeg har røket eiker to ganger, hjulet har holdt seg snorbeint fram til ny eike har blitt montert(noe jeg sjøl har ordnet også).
Ulempen med karbon er pris sammenligna med alu hvis man sprekker og ødelegger felgen. For TS virker ikke dette å være problemet, altså gjennomslag, så da vil karbon nok være veien å få.

Og kanskje ride-feel? Vetke om jeg greier å kjenne kjørefølelsen mellom karbon og alu?
Ellers driver jo proffene å leker med forskjellige eikespenn for å finne rett kjørefølelse, kanskje ikke noe for oss normale...?

Ellers går det i 32 foran og bak her og, igjen, lettere å skaffe felg...evnt ha en i reserve :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722367 12/10/2022 13:08
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Jeg har gått for et hjulsett fra https://www.weareonecomposites.com/, de kom på døra i går! Så null erfaring enda. En av grunnene til at jeg landet på de er denne:

So you're thinking of joining the Revolution and want to learn a bit about our Lifetime Rim Warranty. If you break a rim while riding, we will send you a new one. Period. It is that simple.

No rim replacement cost (shipping will be charged). No hidden fine print. Lifetime support.

https://www.weareonecomposites.com/our-support

Ja, jeg må betale frakt. Ja, jeg må bygge selv (eller bestikke Ole med masse deilig øl). Og selger jeg hjulsettet får ny eier 50% crash replacement.

Mine hjul ble bygd på Union-felgen, men de har drøyere felger inne for de som knuser felger ofte.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: Trond Vidar] #2722380 12/10/2022 16:59
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
WeAreOne skriver om Union:
"We wanted a rim that was lighter than The Agent, had lower radial stiffness than anything we'd made before"

Da blir jeg litt skeptisk. Felger som flekser mye vertikalt betyr at du får nipler som forlater felgbunnen rett som det er, og det er nøyaktig det du ikke vil ha hvis du vil ha et hjul som holder lenge. Du får tretthetsbrudd i nippel, i eike og også en nippel som kan skru seg ut. Og føler du at du trenger den ekstra komforten fra noen millimeter udempet felgfleks, så har du en jobb å gjøre med optimalisering av fjæringen.

Det hjelper å bruke veldig høyt eikepenn, og bruke forskjellige eiker på hver side hvis hjulet ikke er symmetrisk, men da ender du i beste fall med å få et hjul som ikke flekser mer vertikalt enn en høyere felg.

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722444 13/10/2022 13:48
Trond Vidar Offline
Kanskje jeg ender med å gi deg masse øl for ombygg hvis det viser seg å stemme ICON_WINK

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722489 14/10/2022 14:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Vertikal fleks i hjul høres så forlokkende ut i utgangspunktet.
Men det med eike og nippelbrudd er jo ikke særlig kult. Rart at det ikke tas opp i tester av hjul som hevder seg å være laterally stiff, yet horisontally flexy.

LarsB

Re: Endurohjul med "livstidsgaranti" [Re: BackCountry] #2722490 14/10/2022 14:21
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men jeg kjøper faktisk argumentet til Ole om at vertikal fleks på sikt vil føre til at eikespennet blir løsere.

Moderator  support