Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Mmar]
27/09/2022 13:19
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
1) Det tipper jeg du klarer finne selv. Joa, men jeg var litt lat og håpte du hadde de på stående fot. Federal Statistical Office of Germany viser 5,591,848 Terajoule i natural gas imports for 2021. ( månedsdata). Eurostat gir litt høyere verdier for 2021. 5 591 848 Terajoule blir 1 553 TWh (brukt convert-measurement-units.com) For de interesserte, Germany Natural Gas Imports og Germany Natural Gas Imports From krigførende land. Viser et ganske stabilt mønster, også i 2022. Det er veldig stor forskjell mellom månedsserien til Federal Statistical Office of Germany og Eurostat/TradingEconomics i 2022. Edit: Dumt å ikke ha med Eurostat: Exports of natural gas. Ser en på July 2022 Eurostat importtall for Tyskland (376 884 TJ), og trekker fra eksporttall (169 650 TJ), lander en så og si på 207 354 TJ som Federal Statistical Office of Germany oppgir. Mao. litt forskjeller i statistikken (Federal Statistical Office of Germany har den under Foreign Trade).
Redigert av Andreas83; 27/09/2022 14:35. Rediger grunn: Opprydning
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: fredriks]
27/09/2022 14:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Klart att det ligger noe i grund men hvis man bruker det er en annan sak. Sen har politikerna möjlighet att sätta spell reglerna med diverse tiltak. Tror det er väldigt mycker mer subventioner, min priser, etc i kraftbranchen än vad folk er klar över.
Jag skulle si att orsaken till att kjernekraften har blivit behandlad som den blivit i Sverige er rent politiskt och jag antar att det samma gäller för Tyskland.
Hvis man ser på vindkraft i Norge så är det också så att politikerna har satt vilkoren hela tiden och princip bestämt vad som hänt (under delar av de senaste 15-20 åren i alla fall då vilkoren har varit alltför dåliga för att någon ville bygge ut.)
Om man ser på kablar mot Europa så är det flera intressen med motstridande mål som er inblandade och det er ikke alls sikkert att allt har kommit tydligt fram i rapporter. Att ett väldigt högt pris på kontinenten skulle smitte av sig till Norge er rätt uppenbart men vad jag har sett så er det ikke det de har räknat på eller dragit slutsatser om. Jeg tror vi er rimelig enige her, det er ikke sikkert de tok mye hensyn til analyser. Og i et land som Tyskland har det lenge vært bred motstand mot atomkraft. Fukushima, hjalp som tidligere nevnt å pushe saken videre. Spørsmålet dog er om det er grunnleggende forskjeller i prosessene som har ført til de forskjellige tiltak (kabler og stenging av atomkraft) og hvordan dette har foregått i den politiske prosessen. Mitt standpunkt foreløpig er at dette er en selvvalgt lidelse, på begge sider av kablene. For det har vært bred enighet om regjeringene som satt ved roret de siste to,tre tiår. Selv om jeg absolutt kan gå med på at de fleste ikke har vært klar over dette (ie. det betyr ikke at det er slikt, bare at jeg er åpen for muligheten). At man ikke regnet på det siste er fordi man ikke regnet med det siste. Og at man ikke regnet med det siste er fordi ikke bare nordmenn sliter med konfliktløsing i skolegården. Som jeg har sagt så ofte, politikkere er helt vanlige mennesker som tar helt vanlige menneskelige avgjørelser ofte basert på tro, erfaring eller magefølelse, og lite på sunn fornuft (det siste høres svart-hvit ut, men det er bare for å markere kontrasten, jeg skjønner at virkeligheten som oftest er grå).
|
|
|
[Re: Duck]
27/09/2022 14:52
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg laget for moro skyld en oversikt over hvordan snittprisen utviklet seg i mitt område (NO2) for hver måned hittil i år (mangler siste dagen av august): ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122768&filename=snittpris_utvikling_no2_2022.jpg) Dette viser altså hvordan snittprisen utvikler seg, og der grafen ender på høyre side, er da det punktet som strømstøtte beregnes ut fra (altså snittet av alle timene i hele måneden). For de fleste månedene er utviklingen forholdsvis flat, så hvis man ville gamble på hva strømstøtten skulle bli, så kunne man begynne å stole på tallene ganske tidlig i måneden. August er den måneden med størst svingning, og der snittet endte mye høyere enn det så ut til etter den første uken. I mai falt snittet noe mot slutten, men ikke så mye. Det er likevel vanskelig å vinne så veldig mye på den typen gambling, for det begrenser seg jo hvor mye strøm man kan greie å bruke på kort tid. NB: Jeg har konvertert prisene fra EUR (hentet fra Entso-E) med en fast valutakurs (9.8 kr), så valutasvingninger er ikke tatt med i grafene.
|
|
|
27/09/2022 15:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vad som verkar vara sprängning av Nordstream 1 och 2 er ikke så bra. Undrar vad det får för konsekvenser vidare med tanke på konflikter.
|
|
|
27/09/2022 15:29
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Vad som verkar vara sprängning av Nordstream 1 och 2 er ikke så bra. Undrar vad det får för konsekvenser vidare med tanke på konflikter. NU ska det bli roligt!... sa farbror Oscar...
|
|
|
27/09/2022 15:51
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sabotasjen er typisk russisk modus operandi : skape usikkerhet og frykt. Ett skritt nærmere full krig mot Europa. Etter hva jeg skjønner av kolleger i Danmark og på kontinentet snakkes det nå mer og åpent om forberedelser til krig i form av beredskapslagre og andre tiltak. Godt vi har nisselua godt på og er mer opptatt av navleloen vår .
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
27/09/2022 16:07
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Sabotasjen er typisk russisk modus operandi : skape usikkerhet og frykt. Ett skritt nærmere full krig mot Europa. Etter hva jeg skjønner av kolleger i Danmark og på kontinentet snakkes det nå mer og åpent om forberedelser til krig i form av beredskapslagre og andre tiltak. Godt vi har nisselua godt på og er mer opptatt av navleloen vår . Er da enda et godt stykke unna trygge kalde nord. Vi kan ta det med ro litt til. Kansje stenge gasseksporten hvis vi kan trenge den selv før Putin gjør det? Christian Radich på vei til boblebadet@Tagelli, hva sa spåkula om Nord Stream 1 og 2?
|
|
|
[Re: JoachimV]
27/09/2022 16:40
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Nord Stream 1 ble stengt 31 August. Nord Stream 2 ble aldri satt i drift.
Begge var trykksatt med gass når hendelsen inntraff. Mao. hendelsene endrer ikke dagens import/eksport-situasjon.
|
|
|
[Re: Andreas83]
27/09/2022 16:43
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Begge var trykksatt med gass når hendelsen inntraff. Mao. hendelsene endrer ikke dagens import/eksport-situasjon. Likevel økte gassprisen i dag…
|
|
|
27/09/2022 16:48
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Begge var trykksatt med gass når hendelsen inntraff. Mao. hendelsene endrer ikke dagens import/eksport-situasjon. Likevel økte gassprisen i dag… Hvor mye ? Og: Sånne endringer kan ha flere årsaker, og forskjellige aktører i markedet kan ha forskjellige vurderinger av ting, så jeg tror vi skal være forsiktige med å bruke en enkelt endring (som kan være kortvarig) som en indikasjon på noe større.
|
|
|
[Re: Peddal-pedanten]
27/09/2022 16:51
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Begge var trykksatt med gass når hendelsen inntraff. Mao. hendelsene endrer ikke dagens import/eksport-situasjon. Likevel økte gassprisen i dag… Hvor mye ? Og: Sånne endringer kan ha flere årsaker, og forskjellige aktører i markedet kan ha forskjellige vurderinger av ting, så jeg tror vi skal være forsiktige med å bruke en enkelt endring (som kan være kortvarig) som en indikasjon på noe større. Nå har ikke jeg antydet det som en indikasjon på noe større. Jeg bare nevner hva alle media viser til. Dagens økning på 6% er påstått å være på grunn av dette. (Ikke min påstand).
|
|
|
27/09/2022 16:55
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Det er naturlig markedsreaksjon, psykologi/frykt påvirker pris. Eksplosjene skjedde natt til mandag og mandag kveld. Ser en på 1D utviklingen til EU Natural Gas er klart effekten drastisk, ser en på 1W-1M-6M er den mindre drastisk.
|
|
|
27/09/2022 16:55
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Begge var trykksatt med gass når hendelsen inntraff. Mao. hendelsene endrer ikke dagens import/eksport-situasjon. Likevel økte gassprisen i dag… Hvor mye ? Og: Sånne endringer kan ha flere årsaker, og forskjellige aktører i markedet kan ha forskjellige vurderinger av ting, så jeg tror vi skal være forsiktige med å bruke en enkelt endring (som kan være kortvarig) som en indikasjon på noe større. Nå har ikke jeg antydet det som en indikasjon på noe større. Jeg bare nevner hva alle media viser til. Dagens økning på 6% er påstått å være på grunn av dette. (Ikke min påstand). Det kan være det, men siden det er dagens prisendring, er det for tidlig å konkludere, uansett. Personlig er jeg mere nysjerrig på en teknisk detalj her: Hvordan ble det gjort, og hvor kom fartøyet/utstyret fra ? Kaliningrad ?
|
|
|
27/09/2022 16:56
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Begge var trykksatt med gass når hendelsen inntraff. Mao. hendelsene endrer ikke dagens import/eksport-situasjon. Likevel økte gassprisen i dag… Ja, det er helt upresedert at olje og gasspriser stiger ved uroligheter i nærheten av produksjon eller forsyningslinjer.
|
|
|
27/09/2022 16:59
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
. Personlig er jeg mere nysjerrig på en teknisk detalj her: Hvordan ble det gjort, og hvor kom fartøyet/utstyret fra ? Kaliningrad ?
Det kan jo like gjerne være saker som har blitt plassert der for leeeenge siden, sånn til senere bruk.
|
|
|
[Re: Tagelli]
27/09/2022 17:06
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
. Personlig er jeg mere nysjerrig på en teknisk detalj her: Hvordan ble det gjort, og hvor kom fartøyet/utstyret fra ? Kaliningrad ?
Det kan jo like gjerne være saker som har blitt plassert der for leeeenge siden, sånn til senere bruk. Ikke så lenge siden, de rørledningene er ikke så mange årene gamle... Og jeg er ærlig talt i tvil om det der; hvis vi skulle formode at noen i Russland ville gjøre det som du sier - vel, for det første, hvor holdbare er sånne installasjoner, for det andre, hvordan kommuniserer man med de, ... ?
|
|
|
27/09/2022 17:39
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
. Personlig er jeg mere nysjerrig på en teknisk detalj her: Hvordan ble det gjort, og hvor kom fartøyet/utstyret fra ? Kaliningrad ? Det kan jo like gjerne være saker som har blitt plassert der for leeeenge siden, sånn til senere bruk. Mtp. at det meldes at eksplosjonene var kraftige med lange perioder i mellom, er det kanskje ikke presisjonsarbeid ala marinedykker. Kraftige eksplosjoner har en symbolsk effekt, og hadde vel ikke vært nødvendig for å ødelegge en gassledning som ser typ slik ut: Kilde: Wiki
|
|
|
27/09/2022 17:53
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
+/- 100m dyp er vel ikke førstevalget å dykke selvom det er mulig?
100kg Dynamitt detonert i vannet, ikke i berggrunnen i følge seismolog som er overbevist om at det var eksplosjon.
|
|
|
27/09/2022 18:04
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
+/- 100m dyp er vel ikke førstevalget å dykke selvom det er mulig?
100kg Dynamitt detonert i vannet, ikke i berggrunnen i følge seismolog som er overbevist om at det var eksplosjon.
Det jeg undres på, er hvorvidt denne rørledningen hadde blitt lagt i en grøft og overdekket, som efter hva jeg har forstått det, er regnet som å være den beste måten å legge sånt på... I så fall, kan styrken på ladningen rett og slett ha med nødvendig styrke for å nå ned til rørledningen, mens hvis den lå åpent, skulle det kunne ordnes med mindre (modulo treffsikkerhet; bommer man med noen meter, ordner en større ladning jobben likevel...). (Sjekket akkurat tysk Wikipedia; ledningen ligger bare vekselvis i gjenfylt grøft, hovedsaklig der det kan være aktuelt for skip å ankre opp...)
|
|
|
27/09/2022 18:10
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Ikke så lenge siden, de rørledningene er ikke så mange årene gamle... Og jeg er ærlig talt i tvil om det der; hvis vi skulle formode at noen i Russland ville gjøre det som du sier - vel, for det første, hvor holdbare er sånne installasjoner, for det andre, hvordan kommuniserer man med de, ... ?
Det er heeelt vanlig å rigge infrastuktur som kan være viktig for en fiende med eksplosiver eller sprengkamre når de bygges.
|
|
|
27/09/2022 18:14
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Begge var trykksatt med gass når hendelsen inntraff. Mao. hendelsene endrer ikke dagens import/eksport-situasjon. Likevel økte gassprisen i dag… Ja, det er helt upresedert at olje og gasspriser stiger ved uroligheter i nærheten av produksjon eller forsyningslinjer. At markedet reagerer på en slik hendelse under både en militær krig og en energikrig mot Europa var forventet. Derfor ble sabotasjen utført.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
27/09/2022 18:15
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Ikke så lenge siden, de rørledningene er ikke så mange årene gamle... Og jeg er ærlig talt i tvil om det der; hvis vi skulle formode at noen i Russland ville gjøre det som du sier - vel, for det første, hvor holdbare er sånne installasjoner, for det andre, hvordan kommuniserer man med de, ... ?
Det er heeelt vanlig å rigge infrastuktur som kan være viktig for en fiende med eksplosiver eller sprengkamre når de bygges. Broer, demninger, kraftstasjoner, joda, - men en rørledning de kan stenge ventilen på, eller kappe, når som helst ? Og da med sprengladninger lagt ut et sted underveis i havet, hvor man altså da har de kommunikasjonsproblemene jeg refererte til ???
|
|
|
27/09/2022 18:18
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det er heeelt vanlig å rigge infrastuktur som kan være viktig for en fiende med eksplosiver eller sprengkamre når de bygges. Mtp på at halvparten er eid og bygget av EU-land så antar jeg disse er med på denne konspirasjonen?
|
|
|
27/09/2022 20:08
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
En ikke identifisert aktør har sannsynligvis nå sabotert gassledningene i Østersjøen Disse gassledningene var i nærmest verdiløse, og ikke i drift. Og ville neppe bli satt i drift igjen noen gang. Derfor kunne de saboteres.
Signalet som derved ble gitt er at en ikke identifisert stat kan ramme olje og gassledninger til Europa. Og at det er vanskelig å forhindre.
En ikke identifisert stat, med "fiske-trålere" i sin utenrikstjeneste, ser ut til å ha kuttet en fiberkabel mellom Norge og Svalbard en tid tilbake. Bare for å vise at den kan, og at det kan være vanskelig å forhindre. En advarsel, kan det oppfattes som, - eller var det kun en liten "øvelse"?.
Men aldri så galt at det ikke er godt for noe: Kan man håpe på at den samme ikke identifiserte aktør kan kutte el-kablene mellom Norge, England, Tyskland og Belgia?¨ Slik at vi igjen kunne få kWh priser under kronen her hjemme.
Hvordan sabotasjen ble utført? Ikke vet jeg, men en større stat i øst har brukt miniubåter, med belter. Spor etter slike belter er observert i Stockholms skjærgård bla. Og i en norsk fjord nordpå, ikke langt fra Kola-basen. Disse miniubåtene kan ligge i ro på bunnen i lang tid, men er vel avhengig av et moderfartøy for å bli satt ut.
Redigert av Anomyn; 27/09/2022 20:14.
|
|
|
[Re: Anomyn]
27/09/2022 21:19
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
En ikke identifisert aktør har sannsynligvis nå sabotert gassledningene i Østersjøen Disse gassledningene var i nærmest verdiløse, og ikke i drift. Og ville neppe bli satt i drift igjen noen gang. Derfor kunne de saboteres. NS 2 ble aldri satt i drift. NS 1 har vært i drift, vedlikehold akkurat nå. Det ble sagt på debatten i kveld at det vil ha uforutsette konsekvenser om denne blir ute av drift over lengre tid. En ikke identifisert stat, med "fiske-trålere" i sin utenrikstjeneste, ser ut til å ha kuttet en fiberkabel mellom Norge og Svalbard en tid tilbake. Bare for å vise at den kan, og at det kan være vanskelig å forhindre. En advarsel, kan det oppfattes som, - eller var det kun en liten "øvelse"?.
Her mener du vel identifisert stat hvis det er som du sier med trålerne. Unødvendig å identifisere seg sånn hvis de vil ødelegge noe?
|
|
|
28/09/2022 05:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sabotasjen er typisk russisk modus operandi : skape usikkerhet og frykt. Ett skritt nærmere full krig mot Europa. Etter hva jeg skjønner av kolleger i Danmark og på kontinentet snakkes det nå mer og åpent om forberedelser til krig i form av beredskapslagre og andre tiltak. Godt vi har nisselua godt på og er mer opptatt av navleloen vår . Er da enda et godt stykke unna trygge kalde nord. Vi kan ta det med ro litt til. Kansje stenge gasseksporten hvis vi kan trenge den selv før Putin gjør det? Christian Radich på vei til boblebadet@Tagelli, hva sa spåkula om Nord Stream 1 og 2? Noen som har den sammen trangen som meg, seile forbi med en eske med fyrstikker?
|
|
|
[Re: Tange]
28/09/2022 06:02
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Noen som har den sammen trangen som meg, seile forbi med en eske med fyrstikker?
Har bare hørt om potensialet og tenkt at jeg ikke vil være i nærheten når det der smeller.
|
|
|
28/09/2022 06:25
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Sitter og ser på MarineTraffic. De to NØ for Bornholm er mer ute i åpent farvann mot Østersjøen som forventet. Den SØ derimot, er nærmere Bornholm, kontinentet og anslagsvis 20-30km fra den nye Baltic pipe. Frekt. Job well done.
|
|
|
28/09/2022 06:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tror det kommer litt an på hvilket kart man ser på. Noen har røret helt inn mot Bornholm, andre følger mer retning NV over 'åpent' hav. Det spørs om noen av de er helt riktig.
Men det er interessant å se hvordan Norge håndterer dette videre, som viktig gassprodusent.
|
|
|
28/09/2022 07:16
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ja det er mye mulig det er avvik her men nå var det ikke tilfeldig valgte men fra Baltic Pipe som stemmer med Debatten i går. Uansett så er det en helt annen lokasjon på den ene lekkasjen i SØ enn i NØ.
|
|
|
|
|