Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel til far og sønn

Ny sykkel til far og sønn #2721248 27/09/2022 19:54
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei

Har en sønn som nå er ferdig som fotballspiller og har fått skikkelig dilla på terrengsykling. Faren er en tidligere middels aktiv landeveissyklist, men mer eller mindre helt uten erfaring fra terrenget.

Vi har deltatt på én trening i den lokale sykkelklubben og synes det var veldig gøy for både liten og stor. Men vi henger ikke helt med utstyrsmessig med en allbrukssykkel for junior og en hybrid med demper for far.
Ser derfor at vi nok må anskaffe oss nye sykler begge to.

Guttungen er 146cm høy, og jeg ser noen av de andre gutta kjører på 29". Men det blir kanskje for mye å forvente? Er 27,5" en mer sannsynlig størrelse han kan passe på? Tenker i utgangspunktet på hardtail til han da det ikke blir siste sykkelen han kjøper. Budsjett 10-15k, ny eller brukt. Her er jeg helt blank på eventuelle modeller, så alle tips er hjertelig velkomne.

Er denne et alternativ?
https://www.sykkelkomponenter.no/products/bh-expert-50-grasvart-terrengsykkel

For min del er jeg 176cm høy og tenker i utgangspunktet en fulldemped alusykkel med 1x12 og 150-170mm vanding foran og 140-160mm vandring bak.
Har kikket litt på Trek Slash 8, Canyon Spectral og Scott Genius, men jeg klarer ikke helt å se fordeler/ulemper med de ulike. Budsjett 25-35k, ny eller brukt.

Så, store allvitende forum. Hvilke sykler skal vi kjøpe?

Redigert av Lucifer-; 27/09/2022 20:51.
Re: Ny sykkel til far og sønn [Re: Lucifer-] #2721260 28/09/2022 05:19
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Dersom dere er i en klubb ville jeg sjekket om noen har en sykkel de er i ferd med å vokse ut av. Erfaringsmessig er det et eget lite bruktmarked i klubben. Da er også sjansen for å finne en passende sykkel som er godt vedlikeholdt større enn på Finn mener jeg. Dette gjelder poden.

Hvis du skisserer ditt eget bruk litt mer så har sikkert forumet god innspill ICON_SMILE Profilen din sier "Norges flateste fylke" mens speccen og syklene du lister er mer nerrover-rettet.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Ny sykkel til far og sønn [Re: ohjelm] #2721297 28/09/2022 08:16
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Problemet er vel at jeg strengt talt ikke vet selv, da dette er helt upløyd mark. Har en kamerat som sykler i nærområdet på Trek Slash 8 og er knallfornøyd, og jeg ser vel for meg omtrent samme bruken som han. Så er det store spørsmålet om jeg vil merke noen forskjell på Trek Slash 7 eller 8, evt Genius 940 som de har på tilbud hos Bikshop nå.

Redigert av Lucifer-; 28/09/2022 08:16.
Re: Ny sykkel til far og sønn [Re: Lucifer-] #2721303 28/09/2022 08:32
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har vært fornøyd med Scott Genius i 910 og 920 de siste årene. Veldig mange like Ibis Ripley AF og Ripmo AF. Fra Trek så er det vel Fuel Ex som er mest allround stisykkel. Slash er mer rettet mot Enduro.

Re: Ny sykkel til far og sønn [Re: Lucifer-] #2721311 28/09/2022 08:54
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Hør med trenerene i klubben; hva slags sykkel vil de anbefale ?
Valg av sykkel styres av en del parametre; budsjett, terreng, ferdighetsnivå, ambisjoner, hva de andre gutta har mm Sykling kan fort vekk bli en dyr idrett
Hvis det sykles i enkelt terreng så kan en enkel 26" være ett bra valg.
Dersom dere kjøper dere sykler med like hjul, så kan dere ha grove dekk på den ene sykkelen og fine på den andre slik at dere kan bytte etter forholdene.

Terrengsykling er en av de barne- og ungdomsidrettene der man kjøper seg plasseringer, det å stille opp med den dårligste sykelen har ingen positive sider. Anbefaler varmt at du kjøper dekk fra absolutt øverste hylle og sørger for at sykkelen er i tipp topp stand

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ny sykkel til far og sønn [Re: Lucifer-] #2721332 28/09/2022 10:54
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
De andre gutta er i hovedsak på 29" allerede, og stiene som sykles er deretter. Jeg skal ta en prat med trenerne i dag, men den sykkelen fra BH jeg linket til i første innlegg ser meget bra ut. Har ringt og verifisert med de at den vil passe størrelsesmessig, og terreng-"sjefen" på bikeshop gikk god for den til det brukes. Gode dekk noteres ICON_SMILE Ellers er det ingenting som er bedre enn en kald en i hånda og litt sykkelmekking, så begge syklene skal få nok kjærlighet ICON_SMILE

Står vel egentlig mellom en Genuis 940 og en Slash 8 for min egen del nå, og lurer på om det er veldig store ulemper ved å gå for Slash'n istedenfor selv om den er litt grovere. Jeg var innon typ Spark og Fuel EX og, men jeg magefølelsen min er at jeg vil ha litt mer vandring. Fremkommelighet er viktigere enn fart for min del.

Re: Ny sykkel til far og sønn [Re: Lucifer-] #2721359 28/09/2022 12:36
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Jeg er glad i grov, og gaffelen på genius'n høres litt ghetto ut. Ingen problem med 170mm vandring så lenge du ikke tester mer effektive sykler ICON_LAUGH
Men kanskje spectral er en god mellomting?

Moderator  support