Mottok nylig en smashet eske i posten. Esken inneholdt et 12-delt SLX-gir, så jeg ble jo bekymret for at det ville være skadet under frakten. Og ganske riktig, buret/cagen var helt skjev. Trinsehjulene var overhode ikke parallelle. Mailet noen bilder til butikken, som sporenstreks sendte nytt gir, denne gangen ekstremt godt pakket. Men det giret var også skjevt! Dette er mitt første 12-delte oppsett, så jeg ble nødt til å Google litt. Det viser seg da at det skal være slik! Det er slik for å hjelpe på den ekstreme kjedelinjen på en 12-delt kassett. Så der lærte jeg noe nytt, og blir nå nødt til å omstille hjernen på at Shimano-gir ikke lenger skal se snorrette ut rett bakfra. https://youtube.com/watch?v=3FhAhb4AKYg
Redigert av tron; 01/10/202209:02.
Re: Jaha, giret skal altså være skjevt(!)
[Re: tron]
#272169402/10/202210:11
Mottok nylig en smashet eske i posten. Esken inneholdt et 12-delt SLX-gir, så jeg ble jo bekymret for at det ville være skadet under frakten. Og ganske riktig, buret/cagen var helt skjev. Trinsehjulene var overhode ikke parallelle. Mailet noen bilder til butikken, som sporenstreks sendte nytt gir, denne gangen ekstremt godt pakket. Men det giret var også skjevt! Dette er mitt første 12-delte oppsett, så jeg ble nødt til å Google litt. Det viser seg da at det skal være slik! Det er slik for å hjelpe på den ekstreme kjedelinjen på en 12-delt kassett. Så der lærte jeg noe nytt, og blir nå nødt til å omstille hjernen på at Shimano-gir ikke lenger skal se snorrette ut rett bakfra. https://youtube.com/watch?v=3FhAhb4AKYg
Der lærte jeg noe nytt også. Har bøyd ett xt gir til å nesten blitt rett, og sliter litt på midten og nest øverste klinge.
Det var nytt for meg også. Jeg synes det høres sannsynlig ut, men jeg er ikke sikker på om jeg stoler på youtubeduden når dette var ett av de siste poengene hans. Jeg skal likevel holde meg fra å bende giret mitt om jeg ser at det ser skeivt ut i fremtiden.
(hva som skjer der nede har ingenting med å styre kjedet inn på kassetten å gjøre. Sier man det har man ikke forstått noenting)
LarsB
Redigert av larsb; 02/10/202214:06.
[Re: larsb]
#272170202/10/202215:57
Jeg brukte innmari lang tid på å få giret helt bra på fruens 12-delte shimano, helt til jeg leste manualen. Aldri hatt et problem med shimano-gir før. Setskruen skal være på utsiden av det minste giret, mens det skal være sentrert på det høyeste. Det hadde jeg ikke fått med meg. 1mm til høyre, og så giret det plutselig fint mellom 3 og 4 gir
Før det hadde jeg bytta girvaier og strømpe, bytta girøre, vridd litt på sjalteren (dritsmart) og bannet i stereo
#272171402/10/202219:26
Ang. innstilling så er det også en markering på innsiden av ytter-cagen som guider deg til 100 prosent riktig innstilling av B-skruen.
Det virker som en smart liten detalj det der med den vridde og bøyde cagen, men det er litt merkelig at det ikke står noe hos Shimano om at det faktisk skal være sånn. Ikke som jeg har klart å finne, i hvert fall. Til og med butikken var helt med på at giret måtte ha fatt seg en smell i frakten.
Redigert av tron; 02/10/202219:30.
#272171602/10/202219:46
(hva som skjer der nede har ingenting med å styre kjedet inn på kassetten å gjøre. Sier man det har man ikke forstått noenting)
LarsB
Jo, den setningen er logisk. "which I assume help guide that chain properly on its way to the cassette"
"på veien til kassetten" , altså narrow-wide nede hjelper kjedet på veien inn i giret, på vei mot kassetten. Henter tak i kjedet i dets mest ekstreme posisjon, og guider det inn i cage, på vei mot kassetten.
Ingenting feil i det han sier.
Shimano velger "bøyd" cage for det samme.
Det slår meg at Shimano og SRAM da på forskjellig vis fordeler stresset og vinkelen på kjedet over mer av kjedets reise mellom kassett og krank enn før. narrowwide her og der, ny profil på tenner på kassett og kjedering foran, men også i selve designet av bakgiret. Fiffig og lurt :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#272174903/10/202209:36
Det var nytt for meg også. Jeg synes det høres sannsynlig ut, men jeg er ikke sikker på om jeg stoler på youtubeduden når dette var ett av de siste poengene hans. Jeg skal likevel holde meg fra å bende giret mitt om jeg ser at det ser skeivt ut i fremtiden.
LarsB
Jeg har sittet og tittet og tittet på giret mitt. Det er jeg som ikke har forstått noen ting. Jeg kjenner mine tidligere uttalelser døde og maktesløse.
LarsB
Redigert av larsb; 03/10/202210:48.
[Re: perbl]
#272176203/10/202211:19
Fikk en hard smell på giret for et par uker siden. Girøret røk tvert av. Da jeg skulle montere på nytt øre, så så jeg at buret så skeivt ut, så jeg tenkte at jaja - da blir det vel nytt gir også :-(
Men jeg prøvde å montere det på allikevel. Etter vanlig justering av B-skrue og set-skruer, så giret det smooth som f* Så det må jo være riktig :-)
SRAM NX/GX 1x12 gruppe.
- Øyvind. Lapskaussykling i Østmarka. NOTS medlem
#272176503/10/202213:53
Ja, får være måte på til distruptiv ny kunnskap. Mitt 1x11 SRAM funker hvertfall fint med gammeldags tilnærming, og endelt Shimano har jeg enda ikke (hvis man ser bort fra det jeg konverterte på den gamle longtailen jeg ikke lengre har).
Redigert av perbl; 03/10/202214:01.
Per B.
#272176803/10/202214:26