Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722273
11/10/2022 10:43
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Må vel kanskje justere det regnestykket for litt raskere slitasje på RED-drivverk, men det utgjør uansett ikke mye. Det finnes forresten et lettere girøre (Aethos), men jeg synes det blir for mykt.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722275
11/10/2022 11:03
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 988
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 988 |
Har sett på Scribe, men tror det fort kan bli dyrere enn det er verdt. Feks vil Élan Wide+ 32-D med vekten du viser til havne på nesten 22k ferdig fortollet. Dette er med dagens pris og gratis frakt. [/quote] Sånn til info så trekker Scribe fra VAT på den prisen som er oppgitt. Bare å ta kontakt med de. Jeg er strålende fornøyd med mine. https://scribecycling.eu/collections/carbon-disc/products/aero-wide-plus-4250d-carbon-wheelsetJeg endte opp med ca EURxNOK pris. Ned 20% fra Scribe, opp 25% momset inn i Norge. MEN, de lager lyd! Litt som en hissig sverm med veps som jager deg.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: ohjelm]
#2722282
11/10/2022 11:42
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
Må vel kanskje justere det regnestykket for litt raskere slitasje på RED-drivverk, men det utgjør uansett ikke mye. Det finnes forresten et lettere girøre (Aethos), men jeg synes det blir for mykt. Er ikke RED blant de mest slitesterke kassettene til SRAM da? Ref. feks denne posten på Weight Weenies: it's also worth pointing out that RED cassette is the only one that is not made with pinned construction. if reliability is a concern, then red cassette will last longer than rival and force. The pinned cassettes are known to loosen up over time in the MTB world. once they came loose, they started to make all kind of funny nosies and have extra play in the wheel engagement department (as in it less responsive) Girøre har jeg på handlelisten, men glemte å inkludere det i oversikten. Jeg har sett meg ut dette som veier 13 g. Takk for info, det er veldig greit å vite.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722303
11/10/2022 17:25
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860 |
Ikke 404/303 Firecrest? Førstnevnte ligger til 15900 hos Sigmasports, inkludert moms. Gratis frakt, kjøpte mine 303S derfra. Har for øvrig god erfaring med Sigma Sports og synes de har gode priser med uproblematisk frakt til Norge. Sigma skriver da følgende: "Customers ordering from outside the EU are able to purchase goods free of tax." og prisen går ned når man velger Norge kontra feks Sverige som mottakerland..? Kan forøvrig ikke annet enn å anbefale Roval Rapide CLX-hjulene 
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722304
11/10/2022 17:45
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Mener å huske at de ikke automatisk trekker fra 20% ved check out i nettbuttikken. Du må kontakte de underveis.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: DBrodshaug]
#2722306
11/10/2022 19:25
|
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 93
rosandholm
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 93 |
Ikke 404/303 Firecrest? Førstnevnte ligger til 15900 hos Sigmasports, inkludert moms. Gratis frakt, kjøpte mine 303S derfra. Har for øvrig god erfaring med Sigma Sports og synes de har gode priser med uproblematisk frakt til Norge. Sigma skriver da følgende: "Customers ordering from outside the EU are able to purchase goods free of tax." og prisen går ned når man velger Norge kontra feks Sverige som mottakerland..? Kan forøvrig ikke annet enn å anbefale Roval Rapide CLX-hjulene  Aldri fått momsregning derfra, handlet 7 ganger. EDIT: Fant svar til deg. Global-E, som håndterer internasjonale betalinger for Sigma Sports, er registrert i VOEC 
Redigert av rosandholm; 11/10/2022 19:33.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722364
12/10/2022 12:48
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
Hva tenker vi om klaringen her? Innafor eller i overkant trangt? Panaracer Gravelking 32mm som måler 34,5mm i praksis. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122816&filename=dk.jpg) Stod på hjulene fra før, hadde håpet å slippe nye dekk før sesongslutt.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722377
12/10/2022 15:10
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935 |
Jeg vil si du definitivt er i grenseland. Får håpe hjulsettet er stivt si… 
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722408
13/10/2022 08:00
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Du kan jo tape hvit elektrikertape på innsiden og se om det toucher. Hvis det er nav med justerbar preload, kan det være verdt å sjekke denne.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: DuffMcShank]
#2722413
13/10/2022 08:33
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
Du kan jo tape hvit elektrikertape på innsiden og se om det toucher. Hvis det er nav med justerbar preload, kan det være verdt å sjekke denne. Det er en god idé. Hjulet spinner med relativt god margin, men mtp det lave trykket (4,5 bar vanligvis) så er jeg redd dekket kan ekspandere nok til at dekk + eventuell gjørme kan ta lakken. Enkelte hevder 3mm klaring er nok, men da tror jeg ikke lavt dekktrykk er hensyntatt. Jeg har et par GP5000S TR på vei, men sparer gjerne disse til våren om jeg kan.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722414
13/10/2022 08:34
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Jeg ville vurdert helikoptertape/steinsprutfolie eller lignende i kronen. Selv om du ikke har direkte berøring, og det tror jeg ikke du vil få, så vil steinsprut fra dekket ta knekken på lakken i gaffelen din i løpet av noen tusen km. Har selv tilsvarende klaring oppsett med 30mm dekk på en rimeligere sykkel og gaffelen har helt klart fått litt medfart som følge av sand, grus og annet som slår i gaffelkronen.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722426
13/10/2022 10:32
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Du kan jo tape hvit elektrikertape på innsiden og se om det toucher. Hvis det er nav med justerbar preload, kan det være verdt å sjekke denne. Det er en god idé. Hjulet spinner med relativt god margin, men mtp det lave trykket (4,5 bar vanligvis) så er jeg redd dekket kan ekspandere nok til at dekk + eventuell gjørme kan ta lakken. Enkelte hevder 3mm klaring er nok, men da tror jeg ikke lavt dekktrykk er hensyntatt. Jeg har et par GP5000S TR på vei, men sparer gjerne disse til våren om jeg kan. Ja, jeg hadde tilsvarende snau klaring på en tidligere sykkel, da touchet det bare når preload ble slarkete. Brukte tapen permanent som en sikkerhetssjekk på når det var på tide å stramme opp.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: Supermann]
#2722449
13/10/2022 14:29
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
Jeg ville vurdert helikoptertape/steinsprutfolie eller lignende i kronen. Selv om du ikke har direkte berøring, og det tror jeg ikke du vil få, så vil steinsprut fra dekket ta knekken på lakken i gaffelen din i løpet av noen tusen km. Har selv tilsvarende klaring oppsett med 30mm dekk på en rimeligere sykkel og gaffelen har helt klart fått litt medfart som følge av sand, grus og annet som slår i gaffelkronen. Det er kun snakk om å kjøre på disse dekkene ut høsten så det blir ikke veldig mange km (kanskje noen tusen), men det var et godt tips. Jeg plukket med meg fem meter vevteip i dag som jeg satser på gjør jobben.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722454
13/10/2022 15:50
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978 |
Det er kun snakk om å kjøre på disse dekkene ut høsten så det blir ikke veldig mange km (kanskje noen tusen),. er ikke det nettopp på høsten med mye løv at lite klaring er et problem?
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2722456
13/10/2022 15:53
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2723038
24/10/2022 15:26
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
Da var de nødvendige delene endelig gjennom tollen og 303S montert med GP 5000 S TR. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122840&filename=1.jpg) En helt annen kjørefølelse enn med R470, selv om mye av det nok skyldes lavere dekktrykk. Vekten slik den står nå er 8585 g. Nåværende slankeplan er: Bytte kranksett. Ikke til RED med integrert wattmåler ettersom jeg ikke er så interessert i en løsning der hele greia må byttes ved slitasje, men til RED krankarmer, Rotor drev og quarq wattmåler. 205 g spart.Bytte sete. Jeg liker setet som står på, men jeg liker det sikkert like godt på grusraseren. Berk Lupina veier 90 g og fås i hvitt. 157 g spart.Bytte kassett. RED-kassetten er vesentlig lettere og kanskje også mer solid. 165 g spart.Bytte kjede. RED-kjedet er vesentlig lettere og kan fås til grei pris om man kikker litt. 100 g spart.Bytte flaskeholdere. Jeg har funnet noen fine på 7 g stk, totalt 14 g som erstatter nåværende Lezyne på totalt 96 g. 82 g spart.Bytte pedaler. Look-pedalene som står på nå er eldgamle og utslitte. Time Xpresso 7 er relativt lette til prisen. 62 g spart.Bytte styretape. Supacaz Sticky Kush veier faktisk en del. Den er heller ikke pen, selv om den er god. 49 g spart.Totalt: 820 gNy vekt: 7765 gNytt styre er også aktuelt, men langt nede på listen fordi vektreduksjonen vil koste nærmere 50,- per gram. Nye hjul er også på listen, men jeg er ganske sikker på at jeg vil ha med 60mm profil og regner derfor ikke med å spare noe vekt. Jeg har også bestilt nytt spacersett som skal spraymales hvitt. Det kan se helt feil ut, men det er også en liten sjanse for at det faktisk blir bra. Ikke superfan av bunnspaceren, men det ser nok ikke bra ut å fjerne denne delen helt heller. Det er flere aftermarket-løsninger her som jeg vurderer å teste ut, bl.a. fra FSA og Darimo, selv om de egentlig ser helt like ut.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2723047
24/10/2022 19:09
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Meget pen nå altså! 7,7 kg for 2nd tier ramme med 3rd tier gruppe er vel ingenting å si på i disse skive-tider.
Usikker på lakkering av spacers. Ville heller investert i noen yoga-timer og så fjernet dem og kuttet gaffel. Sparer vekt og gir vel bedre aerodynamisk effekt enn å skifte til 60mm dype felger.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2723060
25/10/2022 09:37
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401
Jamez
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401 |
Det ble lekkert med skikkelige hjul ja! Jeg kjører Red krankarmer med Quarq AXS spider og Force drev. ( Bra pris på Quarq AXS her nå.) Du sparer bare 10 gram på Red kjede vs Force. Jeg har noen rival kjeder og noen force kjeder og merker ikke forskjell på dem.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: Jamez]
#2723097
25/10/2022 16:26
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
Meget pen nå altså! 7,7 kg for 2nd tier ramme med 3rd tier gruppe er vel ingenting å si på i disse skive-tider.
Usikker på lakkering av spacers. Ville heller investert i noen yoga-timer og så fjernet dem og kuttet gaffel. Sparer vekt og gir vel bedre aerodynamisk effekt enn å skifte til 60mm dype felger. Den er litt bedre enn stock nå ja. Slamming av stem er nok både lurest og penest. Venter på godpris på 120mm så begynner jeg å eksperimentere. Det ble lekkert med skikkelige hjul ja! Jeg kjører Red krankarmer med Quarq AXS spider og Force drev. ( Bra pris på Quarq AXS her nå.) Du sparer bare 10 gram på Red kjede vs Force. Jeg har noen rival kjeder og noen force kjeder og merker ikke forskjell på dem. Godt tips med Force vs Red. Jeg var i dialog med r2-bike angående krankløsningen og de lurte også på hvorfor jeg ikke bare brukte Force drev. Jeg kunne sagt at jeg sparer 21 g med Rotor, men det egentlig svaret er at jeg synes de ser bedre ut. Jeg hadde kanskje kastet meg på det Quarq-tilbudet, men akkurat nå er det ganske vanskelig å få tak i Red krankarmer så jeg vil finne de først. Både r2 og Hank Sport hadde usikker levering på 170mm. Enn så lenge er det bare å smi mens gjørma er varm: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122841&filename=1.jpg) Dekkene holdt for øvrig dårlig på luft og trykket var halvert over natten, men der kan jeg skylde på meg selv.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: yolo]
#2723168
26/10/2022 18:40
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 482
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 482 |
Usikker på lakkering av spacers. Ville heller investert i noen yoga-timer og så fjernet dem og kuttet gaffel. Sparer vekt og gir vel bedre aerodynamisk effekt enn å skifte til 60mm dype felger. Enig i den, men prøv deg godt fem før du finner frem baufila. Syntes faktisk det er pent att stemet ikke sitter rett på ramma. Dekkene holdt for øvrig dårlig på luft og trykket var halvert over natten, men der kan jeg skylde på meg selv. Kjører du uten guffe?
Redigert av OleF; 26/10/2022 18:42.
Felgbrems <3
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: OleF]
#2723174
27/10/2022 02:41
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
50 ml Stans i hver dekk. Virker som om det tettet seg bedre etter andre tur.
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2724169
11/11/2022 18:16
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
Cinelli Neo Morphe er lett og tøft - men passer det en hvit SL7 montro? ![[Linket bilde fra wingedstore.com]](https://www.wingedstore.com/1256-large_atch/cinelli-neo-morphe-white-handlebar.jpg)
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2725412
07/12/2022 14:54
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2725419
07/12/2022 15:58
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2725421
07/12/2022 17:34
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2725422
07/12/2022 17:37
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Gull er kult. Er det gull skiver eller bare lyset som narrer oss?
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2725425
07/12/2022 17:43
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401
Jamez
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401 |
Veldig kul!
(ja nå ser det ut som sykkelføret for racer i Trøndelag fikk et skikkelig skudd for baugen, men ganske utrolig og kunne sykle på slicks til starten på desember)
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: Jamez]
#2725430
07/12/2022 19:03
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
Gull er kult. Er det gull skiver eller bare lyset som narrer oss? De er gull, litt matte bare. 28 g lettere enn originalskivene også inkl. låsering. Veldig kul!
(ja nå ser det ut som sykkelføret for racer i Trøndelag fikk et skikkelig skudd for baugen, men ganske utrolig og kunne sykle på slicks til starten på desember) Ja, det var en lang og fin sesong. Jeg hadde planer om å sykle 1. desember da det så ut som siste anledning for slicks, men en akutt situasjon på jobb hindret meg i det. Hørte etterpå at det var veldig glatt - syklet du denne dagen eller?
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2725432
07/12/2022 20:01
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401
Jamez
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 401 |
Ble siste tur 28.nov på meg med slicks før en eller annen pest (covid, influensa, whatever) kom og holdt meg borte fra sykkeln ei uke... Nå blir det nok piggdekk-sesong en god stund
|
|
|
Re: Ny sykkel til 2023-sesongen (eller før)
[Re: baroudeur]
#2726421
02/01/2023 16:45
|
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158
baroudeur
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2021
Innlegg: 158 |
Da er følgende komponenter på vei: Quarq AXS Power Meter SpiderQUARQ Crankarm Assembly D2 (kompromiss) ROTOR Chainring Q-Rings (både 48 og 35) Time Xpresso 7Lizard Skins DSP V2 Bar Tape 2.5mmPrime Primavera Aero Carbon Handlebar 38 cm Sistnevnte kostet 1292,- ferdig levert og er sånn sett et skikkelig kupp sammenlignet med alternativer fra Roval, Enve og Zipp. Er fortsatt ikke helt sikker på om det faktisk kommer da jeg har fulgt lagerstatusen lenge og plutselig fikk gjennom en bestilling selv om det nå er tomt igjen. Krysser fingrene. Litt skeptisk til det som skal være en ganske glatt overflate, men jeg får teipe toppen om det blir et problem. Quarq-krankarmene er rebrandet Force og ganske mye tyngre enn Red, men kostet bare 1695,- så det får gå. Det ser ut som om jeg skal komme meg på 7-tallet uansett (7973 g på papiret). Kunne kjøpt den integrerte Red PM-løsningen og spart både penger og vekt, men når det er så integrert at alt må byttes ved slitasje er det ikke aktuelt. Det som gjenstår nå er ny kassett og kjede. Der har jeg mer eller mindre bestemt meg for Red-kjede og Force-kassett, primært fordi sistnevnte fås i sort: ![[Linket bilde fra cdn.shopify.com]](https://cdn.shopify.com/s/files/1/2318/5263/products/CCS10247a_JL_01_50bbb55a-f094-4a77-907e-add01323ea15_850x850.jpg) Det er helt uaktuelt å henge seteveske på sykkelen så jeg har lagt det jeg trenger i en jersey pocket tool case fra Waterfield. Veldig fornøyd med den. Enn så lenge står sykkelen på rulla, men tiden flyr og plutselig er det bart (nok) igjen. Ikke at snø er så ille: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123026&filename=325.jpg)
|
|
|
|
|