Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: larsb] #2694572 10/01/2022 14:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Sitat: aug11x
Riktignok noen år siden jeg reiste mye med sti og dh, men det var påfallende hvor rimelig utstyr folk sørover i europa hadde i forhold til oss nordmenn. Kjørte fletta av oss gjorde de også :-D
Det at det ikke er mye dyrt utstyr blant voksne og foreldre på norske ritt vil jeg si er feil;-)

Når jeg var i Frankrike og kjørte Roc D'Azur i 2014 (lengste maratondistansen) ble jeg forbauset over at alle hadde så inmari fine sykler. Jeg hadde jo hørt at vi i norge var utstyrsledende. Jeg var i mindretall med hardtail, og selvsagt helt alene om at den var i stål og hadde Lefty, og så en 26" under en belgisk rytter. Så det er nok variasjon i Europa også.

LarsB

Jeg har litt tilsvarende erfaring fra ritt i Spania. Veldig mange med dyre og fine sykler, både blant de jeg trente med og på terrengritt rundt om.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Gullars] #2694580 10/01/2022 14:56
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Gullars
Jeg står mitt oppi dette med to jenter som sykler rundbane, en som blir 14 og en som blir 17 i år.
Dvs. en med restriksjoner og en uten.

For min del så vil ikke dette medføre noen store endringer når det gjelder utstyr.
Største forskjell er at det er mulig å skaffe lette hjul til rittbruk som varer.

Aluhjul under 1600g som overlever over tid er ikke billige de heller.
Vi har kjørt på 2 x Hunt Race XC wide og DT XR1501.
Hunt hjula koster vel rundt 5000kr paret og DT XR1501 koster rundt 10.000.

Ingen av jentene er noen tungvektere eller kjører spesielt hardt, men alle 3 settene har vert til retting 2-3 ganger i løpet av sesongen og 1,5 sett er ferdig etter en sesong.

Elektronisk giring kommer jeg ikke til å kjøpe til noen av mine og jeg tror faktisk at det blir demontert omdet kommer på en ny komplett sykkel.
Knuser man et bakgir så koster for eksempel er GX AXS Eagle ca. 3 gangern i forhold til et GX Eagle bakgir og veier mer.

Jeg ser for meg at den ideelle rundbane sykkel for de under 17 enn så lenge er ei (alu eller carbon)ramme med god geometri, skikkelig gaffel og lette/breie/stive hjul og gode dekk.

Driverk er slitedeler og skal fungere, men hvorvidt det står Deore eller XTR/NX eller XX1 på skifteren er ikke så vesentlig så lenge det girer presist og fungerer som det skal.

Det eneste i drivverket jeg ville fokusert på er kassetten og kjedet.
Det stor forskjell i hordan sykkelen oppleves med en NX Eagle kasset på bakhjulet kontra en XX1 kassett samt at XX1/XTR viser seg å ha vesentlig lengre levetid enn de rimeligere kjedene.

Kjøper man brukt sykkel med elektronisk giring/carbonhjul så er det jo greit å slippe å legge ut 10-15.000 for å bytte gruppe og hjul.

AG

Det er alltid mulig å finne grunner til hvorfor noe er lurt eller ikke lurt, men det er null problem å finne sykler brukt uten el og carbon. I klassen 10-16 år mener jeg man må lage regler som gjør at man får med seg mangfoldet av folk. Jeg synes ikke man i barneklassen skal ta hensyn til de som kjøper brukte sykler med el og karbonhjul (dyre sykler også brukt) for så å bruke penger på og bytte ut utstyret.

Sykkel er en fin idrett, men det er for dyrt i barne klassene. Jeg er redd de nye reglene vil gjøre det enda dyrere og utstyrs-"presset" vil bli enda større.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2694593 10/01/2022 17:46
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
For meg framstår det særdeles lite lurt med elektronisk giring og karbonhjul rundbanerittene, da syklene høyst sannsynlig blir så lette at de må kjøre med vektlodd på ramma. Og dem er det ganske mange av allerede. Det argumentet som kan virke litt fornuftig, er at de av oss som reiser på ritt til nabolandene møter andre regler, og således blir utstyrsreglementene mer like. Men jeg tror ikke dette gjelder så veldig mange,

Div. sportsremedier ...
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2694666 11/01/2022 09:46
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er ikke uenig med hverken Ole Christian eller Universalis, det var mer en betraktning når det gjelder effekten av reglene.
Vi som foreldre må jo kunne si til egne barn at det ikke er nødvendig med hjul til 20k og elektronisk giring for å sykle rundbane.

Ser mange på ritt som kjører på med dyre sykler og mye lodd på ramma og tenker "dæven de må ha god råd og lite peiling"
Det er relatvt mange under 17 på fulldempere også og det driver prisene opp minst like mye.

Tror det viktigste i tillegg til noe regler er kunnskap og her kan nok både NCF og klubbene bidra.

Det er samtidig viktig å ikke glemme de som allerede er inne i sporten og ønsker å fortsette å utvikle seg.

Om du er nybegynner og skal prøve sporten så bør man kunne bruke den sykkelen man har, så lenge det er en terrengsykkel og den er i orden.
Det samme med landevei.

Er du 14 og har syklet siden du var 8 og har det som fokus hele året så må det samtidig være lov å dra noen fordeler av erfaring og kunnskap samt tillate at man kan ha utvikling på utstyret innenfor reglene.

Du kommer langt på for eks langrenn med foreldre som er gode til å smøre og god kondis/teknikk, selv om du ikke har 10 par ski.

Synes 10,5kg/12kg regelen er helt ok.
Skjønte aldri hvorfor elektronisk giring ikke var tillatt da det tilfører lite bortsett fra kostnad, ergo ville jeg ikke kjøpt det selv
Karbonhjula øker jo kostnaden og, men om man skal ha solide hjul som ikke er blytunge så er det enklere og ikke så mye dyrere med carbon.

Sykkel blir aldri en billig idrett, men vektreglene gjør at det er ikke er like mye å hente på "å kaste penger på sykkelen" og det er bra!

AG

40+ and still climbing......
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Gullars] #2694676 11/01/2022 10:12
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg er ikke uenig med hverken Ole Christian eller Universalis, det var mer en betraktning når det gjelder effekten av reglene.
Vi som foreldre må jo kunne si til egne barn at det ikke er nødvendig med hjul til 20k og elektronisk giring for å sykle rundbane.

Ser mange på ritt som kjører på med dyre sykler og mye lodd på ramma og tenker "dæven de må ha god råd og lite peiling"
Det er relatvt mange under 17 på fulldempere også og det driver prisene opp minst like mye.

Tror det viktigste i tillegg til noe regler er kunnskap og her kan nok både NCF og klubbene bidra.

Det er samtidig viktig å ikke glemme de som allerede er inne i sporten og ønsker å fortsette å utvikle seg.

Om du er nybegynner og skal prøve sporten så bør man kunne bruke den sykkelen man har, så lenge det er en terrengsykkel og den er i orden.
Det samme med landevei.

Er du 14 og har syklet siden du var 8 og har det som fokus hele året så må det samtidig være lov å dra noen fordeler av erfaring og kunnskap samt tillate at man kan ha utvikling på utstyret innenfor reglene.

Du kommer langt på for eks langrenn med foreldre som er gode til å smøre og god kondis/teknikk, selv om du ikke har 10 par ski.

Synes 10,5kg/12kg regelen er helt ok.
Skjønte aldri hvorfor elektronisk giring ikke var tillatt da det tilfører lite bortsett fra kostnad, ergo ville jeg ikke kjøpt det selv
Karbonhjula øker jo kostnaden og, men om man skal ha solide hjul som ikke er blytunge så er det enklere og ikke så mye dyrere med carbon.

Sykkel blir aldri en billig idrett, men vektreglene gjør at det er ikke er like mye å hente på "å kaste penger på sykkelen" og det er bra!

AG

Helt enig at NCF har vært alt for dårlig på informasjon/holdningsbygging når det gjelder tema. En ting er for oss som har det som hobby selv, men for alle andre burde det ha vært mye bedre info. En slags: Er du ny i sporten side på ncf sidene. Her burde det stått info om forskjeller på ritt, enkelt om lisenser og ikke minst info om utstyr til barn 10-16. Hva kan være lurt å ha fokus på feks dekk, ang vekt på sykler osv. Rett og slett en guide for å hjelpe nye personer inn i sporten med å ta bra og rimelige valg. For er jo ingen tvil om at vi som kan en del om dette fort kan slippe billigere unna ved at vi vet hva som kan kjøpes brukt, hva som er bra deal på sykkel osv. Kanskje et tema Terrengsykkel.no kunne gjort en skikkelig greie rundt også.

Sikkert en del klubber som er bra på dette, men at NCF også burde ha gjort en bedre jobb rundt dette er det ikke tvil om.

Ambassadør for Scott.
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2694685 11/01/2022 10:29
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg syns det er helt greit jeg. Kjenner mange i U16 klassen som ønsker seg dette. Utviklingen går mot elektrisk gir.
Det gir jo ikke utøver noen fordel kontra mekanisk så da kan de som har råd kjøpe di2 105 (når den kommer).
Etter hvert vil jo bruktprisene på sykler med elgir justere seg etter markedet også så om du kjøper en landeveissykkel i dag med mek. Ultegra så vil nok tilsvarende med di2 105 koste det samme etter noen år.
Samtidig åpner det opp for større muligheter på bruktmarkedet nå hvor alle fra 11 år og opp kan konkurrere lovlig på en sykkel med elgir. Før måtte man jo filtrere på finn på mekanisk gir.

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2694692 11/01/2022 10:54
olechr Offline
More than words
More than words
Det kan seriøst ikke være et problem at når man skal finne sykkel til en 11 åring så gir det større muligheter hvis man tar med elgir. Hvor man sykler for en 11 åring er det på FINN med elektrisk?

Jeg er ganske gal når det gjelder utstyr og har el på alt av sykler. Begynner noen av barna mine å sykle så skal de for all del ikke ha utstyr som bremser på noen måte, men elgir når man er 11 år det skjer ikke. Greit å ha noe å se frem til og drømme om når man blir eldre.

(Med forbehold om at ikke elgir blir så rimelig og vanlig at det ikke finnes noe annet).

Ambassadør for Scott.
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: olechr] #2694707 11/01/2022 11:46
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: olechr
Jeg står mitt oppi dette med to jenter som sykler rundbane, en som blir 14 og en som blir 17 i år.
Dvs. en med restriksjoner og en uten.

For min del så vil ikke dette medføre noen store endringer når det gjelder utstyr.
Største forskjell er at det er mulig å skaffe lette hjul til rittbruk som varer.

Aluhjul under 1600g som overlever over tid er ikke billige de heller.
Vi har kjørt på 2 x Hunt Race XC wide og DT XR1501.
Hunt hjula koster vel rundt 5000kr paret og DT XR1501 koster rundt 10.000.

Ingen av jentene er noen tungvektere eller kjører spesielt hardt, men alle 3 settene har vert til retting 2-3 ganger i løpet av sesongen og 1,5 sett er ferdig etter en sesong.

Elektronisk giring kommer jeg ikke til å kjøpe til noen av mine og jeg tror faktisk at det blir demontert omdet kommer på en ny komplett sykkel.
Knuser man et bakgir så koster for eksempel er GX AXS Eagle ca. 3 gangern i forhold til et GX Eagle bakgir og veier mer.

Jeg ser for meg at den ideelle rundbane sykkel for de under 17 enn så lenge er ei (alu eller carbon)ramme med god geometri, skikkelig gaffel og lette/breie/stive hjul og gode dekk.

Driverk er slitedeler og skal fungere, men hvorvidt det står Deore eller XTR/NX eller XX1 på skifteren er ikke så vesentlig så lenge det girer presist og fungerer som det skal.

Det eneste i drivverket jeg ville fokusert på er kassetten og kjedet.
Det stor forskjell i hordan sykkelen oppleves med en NX Eagle kasset på bakhjulet kontra en XX1 kassett samt at XX1/XTR viser seg å ha vesentlig lengre levetid enn de rimeligere kjedene.

Kjøper man brukt sykkel med elektronisk giring/carbonhjul så er det jo greit å slippe å legge ut 10-15.000 for å bytte gruppe og hjul.

AG

Det er alltid mulig å finne grunner til hvorfor noe er lurt eller ikke lurt, men det er null problem å finne sykler brukt uten el og carbon. I klassen 10-16 år mener jeg man må lage regler som gjør at man får med seg mangfoldet av folk. Jeg synes ikke man i barneklassen skal ta hensyn til de som kjøper brukte sykler med el og karbonhjul (dyre sykler også brukt) for så å bruke penger på og bytte ut utstyret.

Sykkel er en fin idrett, men det er for dyrt i barne klassene. Jeg er redd de nye reglene vil gjøre det enda dyrere og utstyrs-"presset" vil bli enda større.

Vi er så heldige som er i en klubb som leier ut landeveissykler for 1500,- pr år. I tillegg betaler man for slitasjedeler som er lave kostnader.
Klubben har vært flinke til å kjøpe både brukte og nye sykler over tid. Disse fungerer utmerket enda, selv om noen er en del år gamle.
Flere av disse syklene er nå nedbetalt, og de blir enda utleid. Vi har også vært flinke med at brukte klær og utstyr selges innad i klubben.
Hvis barn og unge tror det er sykkelen som er det avgjørende i ritt, har både foreldre, ledere og trenere gjort en slett jobb.
Svaret gjelder for landeveissykling.
Heldigvis vil nå mange barn og unge få lov til å begynne med banesykling. Her kan du få kjøpt nye og brukte sykler for ca 10000,-.
Disse vil ha svært liten slittasje, og syklene kan fint selges videre for en grei pris når de blir for små.
Med trening på banen med klubben og betalt medlemskontigent, er dette en svært så rimelig idrett å drive med.
Mye av kostnaden her vil være kjøring hvis man bor et stykke unna de to nye velodromene vi har/får.

Redigert av Shellpropell; 11/01/2022 12:12.
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Shellpropell] #2694727 11/01/2022 12:51
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Shellpropell

Vi er så heldige som er i en klubb som leier ut landeveissykler for 1500,- pr år. I tillegg betaler man for slitasjedeler som er lave kostnader.
Klubben har vært flinke til å kjøpe både brukte og nye sykler over tid.

Er så bra når klubber har sånn løsning. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2721876 05/10/2022 12:03
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Er det ikke vektbegrensning med 26" hjul?

For en liten lett junior på 35-40kg antar jeg en 26" på 6-7kg vil være raskere og mer egnet enn noe på 10.5kg, uansett hjulstørrelse?

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Jamez] #2721880 05/10/2022 12:48
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Jamez
Er det ikke vektbegrensning med 26" hjul?

For en liten lett junior på 35-40kg antar jeg en 26" på 6-7kg vil være raskere og mer egnet enn noe på 10.5kg, uansett hjulstørrelse?

Hvor ung er en junior på 35-40kg? Min datter født i november 2013 har ganske nylig passert 40kg og er ca 150cm høy. Lillebroren ligger an til å strekke seg fortere.

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2721881 05/10/2022 13:02
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
35-50kg for den saks skyld?
4 kg spart, 56 vs 60kg ink rytter, er fortsatt nesten 8% forskjell...

Men, er vel få lett hyllevare 26" sykler for tiden, så da blir det vel custom greier eller noe eldre brukt kanskje?
Bare syns det var rart om reglene for vekt kun var for 27.5" og 29" ICON_SMILE

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2721908 06/10/2022 07:10
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Lurer på når NCF skal innføre utstyrsregler for yngre rytter i utfor og enduro.
Alltid fett med fullcarbon V10 og Ohlins dempere og Enve hjul på 13-14 åringer :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Jamez] #2721914 06/10/2022 08:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Vektreglene gjelder ikke 26", men hvis jeg hadde en utøver hjemme i juniorklassen hadde jeg IKKE sendt hen ut i en NC rundbaneløype med en hardtail på 6-7 kilo, det er bra sikkert.

Jeg synes vektgrensene er bra, selv om man ser ganske mange som sykler på alt for lette sykler med lodd limt og tapet fast hist og pist. Og så bør det vel gjelde alle grener, inkl. enduro og utfor.

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Øyvind V] #2721924 06/10/2022 08:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Øyvind V

Jeg synes vektgrensene er bra, selv om man ser ganske mange som sykler på alt for lette sykler med lodd limt og tapet fast hist og pist. Og så bør det vel gjelde alle grener, inkl. enduro og utfor.
Dette er bare så fryktelig trist å se.

Enig i at det bør innføres begrensninger på ungdom i gravitasjonsgrenene, men det er dessverre ikke så lett å håndheve. Spesielt siden vekttyning ikke er like vesentlig. Dermed blir det jo karbonforbud, og det hemmer gjenbruk av gammelt utstyr også.

Det viktigste her er jo holdningsarbeid hos overivrige pappaer. De som kjenner meg, vet at jeg er i overkant glad i fett utstyr. Men barna får ikke topputstyr før de "trenger" det, selv om de bedriver ritt (har hatt så lyst til å kjøpe fulldemper til sønnen min siden han begynte med gir, men har bitt det i meg - er jo sinnsykt dyrt å kjøpe for et barn som vokser).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: baronKanon] #2721938 06/10/2022 10:16
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Sitat: Øyvind V

Dette er bare så fryktelig trist å se.

Enig i at det bør innføres begrensninger på ungdom i gravitasjonsgrenene, men det er dessverre ikke så lett å håndheve. Spesielt siden vekttyning ikke er like vesentlig. Dermed blir det jo karbonforbud, og det hemmer gjenbruk av gammelt utstyr også.

Det viktigste her er jo holdningsarbeid hos overivrige pappaer. De som kjenner meg, vet at jeg er i overkant glad i fett utstyr. Men barna får ikke topputstyr før de "trenger" det, selv om de bedriver ritt (har hatt så lyst til å kjøpe fulldemper til sønnen min siden han begynte med gir, men har bitt det i meg - er jo sinnsykt dyrt å kjøpe for et barn som vokser).

Du er inne på noe med gjenbruk av utstyr. Av de med lodd på syklene er det ganske mange som kjører på eldre toppmodeller som de sikkert har fått til en "rimelig" penge. En annen ting som balanserer "tristheten" litt er at det fortsatt er veldig mange i aldersbestemte klasser som kjører på hardtail. Det begrenser jo også utgiftene en del, både i innkjøp og drift/vedlikehold.

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2721947 06/10/2022 11:44
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Det er mange måter å få ned utgiftene på;
forby karbon seter, styrer, setepinner, rammer og karbonhjul
sett en eller annen fornuftig vektgrense som luker vekk dyre sykler
sette en maksimal fjæringsvei, dette gjøres bla i MX
forby fulldempere
forby utstyr på XT og XTR nivå

få til ett samarbeide med en sykkelimportør og sy sammen en egen pakke for juniorer. fx en rabbattert pakke med sykkel, hjel og dekk og så en egen cup i mesterskapet.det var vel noe som het Scott cup engang

så spørs det hvor sosialistisk man skal være med reglene/forbudene men hvis man faktisk ønsker at sykling skal være en breddeidrett for barn og unge så er det en og annen som må få hue ut av ræva og tenke litt
dette er ikke vanskelig

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Flamini] #2721965 06/10/2022 15:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvis man bare kunne startet med et nullpunkt hadde dette vært veldig greit. Men vi gjør jo ikke det. Jeg har flere sykler som poden kan bruke og han har sånn sett "gratis" sykler å sykle NC med. Jeg har ekstra hjul, og en svær kasse med deler; noe nytt og noe brukt. Hvis det kom en regel som for eksempel forbød karbonrammer og XT eller over, måtte vi kjøpe ny sykkel. Det samme om man hadde lagt ned forbud mot fulldempere; junior sykler på en av mine, og om kravet var HT måtte vi kjøpe enda en sykkel. Og jeg er ikke den "verste" her; veldig mange har mye utstyr fra før.

Kostnadene knyttet til sykling handler dessuten ikke bare om sykkelen. Det er mye annet utstyr man må ha også. Sko, minst ett komplett draktsett, og klær egnet for ymse forhold. Dekk til litt ymse forhold bør man også ha. Og skal man sykle NC koster det skjorta å reise rundt for å delta. 5-600,- i startkontingent, kjøretur Trondheim-Oslo et par ganger, Lillehammer, Brumunddal. Alle steder må man bo, enten på hotell eller i en eller annen leilighet. Selv billige alternativ koster 1000,- kroner natta. De yngste rytterne starter grytidlig lørdag morgen, og skal de få trent i løypa betyr det at man må ta fri fredag for å komme seg sørover så man rekker noen runder i løypene. Jeg har ikke regnet på det, men tipper jeg har brukt rundt 20.000,- på reising i forbindelse med NC i år. Neste år blir det enda dyrere, med fly til Stavanger for å få med første NC-helg på Vigrestad.

At sykling blir en stor breddeidrett tror jeg ikke. Men det er, til tross for masse utgifter, veldig artig å reise rundt og se 40-50 ungdommer i hver klasse møtes og konkurrere, og ikke minst er det gøy å se at de møtes på tvers av klubber, får nye venner og alt det der.

Redigert av Øyvind V; 06/10/2022 16:11.
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2721966 06/10/2022 16:44
olechr Offline
More than words
More than words
Har aldri helt skjønt det brukt argumentet på rundbane. Man kan da også kjøpe rimeligere sykler brukt. Er jo ikke slik at skal man kjøpe brukt må det være toppmodell

Ambassadør for Scott.
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: olechr] #2721971 06/10/2022 17:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det er for så vidt et godt poeng. Akkurat der tror jeg vi voksne må bli flinkere til å selge inn rimeligere alternativer til de håpefulle.

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Øyvind V] #2721984 07/10/2022 04:56
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Dessverre er mange av de hardtailene innen aldersbestemt xc, lette, nye og ganske så dyre. Det er ikke mange som kjører på White-eller Gavia-sykler, men det fins en del av Trek Procaliber, BMC Twostroke og Scottsykler i den dyre enden av skalaen.

Kanskje skulle forbundet ha forbudt fulldempere og satt vektgrensa på 11 kg for hardtailene. Det ville dempet utstyrsjaget enda mer.

Div. sportsremedier ...
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2721993 07/10/2022 06:49
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
...og hvis man forbyr fulldempere kunne det ført til at noen barn ville ha 2 sykler istedenfor 1?

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Jamez] #2721994 07/10/2022 06:56
stosu Offline
Besatt
Besatt
...og hvis man forbyr fulldempere kunne det ført til at noen barn ville ha 2 sykler istedenfor 1?

Hvorfor ville noen barn hatt 2 sykler ved forbud av fulldemper? Det har jo ingen hensikt å trene på en sykkeltype man ikke har lov til å bruke i ritt

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: stosu] #2721995 07/10/2022 06:57
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: stosu

Hvorfor ville noen barn hatt 2 sykler ved forbud av fulldemper? Det har jo ingen hensikt å trene på en sykkeltype man ikke har lov til å bruke i ritt

Det kan jo hende noen barn og unge også sykler for moro skyld?

