Det hadde hjulpet om gassrør sabotørene hadde hatt utenlandskablene som neste mål...
Hva skulle det hjulpet?
Så hell i uhell kunne vi fått et svar på hvor stor andel av av strømprisen som skyldes innlands knapphet og hvor stor del som skyldes utenlands knapphet, gasspriser og betalingsvilje
Ikke overraskende med innspill på kortsiktige quick fix fra motstanderne av alt som er nytt
Generelle betraktinger på hvorfor det ville være dumt akkurat nå, kombinasjonen av:
a) Spotpris b) "Tomme" vannmagasin, eksportert gjennom utenlandskabler. c) Årstiden med vinteren som kommer.
Virker for meg lite gjennomtenkt å kutte utenlandskablene nå men for all del.
Det var en kjapp vits, hence smiley. Overrasker meg at den ble tatt dønn seriøst....
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: mpe]
#272179004/10/202207:34
Det var en kjapp vits, hence smiley. Overrasker meg at den ble tatt dønn seriøst....
Jeg har åpenbart ikke humor, kansje jeg burde informere om det i signatur? Smilefjes er noe ALLE bruker uten at det betyr noe mer enn et vennlig smil, det motsatte av "sinna" (har jeg lest i avisa).
[Re: Duck]
#272188605/10/202214:28
Artikkelen sier ingenting om import, den fokuserer på fyllingsgraden. Analysesjefen "frykter likevel at regnværet i høst blir for kortvarig til at det gir varig lavere strømpriser".
Årsaken til at strømprisen er lavere nå, er jo nettopp variasjon i strømproduksjon fra vindkraft. Derav forecastmulighetene av å se på Windy.com; nærmer det seg 10 m/s - påvirker litt, 15-20 m/s - påvirker mye. Hvor ofte det er så sterk vind varierer, neste uke er det meldt svakere vind, kan bli spennende se effekten. Er bare å se for seg et enkelt markedskryss med tilbud og etterspørsel; er etterspørselen(forbruk) relativt fast i døgnet, vil sterk vind gi en adskillig høyere tilbud enn etterspørselen. Forbruket tilpasser seg prisen ikke i samme tempo som produksjonen.
At strømproduksjon fra vindkraft øker når det blåser godt, er jo en av årsakene til at kablene er positive for norske strømforbrukere. Derfor ingen oppegående ønsker at kablene skal bort. Det er og blir et halmstrå, fra personer med dårlig debatteknikk. Skal en spille videre på akkurat det kortet, må en fokusere på Ceteris paribus - under ellers like forhold - og der er det mye evidens som tilsier at prisene hadde vært lavere uten kablene.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
#272189005/10/202215:52
‘Gratis’ er vel et sterkt utrykk her, nå vi vet prismekanismene fint kan dra kWh prisen opp i 1000 øre.
Jeg tipper vi får et europeisk opplegg hvor det blir minimumspriser på vind og sol. For å være er fornuftig bidrag i energimiksen vil de jo for alltid oversvømme markedet og gi gratis strøm når de er mest effektive. Ikke akkurat en gullkantet deal for de som eier de.
[Re: Tagelli]
#272189405/10/202216:42
Enkelte journalister synes det er uhørt med artikler uten hyperbol.
(Totalt sidespor uten logikk: Av og til får jeg følelsen av artikler blir kun skrevet for å genere klikk. Da får jeg litt flashbacks til triksene WWE brukte i min barndom, f.eks. Hulk Hogan. En politiker burde stjele gimmicken hans, og debattert strømprisene som The Hulkster. Det hadde gjort ting litt festlig.)
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
#272195606/10/202213:04
"I redegjørelsen til regjeringen kommer det fram at for høy vannkraftproduksjon høsten 2021 er en viktig årsak til dagens situasjon. I store deler av tiden ble all tilgjengelig kapasitet på utenlandskablene brukt til eksport av strøm, skrev NVE i sin kvartalsrapport.
– Å tappe ned flerårsmagasiner på bakgrunn av høye priser kan være med på å ødelegge vannkraftens kvalitet, med tanke på forsyningssikkerheten. De store magasinene veie opp for endringer i været, sier Aasland."
Har folk råd til tørketrommel og makslån på bolig uten noen hundrelapper til brannsikring?
«- I en undersøkelse i vinter svarte dessuten seks av ti at de ikke hadde røykvarsler der tørketrommelen står, noe vi anbefaler sterkt. Det vil i det minste gi økt sikkerhet for at man våkner dersom noe skulle skje med en tørketrommel som går midt på natta mens man sover, sier Brandeggen i TrygForsikring.»
Nå trudde jeg det hadde vært snakk om strømsparing et års tid. Likevel var det akkurat nå ei på P1 som står opp om natta for å vaske klær og kjøre tørketrommel. Hvis det er så dyrt hvor bruke tørketrommel i utgangspunktet. I-landsproblem.
[Re: JoachimV]
#272226711/10/202209:44
Nå trudde jeg det hadde vært snakk om strømsparing et års tid. Likevel var det akkurat nå ei på P1 som står opp om natta for å vaske klær og kjøre tørketrommel. Hvis det er så dyrt hvor bruke tørketrommel i utgangspunktet. I-landsproblem.
Ja, det er et i-landsproblem, men ikke på det viset du antyder. Bor du i en eller annen bolig bygd etter 97 eller noe slik har du valget mellom et fuktproblem eller et enøkproblem hvis du tørker klær inne i perioden du trenger oppvarming.
I tillegg er kvadratmeterpriser såpass høye at ingen koster på seg tørkerom lenger. Sjekk tegninger av nyere boliger. Svært liten bodplass og knøttsmå vaskerom i tilknytning til teknisk rom.
Så tørketrommel er et absolutt behov i mange boliger, og fordi bolig er blitt så dyrt, så er det også et relativt behov, fordi man ikke kan ta seg råd til bolig med tilstrekkelig areal.
[Re: Tagelli]
#272226911/10/202210:12
Ja, det er et i-landsproblem, men ikke på det viset du antyder. Bor du i en eller annen bolig bygd etter 97 eller noe slik har du valget mellom et fuktproblem eller et enøkproblem hvis du tørker klær inne i perioden du trenger oppvarming.
I tillegg er kvadratmeterpriser såpass høye at ingen koster på seg tørkerom lenger. Sjekk tegninger av nyere boliger. Svært liten bodplass og knøttsmå vaskerom i tilknytning til teknisk rom.
Så tørketrommel er et absolutt behov i mange boliger, og fordi bolig er blitt så dyrt, så er det også et relativt behov, fordi man ikke kan ta seg råd til bolig med tilstrekkelig areal.
Er da vel like mye problem før 97? I hvert fall mye. Uansett så forsvinner problemet ved at man kjøper seg en avfukter til ca. 2000 kr. Ikke noe behov for tørketrommel da.
Redigert av appelsin2; 11/10/202210:13.
[Re: JoachimV]
#272228311/10/202211:44
Hva er poenget med å fokusere på en sånn enkelt-anekdote? Det virker som du bruker slike til å støtte opp om ditt syn framfor å justere ifht tall for befolkningen i Norge.
Hva er poenget med å fokusere på en sånn enkelt-anekdote? Det virker som du bruker slike til å støtte opp om ditt syn framfor å justere ifht tall for befolkningen i Norge.
Hele poenget er at det ikke er en enkelt-anekdote. Scroll tilbake så har jeg vist til en undersøkelse og se sammehengenen så er det bare en bekreftelse.
[Re: appelsin2]
#272229111/10/202213:17
Er da vel like mye problem før 97? I hvert fall mye. Uansett så forsvinner problemet ved at man kjøper seg en avfukter til ca. 2000 kr. Ikke noe behov for tørketrommel da.
Tanken med '97 var at før dette var det ikke de samme tetthetskravene til bygg, slik at man kan spare på strømregningen ved å gå ned på hvor kraftig man kjører ventilasjonen. I eldre hus uten aktiv ventilasjon er man jo stort sett vant til at det mye mindre tett og bedre sirkulasjon enten man vil det eller ikke.
Og er man på den enøk tankegangen, er det langt ifra sikkert at luftavfukter bruker mindre strøm enn en tørketrommel på å fjerne samme mengde vann. Uansett ikke veldig viktig hvis man tenker dette som et lukket system som tilføres energi. Varme blir det til uansett og det har vi jo bruk for i 6-8 mnd i året uansett.
#272240513/10/202207:27
Jeg har forhåpninger til at både posisjonen og opposisjonen klarer å få vedtatt et større løft for Enøk-tiltak enn hva regjeringen la opp til i sitt forslag til Statsbudsjett. Selv om mye skal utredes, kan det være håp om at «folk flest» kan få støtte ( som monner ) til gode Enøk-tiltak. Kanskje på tide å investere i bergvarmepumpe og skifte ut gamle vinduer
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
#272241913/10/202209:19
Ja, det er jo på Enøk-feltet det har vært sviktet i lange tider. Enovas tidligere tannløse og ganske så eksluderende tiltakskrav ble en sovepute.
ENØK-støtte er jo helt fantastiske motkonjunktur-tiltak med nærmest garantert 100% effekt. Utfordringen er jo at dette er saker som må gjøres over flere tiår. Det er ikke uendelige mengder med håndtverkere og materiell tilgjengelig på én gang. Gir man kjempestøtte til f.eks solcellanlegg til alle, med én gang, vil jo prisene eksplodere og vinninga forsvinner i spinninga på økonomisiden.
Men "god enøk" er litt som "lett sykkel"; det er veldig vanskelig å finne sweetspot ift. behov, pris og levetid/driftskostnad. Lite vits i å putte penger i lette gir hvis du kjøper tunge girhendler. Sånn er det jo med vinduer også: når du først er i gang med snekkerarbeidet der, vil det være mest økonomisk å fikse isolasjon og vindtetting. Og når du er der, kan du kanskje vurdere vannbårent varmeanlegg, og da bør du ha bergvarme. Skal du kanskje ha dobbelkolbet vvb? Akkumulatortank?
#272242213/10/202209:29
Ja, det er helt sykt at de ikke har støttet opp under det tidligere, men det er litt forståelig gitt at det har vært enorme mengder jalla på produkt, leverandør, montering og montør-siden. Litt som vi ser på solceller nå.
#272242813/10/202210:38
Nja, nå at bortimot de mest i hugga markedsøkonomiøkonomer godtar statlig innblanding i strømpriser er det bare å ta den helt ut og ha et enøkdepartement som skal styre alt av enøktiltak, lage 'lov om enøk-tiltak', enøkforskrift osv. Staten betaler.
#272243013/10/202210:52
Enova bør kaste luft/luft varmpepumpe etter folk. Det tror jeg må være et av de mest kostnadseffektive tiltakene som finnes.
Det er jo litt enøk politikken her på berget oppsummert i en setning føler jeg.
Varmepumper har blitt dyre men også veldig bra. Jeg skulle likt å sett en betraktning av f.eks kWh/år pr 1000-krone i refusjon/tilskudd gjennom Enova for de forskjellige støtteordningene, eller projeksjon for de ulike i 5-10 års perspektiv for å ta høyde for sol-tilskudd.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
#272243713/10/202212:42