Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte fra mekanisk ultegra til DI2.

Bytte fra mekanisk ultegra til DI2. #2720620 21/09/2022 10:45
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har en Cannondale Super Six hi mod, som kom med komplett Ultegra 8000 gir/bremser (disc). Er veldig fornøyd med den egentlig, men har en annen (System Six) med Ultegra DI2 (8000 også). Går fint å bytte mellom syklene uten at mekanisk blir stor nedtur. Men syntes det jo det er digg med DI 2 når jeg bruker System Six'n. Så ser det jo bedre/ryddigere ut.

Ser det er en del som selger DI 2 deler på Finn, så uten har å ha koll på eksakte priser og hvor billig dette evt selges så tipper jeg at jeg kan skrape sammen det jeg trenger i løpet av vinteren og få montert dette fiks ferdig til Mallorca i april (rekker sikkert ikke å teste og jeg har bare ett gir på Mallis og hater DI 2 for resten av livet, men det blir evt en annen story).
Skal ha 11 delt, dvs den "gamle" versjonen. Ønsker å beholde bremsene jeg har. Om det er Ultegra, DA er eller en kombo er ikke så nøye så lenge det de funger normalt sammen.

Men noen spm:
- i forhold til bremser, hva annet en hendler må byttes for at de skal fungere som normalt, og er dette lett å bytte/montere ? DA hendler/gir og Ultegra/8000 bremser ok sammen ?
- Super Six har jo allerede en inngangsport i rammen (som er lik den på System Six), noe som vet hvor en evt kan skaffe de ? alternativt er det å ha slik "baseenhet/batteri" som festes under stemet ? andre alternativ ?
- krankgir så er det mest naturlige med batteri i setepinnen ?
- ledninger mest naturlig i vaierstedene ?
- Uten at jeg eller dere har full oversikt feks hva som ligger på Finn, hva tror dere jeg må kjøpe nytt, eller hva lønner seg det å kjøpe nytt. Obs at hvis jeg kjøper hendler, gir på Finn så skal de være lite brukt (nesten som ny) eller ny. Hvor evt får en tak i deler billigst ? bikeshop, sykkelkomp, utenlandet ? evt er det vanskelig å finne deler jmf siste årenes utfordrende utstyrsproduksjon ?
- argument for å droppe hele konseptet med bytte og nyte det mekaniske livet uten å bekymre seg for annet en litt dårlig gir i perioder, og stort sett løse de større problemene med varibytte mottas også. Vektmessig er vel ikke mye å spare heller, hvis noe i heletatt (ultegra vs ultegra).

Redigert av Oddefa; 21/09/2022 10:46.
Re: Bytte fra mekanisk ultegra til DI2. [Re: Oddefa] #2720621 21/09/2022 10:50
Panda Offline
Besatt
Besatt
Prøv Dr. Cannondale i Tyskland.

Jeg har handlet deler til Sys6’en min der.

https://www.cannondale-parts.de/epa...ops/61764971/Categories&Locale=en_US

Re: Bytte fra mekanisk ultegra til DI2. [Re: Panda] #2720624 21/09/2022 10:57
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Panda
Prøv Dr. Cannondale i Tyskland.

Jeg har handlet deler til Sys6’en min der.

https://www.cannondale-parts.de/epa...ops/61764971/Categories&Locale=en_US

Flott og takk. Fant ikke noe på kjapt søk men skal sjekke mer når bedre tid. Blir det aktuelt å skaffe slik boks/batteri så kan jeg høre med Sport 1 Hamar/Olerud som er min "lokale" butikk mht Cannondale.

Re: Bytte fra mekanisk ultegra til DI2. [Re: Oddefa] #2720627 21/09/2022 11:17
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg så på å skrape sammen deler til XTR Di2 når jeg bygde sykkel sist. Tenkte det kunne være litt gøy og fungere bra.
For å si det sånn, så er det mye som skal være akkurat riktig delenummer for at det skal fungere.

Jeg droppet hele greia og gikk for XT med vaier.
Har ikke angret heller.

Det er ikke det at jeg skal nedmuntre, men heller oppmuntre til at du er 110% sikker på hver eneste lille vaier og junctionbox og drit og dra som skal til for å få det til å fungere. Og nå vet vi jo om https://bettershifting.com/ som handler 100% om Shimano Di2

Lykke til
LarsB

Re: Bytte fra mekanisk ultegra til DI2. [Re: larsb] #2720635 21/09/2022 11:44
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Jeg så på å skrape sammen deler til XTR Di2 når jeg bygde sykkel sist. Tenkte det kunne være litt gøy og fungere bra.
For å si det sånn, så er det mye som skal være akkurat riktig delenummer for at det skal fungere.

Jeg droppet hele greia og gikk for XT med vaier.
Har ikke angret heller.

Det er ikke det at jeg skal nedmuntre, men heller oppmuntre til at du er 110% sikker på hver eneste lille vaier og junctionbox og drit og dra som skal til for å få det til å fungere. Og nå vet vi jo om https://bettershifting.com/ som handler 100% om Shimano Di2

Lykke til
LarsB

Helt greit Lars, for en (stor) del av meg er egentlig der også, at dette blir for avansert for at jeg vil/gidder og da enten a) dropper ut underveis og sitter med deler jeg har brukt penger på men ikke får brukt og heller ikke solgt igjen uten større tap b) setter det bort og koster alt for mye.
Jeg trenger realitetsorienteringen like mye som oppmuntringen. Men både gode og dårlige erfaringer med slike "bytte" prosjekt taes i mot. Skal også sies at dette er en sykkel jeg har reist med og kommer til å reise med (på den to neste turene som allerede er i boks). Og selv om jeg har venner som reiser med DI2 uten problem så har jeg hørt det motsatte også.

Men vil dette også si at bytte til ASX/etap eller nye DI2 er mye lettere å bytte pga ikke ledninger ? byttet jo til ASX på heldemperen i vår, og det var jo like lett som å skifte bukse. Så lett at jeg brukte mer tid på å lure på om jeg hadde gjort en feil en å montere det. Men samtidig så involverte ikke det bremser.
Er den nye DI2 hendelen kompatibel med 8000/ultegra bremser ? Og 12 delt kassett på "vanlig" shimano boss (for 11 delt) ?

Moderator  support, Valentino