Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: mroek]
26/09/2022 19:44
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sjekket hvordan det ligger an hos meg til nå i september, og min differanse mot spotprisen er på 25 øre (snittspotprisen er 462 øre, mens jeg ligger på 437 øre). Hadde nok håpet på litt større forskjell, men det er jo litt begrenset hva jeg kan flytte på. Er primært VVB og elbillading, og siden det kjøres lite så blir det ikke veldig mye lading heller. Det som hadde vært riktig var om finansdepartementet ba om et timesforbruket for de anleggene som får strømstøtte for et antall uker i 2021 tilsvarende uker i 2022. Da ville man fått en profil som viser hvordan strømstøtten virker med mer reell timing (og ikke minst mer brannsikker) av forbruket. Da kan vi få en politisk debatt om den reelle strømstøtten og effektene. Slik det er nå er hele den politiske diskusjonen lammet av en veldig lite transparent strømstøtte med rare effekter.
|
|
|
[Re: Tagelli]
27/09/2022 07:46
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg sjekket hvordan det ligger an hos meg til nå i september, og min differanse mot spotprisen er på 25 øre (snittspotprisen er 462 øre, mens jeg ligger på 437 øre). Hadde nok håpet på litt større forskjell, men det er jo litt begrenset hva jeg kan flytte på. Er primært VVB og elbillading, og siden det kjøres lite så blir det ikke veldig mye lading heller. Det som hadde vært riktig var om finansdepartementet ba om et timesforbruket for de anleggene som får strømstøtte for et antall uker i 2021 tilsvarende uker i 2022. Da ville man fått en profil som viser hvordan strømstøtten virker med mer reell timing (og ikke minst mer brannsikker) av forbruket. Da kan vi få en politisk debatt om den reelle strømstøtten og effektene. Slik det er nå er hele den politiske diskusjonen lammet av en veldig lite transparent strømstøtte med rare effekter. Kan du ikke komme med konkrete eksempler på hva som ikke er reelt i stedet for å bare fortsette å utvide hypotesene etterhvert som de blir avkreftet? Seks-vanlige-misforstaelser-om-stromkrisen/s/5-95-658551
|
|
|
[Re: Duck]
27/09/2022 07:53
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg betalte 230 øre/kWh i august, all inklusive . Venner i Danmark og på kontinentet rister oppgitt på hodet når jeg forteller at nordmenn er mest opptatt av de høye strømprisene og å stoppe eksport av strøm til naboland, samt Tyskland og England.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
27/09/2022 08:10
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg betalte 230 øre/kWh i august, all inklusive . Venner i Danmark og på kontinentet rister oppgitt på hodet når jeg forteller at nordmenn er mest opptatt av de høye strømprisene og å stoppe eksport av strøm til naboland, samt Tyskland og England. Snittforbruket i norge var på 23 000 kwh per husstand i 2021. I Tyskland var den til sammenligning på 7 040 kwh. Politikerne liker jo å snakke om at vi skal eksportere strøm i solidaritet. Men hvor solidarisk er det at en familie på Tynset skal betale det samme for strømmen som en familie sør i Tyskland midt på vinteren når det er -40 på Tynset og +5 sør i Tyskland?
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
27/09/2022 08:15
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For ikke å snakke om 0 grader i Oslo og 0 grader i Bonn .... Nei, vi er på vei til å bli den ufyselig rike, som bare er opptatt av seg selv tror jeg. Er du sikker på at du har tatt med hele energiforbruket for tyske husholdninger ? : https://www.statista.com/statistics/1293111/household-energy-consumption-by-fuel/
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
27/09/2022 08:25
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Jeg betalte 230 øre/kWh i august, all inklusive . Venner i Danmark og på kontinentet rister oppgitt på hodet når jeg forteller at nordmenn er mest opptatt av de høye strømprisene og å stoppe eksport av strøm til naboland, samt Tyskland og England. Så burde noen fortelle at din fremstilling av saken i stor grad er en stråmann så de kunne riste på hodet en gang til.
Redigert av appelsin2; 27/09/2022 08:25.
|
|
|
27/09/2022 08:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For ikke å snakke om 0 grader i Oslo og 0 grader i Bonn .... Nei, vi er på vei til å bli den ufyselig rike, som bare er opptatt av seg selv tror jeg. Samtidigt som Norge eksporterar mest gas till Europa. Något som Europa verkligen trenger. (men då er självklart prisen fel ...) Jag skulle si att netto eksporten till Europa av Norsk ström är väldigt mycket värre för Norge än vad den är bra for resten av Europa. Det som er viktigast för Europa er att Norge uppenbart hjälper till med effekt topparna men för det trengs ikke ens ett netto energiflyt. Tycker det er väldigt synd att inbyggarna i ett land som faktiskt hittills hjälper resten av Europa så mycket som de kan på grund av marknaden får ta en stor del av kostnaden.
|
|
|
[Re: JoachimV]
27/09/2022 08:40
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Kan du ikke si hva jeg sier som er feil, annet enn å henvise til en artikkel som baserer seg på de uvanlige prisbildet i fjor vinter og den idiotiske, feilaktige påstanden "Det hjelper lite å styre unna de dyre timene"? Det er jo positivt feil og jug. Selvfølgelig lønner det seg å bruke strøm når du får betalt for å bruke den, ikke når den koster deg 2-3 kr kwh etter strømstøtte.
|
|
|
27/09/2022 08:41
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Naturligvis ikke tatt med.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
27/09/2022 08:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg betalte 230 øre/kWh i august, all inklusive . Venner i Danmark og på kontinentet rister oppgitt på hodet når jeg forteller at nordmenn er mest opptatt av de høye strømprisene og å stoppe eksport av strøm til naboland, samt Tyskland og England. Snittforbruket i norge var på 23 000 kwh per husstand i 2021. I Tyskland var den til sammenligning på 7 040 kwh. Politikerne liker jo å snakke om at vi skal eksportere strøm i solidaritet. Men hvor solidarisk er det at en familie på Tynset skal betale det samme for strømmen som en familie sør i Tyskland midt på vinteren når det er -40 på Tynset og +5 sør i Tyskland? I Tyskland bruker man gas för oppvärming och forskjellen i tal beror på det.
|
|
|
[Re: appelsin2]
27/09/2022 08:46
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er stråmann i mitt innlegg ?
|
|
|
27/09/2022 08:49
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg betalte 230 øre/kWh i august, all inklusive . Venner i Danmark og på kontinentet rister oppgitt på hodet når jeg forteller at nordmenn er mest opptatt av de høye strømprisene og å stoppe eksport av strøm til naboland, samt Tyskland og England. Hvorfor rister de på hodet? De har jo fått akkurat den energipolitikken de har stemt fram selv. Forventer de at vi skal være enig i den og være med på å ta konsekvenser de suverent har bestemt selv? De har jo selv sagt at de ønsker høye energipriser. Vi har ikke blitt spurt om dette.
|
|
|
27/09/2022 08:53
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Hva er stråmann i mitt innlegg ? Om stråmann er riktig så kan nok diskuteres, men du fremstiller en karikatur av meningene til Nordmenn om strøm.
|
|
|
27/09/2022 08:54
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
tror du misforstod litt hva de rister på hodet av, det var nok med holdningene våre og prisene våre. Og nei, de har ikke fått den energipolitikken som de har stemt frem. Ingen på kontinentet har stemt på Putin.
|
|
|
27/09/2022 08:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
og den idiotiske, feilaktige påstanden "Det hjelper lite å styre unna de dyre timene"? Det er jo positivt feil og jug. Selvfølgelig lønner det seg å bruke strøm når du får betalt for å bruke den, ikke når den koster deg 2-3 kr kwh etter strømstøtte.
Artikeln tar faktiskt opp felaktigheter och kanske oklarheter i överskriftene och argumenterar mot dem i teksten. Så det du sier överenstämmer med artikeln. Förstår dock ikke vad som ska vara fel i det du skriver sån generellt men du verker väldigt opptat av att bruke systemet så jag tror ikke det meste er relevant för 99.999% av befolkningen. Er ikke vanskligare än at man får strömstötte på grund av snittet över en månad. En familj som bruker mer ström når den er dyr, får mindre procentuell strömstötta än procenten i stötten. Helt uppenbart och jag skulle vara väldigt förvånad hvis det ikke er fallet för väldigt många. Sen kan man också få situationer där strömmen er så billig att man sparar pengar på att bruke den då. I början av månaden vet man ikke heller vad man får betala för den strömmen. Tror det mesta av detta er irrelavant för folk flest men det er neda en sanning att dusjen på morgonen blir bra mycket dyrare än dusjen mitt på natten och strömpriset för morgon dusjen er mycket högre än vad en momentan strömstötte hade medfört. Andra timmar blir det motsat, priset blir bättre än vad en momentan strömstötte hade gett för den timmen.
|
|
|
27/09/2022 09:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
tror du misforstod litt hva de rister på hodet av, det var nok med holdningene våre og prisene våre. Og nei, de har ikke fått den energipolitikken som de har stemt frem. Ingen på kontinentet har stemt på Putin. Nu har de haft höga priser långt innan Putin också och någon kunde väl också ha tänkt lite på risken av att lita på Putin når de ställer om energisystemet till att bruke ännu mer gas.
|
|
|
[Re: appelsin2]
27/09/2022 09:02
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei. det synes jeg ikke at jeg gjør. Kanskje litt spissformulert, men debatten i norske media har i all hovedsak dreid seg om høye energipriser + kabler + stoppe eksport de siste ukene.
|
|
|
[Re: fredriks]
27/09/2022 09:08
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja. etterpåklokskapen er en eksakt vitenskap. Hvor mange trodde at Putin skulle gå til krig i Europa i 2022 og gå til energikrig i Europa ? Tror ike det blir mange hender i været på det spørsmålet.
|
|
|
27/09/2022 09:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja. etterpåklokskapen er en eksakt vitenskap. Hvor mange trodde at Putin skulle gå til krig i Europa i 2022 og gå til energikrig i Europa ? Tror ike det blir mange hender i været på det spørsmålet. Vet ikke men jag har i alla fall hört folk si i många år att det ikke er så lurt att vara beroende av Ryssland.
|
|
|
27/09/2022 09:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei. det synes jeg ikke at jeg gjør. Kanskje litt spissformulert, men debatten i norske media har i all hovedsak dreid seg om høye energipriser + kabler + stoppe eksport de siste ukene. og att en 96 åring dog, kriget i Ukraina, Carlsen vs Nieman etc. Veldigt mycket har också handlat om effekten på bedrifter, lav försyningsikerhet, att finna en ändlig lösning, orsaker til problemen, gas priser, etc. Alltså mycket mer än vad du fick betala i regning förra månaden. Förstår faktiskt inte hvorfor ikke folk i Norge ska få ha den debatten som vi har haft trots att vårat pris fremdeles er lavare än en del andras pris. Tycker väl helt enkelt att man kan försöka få till en lösning både lokalt och nationallt och att land mest ska få se resultaten av sin politik istället för att andra ska få ta notan.
|
|
|
27/09/2022 09:31
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Ja. etterpåklokskapen er en eksakt vitenskap. Hvor mange trodde at Putin skulle gå til krig i Europa i 2022 og gå til energikrig i Europa ? Tror ike det blir mange hender i været på det spørsmålet. Nei, det er veldig vanskelig å forutse nøyaktig utfall, men det er ingen unnskyldning, Det er jo ikke sånn at sjakkspillere er rådløse selv om de etter åtte trekker har en posisjon som aldri har vært spilt før. Det er absolutt ingen overraskelse at Putin kunne gjøre alvor i Ukraina. Det har han både vist at han kan, truet med at han kan og sagt at han skal. Ingen overraskelse. Det er heller ingen overraskelse at en slik handling vil bli møtt med tunge sanksjoner fremfor militær intervensjon (To atommakter har som kjent aldri vært i krig med hverandre av åpenbare grunner). Da er det heller ikke noen overraskelse at sanksjonene blir møtt med motsanksjoner. Heller ikke at motstanderen velger det mest kraftfulle. Hva hadde du/dine meningsfeller tenkt? At Putin skulle gi advarsel god tid på forhånd slik at man kunne få tid på seg til å reversere avhengigheten til russisk energi først? Hadde man tenkt at ikke den uungåelige kraftkrisen i Europa ikke skulle smitte over kablene.
|
|
|
27/09/2022 09:39
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser man på temaene i norges mest sette debatt-program denne sommmeren og høsten, så vil jeg tro at strøm/strømpriser/kabler osv har en vesentlig andel ( flertall ?) av sendingene. det sier litt om hva i man er opptatt av.
|
|
|
27/09/2022 09:41
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er altså slik at det er Putin som har ansvaret for sine handlinger, inklusive krig og energikrig. Ikke legg ansvaret på andre.
|
|
|
27/09/2022 09:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser man på temaene i norges mest sette debatt-program denne sommmeren og høsten, så vil jeg tro at strøm/strømpriser/kabler osv har en vesentlig andel ( flertall ?) av sendingene. det sier litt om hva i man er opptatt av. Vad er problemet med det? Vad är så mycket viktigare att debattera? Är ända en rätt stor forskjell i strömpris fra tidigare.
|
|
|
27/09/2022 09:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er altså slik at det er Putin som har ansvaret for sine handlinger, inklusive krig og energikrig. Ikke legg ansvaret på andre. Och Tyskand och andra länder er också ansvarliga för sin politik. Hade funnit bra mycket mer CO2 fri el-tillgänglig på marknaden nu hvis man ikke lagt ned en hel del kjernekraft for eksempel. Tycker väl också att man borde kunna lägga ansvar på de som har handlat med diktaturer men det handlar ju om pengar. Man vill självklart ikke göra speciellt mycket mot länder som man har ett viktigt förhold till oberoende av hur dåliga de är. Må si att jag tycker att det er lite ironisk hur vi ska införa sanktioner på en massa ting fra Ryssland samtidigt som det för gas är tvärtom. Där er det Ryssland som er problemet når de ikke säljer billig gas till oss.
|
|
|
27/09/2022 10:00
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke noe galt i det, det er tema som debatteres over hele europa nå. Poenget mitt, var at sett utenfra, så er debatten i Norge litt "rar" ( ikke svensk rar .. ) . Ut fra at vi har lave strømpriser ( i relasjon til europa), den høyeste betalingsevnen/lønnsnivå, og samtidig er lettere hysteriske over prisniåvet og og ønsker å kutte eksport. Det kan se litt spes ut , sett utenfra.
|
|
|
27/09/2022 10:00
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg betalte 230 øre/kWh i august, all inklusive . Venner i Danmark og på kontinentet rister oppgitt på hodet når jeg forteller at nordmenn er mest opptatt av de høye strømprisene og å stoppe eksport av strøm til naboland, samt Tyskland og England. Snittforbruket i norge var på 23 000 kwh per husstand i 2021. I Tyskland var den til sammenligning på 7 040 kwh. Politikerne liker jo å snakke om at vi skal eksportere strøm i solidaritet. Men hvor solidarisk er det at en familie på Tynset skal betale det samme for strømmen som en familie sør i Tyskland midt på vinteren når det er -40 på Tynset og +5 sør i Tyskland? I Tyskland bruker man gas för oppvärming och forskjellen i tal beror på det. Ja, og samtidig har vi sett at den generelle standarden på hus er lavere, vi har sett at ikke alle Nordmenn bor på Tynset, vi har sett at nordmenn flest er urbanisert og bor i de store byene nær sjø/hav hvor -40 forekommer ytterst sjeldent (?), vi vet at samtidig de fleste tyskere også er urbaniserte, men derimot bor i byer i innlandet med et mer utpreget innenlandsklima, vi vet at det er varmere om sommeren i Tyskland og behov for kjøling er større. Ikke lett å sammenligne.
|
|
|
27/09/2022 10:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg betalte 230 øre/kWh i august, all inklusive . Venner i Danmark og på kontinentet rister oppgitt på hodet når jeg forteller at nordmenn er mest opptatt av de høye strømprisene og å stoppe eksport av strøm til naboland, samt Tyskland og England. Hvorfor rister de på hodet? De har jo fått akkurat den energipolitikken de har stemt fram selv. Forventer de at vi skal være enig i den og være med på å ta konsekvenser de suverent har bestemt selv? De har jo selv sagt at de ønsker høye energipriser. Vi har ikke blitt spurt om dette. Øhh, om du blar tilbake til de første siden kan du se at de fleste om ikke alle kabler til utlandet ble vedtatt med stor enighet blant partiene. Noen forventer en politisk omveltning pga. det. Jeg tviler på om Rødt kommer til å vokse særlig. Kan hende du personlig var imot, men sannsynligheten for at 'du' allikevel valgte et parti som ga grønt lys er rimelig stor. De fleste i Norge har nok også fått det det er stemt frem selv.
|
|
|
27/09/2022 10:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja. etterpåklokskapen er en eksakt vitenskap. Hvor mange trodde at Putin skulle gå til krig i Europa i 2022 og gå til energikrig i Europa ? Tror ike det blir mange hender i været på det spørsmålet. Vet ikke men jag har i alla fall hört folk si i många år att det ikke er så lurt att vara beroende av Ryssland. Og førte det til at de stemte Rødt fordi det var et av de få som var imot kablene?
|
|
|
27/09/2022 10:08
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det er absolutt ingen overraskelse at Putin kunne gjøre alvor i Ukraina. Det har han både vist at han kan, truet med at han kan og sagt at han skal. Ingen overraskelse.
Likevel våknet verden til overraskelsen den 24 februar 2022. Når det gjelder varigheten så er det blitt kjent at russerne selv trudde dette skulle skje raskt. Hvordan forutse alt dette?
|
|
|
|
|