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2721997 07/10/2022 07:16
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Nettopp. Mange unger vil helst sykle for moro skyld.
Hos min 9 åring er sti, park og hopp det som er interessant p.t. og han ønsker seg en fulldemper.
Vet flere unger i området som har fulldemper som eneste sykkel...
Å ikke tillate det mener jeg kunne være potensielt eksluderende også.

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Jamez] #2722006 07/10/2022 07:42
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Er ikke uenig i deg i det, det er gøyere i terrenget og i sykkelparkene med en fulldemper. Og poden min sykler på en fulldemper, og må ha noe bly påteipet for å nå vektgrensa ...

Da er vi ved utgangspunktet. Skal ungene ha det gøy og sykle noen ritt, kan de møte med det utstyret de har. De med god teknikk og gode forutsetninger innen utholdenhet prester jo godt på tross av en tyngre halvdempere. Ut i fra resultatlistene, kan det virke som fulldemper ikke er nødvendig i aldersbestemte klasser. En stor andel sykler med lette halvdempere.

Så kanskje vi skal si oss fornøyd med dagens situasjon. De som bryr seg om marginale fordeler og har økonomi til det, kjøper to sykler, ved siden av landeveissykkelen også. En lett halvdemper med dropper såvidt over vektgrensa, til 45-50000 ny, en leken fulldemper til stimoro og en god landeveissykkel til landeveisrittene. I dag er det mange som sykler både terreng og landevei som har gode og dyre sykler innen begge grener. En tredje sykkel er fullt mulig for mange innen norsk øvre middelklasse.

Redigert av universalis; 07/10/2022 07:42. Rediger grunn: tastefeil

Div. sportsremedier ...
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: universalis] #2722012 07/10/2022 09:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: universalis
Ut i fra resultatlistene, kan det virke som fulldemper ikke er nødvendig i aldersbestemte klasser. En stor andel sykler med lette halvdempere.

Nødvendig er det på ingen måte. Av nysgjerrighet, har du gjort noen slags telling eller "sjekk" av dette? Spør ikke for å være vanskelig, men fordi jeg er nysgjerrig og hadde satt pris på fakta til slike diskusjoner i egen klubb.

Hos oss (TVK i Trondheim) sykler flertallet på fulldempere, og så er det noen som har HT som backup eller XCC-sykkel.

Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: Øyvind V] #2722019 07/10/2022 10:40
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Her er det nok mer synsing enn vitenskap. Inntrykket er preget av tevebucup, kalascup og NC terreng i 13-14 og 15-16-årsklassene.

Div. sportsremedier ...
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: universalis] #2722036 07/10/2022 14:29
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: universalis

Så kanskje vi skal si oss fornøyd med dagens situasjon. De som bryr seg om marginale fordeler og har økonomi til det, kjøper to sykler, ved siden av landeveissykkelen også. En lett halvdemper med dropper såvidt over vektgrensa, til 45-50000 ny, en leken fulldemper til stimoro og en god landeveissykkel til landeveisrittene. I dag er det mange som sykler både terreng og landevei som har gode og dyre sykler innen begge grener. En tredje sykkel er fullt mulig for mange innen norsk øvre middelklasse.

seriøst,
ønsker du ett prisnåvå der Preben på 13/14/15år skal ha tre sykler som hver seg koster femtitusen ? ett sykkelbudsjett på 150' for Preben ?

hvis målsettingen er at du og resten av gutteklubben Grei skal ha målområdet for dere selv når dere drikker Prosecco så er nok dette riktig holdning..

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Nye utstyrsregler for 2022 er vedtatt [Re: OHD] #2722037 07/10/2022 15:36
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Innspill fra sidelinjen.
Mener å huske at i bilcross pliktet man å selge bilen sin (minus noe sikkerhetsutstyr) hvis noen etter et løp bød XXXX kroner. Prisen var satt lav for å hindre at deltagerne brukte for mye penger på bil.
Kunne dette fungere for sykkelritt også? Byr noen 20k (tenk på et tall) må du selge. Loddtrekning hvis flere byr. XX dager leveringsfrist.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå