Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

2 sessonger som sykklist

2 sessonger som sykklist #2720534 20/09/2022 14:51
J
Jon K Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Tenkte jeg skulle dele litt av min reise inn i sykkelverden. I mai 2021 fikk jeg kjøpt min første sykkel på lenge, en billig Hardtail fra XXL, en Scott Navajo 955 (tror denne er laget for XXL). Målet var å få trent siden knærne mine ikke er så glade i løping. Det var dog ett par ting jeg ALDRI skulle ha, sykkelsko og sykkelbukse, og jeg skulle ikke sykle i veien.....

Med friskt mot satte jeg meg på sykkelen og for inn i skogen i Heggedal, etter ca 150 meter var jeg halvdød og vurderte å rekvirere redningshelikopter. Det ble sykkelsti og asfalt for å få trent opp kondis og bein, men herfra gikk det bare nedover, det vil si, jeg oppdaget at dette var virkelig det jeg har lett etter treningsmessig, men ikke bare det, jeg rett og slett kobler ut når jeg sitter bak sykkelstyret. Så nå flere tusen km senere har jeg tegnet årsabonnement på GCN+ fått meg en Gravelsykkel, en fulldempet EL sykkel for å ha de morro med, samt en fulldempet stisykkel for å utfordre seg litt i skogen og på fjellet uten hjelp av elmotor. Klikkpedaler er på alle sykler, og kan jeg velge sykkel gjør jeg det. Så er det sykkel hjem fra Oslo når jeg er på kontoret( bor i heggedal).

Det som har overrasket meg er hvor sosialt det er i sykkelverden, hvor lett man kommer i kontakt med andre syklister og hvor variert det er.

Må legge til en ting. I min 50 års dag fikk jeg av min kone en opplevelse fra Trackday. Denne ble utløst i sommer, 4 runder på rudskogen i en Audi R8 V10 Performance. Da oppdaget jeg at jeg har blitt ødelagt... Jeg får faktisk mer adrenalin av å sykle nedover fjellsider en å dra bortover retta på Rudskoen i over 200.

regner med andre her har vært igjennom samme transformasjon? Eller er det bare jeg som er rar? Hvor vil dette ende? Nå sitter jeg å sikler på en landeveissykkel, det er blitt litt som å drømme om sportsbil. Den våte drømmen er en Scott Foil, dette er selvfølgelig basert på utseende og ikke noe annet (litt som å velge sportsbil)

Re: 2 sessonger som sykklist [Re: Jon K] #2720544 20/09/2022 16:48
S
Skogsmatrosen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Artig historie. ICON_SMILE Jeg har litt av det samme over tre sesonger, men ikke fullt så dyr ser det ut til. Jeg skulle heller aldri ha klikksko, sykkelbukse eller rulle, og iallfall aldri noe som ser så dustete ut som en sykkelcaps (har nå én :D). Sykling var tross alt kun en uteaktivitet slik som løping, som jeg allerede gjorde litt av.

Koronasykkelen som jeg kaller stihardtailen min, ble kjøpt rett før sommeren 2020. Grussykkelen ble kjøpt høsten 2021. Smartrulla fikk jeg i sommer. + innkjøp av en del verktøy fordi mekking er nesten like gøy som selve syklinga. Har litt lyst på wattpedaler / krank(arm), for bedre å måle trening utendørs med Trainerroad (likte ikke Zwift), men det får holde med pulsmåling ute.

Re: 2 sessonger som sykklist [Re: Jon K] #2720547 20/09/2022 17:20
J
Jon K Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Virker nok dyrere en det har vært. Med unntak av elsykkelen har jeg hatt flaks ved alle kjøp så langt. Grussykkelen var satt ned fra 19 til 9 ICON_SMILE

Men godt å se det gjelder flere. Ser jeg mangler cap ICON_WINK. Rulle er på vei og jeg jakter på en fatbike. Må jo bare ha Scott sin Big Jon. Om ikke annet bare pga navnet. Kjenner meg igjen med mekking. Verktøy er kjøpt inn

Re: 2 sessonger som sykklist [Re: Jon K] #2720578 21/09/2022 06:22
RazeFaze Offline
More than words
More than words
TommelOpp og klappklapp :-)

God historie, for en som meg som fremdeles finner sykt mye glede på sti, etter 30 år på sti... blir ikke lei. Helt fantastisk!
(kun to sykler, stihardtail og fulldemper... sti er så gøy at det aldri egentlig er aktuelt å gjøre noe annet... ennå...) :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: 2 sessonger som sykklist [Re: Jon K] #2720665 21/09/2022 19:06
S
Skogsmatrosen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: Jon K
Virker nok dyrere en det har vært. Med unntak av elsykkelen har jeg hatt flaks ved alle kjøp så langt. Grussykkelen var satt ned fra 19 til 9 ICON_SMILE

Men godt å se det gjelder flere. Ser jeg mangler cap ICON_WINK. Rulle er på vei og jeg jakter på en fatbike. Må jo bare ha Scott sin Big Jon. Om ikke annet bare pga navnet. Kjenner meg igjen med mekking. Verktøy er kjøpt inn

Godt mulig det ikke er så dyrt, nei. Som ny og ukjent innen sykling så stolte jeg ikke på egen vurdering av eventuelle bruktkjøp, så ble nye sykler på meg. Ideelt sett skulle jeg også handlet mer utstyr utover sykkel av min lokale butikk som har topp service, men utvalg og priser gjør at det lett blir Bikeshop eller Sykkelkomponenter ol. for deler.

Redigert av Skogsmatrosen; 21/09/2022 19:10.
Re: 2 sessonger som sykklist [Re: Skogsmatrosen] #2720670 21/09/2022 19:57
J
Jon K Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Er nok litt mer kresen nå en i fjor. Jeg har også kjøpt nytt men hatt flaks og fått store rabatter. Så tror det er der all flaksen har gått ICON_SMILE

@razefaze Sti er nok det ultimate for meg også. Her har vi adrenalin på høyt nivå. Men så mentalt avslappende det er å kose seg langs landeveien.

Moderator  support