Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva skjer med kroppen til en gammel mann?

Hva skjer med kroppen til en gammel mann? #2718185 28/08/2022 14:08
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Etter å ha gjennomført ett av mine dårligste Birken ritt noensinne sitter jeg igjen med en del ubesvarte spørsmål.
Skyldes det feil trening, høy alder eller foreldet sykkel ?

Har trent omtrent som tidligere år, men litt færre langturer og flere harde korte økter. Snaut 700mil i år regner jeg med. Nå i høst har det gått rimelig greit på det meste av korte segment. Hvis det er kort og bratt er det ikke så mange på min alder som er raskere.
Treningsrådgiveren til Garmin hvisker noe om at jeg har litt få rolige økter, men hvem har tid til det ?

Strava viser til en relative effort på snaut 700 på Birken i år og ett tidsforbuk på 45minutter mer enn bestetiden når jeg hadde en relative effort på 250.
De første 15km hadde jeg en snittpuls som var maks sone fire, lå 3-4 slag under sone fem nesten hele veien opp men betydelig dårligere tid.
For første gang tok jeg ikke igjen noen opp Rosinbakken. I rekordåret mitt tok jeg igjen 35 stykker og ble ikke passert av noen.

Har hatt Covid i våres og trente veldig forsiktig i den forbindelse, fulgte råd fra NHI.

Runder seksti år neste sesong og har definitivt ingen planer om legge inn årene, går av med pensjon ved togseksti og da skal det trenes !

Så da hadde det vært kjekt med gode forslag til hva årets dårlige resultat kan skyldes.
En ny dedikert Birken sykkel kan jo alltids handles inn og da sparer jeg sikkert to-tre minutter ned de siste bakken mot Lillehammer. Utover det så regner jeg med at treningsregimet må endres.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2718186 28/08/2022 14:12
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flamini

Har hatt Covid i våres og trente veldig forsiktig i den forbindelse, fulgte råd fra NHI.

Så da hadde det vært kjekt med gode forslag til hva årets dårlige resultat kan skyldes.

Rekkevidden av covid er nok ikke til å undervurdere. Kroppen settes vesentlig tilbake, over lengre tid.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2718204 28/08/2022 16:59
svegar Offline
Besatt
Besatt
Kjøp i alle fall ny sykkel! Det blir aldri feil!

Om du holder samme treningsregime som før så er jo merketidene i de ulike klassene en grei benchmark på hvor mye alder spiller inn. Mer enn dette bør du jo ikke legge på om alt annet er likt.

sv

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2718210 28/08/2022 17:50
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Tynt datagrunnlag, men tre av mine sykkelvenner presterte alle et kvarters tid dårligere enn hva man kunne forvente. Forholdene var nok noe mer sugende enn først antatt

- Stefan
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2718312 29/08/2022 10:02
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Jeg hadde også en smell på lørdagens birken. Ble kjørt i fra av alle og alle togene bakfra bare forsvant fra Skramstad til Storåsen. Våknet litt på slutten og klarte å klore meg fast på en jentegruppe som heldigvis ikke hadde all verden av kjørestyrke. Krampetendenser fra Kvarstad og generelt elendig fart. Jeg har trent med fokus på rundbane og noe landevei sammen med guttungen, jevnt og trutt, og følte meg i god form. Nei da, fasiten viser 30 min bak merket, noe som jeg tok med god margin selv i dårlige år med nødtrening i forkant.

Hadde korona i februar/mars, ble skikkelig dårlig, men har hatt en god rekonvalens uten noe nevneverdige problemer i etterkant. Noe hes stemme, men ikke noe mer enn det. Jeg har tidligere vært betydelig sykere og syklet mye bedre enn dette.

Fikk tiårsfat, og var fast bestemt på at det ble med det. Forandret mening i etterkant, jeg kan ikke avslutte birkenkarriæren med et så elendig resultat. Meldte meg på i går.

Jeg føler med deg Flamini. Bare å brette opp armene og reise kjerringa.

Div. sportsremedier ...
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2718330 29/08/2022 11:13
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har du strukturert trening eller blir det mye "lapskaustrening"?

Fra løping har jeg erfaring med at veldig strukturert trening med 80/20 gir god fremgang, men det krever god disiplin siden en ofte vil løpe litt fortere enn sone 1-2. Samme på sykkel, spesielt om man sykler med noen eller på sti. Et program fra en sykkeltrener eller fra f.eks. Trainingpeaks kan være en god investering om du vil optimalisere den tid og energi du bruker på trening.

Alder har sikkert litt å si, men tid, struktur og prioriteringer har sikkert mer å si.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2718355 29/08/2022 12:10
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Etter å ha gjennomført ett av mine dårligste Birken ritt noensinne sitter jeg igjen med en del ubesvarte spørsmål.
Skyldes det feil trening, høy alder eller foreldet sykkel ?

Har trent omtrent som tidligere år, men litt færre langturer og flere harde korte økter. Snaut 700mil i år regner jeg med. Nå i høst har det gått rimelig greit på det meste av korte segment. Hvis det er kort og bratt er det ikke så mange på min alder som er raskere.
Treningsrådgiveren til Garmin hvisker noe om at jeg har litt få rolige økter, men hvem har tid til det ?

Strava viser til en relative effort på snaut 700 på Birken i år og ett tidsforbuk på 45minutter mer enn bestetiden når jeg hadde en relative effort på 250.
De første 15km hadde jeg en snittpuls som var maks sone fire, lå 3-4 slag under sone fem nesten hele veien opp men betydelig dårligere tid.
For første gang tok jeg ikke igjen noen opp Rosinbakken. I rekordåret mitt tok jeg igjen 35 stykker og ble ikke passert av noen.

Runder seksti år neste sesong og har definitivt ingen planer om legge inn årene, går av med pensjon ved togseksti og da skal det trenes !

En ny dedikert Birken sykkel kan jo alltids handles inn og da sparer jeg sikkert to-tre minutter ned de siste bakken mot Lillehammer. Utover det så regner jeg med at treningsregimet må endres.

Er fryktelig mye tilfeldigheter her. Vindstyrke og retning, hardt/løst underlag, om du fikk heng på noen gode grupper etc. Hvilken plassering fikk du vs tidligere år?

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2718374 29/08/2022 12:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Hvis vi hopper over korona, været og alt det andre kjenner jeg meg igjen fra i fjor hvor jeg kjørte vanligbirken for første gang på ti år.
Jeg åpnet sterkt til Skramstad, samlet krefter til gåpartiet ned dit og trasket i køen. Men når vi kom ut på grusen igjen bare kom og gikk togene og jeg bare innså at jeg ikke hadde noe fart.

Det skyldtes treningen. Jeg hadde brukt minimalt med tid på lange effektive drag/økter for å få kjørestyrken på grus. Jeg hadde sett meg fornøyd på plasseringer på stravasegmenter på rundt åtte minutter. I år har jeg hatt en hel del økter på 1-2,5 time i rittfart på grus. Der jeg har fokusert på de lettkjørte partiene. Det har hjulpet, og etter seks timer på Ultrabirken kjørte jeg (synes jeg) skikkelig bra solo fra Elgåsen og inn. Faktisk så bra at jeg dro fire mann av hjulet underveis.

Konkurransespesifikk trening altså.

LarsB

Redigert av larsb; 08/09/2022 12:19.
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2718377 29/08/2022 13:00
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Litt det samme her. Var i meget god form på nyåret og ut til jeg ble smittet med Corona i april mai. Tålte mye trening uten å bli syk og kjørte bedre på alle tidligere segmenter på GC og Mallorca. Kjørte Follorittet Master og hadde positiv test tirsdagen etter. Holdt det rolig i to uker og følte meg fin igjen så da ble det Ceresrittet Master som også gikk bra.

Ble litt pjusk etter det, tok nye to uker rolig før Randsfjorden rundt som gikk fint. Kjørte på med Telemark Tours og Sandefjord Masters første helga i juni, gode resultater og god kropp der. Ble pjusk igjen etter det og var periodevis bra, periodevis dårlig-som halsbetennelse/influensa. Watt verdiene sank ganske mye og hadde et elendig Trysil-Knut ritt i starten av juli.
Som eksempel kan jeg ganske lett ligge på 300 watt i et kvarter med mine 74 kg. På Trysil-Knut hadde jeg 276 w første kvarteret og var helt på felgen.

Heldigvis fri fra konkurranser i 3 uker og begynte å finne tilbake til normal form. Kunne kjøre 260-270 w en time alene (nesten som normalt) og det var en framgang på Valdresrittet, sjøl om jeg fikk det litt på slutten der. Helga etter på Sjusjørittet gikk det bra og kunne holde bra trøkk hele veien i snaue 2 timer.

Kjørte Vasa for 2 uker siden, fikk noe grassat med kramper siste 3 mila og 4 minutter dårligere tid enn i 2019.

Sist helg var det tid for siste langintervaller før Birken og satte pers rundt Savalen. Ble urven igjen etter dette og akkurat sårhet i halsen som da jeg hadde Corona.

På Birken skulle jeg kjøre etter watt og var helt i rute med 257 w fra starten og til toppen før Djuposet, og var rundt nr. 20-30 på rekka i pulje 3. Da vi kom til Bringbu var det helt slutt (lå som nr.9 i klassa) og klarte ikke holde pulja eller noen av de som tok meg igjen. På toppen av Bjønnåsen kom det ei pulje jeg klarte å klore meg fast på til Kvarstadlia da krampene begynte å komme. Lurte meg opp Rosinbakken alene med kramper og fikk heng til bunn av Elgåsen, da forsvant de. Kom heldigvigvis nye folk på toppen som jeg klarte å blir med til mål (tror dekkene tar en del av skylda for det, trillet noe helt enormt med RaceKing 2.2 Protection). Kramper i Sjøseterveien også selvsagt.
Kom inn på 3.23, og tapte 17 plasser fra Bringbu og inn. Lå an til 3.15 på Skramstad og burde kjørt på det om jeg sammenligner med ryttere jeg har kjørt likt med tidligere i år.

Hva var årsaken til sviktende form?
Har sett på treningskalender og treningsmengden min er halvert i månedene etter corona i forhold til før, og til og med det er for mye for at jeg skal klare å holde meg frisk. Tok en coronatest i går, men ikke noe utslag på den. Føler at jeg ligger på 80-85% av det jeg kunne gjøre tidligere, og kroppen holder bare en times tid. Med det treningsgrunnlaget jeg har i år burde ikke 3 timer være noe problem, har over 1100 mil og 630 timer trening så lang i 2022.

Er overbevist om at det er ettervirkningene av corona som er årsaken og at jeg burde ha tatt en lenger pause enn det jeg gjorde. Men vanskelig når man den ene uka følte seg helt fin og fikk lyst til å trene hardt. Gjorde det, for så å bli småsyk igjen. Og slik gikk det fra den ene uka til den andre.

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2719279 06/09/2022 08:34
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
60 år ? Ingen unnskyldning, satte pers ( etter 12 (?) tidligere Birken) da jeg var 64 …

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2719506 09/09/2022 04:54
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hadde selv covid i mars og fortsatt sitter noe igjen virker det som, det som normalt er rolig turer er nå harde, skal jeg kjøre rolig langtur nå klarer jeg ikke ha snitt på mer enn max 25 km...Så det kan være att du fortsatt er plaget.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: kaiost] #2719527 09/09/2022 07:24
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: kaiost

Er overbevist om at det er ettervirkningene av corona som er årsaken og at jeg burde ha tatt en lenger pause enn det jeg gjorde. Men vanskelig når man den ene uka følte seg helt fin og fikk lyst til å trene hardt. Gjorde det, for så å bli småsyk igjen. Og slik gikk det fra den ene uka til den andre.

FHI anbefalte 7-10 dager etter siste symptom, og jeg som hangla litt tok en mnd helt fri fra all trening under covid i februar. Blir å gjøre noe av det samme for de neste rundene som evt kommer. Men klart, lett for meg å gjøre som bare er ute å koser meg på slump og lapskaus ICON_SMILE

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2720408 19/09/2022 11:45
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg er 54. Og har gjort motsatt av deg, mye rolige turer. Før sykla jeg 6-7 timer pr uke. Alt har vært intervall eller 1-2 timers "all out". Men i år økte jeg antall timer pr uke til 10 og la inn masse S2 turer. Men beholdt en dag til intervall eller hardkjør. Formen er bra. Kan nevne at vintertreninga mi stort sett har vært 3 harde intervalløkter på rulla, mest 4x4. Men vintern 2020/2021 begrenset jeg det til ca 1,5 gang pr uke. Kom ut sesongen 2021 i bedre form enn på lenge. Så å kjøre roligere men mer mengde har fungert for meg. Restitusjonstiden går jo ikke akkurat nedover med åra

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: eGo] #2720623 21/09/2022 10:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg har hatt et merkelig treningsår. Fullstendig fravær av motivasjon har gjort at jeg har maks 2-3 strukturerte økter i banken, mens resten har vært lapskaus og "nå orker jeg ikke mer, jeg drar hjem". I perioden januar-august trente jeg totalt 157 timer, inkl. fjellturer og løping (235 timer i samme periode 2021). Covid i månedsskiftet januar/februar som satt innmari lenge i, og jeg måtte ha 3-4 uker helt treningsfri. Har følt meg feit, treig, tung og slapp på trening.

Har en asfaltrunde jeg sykler innimellom for å se hvordan det står til med gampe-egenskapene. Legger ut på en sånn tur tidlig i august uten mål og mening, men kjenner tråkket er ganske bra. Så jeg anstrenger meg litt for å holde god fart, og ser på GPSen at det går ganske fort. Og helt ut av det blå, en 30 km lang runde unnagjort på snaut 49 minutter med snittfart på 36 km/t... Personlig rekord, pokal og nummer 8 (av 1110) på Strava.

Foreløpig konklusjon: Bli eldre (jeg er 45), få covid tidlig på året, dropp strukturert trening, tren vesentlig mindre enn året før, og det kommer til å gå fort.

Redigert av Øyvind V; 21/09/2022 10:56.
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Øyvind V] #2720629 21/09/2022 11:33
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Jeg har hatt et merkelig treningsår.

Jeg også. Det er tungt å hete Øyvind og være 45.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Knirkekne] #2720637 21/09/2022 12:15
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne

Ikke sant... Og snart blir jeg et år eldre enn deg igjen... frown

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2720638 21/09/2022 12:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tror desverre att man efter ca 60 år blir merkbart sämre än vad man (kunnat) vara innan. Innan dess går det nedåt men ikke så väldigt mycket. Min slutsats efter att ha sett endel resultat.

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2720662 21/09/2022 18:48
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Enig med siste taler, og det er vel ikke akkurat rakettforskning. O2 opptaket går ned, testonivået går ned, muskelstyrken svekkes og restitusjonstiden går merkbart opp. Man kan godt være vesentlig sprekere som 60 åring en man var som 30 åring, men det har noe med hva man legger ned av innsats. Mye er vel genetisk, og mye avhenger vel av hvor god form man var som ung. Mange tidligere aktive utøvere holder vel et meget høyt nivå langt opp i åra. For en vanlig mosjonist som meg har jeg merket en gradvis nedgang i prestasjoner fra rundt midten av 50 årene, og de to siste årene hvor jeg nærmer meg 60 merker jeg det enda mer. Det kan fortsatt gå fort, men det føles tyngre og jeg har ikke det trøkket og den flyten hvor man føler det går uanstrengt av seg selv mer.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Knirkekne] #2720671 21/09/2022 20:01
?
øyvindh Offline
Entusiast
Entusiast
?

Stille smågutter, det er over leggetid for dere ICON_WINK

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: øyvindh] #2720698 22/09/2022 08:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: øyvindh

Stille smågutter, det er over leggetid for dere ICON_WINK

Beklager. Ikke meningen å forstyrre når de voksne snakker.

ICON_LAUGH

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2720946 25/09/2022 15:34
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som vanlig er jeg veldig sent ute med å hive meg på trender. Men etter 2,5 år ble det tilslutt covid på meg også. Nå ligger jeg her i paracetrus og googler ‘trening etter covid’.

Nhi.no skriver følgende. Er det sånn bortimot dette dere andre har fulgt? Det virker ganske «strengt», men er kanskje såpass det bør være så man ikke går på en smell.

Trinn 1: Minst ti dager med hvile. Syv dager uten symptomer.

Trinn 2: Lett aktivitet. Gange, lett joggetur eller sykling på ergometersykkel. Ingen styrketrening. Pulsen skal være under 70 prosent av maks, og økten skal vare under 15 minutter. Dette stadiet bør man holde seg på i minst to dager.

Trinn 3A: Treningshyppigheten økes. Du kan gjøre enkle bevegelsesaktiviteter, for eksempel løping/jogging. Pulsen bør være under 80 prosent av maks, og treningen bør ikke vare lenger enn 30 minutter. Belastningen bør økes gradvis. Dette trinnet bør vare i minst en dag.

Trinn 3B: Økt treningsvarighet, mer komplekse øvelser. Pulsen bør fortsatt være under 80 prosent av maks, og varighet på økten bør være under 45 minutter. Målet er å trene kondisjon og taktikk. Dette trinnet bør også vare i minst en dag.

Trinn 4: Økt intensitet. Gjenoppta normale treningsaktiviteter. Pulsen bør fortsatt være under 80 prosent av maks, og økten bør vare i mindre enn 60 minutter. Dette stadiet bør vare i minst to dager. Målet er å gjenopprette selvtillit og funksjonelle ferdigheter.

Trinn 5: Gjennoppta normal aktivitet, tidligst på dag 17.

Trinn 6: Gjenoppta konkurranse i henhold til idrettens spesifikke tidslinje.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: parob] #2720977 25/09/2022 18:38
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: parob
Er det sånn bortimot dette dere andre har fulgt?
Nei, men intensiteten begrenset seg selv. Vil tro det er veldig individuelt hvordan folk responderer.

Ketil
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2720988 25/09/2022 19:41
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Samme her, var raskt på sykkelen, men hardtrening var umulig. Ca 4 uker etter utbrudd hadde jeg vel første hardøkt som jeg kan kalle hard etter pre-covid standard, og at følelsen var som før. Totalt 6 dager helt uten trening, der dag #1 var dagen med positiv test.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2720992 25/09/2022 21:00
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Påvist covid siste helga i august.
Ikke noe å si på formen nå, tvert om gode bein.
Ventet 5-6 dager før jeg sykla og tok det pent, men jevnt.
ikke noe poeng å gjøre det så komplisert.
Ta det gradvis og forsiktig, øk intensitet og lengde gradvis.
Lenge til sesongstart ICON_SMILE

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: parob] #2721001 26/09/2022 06:42
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: parob
Som vanlig er jeg veldig sent ute med å hive meg på trender. Men etter 2,5 år ble det tilslutt covid på meg også. Nå ligger jeg her i paracetrus og googler ‘trening etter covid’.

Nhi.no skriver følgende. Er det sånn bortimot dette dere andre har fulgt? Det virker ganske «strengt», men er kanskje såpass det bør være så man ikke går på en smell.

Som generell retningslinje er den nok bra med bakgrunn av det jeg har lest og hørt, men det er jo store variasjoner. Det finnes ekstremt mange anekdoter fra folk man kjenner og har hørt med ekstremt forskjellige sykdomsforløp og hvor lenge symptomer sitter i. Alt fra 3 dager til 2 måneder eller mer.

fikk selv en runde covid i slutten av juli (french edition) og det tok 2 uker før jeg følte meg klar til å prøve å trene igjen, og de første to ukene (nesten i hvert fall) etter det hadde jeg skyhøy puls på selv lett motstand. Så da tok jeg det ganske rolig så lenge det varte og økte gradvis. Jeg var bevisst på at jeg ikke ville risikere noe langvarig.

Jeg tenker det generelt er lurt å holde intensiteten lav så lenge pulsen er unormalt høy, enten det er forkjølelse/influense, covid eller andre virus eller bakterier.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2721007 26/09/2022 07:06
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
NHI sine retningslinjer er vel basert på Deltaviruset og erfaringer fra det. Det viruset vi blir smittet av nå er som et vanlig virus og det er ikke noen grunn til å ta spesielle forholdsregler utover vanlig sykdom. Det var det heller ikke da jeg fikk corona i januar. Trente hardt uka etter å ha vært syk og det gikk helt fint.

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: larsdx] #2721010 26/09/2022 07:32
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx
NHI sine retningslinjer er vel basert på Deltaviruset og erfaringer fra det. Det viruset vi blir smittet av nå er som et vanlig virus og det er ikke noen grunn til å ta spesielle forholdsregler utover vanlig sykdom.

Ahh.. Viktig presisering, takk.

For egen del så testet jeg positivt på fredag, men allerede natt til i dag (mandag) fikk jeg en god natts søvn. Ikke mye snørrete lengre, litt hoste en gang i blant - men luktesansen er fremdeles helt vekk.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2722465 14/10/2022 00:38
E
Eiril Nornes Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: larsdx
NHI sine retningslinjer er vel basert på Deltaviruset og erfaringer fra det. Det viruset vi blir smittet av nå er som et vanlig virus og det er ikke noen grunn til å ta spesielle forholdsregler utover vanlig sykdom. Det var det heller ikke da jeg fikk corona i januar. Trente hardt uka etter å ha vært syk og det gikk helt fint.

Er du ok nå?

Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: HeavyDude] #2722473 14/10/2022 08:57
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Sitat: HeavyDude
60 år ? Ingen unnskyldning, satte pers ( etter 12 (?) tidligere Birken) da jeg var 64 …

ICON_SMILE

for min egen del så merker jeg at formen fortsatt er stigende, jeg er vel omtrent like muskelsterk/svak som jeg alltid har vært. setter fortsatter perser på mange strava segment
men restitusjonstiden blir stadig lenger og skadene sitter mye lenger i. nå sliter jeg med ett kne som ikke vil være med på løpetur

og så bør jeg holde meg unna brunt brennevin - eller prøve å begrense inntaket mest mulig. dagen derpå er ikke blitt mindre hard

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hva skjer med kroppen til en gammel mann? [Re: Flamini] #2722486 14/10/2022 13:51
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Restitusjonstiden er ikke som før nei. Men pers på Stracasegmenter dukker heldigvis opp ennå ja. Og det er en fin motivasjonsfaktor for meg. Og også å merke at jeg kan trene meg opp mot et ok FTP-nivå mot våren.
Brennevin holder jeg meg stort sett unna, med unntak av rakfisksesongen. En god rødvin derimot … går fint med en Z2-klatreøkt etter en liten rødvinskveld ICON_WINK

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå