Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fra fiber til 5G ?

Fra fiber til 5G ? #2721254 27/09/2022 20:59
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vi har noen år hatt fiber med Altibox.
Nå dukker Telia opp med tilbud om 5G m Tv-løsning ( Telia Play) til omtrent halv månedlig pris av fiber-løsningen. ( 100 mps)

Utover at Telia sitt tilbud er basert på 5G, har de nyere wifi-løsning ( wifi 6 mot Wifi5 som vi har i dag).

Noen som har erfaringer med Telia Play og 5G , evt synspunkter på evt bytte her ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Fra fiber til 5G ? [Re: HeavyDude] #2721265 28/09/2022 06:17
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Ingen erfaring med Telia 5G eller Telia Play, men erfaringen jeg har med Telia generelt i forbindelse 4G trådløst bredbånd på hytta gjør at jeg hadde valgt det meste annet istedenfor Telia.

Så lenge det funker er det både rimelig og greit, men når det motsatte er tilfelle så det rett og slett vanvittig vanskelig å få det fiksa.

Hadde flere måneder uten brukbart nett på hytta, noe som gjør den vanskelig å benytte som ønsket da vi trenger nett til jobb og tv.

Neste triks var plutselig papir faktura i posten med 79kr i faktura gebyr etter 2år med e faktura.

Da tok det bortimot 4t i telefon kø og 5 timer i chat kø for å få det løst og da var det en feil i Telia sitt system som gjorde det, men ikke et ord til informasjon noe sted.

Det er dessverre ingen andre som kan levere nett på hytta med litt fart så da må jeg forholde meg til Telia en stund til.

Hjemme har jeg fiber fra Homenet og Strim og det er faktisk er veldig bra løsning så lang. Dønn stabilt og relativt rimelig.

AG

Redigert av Gullars; 28/09/2022 06:20.

40+ and still climbing......
Re: Fra fiber til 5G ? [Re: HeavyDude] #2721269 28/09/2022 06:39
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jeg ble ferdig med Netcom (Telia) en gang utover 90-tallet.
Har hatt 4G hjemme fra Telenor og får 5G i morgen, de krever at det gjøres av montør så utstyret står nå her.
Det er jo akkurat dette Telenor er flinke til, mobil og mobildata. Da velger jeg å bruke de til det. Mobil fra Talkmore, Telenornett.

4G har vært greit å dele på 2 her uten noe storforbruk så det er mest jåleri og for å følge med i tiden. I stedet for mobilruter innendørs skjer alt utendørs med WAN inn. Bare det er jo en oppgradering. Vurderer å gå over fra parabol til TV fra 5G når jeg ser at jeg får det jeg skal ha.

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: HeavyDude] #2721278 28/09/2022 07:15
Natier Offline
Veteran
Veteran
Gir den Telia løsningen mer enn å endre eksisterende mobil abo med fri data og en 5g router med tvillingkort? TV via feks via Strim

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Fra fiber til 5G ? [Re: Natier] #2721285 28/09/2022 07:23
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Natier
Gir den Telia løsningen mer enn å endre eksisterende mobil abo med fri data og en 5g router med tvillingkort? TV via feks via Strim

Det er desverre ikke noe som heter "Fri data" på mobil, bare i reklamen.

Derfor tilbyr Telenor og Telia mobilt hjemmebredbånd som er låst til adressen.

Det er ingen datakvote på abonnementet, men skulle du klare å bruke mer enn 100 GB vil hastigheten begrenses til 3 Mbps. Med Telia X har du Music Freedom inkludert, det betyr at du ikke bruker av de 100 GB når du streamer musikk.

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: HeavyDude] #2721291 28/09/2022 07:41
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Noen som vet opplastingshastighet på 5G ?
Prisen på Telia sitt tilbud er lav, 700/mnd for 2000 gb pr måned og TV-pakke a la Altibox . Vi ser nesten ikke lineær tv , men 2000 gb skulle vel holde til streaming av filmer etc ca 3-4 timer pr dag, hjemmekontor og litt gaming ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Fra fiber til 5G ? [Re: HeavyDude] #2721299 28/09/2022 08:18
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Altså, jeg har begrenset interesse for TV som sådan, og ikke pendler jeg - men hva med Ice ? Har ikke de noe trådløst ? ("Mobilt bredbånd", eller noe...)

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: Peddal-pedanten] #2721305 28/09/2022 08:41
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Peddal-pedanten
Altså, jeg har begrenset interesse for TV som sådan, og ikke pendler jeg - men hva med Ice ? Har ikke de noe trådløst ? ("Mobilt bredbånd", eller noe...)

ICE er som å kjøpe sykkel på Biltema. Lykke til.

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: JoachimV] #2721331 28/09/2022 10:53
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: JoachimV

Personlig erfaring ?

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: Peddal-pedanten] #2721338 28/09/2022 11:12
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Personlig erfaring ?

Heldigvis ikke. For å holde det til 5G så ligger de betydelig bak Telia og Telenor:

Telenor oppnådde en såkalt «Speed Score» på 272,39 poeng, mens Telia fikk 239,33 og Ice 149,68. Denne scoren er satt sammen av et vektet gjennomsnitt av de raskeste målingene, de treigeste målingene og målingene i midten, hvor sistnevnte teller mest.

Telenor oppnådde en medianhastighet for nedlasting på 304,2 Mbit/sek, mens Telia fikk 251,2 Mbit/sek og Ice 182,8 Mbit/sek. På opplastingshastighet var det imidlertid Telia som stakk av med seieren, i år som i fjor, med 38,9 Mbit/sek mot Telenors 36,5 Mbit og Ices 31,2 Mbit.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/66Lqd8/ookla-dette-er-norges-raskeste-5g-nett

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: JoachimV] #2721340 28/09/2022 11:21
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P

Personlig erfaring ?

Heldigvis ikke. For å holde det til 5G så ligger de betydelig bak Telia og Telenor:

Telenor oppnådde en såkalt «Speed Score» på 272,39 poeng, mens Telia fikk 239,33 og Ice 149,68. Denne scoren er satt sammen av et vektet gjennomsnitt av de raskeste målingene, de treigeste målingene og målingene i midten, hvor sistnevnte teller mest.

Telenor oppnådde en medianhastighet for nedlasting på 304,2 Mbit/sek, mens Telia fikk 251,2 Mbit/sek og Ice 182,8 Mbit/sek. På opplastingshastighet var det imidlertid Telia som stakk av med seieren, i år som i fjor, med 38,9 Mbit/sek mot Telenors 36,5 Mbit og Ices 31,2 Mbit.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/66Lqd8/ookla-dette-er-norges-raskeste-5g-nett

Hvis man vet at man aldri er utenfor dekning, ok, da er jeg med på den logikken. Vet vi at de aktuelle stedene ER innenfor dekning ?

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: HeavyDude] #2721341 28/09/2022 11:27
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: HeavyDude
Noen som vet opplastingshastighet på 5G ?

Stor forskjell hos meg etter hvor i huset jeg måler (er merkelig dårlig dekning i ene enden av kåken)
Dette er målt nå men kan fort være halvparten ned og bare 5-6 Mbps opp noen meter unna.(Telia, iPhone13pro)
[Linket bilde]

Vedlegg
Skjermbilde 2022-09-28 kl. 13.22.52.png (58.76 KB, 1053 nedlastinger)
Redigert av Natier; 28/09/2022 11:50. Rediger grunn: Telia, iPhone13pro

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Fra fiber til 5G ? [Re: Peddal-pedanten] #2721342 28/09/2022 11:29
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Kan bare forholde meg til det artikkelen viser til.

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: JoachimV] #2721344 28/09/2022 11:32
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Kan bare forholde meg til det artikkelen viser til.

Jeg sjekket førsteposten igjen, sannsynligvis ER de innen rekkevidde, selv om det altså ikke er bekreftet i teksten. (Det ville IKKE ha forbauset meg om de fikk tilbud om noe de ikke er i rekkevidde for, de forskjellige selskapene/selgerne er ikke akkurat like edruelige når de vil ha salg...)

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: HeavyDude] #2721346 28/09/2022 11:40
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Noen betraktninger her
Trådløst bredbånd som erstatning for fiber?

Jeg har gjort akkurat dette og er fornøyd teknisk sett. Har hatt en dag med strupet hastighet og høy ping på 2 mnd. Ellers ligger vi ~90 ned og ~45 opp som holder fint for oss. Er bare 2 og streamer sjeldent separat.

Telia kundeservice er kronglete med mindre man liker tlf og ventemusikk. Har heller ingen god erfaring med andre kundeservicer, men applaudere alle som beholder epost.
Forhåpentligvis noe man slipper å forholde seg til uansett.

Redigert av soeder; 28/09/2022 11:41.
Re: Fra fiber til 5G ? [Re: soeder] #2721347 28/09/2022 11:44
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: soeder
Noen betraktninger her
Trådløst bredbånd som erstatning for fiber?

Jeg har gjort akkurat dette og er fornøyd teknisk sett. Har hatt en dag med strupet hastighet og høy ping på 2 mnd. Ellers ligger vi ~90 ned og ~45 opp som holder fint for oss. Er bare 2 og streamer sjeldent separat.

Telia kundeservice er kronglete med mindre man liker tlf og ventemusikk. Har heller ingen god erfaring med andre kundeservicer, men applaudere alle som beholder epost.
Forhåpentligvis noe man slipper å forholde seg til uansett.

E-post har jeg på separat leverandør, som jeg betaler (jeg vet at mange (på nettet) bruker "gratis"-post, men jeg foretrekker en leverandør som har mitt navn, og som er uavhengig av hvordan jeg kommer "på luften"...).

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: HeavyDude] #2721351 28/09/2022 12:02
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
For å torpedere tråden så var min årsak til å velge Telia på hytta at jeg fikk ekstern antenne ikludert wifi 6 router og installasjon i prisen samt at de kunne levere høyere hastighet enn Telenor på min adresse til en lavere pris.

Telia leverer nå 30mbit/s til 599 og Telenor garanterer 15mbit/s for 699, men skal i tillegg ha betalt for utstyr og installasjon.
Det som er litt underlig er at naboen rett borti veien dvs. 150m lenger øst har fullt 5G dekning med Telenor på mobilen.

Telia ligger også an til å bygge ut 5G på min hytteadresse tidligere enn Telenor ifølge deres egne og Telenors utsagn.

Det er som sagt kundeopplevelsen når det ikke funka som er mitt største ankepunkt med Telia.

AG

40+ and still climbing......
Re: Fra fiber til 5G ? [Re: Gullars] #2721387 28/09/2022 14:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Gullars
For å torpedere tråden så var min årsak til å velge Telia på hytta at jeg fikk ekstern antenne ikludert wifi 6 router og installasjon i prisen samt at de kunne levere høyere hastighet enn Telenor på min adresse til en lavere pris.

Telia leverer nå 30mbit/s til 599 og Telenor garanterer 15mbit/s for 699, men skal i tillegg ha betalt for utstyr og installasjon.
Det som er litt underlig er at naboen rett borti veien dvs. 150m lenger øst har fullt 5G dekning med Telenor på mobilen.

Telia ligger også an til å bygge ut 5G på min hytteadresse tidligere enn Telenor ifølge deres egne og Telenors utsagn.

Det er som sagt kundeopplevelsen når det ikke funka som er mitt største ankepunkt med Telia.

AG

Underlig?
Jeg har 4 master innenfor 3 km, fra tre forskjellige leverandører.
Kun Telia sier de kan levere 25 mb. Telenor sier de kan levere 10 mb, men sier også at jeg ikke kan klage når det strupes mot 2-3 mb i (lange?)perioder.
Jeg har selv målt ørten ganger, både i, rundt, opp på huset og klatret i strømstolpene. Stortsett 2-3 mb med et blaff opp mot 30 mb.
Mange får panikk hos meg pga. manglende dekning.
Og klart naboene får helt andre tilbud.

Men jeg har tenkt å bestille Telia, finnes vel ikke fornøyd returrett, og jeg skal kjøre parallelt med dagens løsning i noen uker, for å unngå frustrasjon over Telia som ikke fungerer.
Alternativt er å grave ned fiberrørret som ligger kveilet i hjørnet på tomta.

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: HeavyDude] #2721458 29/09/2022 09:22
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Da har jeg fått 5G fra Telenor. 100mbps. Måler over 100mbps med god margin ned og opp. ICON_SMILE

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: HeavyDude] #2721522 29/09/2022 17:41
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for mange gode innspill. Eidsiva Nett var tilsnakkenes når jeg informerte de om tilbudet fra Telia. Så selv om det ligger mye utstyr gratis i Telias tilbud, forblir jeg i Eidsiva/Altibox et år til i hvertfall.

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: JoachimV] #2721678 01/10/2022 22:51
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M

Jeg tegnet Ice mobilabonnement og kjøpte ekstra data-sim. Data-sim ligger i en skuff, mens hoved-sim er puttet i trådløs router. Får da nærmest ubegrenset data (på hytta), men dessverre bare 10megabit. Funker stort sett greit til å se på tv (chromecast 4), og koster 484 i måneden, men vurderer å hoppe på Telenor eller noe, og få litt skikkeligere.

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: MannenFallerIkke] #2721679 01/10/2022 23:08
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: MannenFallerIkke

Jeg tegnet Ice mobilabonnement og kjøpte ekstra data-sim. Data-sim ligger i en skuff, mens hoved-sim er puttet i trådløs router. Får da nærmest ubegrenset data (på hytta), men dessverre bare 10megabit. Funker stort sett greit til å se på tv (chromecast 4), og koster 484 i måneden, men vurderer å hoppe på Telenor eller noe, og få litt skikkeligere.

Jeg forutsetter at du har en sånn ruter de sender ut (to antenner, kan ta 12 volt...).

Det der kommer an på hva som er dekning i området - de ruterne, ifølge kjentfolk, har fire-fem muligheter for å ta inn ting, og to av disse er NMT-450 og NMT-900 (eller i allefall frekvensene; kan ikke garantere hvilke protokoller som brukes). Hvis du har dårlig dekning på den der, bør du følgelig verifisere dekning for hva du tenker på å prøve - siden ruteren også har blant annet 4G, men naturligvis trenger dekning for å kunne bruke den. (Igjen, ifølge kjentfolk.) For ordens skyld: Jeg vet heller ikke hva som er topphastigheten de kan klare - så vi har noen spørsmålstegn flyende rundt i luften, men hvis de 10 Mbps er download, da er dekning lokalt et spørsmål...

Har du forøvrig prøvd forskjellige punkter i hytta ? Siden andre forteller om forskjellig resultat forskjellige steder i leiligheter eller hus...

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: Peddal-pedanten] #2722618 17/10/2022 11:45
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: MannenFallerIkke

Jeg forutsetter at du har en sånn ruter de sender ut (to antenner, kan ta 12 volt...).

Det der kommer an på hva som er dekning i området - de ruterne, ifølge kjentfolk, har fire-fem muligheter for å ta inn ting, og to av disse er NMT-450 og NMT-900 (eller i allefall frekvensene; kan ikke garantere hvilke protokoller som brukes). Hvis du har dårlig dekning på den der, bør du følgelig verifisere dekning for hva du tenker på å prøve - siden ruteren også har blant annet 4G, men naturligvis trenger dekning for å kunne bruke den. (Igjen, ifølge kjentfolk.) For ordens skyld: Jeg vet heller ikke hva som er topphastigheten de kan klare - så vi har noen spørsmålstegn flyende rundt i luften, men hvis de 10 Mbps er download, da er dekning lokalt et spørsmål...

Har du forøvrig prøvd forskjellige punkter i hytta ? Siden andre forteller om forskjellig resultat forskjellige steder i leiligheter eller hus...

Litt sent svar, men det er denne routeren jeg har:
Item 5011062288, Teltonika RUT950LTE LTE Wireless Router
Får gjerne prøve å flytte litt mer på routeren...

Re: Fra fiber til 5G ? [Re: Tange] #2729771 08/03/2023 15:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Sitat: Tange

Jeg har 4 master innenfor 3 km, fra tre forskjellige leverandører.
Kun Telia sier de kan levere 25 mb.

Men jeg har tenkt å bestille Telia, finnes vel ikke fornøyd returrett, og jeg skal kjøre parallelt med dagens løsning i noen uker, for å unngå frustrasjon over Telia som ikke fungerer.

Telia luktet nok litt optimisme fra deres side, og min adresse ble fjernet fra "vi kan levere trådløst bredbånd"-liste igjen før jeg rakk å bestille.
Så ingen Telia.

Telenor mener fortsatt de kan levere 10 Mb. Nextgentel har drevet med vedlikehold og hastigheten har doblet seg fra ca. 2 til 4 Mb. At de har drevet med vedlikehold i flere dager nå, tolker jeg slik at noen har skjønt at det ennå ikke bare er å kutte ut kobberkabelen i mitt området. (< men det er fult mulig å tolke dette konspiratorisk også ICON_SMILE )

Så hva er plan B (har fortsatt fibervegring)?
Det er åpenbart at høyest hastighet 'befinner' seg på hushjørnet mot Telia 5G-masten. Jeg har kun målt på 4G.

Igjen har ideen om eget anlegg dukket opp.
Noen som har erfaring med å sette opp utstyr selv?
Tenker her på retningsbestemt antenne på mast koblet til modem/router.

Moderator  support