Har en Cannondale Super Six hi mod, som kom med komplett Ultegra 8000 gir/bremser (disc). Er veldig fornøyd med den egentlig, men har en annen (System Six) med Ultegra DI2 (8000 også). Går fint å bytte mellom syklene uten at mekanisk blir stor nedtur. Men syntes det jo det er digg med DI 2 når jeg bruker System Six'n. Så ser det jo bedre/ryddigere ut.
Ser det er en del som selger DI 2 deler på Finn, så uten har å ha koll på eksakte priser og hvor billig dette evt selges så tipper jeg at jeg kan skrape sammen det jeg trenger i løpet av vinteren og få montert dette fiks ferdig til Mallorca i april (rekker sikkert ikke å teste og jeg har bare ett gir på Mallis og hater DI 2 for resten av livet, men det blir evt en annen story).
Skal ha 11 delt, dvs den "gamle" versjonen. Ønsker å beholde bremsene jeg har. Om det er Ultegra, DA er eller en kombo er ikke så nøye så lenge det de funger normalt sammen.
Men noen spm:
- i forhold til bremser, hva annet en hendler må byttes for at de skal fungere som normalt, og er dette lett å bytte/montere ? DA hendler/gir og Ultegra/8000 bremser ok sammen ?
- Super Six har jo allerede en inngangsport i rammen (som er lik den på System Six), noe som vet hvor en evt kan skaffe de ? alternativt er det å ha slik "baseenhet/batteri" som festes under stemet ? andre alternativ ?
- krankgir så er det mest naturlige med batteri i setepinnen ?
- ledninger mest naturlig i vaierstedene ?
- Uten at jeg eller dere har full oversikt feks hva som ligger på Finn, hva tror dere jeg må kjøpe nytt, eller hva lønner seg det å kjøpe nytt. Obs at hvis jeg kjøper hendler, gir på Finn så skal de være lite brukt (nesten som ny) eller ny. Hvor evt får en tak i deler billigst ? bikeshop, sykkelkomp, utenlandet ? evt er det vanskelig å finne deler jmf siste årenes utfordrende utstyrsproduksjon ?
- argument for å droppe hele konseptet med bytte og nyte det mekaniske livet uten å bekymre seg for annet en litt dårlig gir i perioder, og stort sett løse de større problemene med varibytte mottas også. Vektmessig er vel ikke mye å spare heller, hvis noe i heletatt (ultegra vs ultegra).
Redigert av Oddefa; 21/09/2022 10:46.