Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Senkepinne

Senkepinne #2721002 26/09/2022 06:44
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Hei,

Kona har denne sykkelen som jeg skal montere senkepinne på. Jeg har ingen erfaring med å kjøpe slikt, og trenger derfor litt bistand til å velge ut riktig pinne. Både en som passer og som er av god nok kvalitet.

Har du noen innspill/erfaringer å dele?

Re: Senkepinne [Re: TonyN] #2721003 26/09/2022 06:56
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
En kompis av meg har samme sykkel og monterte rett før helga en Brand X pinne fra Chaninreactioncycles.com

Han er lang in beina og monterte en med 150mm drop. Lengde finnner du greit ut ved å måle avstand fra seterails og ned till setepinne klemme.

De fleste droppere "bygger" litt nederst så om du har 20-25mm mer plass mellom rails og klemme enn det du kjøper av drop er nok greit.
Det er mulig med innvendig føring på den sykkelen og så velg en pinne tilpasset det.

Dropper

Dvs. velger du en med 150mm drop så bør du ha 170-175mm mellom klemme og rails eller deromkring.
Du kan i mange tilfeller optimalisere her for å få så langt drop som mulig, men Scalpel er jo en XC sykkel og da klarer man seg ofte med 100mm drop.

Mål pinnen utvending for riktig dimensjon som jeg tror er 31,6mm, det var iallefall den som kompisen monterte.

På den pinnen jeg har linka til så følger det med en enkel remote av paddle typen for å montere under styret på venstre side, men denne sykkelen har vel remote lockout og da blir det litt lite plass på venstre side.

Da kan du enten montere den over på høyre eller velge 2x remote og montere den mellom lockout og holken på venstre side.

Alternativt så får du Claes Henrik til å montere ;o)

AG

Redigert av Gullars; 26/09/2022 06:56.

40+ and still climbing......
Re: Senkepinne [Re: TonyN] #2721005 26/09/2022 07:01
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Takk for raskt innspill! At Claes får denne bestillingen på bordet, er nok mye trolig. ICON_SMILE

Men før den tid ønsket jeg bare å orientere meg litt hva som er verdt å se på og ikke i markedet.

Er trådløs pinne noe must? Virker forholdsvis kostbart!

Re: Senkepinne [Re: TonyN] #2721012 26/09/2022 07:39
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Akkurat denne pinne har fått veldig mye skryt for at den bare fungerer og er rett og slett billig.

Eneste ulempen jeg ser er at den veier litt mer enn de dyrere pinnene og at du kun kan justere wire lengde i pinne enden.
Det siste løses enkelt ved å kjøpe en hendel med settskrue feste for wire, men da må du ut med i underkant av en tusenlapp til bare for hendelen.

Har flere pinner i drift:
1. Fox Transfer Factory 100mm
2. Bikeyoke Divine SL Rascal 80mm
3. KS Lev 100mm

Alle sammen fungerer omtrent likt, men om jeg skal trekke frem en så er det Divine SL pinnen som er nesten som et smykke å se på og urverk i funksjon, men den koster 3x så mye som Brand X pinnen + hendel og så mye bedre er den ikke.

Trådløs pinne er i mitt hode en "gimmick" pga prisen. Om prisen blir normal så er vel en trådløs pinne noe "alle" vil ha.

AG

40+ and still climbing......
Re: Senkepinne [Re: TonyN] #2721023 26/09/2022 08:26
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Sjekk ut Oneup components. Enten direkte kjøp fra Oneup eller feks bikeshop (til omtrent samme pris). Husk å kjøpe hendel og riktig klemme.
Gode erfaringer med oneup sine senkepinner

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå