Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg

Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg #2721488 29/09/2022 12:18
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Etter at jeg fikk montert solskjerming med zipscreens i ny bolig, la jeg merke til at beslaget på vinduet var litt skeivt ift nedre kant på solskjermingen. Såvidt jeg kan se med vater, er hovedproblemet at vinduet står noe skeivt, mens solskjermingen er noenlunde i vater (bittelitt andre veien enn vinduet, men på langt nær så mye). Finner også igjen helningen ved å legge vater på vinduet inne.

Dette ser jeg også ved å se bak beslaget, det det er betydelig større avstand på den ene siden enn den andre, noe som matcher med at hele systemet heller litt nedover mot den ene kanten.

Har klaget og hatt en snekker på befaring her, og fikk svar på mail nå der utbygger kort sagt foreslår at jeg må få de som monterte solskjermingen til å justere denne for å ta opp skeivheten. Det synes jeg var en merkelig løsning, at jeg som kunde skal betale ekstra for å skjule et problem i bygget jeg har kjøpt.

Noen med peil på vindusmontering og justeringsmuligheter som har noen innspill her, eller hva bør min beste angrepsvinkel være? Har alt svart dem med at jeg syntes dette var et spesielt forslag, samt sendt bilder som viser hvordan det er tydelige skeivheter i monteringen her.

[Linket bilde]
[Linket bilde]
[Linket bilde]

Redigert av perbl; 29/09/2022 12:19.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721493 29/09/2022 12:44
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Ser ut som vannbrettet i tre har vridd seg i tillegg og dermed forsterker inntrykket. Hvis skjevheten i vinduet er "akseptabel" kan du jo bare pynte på det ved å shimme opp beslaget.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721494 29/09/2022 12:47
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Eh, men altså, du la ikke merke til skjevheten før noen plasserte noe som var i vater på vindusrammen ?

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: ML1] #2721495 29/09/2022 12:48
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: ML1
Ser ut som vannbrettet i tre har vridd seg i tillegg og dermed forsterker inntrykket. Hvis skjevheten i vinduet er "akseptabel" kan du jo bare pynte på det ved å shimme opp beslaget.

Ja, det kan sikkert være mulig å gjøre noe såpass enkelt og, men jeg kjenner uansett at jeg vil at det er utbygger som skal ta seg av dette, ikke jeg.

Skeivheten på innsiden og forøvrig er jo ikke noe som skjemmer spesielt, men når solskjermingen er nede synes jeg nå det er ganske synlig mot nedre delen av screenen, som gjorde at jeg la merke til dette.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Peddal-pedanten] #2721496 29/09/2022 12:50
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Peddal-pedanten
Eh, men altså, du la ikke merke til skjevheten før noen plasserte noe som var i vater på vindusrammen ?

Jeg la som sagt merke til det da jeg fikk installert en screen som putta en rett kant noenlunde i vater over det jeg antok var en rett kant i form av metallbeslaget under vinduet.

Mye jeg antar er montert i vater i boligen jeg ikke har gått over med vater på, og som ikke nødvendigvis er synlig før man faktisk får noe annet i nærheten.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721497 29/09/2022 12:53
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Den som monterte en solskjerm etter vater og ikke etter faktiske forhold har vel sitt ansvar?

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: appelsin2] #2721498 29/09/2022 12:55
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: appelsin2
Den som monterte en solskjerm etter vater og ikke etter faktiske forhold har vel sitt ansvar?

Akkurat det er et godt spørsmål...

Seriøst godt et, faktisk - det bør nemlig ikke være feil å vatre sånt, men hvis det fremhever en skjevhet i det vedkommende monterer noe inntil, ... ???

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: appelsin2] #2721499 29/09/2022 12:56
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Screens må monteres i vater..

Eller altså veldig nøye med vinkler mellom topp og sideskinner. .

Redigert av ML1; 29/09/2022 12:59. Rediger grunn: Presisering
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: appelsin2] #2721500 29/09/2022 12:58
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Neppe, han henger nå vel bare opp kassetten i vater som den skal være, og så funksjonstesta han at den gikk opp og ned. Dette er jo noe vi overhodet ikke så da vi var inne i boligen.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Peddal-pedanten] #2721501 29/09/2022 13:01
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Seriøst godt et, faktisk - det bør nemlig ikke være feil å vatre sånt, men hvis det fremhever en skjevhet i det vedkommende monterer noe inntil, ... ???

Jeg tenker vel da at på et nybygg med reklamasjonsrett og garanti, har man avdekket et problem man bør klage på til utbygger.

Det at vannbrettet står såpass skeivt ift øvrig monterte greier er jo det som vises her. Hvis du ser på det ene bildet, ser du en tydelig glippe mellom øvre delen av vannbrettet og treverket, på den andre siden er det ingen sånn glippe.

Så selv om jeg jo kan måle litt helning på selve vinduet og, tipper jeg vel at den beste måten å vikse dette på vil være å bare shimme eller justere litt på vannbrettet så det heller litt mindre ned mot venstre, og kanskje ikke trenger gjøre noe med selve vindusmonteringen i det hele tatt?

Redigert av perbl; 29/09/2022 13:01.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721502 29/09/2022 13:06
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: perbl

Jeg tenker vel da at på et nybygg med reklamasjonsrett og garanti, har man avdekket et problem man bør klage på til utbygger.

Det at vannbrettet står såpass skeivt ift øvrig monterte greier er jo det som vises her. Hvis du ser på det ene bildet, ser du en tydelig glippe mellom øvre delen av vannbrettet og treverket, på den andre siden er det ingen sånn glippe.

Så selv om jeg jo kan måle litt helning på selve vinduet og, tipper jeg vel at den beste måten å vikse dette på vil være å bare shimme eller justere litt på vannbrettet så det heller litt mindre ned mot venstre, og kanskje ikke trenger gjøre noe med selve vindusmonteringen i det hele tatt?

Altså, selvfølgelig er det utbygger/selger som sitter med jokeren her, men det ble brukt uttrykket "ikke etter faktiske forhold", og i den sammnenhengen skrev jeg det sånn. Poenget der er at noe må installeres slik at det fungerer der det ble installert, enten da forholdene er som forventet, eller ikke...

Mere generelt sitter jeg med en følelse av at hvis det er enkelt å korrigere et skjevt installert vindu, ville jeg føle meg usikker på om selvsamme vindu var godt nok festet i strukturen rundt...

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721504 29/09/2022 13:18
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Nå tok jeg forsåvidt bilde fra andre siden, og det er jo en klar forskjell i avstanden mellom vannbrettet og opp til treverket i den loddrette karmen her. Selv om jeg kan måle noe helning på selve vinduet og (men fortsatt såvidt innafor strekene i vateret), er det jo ikke noe som plager meg like mye som at jeg kan se en tydelig forskjell i høyden på vannbrettet fra høyre til venstre.

[Linket bilde]

Redigert av perbl; 29/09/2022 13:18.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721507 29/09/2022 13:40
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Prøv å shimme det opp med en flis. Blir det så bra at kona er fornøyd, ta det på handyman-kontoen..

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721511 29/09/2022 14:00
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det finnes standarder for toleranser i bygg, men det gir jo ikke så mye mening før man vet etter hvilken toleranseklasse bygget ditt er bygget da.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: ML1] #2721512 29/09/2022 14:12
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: ML1
Prøv å shimme det opp med en flis. Blir det så bra at kona er fornøyd, ta det på handyman-kontoen..

Sendte hvertfall et forslag om shimming etter jeg la merke til den klare høydeforskjellen, så får vi se hva de sier. Synes det er best om det kommer noen og gjør det når det er blokker som fortsatt er innenfor garanti og reklamasjonsfrister.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721526 29/09/2022 18:31
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Liten digresjon: Jeg samtalet en gang med en boligutvikler som jeg oppfattet som både flink og seriøs, men forsto raskt at når det kom til hva som han mente var akseptabelt av skjevheter så var vi på forskjellige planeter. I mitt hode skal et nybygg være i vater. Punktum.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721527 29/09/2022 19:02
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Det må da finnes toleranser, krav for dette?
Eller har krav til håndverk kokt helt bort med Erna˚s importerte apekatter. De har Kansje ikke plass til vater i bilene sine for å ha plass til børst og sigaretter. Bare å være takknemlig for at taket er tett, hvis det er tett riktignok.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721529 29/09/2022 19:03
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg holder med deg og syns dette er noe man burde klage på. Det hadde jeg gjort om jeg hadde kjøpt nytt hus.
Hvem ville ha akseptert noe lignende på en bildør f. eks.?

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721531 29/09/2022 19:22
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Litt skjevhet er en ting, men her ser det ut som endeveden står helt ned på vannrebrettet. Det er en klar feil som vil føre til råte raskt dersom området kan bli utsatt for vann.
Dette bør du klage på og få fikset.
Hva takstmenn mener er akseptable skjevheter er dessverre ganske mye. "Den er i vater og vel så det" er vel er kjent uttrykk, ikke bare fra Norske byggeklosser.

Klager på konkrete feil og ufagmessig utførelse er det lettere å få medhold i.

-------------------------------
NOTS
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721535 29/09/2022 22:12
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg har (fått) bygget hus og man blir tilslutt overbærende med MYE.
Klaget på feil festemidler iflg fdv på Royal kledning. Brukt vanlig varmforsinket fra lemmefabrikken. Fikk uttalelse fra produsenten om at dette var feil pga kobbersaltene, så kom husleverandøren med en kontra fra samme produsent(om jeg ikke husker feil så var det til og med samme person) var ikke så farlig allikevel siden jeg ikke bygde på Vestlandet. jaja halve huset i varmgalv og halve huset i rustfritt/syrefast.. Jeg får vel fasit etterhvert. Lemmer hadde dype spikerhull mens snekkerne hadde riktigere til lavt trykk i sine pistoler. Elektrikeren fester bokser med klosser av lekter elegant brekt til(hadde nok ikke sag) blikkenslageren glemte hvor det var mothold endel steder. Når jeg klagde på at malingen sprakk opp første året på de dumt nok valgt av meg svarte karmene på vinduene og skyvedørene var svaret fra NorDan at det kunne jeg ikke forvente at holdt siden svart blir så varmt i solen. (De hadde dog ingen skrupler med å levere dem i sort). etc etc etc. Så ja, det er lov å håpe at taket er tett..
Større Norsk firma med norske arbeidere dette da...

Har nok gått på en smell selv med terrassen da skruene som holder konstruksjonen sammen under selve dekket er vanlig essve corrseal. De har allerede rust så jeg da jeg rev litt for å gjøre noen endringer. Kobbersalt ja.. men hvem selger syrefaste grove skruer?

Tror ikke mange bygg i dag blir bygget etter materialprodusentenes anvisninger. Hurtigvokst fingerskjøtt (med vannløselig lim) og malinger som tar seg godt ut miljømessig (på papiret). Blir nok litt turnover på sakene fremover 😋

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721536 30/09/2022 06:21
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er jo akkurat dette som gjør at mitt rehab/ombyggingsprosjekt aldri starter. Det er helt umulig å finne noen som er villige til å godta kontrakter hvor toleranser blir sjekket av tredjepart (valgt av meg), med tilbakeholdt sum i ett pr (med renter da).

Man skulle jo tro at det blir bedre tider for kundene framover, men det er ikke sånn det fungerer. De ordentlig flinke folka tar naturlignok prosjektene de tjener best på. Og det er dessverre snarveis-prosjektene.

Ikke får jeg lov av kommunen å stå ansvarlig selv heller, så da blir det jo ikke gjort noe heller :-D.

Jeg blir helt småsprø av å krangle om åpenbart slendrian arbeid er ok eller ikke.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Lunix] #2721540 30/09/2022 06:56
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Lunix
Litt skjevhet er en ting, men her ser det ut som endeveden står helt ned på vannrebrettet. Det er en klar feil som vil føre til råte raskt dersom området kan bli utsatt for vann.
Hva takstmenn mener er akseptable skjevheter er dessverre ganske mye. "Den er i vater og vel så det" er vel er kjent uttrykk, ikke bare fra Norske byggeklosser.

Det var godt innspill med argument man kan bruke, takk. Akkurat det poenget tenkte jeg ikke på. I praksis er det den siden som er lengre opp som bør justeres ned, ikke motsatt som jeg først så for meg ved noe shimming eller lignende.

Redigert av perbl; 30/09/2022 07:01.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Lunix] #2721549 30/09/2022 08:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lunix

Denne har jeg høyt på min pet peeves. Det vil stå og trekke vann kontinuerlig og undergraver funksjonen til vannbrettet for å lede vann vekk fra treverket forøvrig. Rødt kort til håndverker på den der. Bør være 5mm gap, minst, og om man er skikkelig flink så er endeveden på undersiden av denne ferdig grunnet og malt når den festes slik at den tåler litt mer vær. Men sånn er jo ikke verden lenger, her på berget leveres jo "høy standard" leiligheter med skytemerker fra spikerpistol i listverket/synlige spikerhull...

Det hadde vært interessant å vite hvor mange mm vinduet er ute av vater fra side til side. Jeg er ikke sikker på hva avviket i standardene sier her, men det å få et vindu i vater er jo noe en hver tømrer/byggmester burde klare greit.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Anders A-R] #2721551 30/09/2022 08:10
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Anders A-R

Det hadde vært interessant å vite hvor mange mm vinduet er ute av vater fra side til side. Jeg er ikke sikker på hva avviket i standardene sier her, men det å få et vindu i vater er jo noe en hver tømrer/byggmester burde klare greit.

Nå er ikke jeg tømrer men det forutsetter jo at stendere og rammeverk er rett. Det kan like gjerne være dårlig grunnarbeid så de har gjort det så rett de kan få det.

Uansett så bør jo det første her være å måle avviket for å ha noe konkret. Starte med å måle det totale avviket over hele bredden for mest nøyaktighet så kan man regne det om til mm/m og ˚ vinkel i grader. (Dette moderne forumet liker ikke sånne spesialtegn.)

Redigert av JoachimV; 30/09/2022 08:11.

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: JoachimV] #2721557 30/09/2022 08:43
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Må vel innrømme at om vinduet og hele blokka er marginalt tilta i ene retningen, kan jeg leve fint med det. Det var mest det synlige visuelle avviket ift en solskjerming med zipscreens som er noenlunde i vater som irriterte. Skal se om jeg får lånt meg en litt lengre digital kvalitetsvater i helga og få målt ting litt mer nøyaktig enn kombinasjonen manuelt 60cm-vater og målebånd.

Når jeg nå også blir oppmerksom på at det jo er en viktig funksjon i å ha et mellomrom mellom treverk og vannbrett, er det hvertfall noe jeg vil ha utbedra.

Redigert av perbl; 30/09/2022 08:44.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721563 30/09/2022 09:20
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Der fikk jeg svar etter jeg sendte et rimelig saklig tilsvar tilbake i går, og ser ut til at det å spille dumsnill saklig er nyttig, selv om jeg syntes det var et ganske håpløst svar jeg fikk ICON_SMILE

Kommer en byggeleder på befaring på mandag, så får vi se hva som blir resultatet.

Per B.
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: JoachimV] #2721570 30/09/2022 10:05
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JoachimV

Nå er ikke jeg tømrer men det forutsetter jo at stendere og rammeverk er rett. Det kan like gjerne være dårlig grunnarbeid så de har gjort det så rett de kan få det.

Neida, du er ikke avhengig av dette, men om de har gjort det lettvint for seg selv, så har de uten videre antatt at dette er vinkelrett og i vater, og bare skrudd fast uten nærmere kontroll. Så da får du den følgefeilen.

Skal du gjøre innsetting etter "boka" så må du vatre opp vinduet under installasjon med klosser/karmskruer for å kompensere for evt avvik.

Det som gjør meg litt svett ved sånne ting, er at dette er enkle OG lett synlige ting. Hvordan står det til med andre ting som er langt mer kritisk og mer avhengig av at man følger en gitt metode eller veiledning? Er membraner i orden, er isolasjonen i veggen plassert nøye? Det er store rom for feil om man slurver, og det er dette en bra indikator på.

Er dette en lokal byggmester eller er det en av de store kjedene? Jeg er fristet til å gjette på en leverandør nemlig...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Anders A-R] #2721574 30/09/2022 10:35
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: JoachimV

Neida, du er ikke avhengig av dette, men om de har gjort det lettvint for seg selv, så har de uten videre antatt at dette er vinkelrett og i vater, og bare skrudd fast uten nærmere kontroll. Så da får du den følgefeilen.

Skal du gjøre innsetting etter "boka" så må du vatre opp vinduet under installasjon med klosser/karmskruer for å kompensere for evt avvik.

Bortsett fra at jeg ikke kjenner til variasjonene her må det være begrenset hvor mange cm avvik som kan kompenseres?

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: perbl] #2721578 30/09/2022 10:58
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, det normale er at du skal ha rundt 10mm på alle sider for justering og nødvendig fleksibelt tetningssjikt (bunnfyllingslist, fugemasse, isolasjon etc)

Men om du er i nærheten av 10mm avvik mellom høyre og venstre side på et "normalt" vindu på rundt en meters størrelse, så er det på tide å finne seg annet arbeid :-)

Re: Reklamasjon på litt skeivt vindu i nybygg [Re: Anders A-R] #2721581 30/09/2022 11:34
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Er dette en lokal byggmester eller er det en av de store kjedene? Jeg er fristet til å gjette på en leverandør nemlig...

Dette er et prosjekt fra JM Norge, så en av de største aktørene i Norden. Noe som bare gjør meg ekstra irritert over at de prøver sånne småtriks som dette for å fraskrive seg ansvar.

Ellers vet jeg det er mange underleverandører involvert, det har bla vært litt ymse levering på installasjoner av kjøkken i sameiet, men så langt har jeg ikke funnet noe alvorlige ting utover detaljer som kan fikses forholdsvis lett i min leilighet.

Per B.
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå