Easee hjemmelader
|
Easee hjemmelader
#2721247
27/09/2022 19:47
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Skal bestille Easee-lader hjemme, og etter det jeg skjønner av reklamen takler denne både 1- og 3-fas, 230 og 400 V og et eller annet med 32 A. Dette kan jeg fint lite om. Selve boksen er grei, den finnes det bare én av, så da er det vanskelig å bomme.
Men jeg må jo ha kabel, og der finnes det 2-3 å velge i... Hva avgjør hvilken av disse jeg bør velge? Holder det å ta en titt i sikringsskapet eller må jeg ha en elektriker for å avgjøre det? Eller er det bare å dure på med den med høyest tall til høyest pris, og så bare funker det?
* Type 2, 32A, 3-fas * Type 2, 20A, 3-fas
Det er en tredje kabel (fra Tibber), type 1, 32A, 3-fas, men siden det er type 2 i både boks og bil så er vel ikke denne aktuell.
Redigert av Øyvind V; 27/09/2022 19:47.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Øyvind V]
#2721250
27/09/2022 20:01
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Det er effektprising nå, så om du skal unngå høyt fastledd må du bare installere en enkel lader med lav effekt :-D
Men: Svært få hus i Trondheim har 400V anlegg, så du skal sikkert ha 230V. 230V-IT nett kan kjøre 3 fas, men det er visstnok bare Tesla og Polestar som kan ta imot dette. Det er vel greit å ta en 32A sikring og få maxhastight på ca 7kw. Men dette gir deg altså høyere fastleddspris på strømmen, og er strengt tatt unødvendig om du likevel lade 9-10 timer om natta.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Øyvind V]
#2721252
27/09/2022 20:11
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Kjøp 32A 3-fas, så du har full mulighet til å lade raskt på 22kW-ladere på tur  Husk at du må ha med kabel når du reiser også, og noen ganeer det bare vanlige ladere eller maks 22kW som er tilgjengelig fordi lynlader er opptatt.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Knirkekne]
#2721256
27/09/2022 21:02
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Se her ja... nå ble jeg mye klokere med en gang. Bilen er hverken Tesla eller Polestar (Enyaq), så den tar ikke 230V 3-fas. Og det står ikke 400V noe sted i sikringsskapet, så da har jeg sikkert bare 230. Og så slo det meg at det var med en kabel i bilen, type 2-type 2... men hva det er for en kabel vet jeg ikke. Må sjekke i morgen. Hadde vært greit å slippe de 2k det koster for en sånn kveil.
Redigert av Øyvind V; 27/09/2022 21:05.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Øyvind V]
#2721273
28/09/2022 06:58
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Er vel uansett best å sjekke at den kabelen som fulgte med bilen er 32A, sånn at du vet du får maks effekt (og ikke kabelen blir flaskehalsen). Vår Easee-boks står på en 32A kurs, men elektriker justerte ned ladeboksen til 30A. Man skal visst aldri ta ut full effekt. Vår bil har en 6.6kW ombordlader, og vi får da 6kWh.
Vi vurderte også å kjøpe en ekstra kabel som alltid kan ligge i bilen, men etter 1 år som elbileier har vi aldri kommet til å ha bruk for det. De gangene vi har måttet lade borte har det alltid blitt på en hurtiglader.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Øyvind V]
#2721275
28/09/2022 07:03
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Er trolig med ladekabel med bilen. Legg opp 32A kurs, 3 fas med mindre hovedsikring i skapet er for liten til at det er anbefalt. Neste bil kan ta 3 fas fordi om denne ikke gjør det. Da settes boksen trolig til 25 A lading.
Effekttariffen kan du bare glemme. Sparer kanskje en 100 lapp på å komme et trinn lavere, men det taper du fort ved at du lader mindre da det er billigst på natta. Du kan uansett sette ladestrøm selv i appen.
Når det gjelder sikringsskapet så spørs det hvor gammelt det er om du har overspenningsvern. Hvis ikke må du ha det i tillegg til jordfeilautomat. Kabel til lader er pfxp flex fin nå. mye bedre strømføringsevne så 6 kvadrat holder fint til 32 A kurs.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: parob]
#2721281
28/09/2022 07:17
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Vår Easee-boks står på en 32A kurs, men elektriker justerte ned ladeboksen til 30A. Man skal visst aldri ta ut full effekt.
Man kan fint ta ut 32A om forholdene ligger til rette for det, men en (konservativ) bransjeanbefaling sier vel 80% over tid på automatstørrelse. Da tenkes det på temperatur inne i vernet og levetiden på komponenten, noen kaller det krav, men det er bare tull. Så her blir det forskjell på om automaten står i et trangt smekkfullt skap eller i et stor gulvskap med luft til andre automater. Men for elektrikern blir det oftere enklest å bare slenge ut 80% i stedet for å risikovurdere, og i tillegg kalle det et krav. Derfor ender mange på 25A
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Kriss]
#2721287
28/09/2022 07:25
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706 |
Er trolig med ladekabel med bilen. Kabel til lader er pfxp flex fin nå. mye bedre strømføringsevne så 6 kvadrat holder fint til 32 A kurs.
TFXP, ikke PFXP.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Knirkekne]
#2721289
28/09/2022 07:29
|
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826 |
Det er effektprising nå, så om du skal unngå høyt fastledd må du bare installere en enkel lader med lav effekt :-D
Men: Svært få hus i Trondheim har 400V anlegg, så du skal sikkert ha 230V. 230V-IT nett kan kjøre 3 fas, men det er visstnok bare Tesla og Polestar som kan ta imot dette. Det er vel greit å ta en 32A sikring og få maxhastight på ca 7kw. Men dette gir deg altså høyere fastleddspris på strømmen, og er strengt tatt unødvendig om du likevel lade 9-10 timer om natta.
Dette virker unødvendig kortsiktig. Ville uansett nåværende prisregime installert "maks" slik at jeg har muligheten til å lade kjapt hvis jeg plutselig må, evt hvis vi har gått over effektleddet en mnd uansett og vil utnytte lave priser.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: mroek]
#2721292
28/09/2022 07:48
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Er trolig med ladekabel med bilen. Kabel til lader er pfxp flex fin nå. mye bedre strømføringsevne så 6 kvadrat holder fint til 32 A kurs.
TFXP, ikke PFXP. Riktig, det ble feil.. TFXP flex ja, dårligste strømføringsevne i tabell, 42 A på 6kv så holder i massevis det..
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Ndreas]
#2721296
28/09/2022 08:07
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Dette virker unødvendig kortsiktig. Ville uansett nåværende prisregime installert "maks" slik at jeg har muligheten til å lade kjapt hvis jeg plutselig må, evt hvis vi har gått over effektleddet en mnd uansett og vil utnytte lave priser.
Nettopp. Installerte så mye jeg kunne her hjemme, fordi Tibber hadde fastpris uansett, og justerer ned som jeg selv vil. Effektleddet treffer dønn midt mellom 5 og 10 uansett, merker jeg, så lader på 24A nå. Lader da på høyere hastiget, men på kortere tid mens strømmen er lavest. Utgjør ikke noe på effektleddet da jeg er plassert så midt i et ledd.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Ndreas]
#2721298
28/09/2022 08:18
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Det er effektprising nå, så om du skal unngå høyt fastledd må du bare installere en enkel lader med lav effekt :-D
Men: Svært få hus i Trondheim har 400V anlegg, så du skal sikkert ha 230V. 230V-IT nett kan kjøre 3 fas, men det er visstnok bare Tesla og Polestar som kan ta imot dette. Det er vel greit å ta en 32A sikring og få maxhastight på ca 7kw. Men dette gir deg altså høyere fastleddspris på strømmen, og er strengt tatt unødvendig om du likevel lade 9-10 timer om natta.
Dette virker unødvendig kortsiktig. Ville uansett nåværende prisregime installert "maks" slik at jeg har muligheten til å lade kjapt hvis jeg plutselig må, evt hvis vi har gått over effektleddet en mnd uansett og vil utnytte lave priser. Skjønner ikke alt dere snakker om nå, men når jeg først skal installere noe vil jeg ha noe som varer lenge, og som ikke blir den nevnte flaskehalsen. Sikringsskapet er ca. 5 år gammelt. Vi bytta hele greia en gang i 2017. Hvis jeg bestiller slik installasjon, regner jeg med at utførende elektriker vet hva som blir "maks" gitt det som finnes av sikringer etc.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Øyvind V]
#2721304
28/09/2022 08:38
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Skjønner ikke alt dere snakker om nå, men når jeg først skal installere noe vil jeg ha noe som varer lenge, og som ikke blir den nevnte flaskehalsen. Sikringsskapet er ca. 5 år gammelt. Vi bytta hele greia en gang i 2017.
Hvis jeg bestiller slik installasjon, regner jeg med at utførende elektriker vet hva som blir "maks" gitt det som finnes av sikringer etc.
Ja, alt dette. Enig. Installer det du kan, framtidsrettet og fint. Jeg bestilte ink installasjon, og lot elektriker styre. Funka fint det. Hastighet og belastning styrer jeg via Tibber-app sjøl. Og lang, men litt fort kort, ledning fulgte bilen min.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Øyvind V]
#2721306
28/09/2022 08:43
|
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826 |
Grovt sett: a) Vil du installere et begrenset system som fysisk hindrer deg fra å lade raskt (slik at du unngår effekt-tariffer)? b) Vil du installere et "makset" system der du begrenser hastighet via software (feks tibber eller easee-appen), men har mulighet til å lade raskt hvis du vil/må?
Men i etterkant ser det ut som om første setningen til Knirke var en spøk, så da tror jeg alle vil anbefale deg å installere et "maks" oppsett, der du er mest mulig future-proofet (framtidsværnet?).
Elektriker forteller deg (evt googling) om du har 400v strøm eller 230v. Det førstnevnte tillater veldig rask lading, men er sjeldent i Norge. Det siste er det vanlige og vil gi deg ca 7kw/t i makshastighet.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Øyvind V]
#2721315
28/09/2022 09:26
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Det vil være "galskap" å ikke legge opp installasjonen for å kunne makse ut kapasiteten i anlegget ditt. Et alternativ kan være å legge opp noe tullete billig nå, og så se hva som blir standard og produkter når elbilene i større grad kommer med støttet for å mate tilbake i huset eller til nettet (V2H, V2G).
Med slikt oppsett vil man kunne få en veldig god utnyttelse av effekttrinnet (slik at man f.eks aldri går over 10kW), samtidig som du kan koke middagen med billig/gratis strøm fra batteriet på bilen, som du igjen lader opp på natten når du får betalt for å bruke strøm.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Ndreas]
#2721316
28/09/2022 09:29
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Elektriker forteller deg (evt googling) om du har 400v strøm eller 230v. Det førstnevnte tillater veldig rask lading, men er sjeldent i Norge. Det siste er det vanlige og vil gi deg ca 7kw/t i makshastighet. Rimelig sikker på at vi har 230V. Ser ikke noe sted i sikringsskapet at tallet "400" er nevnt. Naboen har samme opplegg som oss, dog litt nyere sikringsskap, og når jeg lader med hans lader får jeg 7,5 kW effekt ut.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Øyvind V]
#2721319
28/09/2022 09:55
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Du har nok 230V (hvertfall hvis adressen på 1881 stemmer) Legg opp maks du får.. Effektleddet kan fort bety mindre enn å lade mest mulig billigst mulig på natta.. Jeg driter hvertfall i det og legger meg på 10-15. Trinnene er ikke store forskjellen: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122771&filename=Kapasitetsledd.png)
Redigert av Kriss; 28/09/2022 10:13.
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Øyvind V]
#2721330
28/09/2022 10:50
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Ja, om prisene fortsetter slik de har gjort, så er den hundringsen der spart inn veldig fort. Det var jo timer her i NO1 med priser på 30 øre. Da får du jo 3 kroner for hver kWh du klarer bruke, så om du klarer få klemt inn 50 kWh i den perioden har effektleddet spart seg inn :-)
|
|
|
Re: Easee hjemmelader
[Re: Kriss]
#2721489
29/09/2022 12:25
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Du har nok 230V (hvertfall hvis adressen på 1881 stemmer) Legg opp maks du får.. Effektleddet kan fort bety mindre enn å lade mest mulig billigst mulig på natta.. Jeg driter hvertfall i det og legger meg på 10-15. Trinnene er ikke store forskjellen: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122771&filename=Kapasitetsledd.png) I juli var min strømregning på omtrent 500 kroner. Av dette var 100 kroner selve strømmen. Resten var fastledd og slikt :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
|
|